ریاضی تجربی ، مباحث و نکات مهمی که باید بدانید

دکتر رونقی

ریاضی تجربی ، یکی از دغدغه‌های اصلی دانش آموزانی است که قصد قبولی در کنکور سراسری تجربی را دارند. مباحث آسان ریاضی رشته تجربی چیست؟ کسب درصد بالا از ریاضی تجربی چگونه امکانپذیر است؟ چه چیزهایی بخوانیم که در ریاضی تجربی درصد خوبی بدست آوریم؟ از جمله رایج‌ترین سوالات متدوال کنکوری ها است که در جلسات مشاوره رایگان کنکور هم بسیار پرسیده می‌شود. اگر شما هم قصد برنامه ریزی کنکور را دارید و با این درس شیرین و پیچیده مشکل دارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

ریاضی تجربی: درسی مهم در رتبه داوطلبان کنکور تجربی

درسی که اکثر داوطلبان کنکور در تمامی گروه‌های آزمایشی از آن فراری هستند حتی برخی از داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی !موضوعی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت بودجه بندی مباحث ریاضی تجربی خواهد بود در ادامه مشخص خواهد شد به‌طور میانگین در کنکورهای سالیان گذشته چه تعداد تست از مباحث ریاضی تجربی آمده‌ است و کدام مباحث ارزش سرمایه‌ گذاری خواهند داشت.

اهمیت درس ریاضی تجربی در کنکور

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی یا ریاضی مرتکب می‌شوند، این است که دروسی که تخصصی رشته شان نیست را حذف می‌کنند. داوطلبان کنکور تجربی، تصور می‌کنند که درصد بالای دروس زیست و شیمی به قبولی تضمینی آنها کمک می‌کند، در حالی که این تصور تا حد زیادی اشتباه بوده و کاملاً درست نیست. درس ریاضی تجربی، ضریب ۶ در کنکور داشته و جزء دروس بااهمیت در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، کسی که در کنکور ۶۰ درصد زیست با ۵۰ درصد ریاضی زده ‌است، شانس بیشتری نسبت به کسی که دارد که ۸۰ درصد زیست با ۲۰ درصد ریاضی زده‌ است!

حذف ریاضی تجربی در کنکور

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری در گروه علوم تجربی رؤیای پزشکی و رشته‌های خوب نظیر دندانپزشکی، داروسازی و … را در سر دارند و تقریباً می‌توان گفت تمامی افرادی که در دبیرستان رشته علوم تجربی را انتخاب می‌کنند میخواهند پزشک شوند!

اما رسیدن به این اهداف کار آسانی نیست و باید در کنکور سراسری در دروس مختلف درصدهای مورد نیاز را کسب کنند که مهمترین آنها درس زیست‌ شناسی می‌باشد.

درس ریاضی نیز بعد از درس زیست ‌شناسی درسی مهم در کنکور علوم تجربی به‌شمار می‌رود که کسب درصد بالا در آن می‌تواند کمک خوبی به داوطلبان در راستای رسیدن به هدفشان انجام دهد.

یک داوطلب کنکور تجربی نیازی ندارد که درس ریاضی را در آن زمان به‌طور کامل پاسخ دهد و درصد ۱۰۰ را کسب کند. اما درصدی مانند ۶۰ یا حتی ۵۵ درصد معقول و خیلی بالاتر از استاندارد کنکور است و تا حدودی کمک خوبی به نمره و رتبه فرد خواهد کرد؛ بنابراین حذف ریاضی تجربی در کنکور، کاملاً غیر منطقی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بودجه بندی ریاضی تجربی در کنکور

بودجه بندی ریاضی تجربی در کنکور

هر سال در کنکور سراسری گروه علوم تجربی برای درس ریاضی ۳۰ سؤال در نظر گرفته می‌شود که میانگین تعداد آنها در هر مبحث را می‌توان به صورت زیر نوشت:

  • لگاریتم و ماتریس: ۱ تا ۲ تست
  • معادلات (دستگاه معادلات و معادله درجه ۲): ۲ تست
  • تابع: ۲ تا ۳ تست
  • مثلثات: ۱ تا ۲ تست
  • تصاعد و دنباله هندسی و حسابی: ۱ تا ۲ تست
  • هندسه: ۴ تست
  • احتمالات: ۲ تا ۳ تست
  • آمار: ۲ تست
  • مشتق و کاربرد مشتق: ۵ تا ۶ تست
  • حد و پیوستگی: ۲ تا ۳ تست
  • مقاطع مخروطی: ۲ تا ۳ تست
  • انتگرال: ۲ تست

با توجه به بودجه بندی بالا می‌بینیم که مباحثی مانند احتمالات، مشتق و کاربرد، هندسه و حد و پیوستگی اهمیت بیشتری از سایر مباحث دارند و همین مباحث چیزی حدود ۵۰ درصد از کل سوالات را شامل خواهند شد.

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی از سال ۹۰ الی ۹۷

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی از سال ۹۰ الی ۹۷

سوالات پرتکرار ریاضی کنکور تجربی

مباحثی که گفتیم چیزی حدود ۵۰ درصد از مطالب است همه ساله و در تمام کنکورها جزو مباحث پر سؤال و پرتکرار بوده ‌است و ارزش سرمایه ‌گذاری را دارد و می‌توان روی این مباحث در کنکور حساب ویژه ای باز کرد. به‌طور کلی، فرست سوالات پرتکرار ریاضی کنکور تجربی به صورت زیر خواهد بود:

  • مبحث هندسه: ۴ سؤال
  • مبحث مشتق: ۳ الی ۴ سؤال
  • مبحث دنباله‌ها، فاکتوریل و لگاریتم: ۳ الی ۴ سؤال
  • مبحث احتمال: ۳ الی ۴ سؤال
  • مبحث آمار: ۲ سؤال

با تسلط بر این موضوعات می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به درصد بالای ۵۰ افزایش دهید که در درس ریاضی درصد معقول و مناسبی خواهد بود. همچنین درس آمار با ۲ تست نیز تعداد تست مناسبی دارد. در عین حال درس ساده ای نیز هست و به مباحث و موضوعات دیگر وابسته نیست.

درس ریاضی نقطه ضعف اکثر کنکوری هاست و با کمی تلاش و تمرین می‌تواند درصد مناسبی بدست بیاورید و با توجه به میانگین درصد پایین در کشور با کسب درصدهای خوب شانس زیادی برای بهبود رتبه خود خواهید داشت.

چگونه ریاضی تجربی را ۱۰۰ بزنیم؟

چگونه ریاضی تجربی را ۱۰۰ بزنیم؟

برای ۱۰۰ زدن ریاضی تجربی، مشابه با سایر دروس کنکور به یک برنامه ریزی مدون و هدفمند نیاز دارید. البته برنامه ریزی زمانی برای شما نتیجه بخش است که با اراده راسخ شما همراه شود. بسیاری از دانش آموزان در بهترین جلسات مشاوره کنکور تجربی شرکت می‌کنند، اما به دلیل نداشتن پشتکار کافی، از آن نتیجه ای هم نمی‌گیرند؛ بنابراین اگر به دنبال پاسخ سؤال چگونه ریاضی تجربی را ۱۰۰ بزنیم، هستید؛ به نکات زیر توجه داشته باشید:

یادگیری درست ریاضی

ریاضی یک درس مفهمومی بوده و نمی‌توان آن را حفظ کرد. حتی در پشت فرمول‌هایی که در نگاه اول بسیار پیچیده و غیرقابل درک می‌رسند، یک مفهوم مشخص قرار گرفته‌ است؛ بنابراین در ریاضی اولین چیزی که باید به خاطر داشته این است که همه چیز به صورت مفهمومی یاد گرفته و چیزی را حفظ نکنید! در این حالت به صورت عمقی یاد گرفته و با مشاهده یک مسئله به راحتی متوجه راه حل می‌شوید.

تمرین و حل سوالات پرتکرار ریاضی در کنکور تجربی

همیشه بخشی از سوالات کنکور تکرار شده و تا حد زیادی شبیه به هم هستند؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که سوالات کنکورهای سال قبل را مطالعه کرده و آنها را حل کنید. در این صورت با سبک سوالات آشنا شده و متوجه می‌شوید در چه قسمت‌هایی قوی یا ضعیف هستید. علاوه بر این، با حل مداوم سوالات ریاضی، ذهن شما برای حل سوالات گوناگون آماده شده و در مواجه با یک سؤال جدید، به راحتی روند حل مسئله در ذهنتان نقش می‌گیرد.

مرور مباحث مهم ریاضی

مرور مطالب سال‌های دهم و یازدهم، اهمیت زیادی دارد. گرچه ریاضی ساختار کاملاً پیوسته‌ای دارد و مباحث در طول زمان کاملتر می‌شوند، اما به این معنا نیست که شما نباید ریاضی سال‌های گذشته رو مرور کنید. پس سعی کنید به صورت منظم در رابطه با هر مبحث خلاصه نویسی انجام داده و آنها را مرور کنید.

مباحث آسان ریاضی کنکور تجربی نظام جدید

در صورتی که به هر دلیلی طبق برنامه ریزی کنکور پیش نرفته یا دیر اقدام به مطالعه اصولی برای کنکور کرده و زمان کافی ندارید، بهتر است که با مباحث آسان ریاضی کنکور تجربی نظام جدید شروع کنید. در ادامه مهمترین موارد و مباحث آسان ریاضی کنکور تجربی نظام جدید را معرفی می‌کنیم. مسلماً اکتفا کردن به این مباحث برای قبولی در رشته‌های برتر تجربی کافی نیست، اما بهتر است هیچی است!

  • ماتریس‌ها
  • دنباله و تصاعد
  • آمار و احتمال
  • لگاریتم
  • انتگرال
  • معادله و نامعادله
  • حد و پیوستگی

توصیه‌هایی برای درس ریاضی تجربی در کنکور

  • توصیه می‌کنیم در هنگام تست زنی از یک منبع استفاده کنید. استفاده از چندین منبع مختلف بصورت همزمان برای درس ریاضی توصیه نمی‌شود و موجب سردرگمی داوطلب خواهد شد. ابتدا یک منبع را به‌طور کامل و اصولی مطالعه کرده سپس منبع را عوض کرده و منبع دیگری را مطالعه کنید.
  • از تست‌های کنکورهای گذشته نیز غافل نشوید و تست‌های ۱۰ سال اخیر را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.
  • برای دانش آموزان ضعیفی که در پایه ریاضیات مشکل دارند و خواندن مباحث گفته شده برای آنها سخت است و زمان محدودی نیز دارند توصیه می‌کنیم که دروس و مباحث جایگزین زیر را در دستور کار خود قرار دهند تا نتیجه دلخواه را کسب کنند: با مطالعه مباحثی مثل احتمالات، آمار، تصاعد و دنباله، حد، معادلات، لگاریتم و ماتریس به راحتی می‌توانید به ۱۵ تا ۱۶ سؤال از ۳۰ سؤال در درس ریاضیات پاسخ دهید و در صورت درست بودن این سوالات به راحتی درصد لازم برای قبولی در رشته‌های تاپ را کسب می‌کنید. سپس در صورت داشتن زمان کافی به مطالعه بقیه موضوعات بپردازید تا کامل تر و آماده‌تر در جلسه حاضر شوید.
9 دیدگاه برای “ریاضی تجربی ، مباحث و نکات مهمی که باید بدانید
  1. ????? گفت:

    سلام . خیلی خیلی مطلب خوبی بود . لطفا برای دروس فیزیک و شیمی و زیست مانند همین مطلب مقاله بنویسید. برای کسی مثل من که بعد از سالها میخوام کنکور بدم اون هم در یک رشته متفاوت از رشته دبیرستانم خیلی خیلی مفید هست. متشکرم

  2. ???? ???? ????? گفت:

    سلام خواهش میکنم بله حتما

  3. Zahra گفت:

    سلام میشه مباحث اسان ریاضی تجربی نظام جدید رو هم تو سایت قرار بدید

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام بله حتما
      اکثر مباحث یکی هستن

  4. سنا گفت:

    ببخشید ما ن جدیدا ماتریس نداریییییییییم

  5. امیرحسین گفت:

    سلام کنکور ۹۹ سخت خواهد بود یا آسان؟

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام امیرحسین عزیز
      این سوال بسیار کلی است و جواب دقیقی برای این سوال وجود ندارد
      در پاسخ میتوان به شما اینگونه گفت که شما وقتی برای کنکور آماده هستید نیازی به این نیست که فکر خود را درگیر سختی و آسانی کنکور کنید
      امیدوارم که در کنکور پیش رو موفق باشی

  6. احسان گفت:

    سلام.اگر ما به مباحث بالا کاملا مسلط باشیم میتوانیم ریاضی را حداقل ۷۰ بزنیم؟؟

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام احسان عزیز
      نکات ریاضی تجربی که در مقاله نوشته شده سعی شده که مهمترین ها گلچین و توضیح داده بشه اگه بخوای خیلی دقیق تر نکات رو بنویسیم شاید یه کتاب با حجم متوسط برای نوشتن نکات ریاضی کافی باشه
      توصیه ما اینه که ریاضی رو طوری یادبگیر که مفاهیم رو ۱۰۰% بلد باشی وقتی که مفاهیم رو یادبگیری نکات ریاضی همه زیر مجموعه مفاهیم اصلی هستند و تو میتونی با بازی اعداد نکات رو پیدا کنی
      موفق و پیروز باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *