چگونه مطالب درسی را به خاطر بسپاریم

دکتر رونقی

چگونه

چگونه مطالب درسی را به خاطر بسپاریم

بسیاری از افراد همیشه از سرعت و میزان فهم و یادگیری خود نالان هستند و هوش و استعداد خود را برای به خاطر سپردن مفاهیم درسی زیر سوال می برند اما قطعا هیچ کدام تا بحال به این موضوع نیندیشیده اند که شاید کار از جای دیگری لنگ می زند و مشکل هوش و استعداد و توانایی فهم آنها نیست بلکه تنها چیزی که مشکل دارد نحوه و روش مطالعه و بخاطر سپاری مفاهیم است.

مرحله اول:

اولین کاری که باید برای کمک به خود در جهت رفع این مشکل انجام دهیم این است که عادت های غلط خود را یافته و سعی در ترک آن داشته باشیم. برای این کار کافی است شما به عادت های غلط خود واقف شوید و بابررسی دقیق آنها و با علاقه به تغییر عادت های جدید را یادگرفته و جایگزین عادت های اشتباه نمایید.

مرحله دوم:

در این مرحله به چند نکته کلیدی به منظور به یاد سپاری بهتر مطالب اشاره می نماییم.

  1. اولین ومهمترین موضوع برای مطالعه این است که شما هدف خود را از مطالعه بدانید و آگاهی داشته باشید که به چه منظور دارید درس می خوانید و می خواهید با این درس چه کنید.
  2. بهتر است یک بار متن را به صورت تند خوانی مطالعه نمایید و قصدتان از آن مطالعه فقط شناخت موضوع و آشنایی با هدف کلی بحث باشد.
  3. ابزارها و تاکتیک‌های مطالعه صحیح را بشناسید و در زمان مطالعه بدرستی از آن استفاده نمایید. یکی از دلایلی که افراد پس از مطالعه و یا با وارد شدن استرس مطالب را به کلی از خاطر می برند این است که در واقع آنها فقط چیزی که دیده اند را حفظ کرده اند و هیچ اطلاعی از معنا و مفهوم آن مطلب ندارند. برای فهم و به خاطر سپاری درست مطالب کافی است کلماتی را که می خوانید همزمان در ذهن خود تحلیل نموده و مفهوم آن را به طور کامل متوجه شوید و ارتباط آن را با کلمات قبل و بعد بررسی نمایید. یعنی در واقع کافی است که به جای حفظ کردن فقط مفاهیم را بیاموزید.

در ادامه یکی از تکنیک های مطالعه صحیح را برایتان عنوان می کنم:

برای خواندن عمیق مطالب حرکت چشم ها باید به صورت منظم باشد. در مقابل خواندن سطحی باعث می شود چشم ها حرکتی نامنظم را دنبال نمایند. وقتی شما می خواهید یک مطلب را دقیق و عمیق مطالعه کنید حرکت چشمتان باید خطی و مستقیم باشد به این شکل که از این نقطه به طور خطی به سمت چپ حرکت نموده و تا انتهای خط رفته و سپس مستقیما به اول خط بعد حرکت کرده و باز هم حرکت خطی خود را ادامه دهد. همچنین نیاز است که شما در خط چند نقطه تثبیت چشمی داشته باشید نقاط تثبیت چشمی باید گستره ای بزرگ تر از یک کلمه را شامل شوند. بسیاری از کسانی که مفهوم مطلب را دریافت نمی کنند به این دلیل است که متن را فقط کلمه به کلمه خوانده و هیچ تلاشی برای برقراری ارتباط از نظر مفهومی بین کلمات نمی کنند.(برای انجام این کار باید تمرین کنید ابتدا سعی کنید در 5یا 6 تثبیت چشمی بتوانید یک خط را بخوانید اما در طول زمان تلاش کنید این تعداد را کمتر کرده و به جایی برسید که با 2تا3 تثبیت چشمی بتوانید مفهوم کل خط را بخوانید.) در ادامه کار راحت است فقط کافی است حرکت چشم ها با یک روند ثابت از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت نماید.

  1. سعی کنید نکته برداری های متن و هایلایت کردن آن را با دقت و به صورت مفاهیم کلیدی و مهم انجام دهید. این کار باعث میشود که درانتها یک مجموعه کامل از نکات کلیدی و مهم داشته باشید که کار را برای مرور دوبارتان ساده تر می کند.
  2. تصاویر، نمودارها و اشکالی که در متن درس آورده شده به منظور رساندن مطلب بوده و جنبه تزئینی ندارند پس برای فهم بهتر مطالب آنها را به دقت تحلیل و بررسی کنید.
  3. سعی کنید با تمرکز کامل مفاهیم را بخوانید و دقت کافی را داشته باشید همچنین در پایان هر مبحث مفاهیم خوانده شده را تمرین کنید و در انتها دوباره و دوباره تمرین کنید. زیرا تمرین زیاد شرط اصلی برای فهم و به خاطر سپاری بهتر مفاهیم است.

مرحله سوم:

یکی از شیوه های صحیح مطالعه را برای خود برگزینید درادامه به بررسی 2 شیوه دقیق خوانی و پس ختام و تکنیک های آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. روش پس ختام: این روش شامل پنج مرحله اصلی پیش خوانی، سوال کردن، خواندن، تفکر و مرور کردن است.
  2. روش دقیق خوانی: در این روش باید چند تکنیک را بدانید تا به شما در خواندن و به خاطر سپاری بهتر مطالب کمک نماید این تکنیک ها عبارتند از:

خلاصه برداری: نوشتن مفاهیم مهم و نکات کلیدی

سازماندهی مطالب: این تکنیک به مرتب سازی مفاهیم به 3 بخش اصلی کمک می کند یعنی شما باید مفاهیمی را که می خوانید به 3 بخش موضوع اصلی، نکته های اصلی و نکته های جزئی تقسیم نمایید و این کار به شما کمک می کند تا در ادامه روند مطالعه هرجا به موضوعی برای مطالعه مجدد نیاز داشتید براحتی بتوانید آن را مرور کنید.

تکنیک علامت گذاری درمتن: این تکنیک نیز به شما می گوید که نکات مهم را در متن با هر علامتی که دوست دارید چه خط کشیدن و چه هایلایت و… مشخص نمایید.

درکنار یادگرفتن تکنیک های بالا لازم است که عوامل فکری مزاحم را از خود دور نموده و محیط مناسبی را برای مطالعه خود آماده نمایید.

از دیگر تکنیک های یادگیری و یادسپاری میتوان به مرور هدفمند، سنجاق کردن(یعنی ارتباط برقرار نموده مطالب هر بخش با مطالبی که قبلا مورد مطالعه قرار داده اید.)، ایجاد انگیزه(این کار با روش های مختلف مثل تعیین جایزه برای خود و … انجام میشود.)، قدرت تخیل، طبقه بندی و یا بخش بندی کردن مطلب اشاره نمود.

مرحله چهارم:

در کنار تمامی روش ها و تکنیک هایی که برای فهم اصولی و درست مطلب اشاره نمودیم در ادامه برای کسانی که هنوز اصرار به حفظ نمودن مطالب دارند روش صحیح و اصولی حفظ کرن مطالب را آورده ایم.

روش حفظ کردن:

متن را به بخش های کوچکی تقسیم نمایید به طور مثال می توانید برای هر بار یک خط و یا یک نیم خط را انتخاب کنید. سپس 3بار با دقت کامل، به آرامی، به کندی و با تمام وجود قطعه مورد نظر را بخوانید و بعد سرتان را از متن بلند کرده و سعی کنید آن را از حفظ بگویید. اگر قادر به انجام اینکار بودید می توانید به سراغ قطعه بعدی بروید در غیر این صورت مجددا 3 بار متن را بخوانید و این قدر این کار را ادامه دهید تا بتوانید آن را از حفظ بگویید.

بهترین اندازه برای هر قطعه همان نصف خط است و بهتر است خواندن هر بار یک قطعه تنها 30 ثانیه زمان ببرد.

این 30 ثانیه زمان لازم برای انتقال مفاهیم از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت می باشد و شما بایستی این زمان را با خواندن آن قطعه به صورت آهسته و کند و با دقت تمام بگذرانید.

همچنین باید توجه شود که در زمان مطالعه موارد مزاحم و غیر ضروری باید از شما دور بوده ومحیط در آرامش کامل قرار بگیرد.

موفق باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

4 دیدگاه برای “چگونه مطالب درسی را به خاطر بسپاریم
  1. بلوم گفت:

    عالی و مفید بود☺🌸🌹

  2. Saba گفت:

    من اصلا چیزی نگرفتم
    چندان مفید نبود😐😐

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام صبا عزیز
      ممنونم از پیامی که گذاشتید
      شما میتونید هر سوالی داشتید با ما در واتس اپ در ارتباط باشید تا بتونیم بهترین جواب رو براتون ارسال کنیم
      موفق و پیروز باشی

  3. زينب گفت:

    سلام
    برای من بسیار سودمند بود و ایرادهای خودم متوجه شدم باسپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *