چگونه در فرصت های باقیمانده تا کنکور عمومی ها را 100% بزنیم؟

دکتر رونقی

width=271

 

چگونه در فرصت های باقیمانده تا کنکور عمومی ها را 100% بزنیم؟

 

همانطور که میدانید و بارها و بارها ما نیز بر اهمیت دروس عمومی بسیار تاکید داشته ایم چرا که عمومی ها بیشتر بر پایه حفظیات هستند و فرارند از طرفی هر چه به روزهای مانده تا کنکور سراسری نزدیک می‌شویم اهمیت مرور و جمعبندی دروس عمومی بیشتر می شود و هر آنچه نیز که تا به الان از این دروس خوانده اید اگر به یکباره مطالعه این دروس را رها کنید و یا کم توجهی داشته باشید، افت درصد خواهید داشت. توصیه ما این است که برای کسب درصد های بالا در عمومی ها در این یک ماه باقی مانده توجه بیشتری به این مباحث داشته باشید و بیشتر به مرور بپردازید . بهتر است از این زمان به بعد نسبت مطالعه دروس اختصاصی به عمومی ها ۵۰ به ۵۰ باشد.

حال نحوه مرور و جمع بندی دروس عمومی:

زبان خارجه:

زبان خارجه یکی از دروس کلیدی در دانشگاهها و تا پایان تحصیلات تکمیلی همراه شما خواد بود.اما با وجود اهميت بسیار زیاد اين درس، بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور در يادگيري آن دچار مشکل هستند و اکثر داوطلبان درصدهای ضعیفی در این درس رتبه ساز کنکور سراسری دارند؛ در این میان برخي ديگر از داوطلبان هم هستند که در این درس و پاسخگويي به تست های آن سطح بالایی دارند و وجود اين گروه از داوطلبان باعث شده که گروه ديگر نيز براي بهتر کردن رتبه خود و رقابت بر سر رشته های تاپ مجبور به خواندن اين درس و پاسخگويي به تست های آن شوند. هر چند که يادگيري زبان طولاني مدت است و داوطلب بايد از مدت ها قبل از سال کنکوری ، آمادگي خود را در اين درس بالا ببرد ، اما مطالعه برخی مباحث در این زمان باقیمانده می تواند باعث کسب درصدهای قابل قبولی در این درس شود.

تعداد تست های کنکور در اين درس 25 تست يعني 100 تقسيم بر 25 = 4 است؛ لذا پاسخگويي به هر تست 4 درصد شما را جلو مي‌اندازد .

نکات زیر می تواند وضعیت درصد شما در درس زبان خارجه را بهبود ببخشد:

برای ریدینگ و کلوز تست بهتر است یک شب در میان یک کلوز تست و یک ریدینگ از کنکورهای سال های اخیر کار شود . برای لغات و گرامر نیز تست های تالیفی استاندارد مناسب با سطح کنکور سراسری بپردازید و از طریق تست زدن لغات و گرامر را مرور کنید.لذا بهترین تکنیک مرور و جمعبندی زبان مرور با تست استاندارد تالیفی بعلاوه خود تست های سراسری است.

ادبیات و زبان فارسی

درس ادبیات فارسی مهم‌ترین درس در بین درس‌های عمومی، با ضریب 4 در کنکور سراسری است. هم‌چنین درسی است که فرایند کنکور شما با سؤالات این درس آغاز خواهد شد؛ پس اگر پاسخ‌گویی به سؤالات این درس برای‌تان میسر باشد شرایط روحی و روانی مطلوبی را برای ادامه‌ی جلسه‌ی آزمون خواهید داشت.

درس ادبیات کنکور دارای 6 مبحث اساسی است:

قرابت معنایی: از این مبحث حدود 9 سؤال در کنکور طرح می‌شود. به‌عبارتی 36% از 100% به این قسمت اختصاص یافته است؛ پس اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. برای تسلط بر این قسمت باید به تمام اشعار و ابیات کتاب‌های ادبیات پیش و پایه‌ی خود مسلط بوده و توانایی ایجاد ارتباط معنایی بین ابیات را داشته باشید و از طریق تمرین تست‌های کنکور سال‌های قبل بر تسلط خود بیفزایید. بهترین منابع برای تقویت این قسمت کتاب آبی قرابت معنایی کانون فرهنگی آموزش است.

زبان فارسی: حداقل 5 سؤال در کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. این قسمت نیاز به تمرین‌های مداوم و جدا از سایر مباحث دارد. اگر قصد دارید به هر 5 سؤال جواب دهید باید تبحر کافی در شمارش تکواژ، واژه، کلمات ساده و مشتق و مرکب را داشته باشید. هم‌چنین توانایی تشخیص اجزای جمله در کوتاه‌ترین زمان را کسب کنید. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد جملات خارج از کتاب‌های ادبیات را نیز نوشته و از جنبه‌ی زبان‌شناسی تجزیه و تحلیل کنید. کتاب زبان فارسی کانون و همگامان و کتاب آبی زبان فارسی کانون از بهترین منابع مربوط به این بخش هستند.

آرایه‌ی ادبی: 3 سؤال در کنکور دارد. برای تسلط بیش‌تر در این قسمت سعی کنید برای هر آرایه همواره چند نمونه در ذهن داشته باشید. کتاب آبی آرایه‌ی ادبی رشته‌ی علوم انسانی کتابی بسیار مؤثر برای این مبحث است که برای تمام گروه‌ها توصیه می‌کنیم.

تاریخ ادبیات: از این مبحث نیز 3 سؤال در کنکور طرح می‌شود. این قسمت کاملاً حفظی و ساده است که با اختصاص اندکی وقت برای مطالعه‌ی این قسمت می‌توانید به هر سه سؤال جواب دهید. در این قسمت می‌توانید از کدگذاری و جمله‌سازی استفاده کنید. مثلاً کلمه‌ی «نمکزار» که کلمه‌ی اختصاری برای آثار خواجه‌عبدالله انصاری است. از جعبه‌ی به‌یاد کانون و کتاب فرهنگ تاریخ ادبیات درس به درس کانون نیز بهره ببرید.

لغت: این قسمت از ادبیات دارای 3 سؤال در کنکور است و حفظی و ساده است. به ریشه‌ی کلمات توجه داشته باشید و از زمان‌های مرده‌ی خود برای تقویت این مبحث بهره بگیرید. از جعبه‌ی به‌یاد استفاده کنید. کتاب فرهنگ واژگان سطر به سطرکانون نیز مناسب است.

املا: این قسمت دارای 2 سؤال در کنکور است و نیاز به تمرین و نوشتن زیاد توسط شما دارد. سعی کنید برای تسلط در املا به معنی کلمات و ریشه‌ی افعال احاطه داشته باشید که در این صورت عملکرد بهتری خواهید داشت.

توصیه می‌شود برای مطالعه‌ی هر مبحث وقت جداگانه‌ای در نظر بگیرید تا دقیق‌تر و تخصصی‌تر به هر مبحث بپردازید.

توصیه می شود تمامی لغات انتهایی سه کتاب ادبیات فارسی را در زمان های مرده و اوقات فراغت مطالعه کنید . دقت داشته باشید که اگر لغتی داری 4 معنی بود حتما 4 معنی را بلد باشید و به یک معنی بسنده نکنید..

برای تاریخ ادبیات بهتر از خلاصه ها خود استفاده کنید و تا می توانید و زمان اضافی پیدا می کنید به مرور بپردازید..

در روزهای پایانی تا کنکور از تست‌زنی بخصوص تست های کنکورهای چند سال اخیر غافل نشوید و برای مباحثی مثل آرایه های ادبی و قرابت معنایی و زبان فارسی نیز برنامه تست زنی داشته باشید.

دین و زندگی:

نزدیک 65 درصد از تست های این درس از مبحث آیات و روایات و به طور مستقیم طرح می شود از طرفی با توجه به فرار بودن آیات حتما باید روزانه در تایم های کوتاه ولی چندتایی مرور شوند تا در حافظه بلند مدت تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد . حتما کار با تست های سال های اخیر کنکور سراسری را داشته باشید تا از تیپ تست هایی که طراحان از آیات تست طرح می کنند اطلاعات مفید و نکات بیشتری کسب کنید تا مطالعه آیات هدفمند و اصولی باشد و به شیوه طرح تست ها نزدیک تر شوید.

عربی:

با توجه به اینکه اکثر داوطلبان این درس را طول ماههای گذشته خوانده اند حال برخی با تسلط زیاد و برخی با تسلط جسته و گریخته! لذ در صورتی که در مبحث خاصی ضعف هستید ابتدا قواعد مربوط به آن مبحث را از روی خلاصه های خود(بهترین مرور) مرور کنید و شبی 40 تست بزنید این روش برای مرور فوق العادست.

و اما بهترین منبع تست زنی دروس عمومی در دوران جمعبندی و نحوه کار با آن:

معمولا در آزمون های عید به بعد قلم چی تست های عمومی بیشتر از کنکورهای سالهای گذشته طرح میشود که شاید در نگاه اول زیاد مهم نباشد اما با کمی بررسی متوجه اهمیت آنها میشویم.

یکی از دلایل مهم تمرین تست زنی در بازه زمانی عید تا کنکور ،کسب آمادگی جهت پاسخگویی به تست های کنکور در زمان مناسب کنکور است.مثلا داوطلبان گروه تجربی راس ساعت 8 صبح و مشابه کنکور آزمون تجربی 96 را با عمومی ها استارت میزنیم و هر 15 دقیقه را به یک درس اختصاص میدهیم.سپس 15 دقیقه باقیمانده را برای مرور و پاسخ به تست های وقت گیر اختصاص میدهیم.پس از چند بار تمرین این شبیه سازی ، ذهن شما کاملا توانایی مدیریت زمان را به دست خواهد آورد. به تقسیم تست ها در پاسخ برگ توجه کنید

تصویر پاسخبرگ عمومی برای مدیریت بهتر در جلسه کنکور

width=389

و اما داوطلبانی که خیلی از عمومی ها عقب اند به نکات زیر حتما توجه کنند که:

با توجه به زمان کم باقي‌مانده به شما توصيه مي‌کنيم:

width=315

1- از هم‌اکنون حداقل 40 تا 45 درصد زمان مطالعه‌ي خود را به عمومي‌ها اختصاص دهيد.

2- در دوران جمع‌بندي (يک ماه آخر) حداقل يک درس عمومي (ترجيحاً دين و زندگي) را ورق به ورق مطالعه کنيد.

3- اگر در درس‌هاي عربي، زبان و زبان ‌فارسي ضعف داريد با توجه به کارنامه‌ي مبحثي نيم‌سال اول، نقاط قوت خود را شناسايي کنيد و بيش‌تر وقت خود را به تقويت آن مباحث اختصاص دهيد.

4- اگر هر چهار درس عمومي براي شما يکسان است مي‌توانيد با توجه به يکي از موارد زير اولويت‌ها را مشخص کنيد و به آن‌ها بپردازيد:

الف) بودجه‌بندي مباحث در کنکور

ب) مباحثي که يادگيري آن‌ها براي شما ساده‌تر و سريع‌تر است.

ج) ضرايب درس‌ها

و پایان این مطلب با پاسخ به یک سوال بسیار متداول:

کمبود زمان براي دوره کردن تمام درس‌ها نگرانم کرده است چه کنم؟

بيان يک نکته‌ي علمي:

ساختار مغز شما به نحوي است که هر چيزي را حتي براي يک بار هم که خوانده‌ يا ديده‌ باشيد در حافظه‌تان ذخيره مي‌شود. جاي هيچ نگراني نيست. فقط کافي است تمرين کنيد و اراده کنيد آن را به ياد آوريد.

اين نگراني ناشي از چيست؟

– عادت شما از سال‌هاي گذشته که قبل از امتحان براي هر درس، يک يا دو روز به شما فرصت مرور مي‌دادند.

– عادت و روش مطالعه و يادگيري شما، چه زماني که به معلم سر کلاس گوش مي‌داديد و چه زماني که در خانه مطالعه مي‌کرديد. اين فکر هميشه در ذهن‌تان بود که بايد يک بار ديگر اين مطلب را مرور کنيد.

چه‌کار کنيم؟ به حافظه‌ي خود اعتماد کنيد. مطمئن باشيد زماني که مي‌خواهيد موضوع يا نکته‌اي را به ياد آوريد و کمي تمرکز کنيد، حتماً موفق خواهيد شد.

پیروز باشید…

یک دیدگاه برای “چگونه در فرصت های باقیمانده تا کنکور عمومی ها را 100% بزنیم؟
  1. ???? گفت:

    سلام من علاقه زیادی به رشته فوریت های پزشکی دارم .چه رتبه ای یا چه درصدهایی لازمه که این رشته رو قبول شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *