نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق

دکتر رونقی

نحوه

درس فلسفه و منطق یکی از دروس مهم و پیچیده رشته انسانی است که اگر با عمق و فهم کامل در آن پیش بروید به یکی از دروس مورد علاقه تان در این رشته تبدیل خواهد شد.

در مطلب امروز قصد داریم به معرفی این درس پرداخته و در کنار بررسی اهمیت آن روش های فهم و مطالعه بهتر این درس را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید.

همان طور که اسم این درس مشخص و واضح است مطالب درس فلسفه و منطق نیازمند یک درک فلسفی در کنار منطق عمیق در مسائل می باشد. چند سالی است که سوالات درس منطق کاملا مفهومی شده و مبتنی بر فهم و درک عمیق مطالب کتاب درسی در کنار قدرت ذهنی برای ایجاد ارتباط بین مطالب مطالعه شده هستند. در واقع برای حل سوالات طراحی شده از این کتاب دانش آموز باید علاوه بر مطالعه کامل و دقیق این درس آنقدر به آن تسلط یابد تا که به تواند بین مفاهیم مختلفی که در کتاب درسی خوانده است ارتباطات معنایی و مفهومی بیابد.( به طور شفاف منظور این است که در مطالعه این درس حفظ کردن مفاهیم جایی ندارد و دانش آموز باید به مفاهیم مسلط باشد.)

منبع مطالعه درس فلسفه و منطق برای کنکور ۳ کتاب فسلفه ی سوم، منطق سوم و فلسفه ی پیش دانشگاهی می باشد. بسیاری از دانش آموزان که با این درس به طور کامل آشنایی ندارند می پندارند که مطالعه این درس برای کنکور می تواند به صورت حفظی و عبور از مطالب صورت پذیرد اما این کامل اشتباه است و اگر شما خواستار رتبه ای خوب در آزمون سراسری هستید باید فکر حفظ کردن این کتاب را از سر بیرون نمایید و تا ادامه مطلب با ما همراه بوده تا بتوانید روش صحیح مطالعه این کتاب را بیاموزید.

اولویت های مطالعه درس فلسفه ومنطق:

فلسفه

هر کدام از این سه کتاب روشی خاص برای مطالعه خود دارا هستند و می توان گفت هر سه آنها در یک دسته نمی گنجند. در ادامه به بررسی هریک از کتب و روش دقیق مطالعه آنها می پردازیم.

کتاب فلسفه سال سوم دبیرستان:

این بخش حدود ۲۰ درصد از مجموع سوالات فلسفه و منطق را به خود اختصاص داده…کتاب فلسفه سوم دبیرستان یکی از کتبی است که از آن سوالات مفهومی کمتری طرح می شود و دانش آموزان می توانند برای مطالعه « وقت کمتری صرف نموده و به تحلیل آن نپردازند و تنها مطالعه را به صورت خلاصه برداری از مطالب مهم مثل فصل دو(زندگی نامه ی بزرگان فلسفه ی یونان قدیم) و توانایی درک درست مطالب کافی می باشد. خلاصه برداری در مطالعه این کتاب اهمیت زیادی را داراست زیرا این کار از اتلاف وقت برای مطالعه موارد غیر ضروری و پیش پا افتاده در مرور های بعدی جلوگیری خواهد کرد. مهمترین نکته در فهم این کتاب مطالعه پیوسته آن است که به شما این امکان را می دهد بتوانید بین مباحث ارتباطات ذهنی برقرار نمایید.

برای دانستن مطالب مهم و سوال خیز این کتاب می توانید قبل از مطالعه سری به سوالات کنکور سالهای قبل بزنید تا با بخش های مورد علاقه طراحان سوال و نحوه طراحی سوالات از آن ها آشنا شوید. به عنوان مثال می توان گفت نظریه ی مثل از مباحثی است که هر ساله از آن سوالات مهمی در کنکور سراسری وجود دارد.

کتاب منطق سال سوم دبیرستان:

این بخش حدود ۳۶ درصد از مجموع سوالات فلسفه و منطق را به خود اختصاص داده…کتاب منطق سال سوم مطالبی حفظی- مفهومی دارد. مطالب این کتاب به گونه ای تالیف شده اند که شما قادر خواهید بود به وسیله روش های مختلفی آن را دسته بندی و خلاصه برداری نماییید تا به فهم بیشتر شما کمک هایی اساسی نماید از جمله روش های خلاصه برداری که برای این درس می توان مورد استفاده قرار داد می توان به روش هایی مانند رسم جداول و نمودارها ویا رسم درخت دانش اشاره نمود.

دانش آموزان عزیز باید توجه نمایند که تمامی نکات و مطالب موجود در این کتاب حتی پاورقی ها و مسئل ریز و جزئی اهمیت خاصی دارند و تمامی این مطالب باید با دیدی تحلیلی و مفهومی مورد مطالعه قرار گیرند.

در یادگیری این درس به سبب پیوستگی مطالب ۲ نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اول اینکه هیچ مطلبی در نباید بدون فهم و گنک باقی بماند و اگر در حین مطالعه به مشکلاتی در متن پی می برید که برایتان قابل فهم نیست می توانید آنها را یادداشت نموده و در اولین فرصت از معلم خود پرسیده و به فهم کامل درباره آن برسید. نکته دوم هم این است که بایستی پس از مطالعه هر بخش حتما تست های مرتبط با آن برای تثبیت بهتر مطالب در ذهن زده شود و پس از آن به بررسی پاسخ های تشریحی و فهم درست جواب ها پرداخته شود.

به عنوان آخرین نکته درباره این کتاب لازم می دانم اشاره نمایم که مفاهیم این کتاب ارتباط و پیوستگی عجیبی با کتاب فلسفه پیش دانشگاهی دارد و برای فهم بهتر آن لازم است حتما ابتدا این کتاب به طور دقیق فراگرفته شود.

کتاب فلسفه پیش دانشگاهی:

این بخش حدود ۴۴ درصد از مجموع سوالات فلسفه و منطق در کنکور را به خود اختصاص داده…این کتاب یکی از کتبی ست که به سبب پیوستگی مفاهیم نیاز به مطالعه و فهم بیشتری نسبت به تمامی کتب درسی در رشته علوم انسانی می باشد. در مطالعه این درس ۵ گام مهم وجود دارد که عبارتند از:

  1. پیش مطالعه مطالب درسی، قبل از حضور در کلاس می تواند اولین گام برای فهم بهتر مطالب درسی این کتاب باشد.
  2. در زمان مطالعه درس لازم است مفاهیم آن را به دو دسته مفهومی و حفظی تفکیک نمایید و در قسمت حفظیات خلاصه برداری و در قسمت مفهومی ها برای ارتباط مفاهیم فراگرفته شده با مفاهیم جدید تلاش نمایید.
  3. پس از مطالعه مقدماتی از این کتاب و در جلسه تدریس آن باید از تمامی نکات مهم عنوان شده توسط دبیر خلاصه برداری شود و در صورت باقی ماندن نکاتی تاریک در ذهن دانش آموز به دبیرمراجعه نموده و ابهامات باقی مانده را برطرف نمایید.
  4. پس از کلاس درس لازم است در ابتدا خلاصه های یادداشت شده را مرور نمود و سپس به مطالعه متن کتاب درسی پرداخت. در این مرحله لازم است از نکات کلیدی و مهم برای مرور های بعدی یادداشت برداری کرد.
  5. در آخرین مرحله لازم است که پس از فهم کامل مطالب هر فصل به زدن تست های مباحث مربوطه پرداخت و همانطور که در درس منطق اشاره شد لازم است تمامی پاسخ های تشریحی بعد از تست زنی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

این روند به شما کمک خواهد کرد تا به تسلطی کامل نسبت به این درس نسبتا دشوار دست یابید.

یکی از مواردی که باید در مطالعه این درس مد نظر داشته باشید این است که مطالب درس فلیفه و منطق مانند زنجیره ای به هم متصل هستند بنابراین عدم فهم بخشی از مطالب می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

یکی از کلید های موفقیت در این درس امکان مرور تمامی مفاهیم در چند ماه انتهایی و نزدیک به کنکور می باشد و لازمه این مرور سریع قطعا دارا بودن خلاصه ها و یادداشت های دقیق و منظم است که به شما این امکان را می دهد که با حذف مطالب بیهوده بتوانید مروری بر مبنای مطالب بسیار مهم و کلیدی داشته باشید.

اگر از نحوه خلاصه برداری خود اطمینان کافی ندارید و م یخواهید مطمعن شوید که خلاصه های شما تمامی مباحث مهم را پوشش می دهد کافی است پس از مطالعه دقیق خلاصه های خود به حل سوالات کتب درسی بپردازید و اگر قادر به حل آنها شدید مشخص می شود که خلاصه های شما جامعیت کافی را دارا هستند.

در انتها و پیش از بررسی بودجه بندی های مطالب درسی این سه کتاب قصد داریم نکاتی پایانی را با شما در میان بگذاریم.

  • لازمه ی پاسخگویی به سوالات منطق امسال نیز به گونه ای بود که نیازمند تسلط کامل به کتاب و قدرت بازیابی بالا و ترکیب مطالب بود.
  • دید ترکیبی در مطالعه منطق نیز به حل سوالات کمک بسزایی می کند.
  • و نیجه نهایی این است که مطالعه درس منطق باید با شکافتن لایه های سطحی همراه بوده وبه مطالعه سطحی و دانستن اطلاعات اولیه از کتاب نمی توان به سوالات تحلیلی و ترکیبی این درس به درستی پاسخ داد.

ضریب فلسفه و منطق به تفکیک هر زیر گروه:

بودجه

همانطور که ملاحظه میکنید در زیر گروه ۱ که شامل رشته های(حقوق ،علوم قضایی ،فقه و حقوق اسلامی و…)بیشترین ضریب را دارد.

آشنایی با سوالات آزمون سراسری در در فلسفه و منطق:

تعداد سوالات طراحی شده از این درس مجموعا ۲۵ سوال بوده که ۸ تا ۱۰ سوال آن از کتاب منطق، ۵ تا ۷ سوال از کتاب فلسفه‌ی سوم و ۱۰ سوال از فلسفه‌ی پیش‌دانشگاهی طرح خواهد شد. از ۱۶ تا ۱۷ سوالی که از دو کتاب فلسفه ‌سوم و پیش‌دانشگاهی طرح می‌شود ۷ سوال مربوط به مطالب مفهومی و ۷ سوال مربوط به مباحث حفظی و ۳ سوال نیز مربوط مطالب مفهومی- تاریخی است.

مباحثی که سؤال‌های تکراری از آن‌ها بیش تر طرح می‌شوند در درس منطق عبارتند از:

تصورات بدیهی و غیر بدیهی – تصورات کلی و جزیی – نسب و اربع – کلیات خمس – انواع تعریف – انواع قضیه – احکام قضایا (عکس، تناقص و تضاد) – اشکال قیاس اقترانی (شکل اول، دوم، سوم و چهارم)

این مباحث در فلسفه‌ی سال سوم عبارتند از:

واژه – رابطه‌ی فلسفه با علوم انسانی – شرح حال سقراط – نظر مثل افلاطونی – علل اربعه ارسطو

این مباحث در فلسفه اسلامی پیش‌دانشگاهی عبارتند از:

فصل‌های ۲، ۴، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۲

سؤالات درس منطق بیش تر کاربردی و مفهومی و فلسفه‌ی سال سوم بیش‌تر حفظی و سؤالات درس فلسفه پیش بیش‌تر به صورت کاربردی و مفهومی طراحی می‌شوند.

بودجه بندی فلسفه و منطق در کنکور سراسری:

برچسب ها(نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق، چگونه فلسفه و منطق بخوانیم،مباحث مهم فلسفه و منطق،بودجه بندی فلسفه و منطق،نکات مهم فلسفه ومنطق،ضریب فلسفه و منطق به تفکیک هر زیر گروه،نحوه مطالعه کتاب منطق سال سوم دبیرستان،نحوه مطالعه کتاب فلسفه پیش دانشگاهی،نحوه مطالعه کتاب فلسفه سال سوم دبیرستان،مشاوره کنکور دکتر رونقی،دکتر رونقی،مشاوره حضوری و تلفنی کنکور،)

2 دیدگاه برای “نحوه مطالعه درس فلسفه و منطق
  1. ???? ????? گفت:

    عالی بود آقای رونقی درود بر شما?

  2. ??? گفت:

    سلام اولویت های ک گفتین حتما همینطور ازش میاد؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *