معرفی رشته شیمی آلی

نگار

شیمی آلی از ترکیبات کربن با مواد آلی صحبت می کند. این رشته زیر شاخه ندارد و خودش زیر شاخه ای از رشته شیمی در مقطع کارشناسی ارشد است که در ادامه مطلب سعی کرده ایم از تناسب این رشته با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته نیاز به پایه قوی تر دارد، برنامه درسی و تعداد واحدها، دانشگاه های موفق در این رشته، بازار کار و سایر موارد مرتبط صحبت کنیم.

معرفی رشته شیمی آلی

اصلی ترین عنصری که در ترکیبات شیمی آلی به کربن اضافه می شود، هیدروژن است. دو منبع بزرگ مواد آلی نفت و زغال سنگ هستند. هرساله نیم میلیون مولکول جدید به خانواده مواد آلی اضافه می شود. در این گرایش به تحلیل مواد غذایی، پوشاک یا هر ماده ای که با ما در ارتباط است، پرداخته می شود. با توجه به اینکه برای اشتغالی موفق در این رشته به خلاقیت زیادی نیاز است، کسانی که به ناچار این رشته را انتخاب میکنند، بهتر است در انتخاب خود تجدید نظر کنند. در واقع این رشته برای کسانی مناسب است که به علم شیمی عشق می ورزند.

تعداد واحد ها و دروس رشته شیمی آلی

سر فصل دروس رشته ارشد شیمی با گرایش شیمی آلی بصورت زیر می باشد.

تعداد کل واحد ها ۳۲ می باشد که از این میان ۹ واحد مربوط به دروس الزامی مشترک، ۶ واحد دروس الزامی اختصاصی، ۶ واحد دروس انتخابی، ۱ واحد سمینار با موضوع مخصوص گرایش آلی، ۳ واحد درس با موضوع مخصوص گرایش و ۶ واحد پایان نامه می باشد. در ادامه به دروس مربوط به دسته های ذکر شده در بالا به تفکیک و با جزئیات بیشتر می پردازیم.

تعداد واحد ها و دروس رشته شیمی آلی

دروس الزامی مشترک شیمی

شیمی فیزیک پیشرفته (۳ واحد)، شیمی آلی پیشرفته (۳ واحد)، شیمی معدنی پیشرفته (۳ واحد)، شیمی تجزیه پیشرفته (۳ واحد) که انتخاب ۹ واحد از دروس بالا اجباری است.

دروس الزامی اختصاصی شیمی

روش های سنتز آلی (۳ واحد)، شیمی فیزیک آلی (۳ واحد)، طیف سنجی مولکولی ۱ (۳ واحد) که انتخاب ۶ واحد از دروس بالا اجباری است.

 دروس انتخابی شیمی

مباحث نوین در شیمی آلی (۳ واحد)، شیمی هیتروسیکلیت (۳ واحد)، شیمی دارویی (۳ واحد)، سنتز پلیمرها (۲ واحد)، شیمی و تکنولوژی نفت (۲ واحد)، شیمی آلی فلزی (۳ واحد) که حداکثر ۶ واحد از دروس بالا باید انتخاب شود.

بهترین دانشگاه های رشته شیمی آلی

بسیاری از دانشگاه های کشور پذیرش این رشته را در دوره های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، پردیس خودگردان و غیرانتفاعی دارند که در این میان ۷۸ دانشگاه دوره روزانه، ۴۹ دانشگاه نوبت دوم، ۳۴ دانشگاه پیام نور، ۱۷ دانشگاه پردیس خودگردان و ۵ دانشگاه غیرانتفاعی در این رشته دانشجو می پذیرند. سالانه حدود ۱۵۰۰ دانشجو در این رشته پذیرفته می شود ولی در دانشگاه های دولتی تهران، دانشگاه شهید بهشتی هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ امکانات بهترین دانشکده ایران برای این رشته قلمداد می شود. از دانشگاه کاشان هم به عنوان یکی از دانشگاه های خوب این رشته یاد می شود.

بازار کار رشته شیمی آلی

نزدیک ترین مشاغل با این رشته تحصیلی به شرح زیر می باشد. اشتغال در جایگاه آموزشی به صورت معلم، استاد دانشگاه و شیمی دان پژوهشگر می باشد.  در سنتز ترکیبات آلی می توانند در مراکز داروسازی و کمک به سنتز دارو و مواد آرایشی و بهداشتی فعالیت کنند. در طیف سنجی مواد آلی نیز می توانند در آزمایشگاه های شناسایی کنترل کیفی مواد شیمیایی فعالیت داشته باشند.

یک علاقمند به رشته شیمی باید جزییات این علم را حفظ کند، با واحد های عملی، دیدن دوره های مفید، بازدید های علمی و فیلم ها و انیمیشن های مرتبط، آنچه را به خاطر سپرده بفهمد و در عمل به کار بگیرد چرا که دروس دانشگاهی در این رشته کمتر از ۵۰٪ آنچه در محیط کار لازم است را فراهم می کند.

بازار کار رشته شیمی آلی

با توجه به اینکه ۸۰٪ کارهای این رشته در آزمایشگاه صورت می گیرد، فردی که این رشته را انتخاب می کند باید حتما علاقمند به کارهای آزمایشگاهی باشد و حساسیتی به این مواد نداشته باشد. اگر چه مراقبت های لازم و ایمنی در محیط های آزمایشگاهی را در طی دوران تحصیل فرا میگیرند.

قبولی رشته شیمی آلی با چه رتبه ای؟

رتبه مورد نیاز برای قبولی در این رشته با انتخاب دوره روزانه یا پردیس خودگردان و سهمیه مناطق یا ایثارگران متغیر است. اما حدودا برای قبولی در دانشگاه های تهران دوره روزانه نیاز به رتبه ۱۴ تا حدود ۳۰۰ می باشد، دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۵۰۰، دانشگاه های دیگر و نوبت دوم رتبه ای بین ۱۶۰ تا ۴۰۰۰ و پایین ترین رتبه که شیمی آلی پردیس خودگردان دانشگاه گیلان است، حدود ۶۰۰۰ می باشد.

نظر دانشجویان رشته شیمی آلی

طبق نظر دانشجویان این رشته عوامل موثر بر انتخاب این گرایش در کارشناسی ارشد را می توان در ۳ دسته زیر خلاصه کرد:

علاقه: که مهمترین معیار برای انتخاب این گرایش است چرا که دانشجویانی که علاقه لازم را نسبت به رشته تحصیلی خود نداشته اند، نتوانستند فرآیند تحصیل خود را با موفقیت به پایان برسانند یا در شغل مرتبط با رشته خود فعالیت کنند. یکی از مهمترین معیار ها برای سنجش این علاقه توجه به نمرات دروس مربوط به هر گرایش است. البته عوامل جانبی نظیر شرایط فردی دانشجو ، استاد مربوطه و … بی تاثیر نیست.

شناخت نسبت به دانشگاه ها: که از نظر اعتبار، امکانات، سطح اساتید و … متفاوت است. در این رشته علاوه بر امکانات رفاهی نظیر خوابگاه ها و … امکانات پژوهشی نیز حائز اهمیت است. در سال های اخیر به دلیل پاره ای از مشکلات برخی از دانشکده های شیمی از نظر تهیه مواد در مضیقه قرار گرفته اند.

توان اقتصادی داوطلب: تحصیل در شهری غیر از محل زندگی یا رشته های شبانه و غیرانتفاعی نیازمند وضعیت اقتصادی مناسب است. از طرفی برای تکمیل پایان نامه و پژوهش ها گاها بعضی از هزینه های آزمایشگاهی به عهده دانشجو می باشد.

2 دیدگاه برای “معرفی رشته شیمی آلی
  1. برکت الله شیخ زاده گفت:

    معلومات مفید دستتون در نکند اما به نظری من باید شیمی آلی دارایی رشته های مختلف باشد چون ما داریم دنبال تخصصی شدن می گر دیم اگر این همه موضوعات ره بخونیم پس با کار شناسی کم فرق می کند. باسپاس شیخ زاده

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام جناب شیخ زاده
      خیلی ممنون از پیام شما
      قطعا پیام شده به بهتر شدن درک این رشته کمک خواهد کرد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *