معرفی رشته مهندسی الکترونیک

نگار

رشته مهندسی الکترونیک، به عنوان یکی از بهترین گرایش های رشته مهندسی برق در نظر گرفته میشود. اگر رشته ریاضی را انتخاب کرده و قصد شرکت در کنکور ۹۹ را دارید، به احتمال زیاد قبولی در این رشته، که از آن به عنوان رشته مادر ریاضی هم یاد میشود، جزء اهدافتان است.

با توجه به اینکه رشته برق به عنوان یکی از سختترین رشته های مهندسی در نظر گرفته میشود، برای قبولی در آن نیاز به دانش و مطالعه زیادی است. از طرف دیگر، برخی از دانش آموزان از آنچه پیش رویشان است اطلاعات کافی نداشته و همین باعث میشود که بعد از قبولی در رشته مهندسی الکترونیک از انتخاب خود پشیمان شوند.

به همین خاطر قصد داریم در ادامه این مطلب اطلاعات کامل و جامعی در خصوص این رشته اعم از واحدهایی که باید گذرانده شود، بازار کار و … در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

معرفی رشته مهندسی الکترونیک

معرفی رشته مهندسی الکترونیک

در میان ۴ گرایش مختلف برق، گرایش الکترونیک را میتوان پایه و اساس برق در نظر گرفت. چرا که حتی دانشجویان سایر گرایشها هم باید تعداد زیادی از واحدهای این گرایش را پاس کنند تا با مبانی برق و اصول اولیه آن، به خوبی آشنا شوند.

در میان انواع رشته های مهندسی، رشته برق و خصوصا گرایش الکترونیک، جزء رشته هایی است که هیچ وقت از اهمیت آن کم نشده بلکه به آن اضافه هم میشود. چرا که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات مختلف، نیاز به تخصص افراد تحصیل کرده در این رشته، بیش از پیش افزایش پیدا میکند.

همانطور که گفته شد، بخش عمده ای از مطالب آموزشی در رشته الکترونیک، به مبانی برق مربوط میشود. منظور از مبانی آشنایی با تجهیزات الکترونیکی نظیر خازن، مقاومت و … ، آشنایی، طراحی و تحلیل مدارهای الکترونیکی است. نکته مهم در خصوص این گرایش این است که همه چیز با ظرافت و دقت زیادی طراحی و تحلیل میشود. به گونه ای ای مقادیر ولتاژ و جریان گاها در حد میکرو است!

زیر شاخه های رشته الکترونیک

جالب است بدانید که به دلیل حساسیت بالای این رشته و مطالبی که دانشجو باید فرا گرفته و در آینده از آنها به بهترین شکل استفاده کند، این گرایش خود دارای ۲ زیر شاخه است:

میکروالکترونیک

همانطور که احتمالا خودتان هم حدس میزنید، در این زیر شاخه همه چیز در مقیاس بسیار ریز طراحی و تحلیل میشود. افرادی که وارد این زیر شاخه شده و آن را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند، مسئولیت طراحی تجهیزات و قطعات برقی را به عهده دارند. مسلما چون قرار است از این تجهیزات در مدارهای بزرگتر استفاده شود، طراحی درست و بهینه آنها اهمیت زیادی خواهد داشت. خصوصا در شرایط فعلی ایران که به دلیل تحریمها، واردات بسیاری از تجهیزات با مشکلات زیادی رو به رو شده است. در نتیجه مهندسین الکترونیک از این توفیق اجباری باید استفاده کنند تا با حداقل امکانات، بهترین قطعات الکترونیکی را طراحی کنند.

معرفی رشته مهندسی الکترونیک - زیرشاخه های الکترونیک

 مدار و سیستم

افرادی که این زیر شاخه را انتخاب میکنند، باید با استفاده از تجهیزات و قطعاتی که توسط مهندسین میکروالکترونیک طراحی و ساخته شده، طراحی و ساخت مدار را انجام دهند.

تعداد واحدها و دروس رشته مهندسی الکترونیک

برخی از دروس و واحدها در رشته برق، در تمامی گرایشها مشترک است. این دروس عبارت هستند از:

ریاضی : ۳ واحد ، معادلات دیفرانسیل : ۲ واحد، برنامه سازی کامپیوتری : ۳ واحد، محاسبات عددی : ۳ واحد، فیزیک : ۳ واحد، کارگاه عمومی ۱ واحد، کارگاه برق : ۱ واحد، زبان تخصصی :  واحد، نقشه کشی صنعتی : ۱ واحد، ریاضی مهندسی : ۳ واحد، مدارهای الکتریکی : ۳ واحد، اندازه گیری الکتریکی : ۳ واحد، الکترومغناطیس : ۳ واحد، الکترونیک : ۳ واحد، ماشین های الکتریکی : ۳ واحد، مدارهای منطقی : ۳ واحد، تجزیه و تحلیل سیستمها : ۳ واحد، سیستمهای کنترل خطی : ۳ واحد، بررسی سیستمهای قدرت : ۳ واحد، مخابرات : ۳ واحد، پروژه کارشناسی : ۳ واحد، کارآموزی :  واحد.

دروس تخصصی گرایش الکترونیک:

فیزیک مدرن : ۳ واحد، الکترونیک صنعتی : ۳ واحد، تکنیک پالس : ۳ واحد، معماری کامپیوتر : ۳ واحد، میکروپروسسور : ۳ واحد، مدارهای مخابراتی : ۳ واحد.

بهترین دانشگاه های رشته الکترونیک

با توجه به اینکه رشته برق، به عنوان یک رشته مادر در ریاضی در نظر گرفته میشود، معمولا در تمامی دانشگاه های فنی مهندسی ایران وجود دارد. خصوصا گرایشهای الکترونیک و قدرت که بازار کار بهتری هم دارند. اما در این میان برخی از دانشگاه های ایران مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شیراز، در این رشته رتبه بهتری داشته و تحصیل در هریک از آنها فرصت های بیشتری در اختیار دانشجویان چه از لحاظ یادگیری و چه آینده کاری قرار میدهد.

بازار کار رشته الکترونیک

اگر در طول دوره تحصیلیتان در دانشگاه به اندازه کافی زرنگ بوده باشید و به غیر کسب نمره بالا، زمانی را هم به یاد گرفتن چند زبان برنامه نویسی و طرای مدارهای الکترونیکی اختصاص داده باشید، بدون شک بالافاصله بعد از فارغ التحصیلی در یکی از مجموعه های دولتی یا خصوصی شروع به کار خواهید کرد.

دنیای امروز به افرادی با مهارت کاری بالا نیاز دارد نه افرادی که تک بعدی بوده و تنها به فکر نمره و معدل بالا در دانشگاه هستند! جالب است بدانید از میان افرادی که در رشته الکترونیک تحصیل میکنند، آن دسته از افرادی که از فنی حرفه ای وارد این رشته شده اند، شانس بیشتری برای موفقیت در بازار کار دارند. چرا از همان ابتدا وارد دنیای عملی برق شده و مهارت های زیادی در این زمینه کسب کرده اند. بنابراین شرط موفقیت شما در بازار کار و درآمد بالا، داشتن مهارتهای مختلف در زمینه طراحی  برنامه نویسی است. در این صورت شما میتوانید در ارگانهای دولتی مختلف از وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات تا اداره برق، استخدام شود.

علاوه بر این، میتوانید بعد از پایان دوره تحصیلیتان در دانشگاه، بعد از آنکه چند سالی مشغول به کار بوده و تجربه لازم را کسب کردید، برای شرکت در آزمون نظارت آماده شوید. با دارا بودن مهر نظام، راهی برای افزایش درآمد از طریق دانش علمی خود خواهید داشت.

قبولی رشته الکترونیک با چه رتبه ای؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در خصوص قبولی در رشته مهندسی الکترونیک پرسیده میشود این است که با چه رتبه ای میتوان در این رشته پرچالش، قبول شد. پاسخ به این سوالات در حالت کلی امکان پذیر نیست. چرا که همه چیز به نوع قبولی و دانشگاهی که مد نظر دارید، بستگی دارد. منظور از نوع قبولی، نوبت اول و دوم است. برای تحصیل در نوبت دوم یا همان شبانه، نیاز به پرداخت شهریه است. این شهریه از نسبت به هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد یا غیر انتفایی کمتر است.

علاوه بر این، دانشگاه مد نظر، مهمترین عامل در تعیین رتبه قبولی است. این رتبه میتواند از تک رقمی برای دانشگاه های دولت و برتر تا ۲۰ هزار برای دانشگاه های غیرانتفایی در شهرستانها، متغیر باشد. به همین خاطر بهتر است که ابتدا دانشگاه هدف خود را مشخص کرده و سپس در مورد رنج رتبه قبول شدگان تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *