راهکارهای مقابله با بی حوصلگی

دکتر رونقی

images

به نام خدا

راهکارهای مقابله با بی حوصلگی

ازمهمترین علل بی حوصلگی در مطالعه میتونه نداشتن هدفی مشخص از درس خواندن ویا علاقه نداشتن به مطالعه باشه.و اینا باعث بی حوصلگی و فقدان انگیزه ی کافی برای ادامه ی درس خواندن میشه.اگرهدف شناسایی شود،قطعا انگیزه،حوصله و علاقه به درس خواندن هم بوجود می آید.هدفتونو مشخص کنید که برای چی درس میخونید و هدفتان قبولی درچه رشته و دانشگاهی است.انسان هدفمند موفقتراز انسان بی هدف است.

داستان:شخصی درحال عبورازمسیری بود از عابری پرسید این جاده به کجامیرسد؟عابرپرسید:شما مقصدتون کجاست؟شخص پاسخ داد فرقی برام نمیکنه به کجا بروم.عابرگفت پس فرقی هم نمیکنه بدونی این جاده به کجا منتهی میشه!!!

بله داوطلبان عزیز،اگه شما خوب هدفتونو از اول درس خواندن برای کنکور مشخص نکنید مطمئن باشید به یک سرانجام موفق و خوشایندی که هم خودت و هم خانواده دوست دارند،نمی رسید.بیتعارف…

توجه داشته باشید که هدف شما باید معقول،منطقی و واقع بینانه و براساس سطح درسی شما باشد تا بتوانید با انگیزه و تلاش خودتون بهش برسید.بعد از شناسایی هدف بیاید به خودتون ثابت کنید که آیا واقعا نیاز دارید که حتما در کنکور قبول بشید یا نه؟ زیاد نتیجه براتون مهم نیست که چی بشه.چرا که احساس نیاز به چیزی ،مشوق اصلی حرکت به سمت رسیدن به اون هدف می باشد .هیچوقت با افراد بی انگیزه و بی نظم که تکلیفشون با خودشون روشن نیست دوست نشید وهمیشه ازهمچین افرادی دوری کنید چرا که فقط سیگنال های انرژی منفی اند و بدتر روحیه ی شما را خراب و حتی انگیزه ی تلاش رو درشما ازبین میبرند.

10 گام اصلی مبارزه با بی حوصلگی درمطالعه:

  1. از یک برنامه ی مشخص و هدفمند شده برای مطالعه استفاده کنید و همیشه خودتونو مقید به اجراش بکنید. به درس خواندنتون احساس مسئولیت داشته باشید.مثل کارمندی که راس ساعت و روزانه باید در محل کار خود حاضرشود.چرا؟؟ چون جدا از وظیفه و مسئولیتی که به وی محول شده،باید کارشو به نحو احسن انجام بده.دوست من ، شما هم الان فقط وظیفتون درس خوندن است.
  2. زیاد به گذشته و آینده که بالاخره چی میشه فکرنکنید،گذشته دیروز بود که سپری شد و آینده هم همین فرداست و میرسه.ما در حال زندگی میکنیم و فکر کردن به گذشته و آینده فقط مانع رسیدن شما به اهدافتون میشه.
  3. عاشق هدفت باش.انسان معمولا در کاری که واقعا دوستش داره،موفقتر عمل میکنه.پس اگه درس میخونی با علاقه بخون تا یادگیریت هم قوی بشه.
  4. زیادنخوابید.انسان بطور طبیعی نیاز به 8 ساعت خواب داره و بیشتر یا کمتراز این ساعت برای سلامتی ضررداره.وهر 45 دقیقه بعد از هر مطالعه ای باید10دقیقه استراحت کنید تا به قول معروف خون به مغز برسه.پس یه کله نشین درس بخون! اینجوری راندمان یادگیریت کم میشه و با گذشت مدت زمان کوتاهی احساس خستگی زیاد،بی حوصلگی و فرسودگی میکنید.این اصل مهم مطالعه و یادگیری را اجرا کنید تاخودتون نتایج موفقشو ببینید.
  5. سعی کن روز مطالعتو با یک دوش آب گرم شروع کنی و همیشه نوشیدنی گرم هم نوش جان کن.تا ضمن مطالعه احساس سردی نکنی و پرانرژی باشی.
  6. ورزش کنید.با روزانه 15 دقیقه ورزش پرنشاط وسرحال میشید و این نشاطو تا آخر روز خواهید داشت.
  7. موفق ها همیشه به افراد موفق تر از خود اعتماد کردند…پس هیچوقت به خودت نگو، من به مشاوراحتیاجی ندارم…این من من گفتن ها شما را شکست میدهد.چرا که انسان موجودی اجتماعی است و در باب موفقیت در هر زمینه ای حتما باید با افراد با تجربه و آگاه مشورت کرد و راهنمایی گرفت.
  8. هر لحظه که حس کردی خیلی بی حوصله ای و اصلا حس درس خواندن نداری یک لحظه بیا به مزایای رسیدن به هدفت و مضرات نرسیدن فکر کن.همیشه هدفتو مرور کن تا هیچ وقت بی حوصلگی نتونه بر تو غلبه کنه.
  9. کنترل اوضاع رو به دست بگیر و همیشه به این فکر کن که بالاخره موفق میشی و همون جوری میشه که تو میخاستی.
  10. استرس نداشته باشید. شما که هدفتون مشخصه و دارید همه ی تلاشتونومیکنید پس واقعا دیگه نیازی نیست که استرس داشته باشید.و شک نکن که موفق میشی.

و یادت باشه که:

موفقیت در کنکور جدا از داشتن معلومات درسی خوب،نیازمند مدیریت حرفه ای شما در تمامی جوانب درس خواندن است.

موفق باشید.

 

 

4 دیدگاه برای “راهکارهای مقابله با بی حوصلگی
  1. ????? گفت:

    برای رسیدن به زمان های بالای دوازده ساعت درس خوندن چکار باید

  2. ???? ???? ????? گفت:

    سلام اول باید خوابتون رو تنظیم کنید بعد از اتلاف وقت روزانه جلوگیری کنید.

  3. negar گفت:

    سلام آقای دکتر رونقی .. من دانش آموز سال چهارم رشته تجربی هستم … تا الان خیلی خوب جلو اومدم … روزهای مدرسه حدود 8 ساعت و روزهای تعطیل حدود 13 ساعت درس میخوندم .. اما از اوایل بهمن خیلی بی حوصله و بی نشاط شدم … هدفم همه چیمو هر روز با خودم مرور میکنم اما باز هم خستگی بهم غلبه میکنه … خیلی میترسم این وضع ادامه بیابه .. باید چی کار کنم ؟؟؟

  4. ???? ???? ????? گفت:

    سلام به مطالعتون تنوع بدید بازه های استراحتتون رو بیشتر کنید اعداف کوتاه مدت تعیین کنید.برای چند ساعت جهت تنوع مکان مطالعتون رو هم تغییر بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× با ما در واتس اپ در ارتباط باشید