خیال پردازی در هنگام مطالعه

دکتر رونقی

 

moshaver_bartar_konkur

خیال پردازی در هنگام مطالعه

بزرگترین علتی که باعث میشود در حین مطالعه خیال پردازی کنیم و ذهنمون سمت افکاری بره که از دایره ی درس خواندن خارج میشه و حواسمون پرت بشه،نداشتن تمرکز است.رعایت و اجرای نکات تاثیر گذار زیر میتونه این معضل درسی اکثر داوطلبان رو کمتر و درنتیجه باعث افزایش سرعت یادگیری بشه.
1-مکان مطالعه فقط برای مطالعه باشه نه خوردن،خوابیدن،اینترنت،تماشای تلویزیون،موبایل بازی و…تا درهنگام حضوردر این مکان ،فقط افکار درسی به ذهنتون بیان نه پارازیت های مزاحم.
2-یک برنامه درسی حجمی و اجباری داشته باشید.یعنی خود را مقید کنید که در یک زمان خاص و مبحث تعیین شده،درس را باصطلاح جمع کنید.تا ذهن فرصت نکند به حاشیه های غیراز درس بپردازد و فقط درگیر درس خواندن شود.
3-برای تمرکز و فرار از افکار خیال پردازنه،از روش تند خوانی استفاده کنید.هرچند که با اینکار برمبحث ،100درصد مسلط نمیشوید ولی برای تمرکزبسیار عالیست.
4-اگر در ضمن مطالعه،افکاری غیر از درس خواندن سمتتون اومد سریع این افکارو روی یک کاغذ یادداشت کنید تا بعدا و در مکانی دیگر بهش فکرکنید.
5-مطالعه را به بازه های زمانی کوچکتر تقسیم کنیدتا بیشترین بازدهی رادر یادگیری داشته باشید.هرچه این بازه ها ی زمانی کمتر باشند باعث تمرکز زیاد شمادرحین یادگیری میشه ومغز دیگه فرصت خیال پردازی پیدا نمیکنه.
6-سعی کنید بعداز هر 45 دقیقه مطالعه،10دقیقه استراحت کنید،از جای خود بلند شوید،چیزی میل کنید.این استراحت کوتاه، به مغز شماست نه جسم تان .که باعث خونرسانی بیشتر و ایجاد تمرکزی بالاتر میشود.
7-اگه دیدید مغز داره شروع به خیال پردازی میکنه،با صدای بلند درس بخونید.این تنها راه برگشت سریع به تمرکزه.
8-پویا و فعال مطالعه کنید.ضمن مطالعه حتما خلاصه برداری و نکته برداری کنید. مطالب مهم رو علامت دارکنید.بااین کار شما دارید داده های زیادی را وارد مغز میکنید و مغز درگیر پردازش این داده ها وثبت اطلاعات میشود ودیگه فرصتی برای خیال پردازی نخواهد داشت.
9-عادت کنید،تمرین کنید با کوچکترین حرکت و صدایی حواستون پرت نشه و با تمرکز به مطالعه ادامه بدهید با گذشت زمان کم کم دیگه این مسئله براتون عادی میشه و دیگه بیتفاوت میشین.
10-بطور ذاتی مغز نیاز به فعالیت ودرگیری فکری داره،پس اگه ذهن خود را درگیر و متمرکز بر مبحث درسی نکنید اون خودشو درگیر مباحث و حاشیه های فکری میکنه.
11-حتما یک رقیب در سطح خود و هم رشته داشته باشید چراکه ترس از عقب ماندن از رقیب باعث جمع کردن تمام حواس به درسها میشود.
12-در طول روز تمرکز بیشتره. سعی کنید در طول روز مطالعه داشته باشید که البته این نکته در افراد مختلف متفاوته و کاملا بسته به شرایط ذهنی و علایق هر فرد،فرق میکنه.
13-خستگی یا گرسنگی در حین مطالعه باعث عدم تمرکز در مطالعه میشود.
14-جهت افزایش تسلط در یک مبحث درسی ،در یک زمان فقط بر روی یک مبحث متمرکز شوید تا مغز بهتر بتواند داده های ورودی را تحلیل و درآخر ثبت کند.
15-آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید.عصبانیت و هیجان زیاد، دشمنان تمرکز و باعث هدایت مغز به سمت افکار پرت و خیال پردازین.
16-باذوق و اشتیاق یاد بگیرید. همیشه به خودتون بگید که اگه مثلا من زیست رو خیلی خوب بخونم،مسلط تر میشم و درصد هام بیشتر و به پزشکی قبول شدن و یا رشته مورد علاقه ام خیلی نزدیک تر میشم.
17-حتما ضمن مطالعه و بعد از مطالعه، خودتون تست طرح کنید و حتما تست های مبحث خوانده شده را بزنید.این ایجاد تنوع در مطالعه باعث پیشرفت پلکانی شما در آن درس میشود.
نکته ای بسیار مهم :با توجه به دوری جستن از حفظیات و مفهومی شدن دروس عمومی همانند دروس اختصاصی در کنکور سراسری ، دراین چند سال اخیر،عمومی ها رو به روش تخصصی ها ،تست کارکنید یعنی بلافاصله بعد از خواندن مطلب درسی تست های آن مبحث را بزنید و به روز بعد موکول نکنید.
18-همیشه دست به قلم باشید.نوشتن درحین مطالعه بزرگترین سلاح جنگ با خیال پردازیست ودرمقابل یکی از عوامل اصلی موفقیت در یادگیری تکنیکی مطالب است.دراینصورت مغز بطور اتوماتیک و با توجه به تمرین های زیاد در نوشتن مباحث، قادر خواهد بود مطالب را سریع رمز گردانی کند.
19-ضمن مطالعه سعی کنید مغز را به سمت مطالب قدیمی تر خوانده شده هدایت کنید و سعی در به یادآوری مباحث کنید.تا مغز مقید بشه که خوب باید درس بخونه و مطالب رو بیاد بیاره.
4روش سریع افزایش تمرکز، فرار از خیال پردازی و افزایش یادگیری:
1-وقتی مطالعه ی یک مبحث رو تموم کردین،کتاب رو ببندید و یکبار برای خود یا رقیب درسیتون درسو توضیح بدین.
2-اگر درزمان معین شده نتونستید مبحث مورد نظر روبه اتمام برسونید،بذارید برای زمان شب مطالب رو جمع کنید.
3-اگه خستگی باعث حواسپرتی شما شده برای دقایقی سریع مکان مطالعه ومبحث درسی را عوض کنید.
4-وقتی دارید درس میخونید،جدی باشید.ازیک برنامه ی درسی صحیح که توسط افراد زیادی، خوب آزمون و خطا شده استفاده کنید تا یک مطالعه ی متمرکز،پویا و با اقتداری کامل در تمام دروس داشته باشید وهمیشه فکرتون فقط رسیدن به هدفتون باشه .

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *