روش های رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن

دکتر رونقی

%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af%da%af%db%8c

بازم خوابم میاد،نمیتونم درس بخونم

بازم خوابم میاد،نمیتونم درس بخونم،کاش میشد بازم یکم بیشتر بخوابم!!!

چند بار تا بحال موقع درس خواندن یا حتی سرکلاس،این جمله رو به خودت گفتی؟؟؟

میدونی چرا خوابت میاد؟دلایل زیر را در جواب این سوالات همیشه از کارشناسان درسی بارها و بارها شنیده ایم :

۱-برای داشتن مطالعه ای باکیفیت باید شرایط و ابزارهای خاصی را داشته باشید که با رعایت و اجرای آنها میتوانید به ساعات مطالعه ی بالا و مفید برسید .مطالعه فرآیندی است که نیاز به حضور ذهن ۱۰۰%فرد دارد که در نتیجه مکان مطالعه میتواند در ایجاد تمرکز و کنترل حواس بسیار تاثیرگذار باشد.

۲-محل مطالعه نباید زیاد شلوغ باشد.مکان شلوغ به همان اندازه باعث حواس پرتی می شود.

۳-دمای محل مطالعه باید دمای مناسب برای بدن شما باشد.اگر گرمایی هستید،خنک و اگر سرمایی هستید ،گرم…اما از گرم کردن بیش از حد محل مطالعه بپرهیزید چرا که در حین درس خواندن به دلیل فعالیت مغز،سوخت و ساز بدن هم افزایش می یابد در نتیجه موجب گرم شدن بدن شما می شود.نگه داشتن دمای بدن در شرایط متعادل از خواب آلودگی هنگام مطالعه تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

۴-نور زیاد در محیط مطالعه باعث جلوگیری از خواب آلودگی میشود.

۵-بهتر است مکان مطالعه جایی بجز اتاق خواب باشد و یا حداقل در کنار شما وسایل خواب به هنگام درس خواندن نباشند.برخی افراد هنگام شروع به مطالعه تا دقایق زیادی نمیتوانند مطلب را بطور شفاف و عمیق متوجه شوند و ذهن نمیتواند تا مدت زیادی درگیر درس شود.این گنگی برای ذهن،وسوسه ی خواب را به فرد منتقل می کند و اگر وسایل خواب در نزدیکی باشند این وسوسه به عادت تبدیل میشود و موجب میشود به جای ایجاد تمرکز و درک مطلب به سراغ خواب برویید که این عادت غلطی است چرا که شما هستید که دارید مغز خود را به جای تلاش برای فهم درس در حالت عدم تمرکز و گنگی شدن قرار داده و به خواب شرطی میکنید و این عادت غلط مطالعه را پیوسته و مکررا در خود پرورش می دهید.

۶- از اصول مهم و لازمه مطالعه ی باکیفیت این است که هیچگاه در حالت دراز کشیده درس نخوانید..پشت میز مطالعه به حالت صاف بنشینید و از انجام هر کاری که باعث شود پشت میز مطالعه بخوابید ،بپرهیزید.رعایت همین موارد باعث افزایش خون رسانی به مغز میشود و در نتیجه روند یادگیری هم تسریع می یابد.

۷-به یاد داشته باشید مغز برای فعالیت بیشتر و ایجاد تمرکز در مطالعه به این موارد نیازمند است:خون،اکسیژن،آب و قند.

اما واقعا خواب آلودگی در غیر از موارد بالا میتواند بخاطر خستگی و یا دلایل دیگر باشد؟آیا مواد غذایی که میخوریم میتوانند به خواب بیشتر در طول شبانه روز تاثیرگذار باشند؟

توجه:::

باید بدانیم که خواب آلودگی و خستگی یکی نیستند.اگر خسته باشید،میتوانید با استراحتی اندک خستگی را برطرف کنید.ولی خواب آلودگی فقط با خواب رفع میشود و با خوابیدن ،هم خستگی رفع میشود و هم خواب آلودگی .خستگی بعد از فعالیت و کار نسبتا سنگین فیزیکی به وجود می آید ولی خواب آلودگی عادت روزمره ای است که هر چه بیشتر در طول روز باشد خود باعث ایجاد خستگی و کوفتگی بدن میشود.

تا اینجا نکات معمول و متداولی رو توضیح دادیم که تقریبا همه ی ما کم و بیش اطلاعاتی در این زمینه داریم اما حالا میخواهیم نکاتی رو با هم مرور کنیم که رعایت و اجرای آنها میتواند هم جلوی خواب آلودگی در حین مطالعه را بگیرد و هم اینکه تمرکز شما را بیشتر.

  • آرووم و آهسته درس خواندن:

از نظر علمی ثابت شده که قدرت تحلیل مباحث در مغز بسیار سریعتر از حتی به زبان آوردن مطالب است.در نتیجه کند درس خواندن باعث تحلیل تدریجی و آهسته ی انرژی و قدرت مغز میشود که در مقابل هم احساس خواب آلودگی و نیز بی حوصلگی به شما دست میدهد.هر وقت حس کردی که داری خواب میری ،از جات بلندشو ،کمی قدم بزن و نفسی تازه کن و دوباره به مکان مطالعه برگرد ولی با سرعت چند برابر مطالعه رو شروع کن.

  • بازم درست بنشینید:

بله،حتی تیپ نشستن برای مطالعه هم باید مثل حرفه ای های کنکور باشد .مثل ژله نباش و از صندلی سُر نخور پایین…

  • دمای بدن:

دمای بدنتو همیشه خنک نگه دار.مثلا اگر بیرون تو آفتاب بودی ،وقتی خونه رسیدی حتما یه دوش آب خنک بگیر تا انرژیت دوباره شارژ بشه و هیچ وقت با سرو کله ی آفتاب زده نشین پای درسات.

  • خستگی چشم ها را جدی بگیر:

میتوانید برای رفع خستگی چشم ها از حوله ی خیس سرد استفاده کنید که هم خواب از سرت بپره و هم خستگی چشمات برطرف بشه.

  • بعد ازصرف غذا…حال چه ناهار باشد چه شام،تا یکساعت بعد از وعده ی غذایی نیا سر درس و کتاب و به جاش تو خونه قدم بزنید.
  • از این کتاب و این درس خوشم نمیاد…دوست من،آش خاله اس!همه ی این درس ها با هم تو رو به هدفت میرسونه،اگر عاشق هدفت نباشی،شک نکن که هیچ وقت بهش نمیرسی.موفق های این مسیر هیچ وقت سلیقه ای درس نخواندن.

و اما یک سوال اساسی و خیلی مهم که همیشه داوطلبان دارند…روزانه چقدر بخوابیم تا نه کم خواب شویم و نه خوابمان نامنظم شود؟؟؟

آنچه که تا به الان از تحقیقات و پژوهش های وسیع پزشکان در حوزه ی خواب میتوان نتیجه گرفت این است که هر انسان بالغی برای حفظ سلامت خود به حداقل ۷ساعت خواب در طول شبانه نیاز دارد.و کمتر از ۷ ساعت خواب ،سلامتی فرد را تهدید میکند.

اما از نظر کارشناسان درسی ،خواب هر داوطلب کنکوری دست خودش است.شما باید ببینید که با چند ساعت خواب در طول روز واقعا سرحال تر و با انرژی تر هستید و میتوانید بدون خواب آلودگی در حین مطالعه با تمرکز بیشتری درس بخوانید.

یک شگفتگی دیگر که در زمینه ی ارتباط خواب با یادگیری وجود دارد این است که اگر بعد از یادگیری مبحثی بخوابید،باعث میشود آن مطلب بهتر در ذهن شما باقی بمونه. پس از شب بیداری های طولانی مدت مخصوصا در شب امتحان خودداری کنید.

اخطار آخر:::زمان باقیمانده تا کنکور را همانند یک دایره در نظر بگیرید که با گذشت زمان این دایره کوچک و کوچکتر میشود…دایره ی یک ماه بعد قطعا کوچکتر از دایره ی الان است.اگر قوی و حرفه ای از همین الان شروع نکردید بدانید که یک ماه بعد، هم زمان را از دست داده اید و هم حجم مطالب بیشتر شده.

و دایره ی کوچک =انتخاب اهداف کوچک،رتبه ی ۱۰۰شما تبدیل به رتبه ی ۱۰۰۰ و …خواهد شد…

توصیه ی خیلی مهم به همه ی داوطلبان…

خیلی خوبه که برنامه ریزی داشته باشید ولی متاسفانه خیلی ازشما داوطلبان عزیز نداشتن برنامه رو بهانه درس نخواندن میکنید در حالیکه وقتی برنامه هم میگیرین باز بهش عمل نمیکنید و این عادت غلط مطالعه برای کنکور است که همراهی مشاوری حرفه ای در اینجا میتواند شما را از این باتلاق اشتباهات نجات دهد.

%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d9%84%d9%88%d8%af%da%af%db%8c

برنده ها کسانی نیستند که خوب شروع میکنند بلکه کسانی هستند که خوب تموم میکنند…

و بالاخره اینکه.. .

امید بهترین و بالاترین قوه ی محرک زندگی است…

زندگیتان سراسر امید و

همیشه به رحمت خداوند امیداور باش و هیچ وقت دست از تلاش برندار.

برچسب ها:(بازم خوابم میاد،نمیتونم بخونم،چگونه سرحال شویم،نمیتونم درس بخونم،خوابم میاد همیشه،کمبود خواب دارم،خوابم میاد ولی نمیتونم بخوابم،چه کار کنیم سحر خیز باشیم،کمبود خواب،مشاور برتر کنکور،دکتر رونقی،مشاوره کنکور،مشاوره تلفنی و حضوری کنکور)

5 دیدگاه برای “روش های رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن
  1. ساغر گفت:

    با سلام..دقیقا منم همیشه خوابم میاد و الانم دو صحفه خوندم خوابم گرفت از اینا بگذریم وقتی برنامه ریزی میکنم اصلا بهش عمل نمیکنم..و این رفتار خودم رو مخمه با اینکه درس خوندن و دوس دارم ولی اصلا درس نمیخونم

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام باید با برنامه درس بخونید و سعی کنید درسهای سخت رو در تایم های پر انرژیتون بخونید

  2. Reyhaneh گفت:

    سلام . من خیلی وقته می خوام شروع کنم . بحث یه ماه دو ماه نیست
    چهار ماهه
    ولی نمی تونم . هم برنامه ریزی کردم . هم اینستا و تلگرام و….. خیلی چیزا رو کنار گذاشتم
    حالا نوبت خوابه
    واقعا حالم از خودم به هم می خوره
    همیشه میگم فردا دیگه می تونم . فردا میشه
    این فردا قرار نیست برسه
    از همه دوستام گذشتم و همه فیلمهایی که دوستشون داشتم
    بازم نمیشه . نمیشه . واقعا همه ی امیدم رو از دست دادم . و حس بیهودگی رو دارم…..

  3. سرفراز گفت:

    سلام ، من یه آدم بی عرضه هستم همه چی دارم ولی بازم درس نمیخونم همش میخوام شروع کنم ولی نمیشه دو ساله میخوام شروع کنم ولی هنوز شروع نکردم همه خانواده بهم میکن درس بخون من یه سال پیش یه رویا داشتم و کلی کار کردم بهش برسم ولی فهمیدم رسیدن به رویام مخاله یعنی واقعا محال ازون رویاهاس که تو یه شرایطی میشه بهش رسید من بعد از اینکه فهمیدم از همه چی دست کشیدم و دوباره شدم همون آدم اسکل قبلی وضعیتم خیلی مسخرس هدفی برا زندگیم ندارم لطفا میشه بهم یه هدف بگید تا من برا رسیدن به اون تلاش کنم بخدا اگه بهم بگید تلاش میکنم حتما مطمعن باشید حتی اگه شکستم بخورم دوباره تلاش میکنم فقط به من یه هدف بکید که توش معروف شدن باشه و پولدار شدن و هدفی باشه که وقتی رسیدم بهش به خودم افتخار کنم (من هنوز نو جوانم و کلی وقت دارم و مطمعن باشید اگه بهم یه هدف بگید بهش میرسم واقعا هدف لازمم )

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام سرافراز عزیز
      اگر خداوند ارزوی در دل شما قرار داده
      مطمعنا توانایی رسیدن بهش رو در شما دیده
      پس اول تصمیماتتون رو‌یکی کنید
      بعد برنامه ریزی
      بعد هم برای هدفتون بجنگید
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *