یک فنجان ارامش..

دکتر رونقی

%db%8c%da%a9-%d9%81%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b1%d8%a7%d9%85%d8%b4

یک فنجان ارامش..

( در مواقع رویارویی با موقعیت های استرس زا چگونه رفتاری داشته باشیم؟ چگونه با استرس ناشی از کنکور مقابله کنیم؟)

همه ی ما تا کنون بارها استرس وفشار روانی را تجربه کرده ایم.که ممکن است در اثر عواملی مختلفی به وجود امده باشد.

در روز هایی که برای ازمون کنکور درس میخوانید یا ازهمان لحظه ای که به شما گفتند (کنکوری) به طور حتم شما هم گریبانگیر این موضوع شده اید.

البته نحوه زندگی شما ،نگرش ها وعواطف وافرادی که با انها معشرت میکنید در تعیین مقدار استرسی که به سراغ شما می اید نقش مهمی دارد .

این استرس ها و نگرانی ها اسیب های زیادی به همراه دارد واگر یکی مثل شما که دارد برای کنکور درس میخواند ،نداند چگونه با آن مقابله کند برای او مشکل افرین خواهد بود ودر نتیجه ی نهایی که به دست می اورد ، تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

در این مقاله سعی میکنیم شما را با روش هایی اشنا کنیم که میتوانید در چنین مواقعی از آن ها بهره بگیرید و خودتان را به نوشیدن یک فنجان ارامش دعوت کنید و خالی از هر دغدغه ای به راه و تلاش خود ادامه دهید.

keep-calm

تغییر نوع نگرش به شکست ها

استرس یکی از واقعیت های جدا نشدنی زندگی است اما این همیشه در خود را در معرض آن قرار دهیم چیز خوبی نیست . به محض اینکه کارها آن طور که میخواستیم پیش نرفت و یا به محض اینکه شکست خوردیم دل نگران و مضطرب شویم چیز خوبی نیست.پس بیایید این طور فکر کنیم که اختیار آن چه برای ما اتفاق میافتد در دست ما نیست هربار که انتخابی می کنید، به خودتان اعتماد کنید و حرکت کنید، هرگز نمی توانید صد درصد مطمئن باشید که شرایط چگونه از آب درخواهد آمد.

گاهی اوقات فاتح از آب در خواهید آمد و گاهی اوقات ناامیدی در انتظارتان است. هرچه باشد، آزمایش هایی که به شکست انجامیده اند ارزشی کمتر از آزمایشهایی ندارند که کامیابی را ثابت میکنند؛ در حقیقت، معمولاً از مفهوم شکست بیش ازمفهوم «موفقیت» می آموزید.

اغلب افراد هنگامی که با شکست مواجه میشوند ،سریعا دچار اضطراب میشوند و وخشمگین وپر خاشگر میشوند.که این اعمال باعث صدمه به روح وروان انها شده وباعث میشود احساس ناتوانی کنند.

ولی نباید این کار را انجام دهید بلکه باید نگرش خود را تغییر دهید وبه جای اینکه اشتباه خودتان را شکست قلمداد کنید ،می توانید آنها را به چشم فرصتی برای آموزش ببینید.

هر زمان که نتوانید به خواستهای که برسید، بدانید که فرصتی برای آموختن نکته ای مهم از افکار و رفتارتان به دست آورده اید. هر موقعیتی که در آن احساس «در اشتباه بودن» می کنید، بدانید که فرصتی برای آموختن نکته ای درباره عکس العمل خودتان است.

. هنگامی که مشقات زندگی را در نظر می گیرید – نومیدیها، آزارها، فقدانها اگر برداشتتان را با تماشای آنها همانند قرصتی برای آموختن و رشد جابجا کنید میتوانید به جای احساس شکست خورده و قربانی و سرگردان شدن به مبارزه با آن برخیزید و با اختیار زندگی تان را در دست بگیرید واسترس را از خود دور سازید.

اعمال آرام بخش فوری

در مواقع رویارویی با موقعیت های استرس زا به انجام اعمال زیر بپر دازید .

ارام وعمیق نفس بکشیدچون تنفس عمیق اکسیزن را به خون هدایت میکند و باعث رسیدن به ارامش میگردد.

حالت مثبت وخوشبینانه ای اتخاذ کنید زیرا افراد خوشبین بهتر از افراد بدبین با شرایط استرس مقابله میکنند.

محکم ومتعادل بایستید.

تنش وفشردگی عظلات خود را کم کنید.

بکوشید بر ذهن خود مسلط شوید و افکار خود را روی راه حلهای مناسب متمرکز سازید.

 

با اراده و مصمم باشید.

بی تصمیمی نمیگذارد شما به موقع اقدام کنید. و به این ترتیب احساس کنترل و تسلط شما را کاهش داده و و وقتی تسلط شما روی موضوعی کم میشود، احساس تنش را در شما افزایش میابد.

ازکارهای تان فهرست تهیه کنید

داشتن یک فهرست روزانه از آن چه که انتظار انجامش را دارید به شما کمک می کند که نسبت به برنامه های خود واقع بین تر باشید وکارهایی را که نمی خواهید فراموششان کنید، به شما یادآوری کند.

کار امروز را به فردا موکول نکنید

به تعویق انداختن کارها نه تنها فشار روانی را تشدید میکند بلکه با باعث فشاری از طریق ایجاد احساس گناه، خشم و کاهش عزت نفس می شود. افراد به دلایلی متعددی کارها را به تعویق می ادازند ولی شما تا جایی که مقدور است کار هایتان را به تعویق نیندازید و برای کارهایتان برنامه ای انعطاف پذیر داشته باشید وسر موقع ان ها را انجام دهید.

اجتماعی باشید

هنگامی که تحت فشار روانی هستیم، ترجیح می دهیم تنها باشیم. گوشه گیری به ما اجازه می دهد حواس خود را بیشتر روی مشکلات و افکار منفی متمرکز کنیم و به جای حل مشکل و کاهش استرس به تشدید آن کمک کنیم. وقتی با مشکلی روبرو می شوید سعی کنید عده ای از دوستان را برای صرف غذا دعوت کنید یا یک تفریح با خوانواده را در برنامه خود قرار دهید.

خودتان را تشویق کنید

اگر همیشه یا بعضی اوقات خودتان را برای مشکلات به وجود آمده سرزنش می کنید، ممکن است به دلیل صحبت منفی با خود احساس گناه کنید، به جای آن سعی کنید با خود به صورت مثبت صحبت کنید چون سرزنش کردن خودتان با عث افزایش تنش میشود.

پس سعی کنید خود را به خاطر موفقیت هایی مانند گرفتن نمره خوب در ازمون یا بالا رففتن ساعت مطالعه و … تشویق و از خود قدر دانی کنید.

با به کار بستن این دستورات از استرس خود بکاهید و یا به کلی آن را سرکوب کنید..چشمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *