معرفی رشته ی فوریت های پزشکی

دکتر رونقی

معرفی رشته ی فوریت های پزشکی

رشته ی فوریت های پزشکی یکی از زیر شاخه های علوم پزشکی بوده که وظیفه ی خطیر امداد رسانی های اولیه به مصدومان و بیماران در شرایط بحرانی نظیر تصادفات ،مخاطرات طبیعی نظیر سیل و زلزله و همچنین وضعیت های نامساعد بیماران را بر عهده دارد.

هدف از این شغل، ارایه ی کمک های اولیه به منظور کاهش تلفات، صدمات جبران ناپذیر و نقص عضو است. تکنیسین فوریت های پزشکی( یا همان اورژانس) وظیفه ی بررسی وضعیت مصدوم یا بیمار و بررسی علایم حیاتی در نگاه اول، ارایه ی مراقبت ها و درمان های فوری نظیر احیای قلبی- تنفسی، ارایه ی خدمات اولیه ی پیش بیمارستانی و انتقال هر چه سریع تر به مراکز درمانی را بر عهده دارد. همچنین, در این شغل داوطلبان در تمامی مدت شبانه روز و در موقعیت های حساس آماده باش هستند, بنابراین, باید از لحاظ جسمی و روحی و روانی آمادگی های لازم را برای رساندن خدمات در محیط های دشوار نیز داشته باشند.

شرایط تحصیل در رشته فوریت های پزشکی

از آنجاییکه این رشته شرایط خاصی دارد, داطلبان این رشته نیز باید مطابق این شرایط خاص باشند.

  • این رشته مختص داوطلبان مرد است.
  • پس از قبولی داوطلب از لحاظ توانایی های روحی و جسمی و همچنین بیماری های مزمن مانند فشار خون و بیماری های قلبی و آسم و نارسایی کلیه و صرع مورد بررسی قرار میگیرند.
  • قدرت بینایی بالا داشته باشند.
  • مهارت های بالای بدنی داشته باشند.
  • حداقل قد ۱۷۰ داشته باشند.
  • داشتن توانایی کار تیمی با همکاران و همچنین دارای مهارت تصمیم گیری سریع در مواقع سخت باشد.

 

به طور کلی وظایف فارغ التحصیلان این رشته را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- ارایه ی کمک های اولیه ی پیش بیمارستانی به بیماران

۲- برقراری ارتباط با مرکز اورژانس و پزشک مشاور برای دریافت راهنمایی های او

۳- استفاده از تجهیزات پیشرفته برای حل مشکلات بحرانی بیمار نظیر ایست قلبی

۴- انجام جراحی های اولیه نظیر گذاشتن لوله ی تنفسی

۵- بررسی مداوم علایم حیاتی بیمار نظیر نبض ،فشار خون و ضربان قلب

۶- ارایه ی گزارش کامل وضعیت بیمار به بیمارستان

  • آرامش بخشیدن به بیمار وهمراهان او و تسلط بر شرایط موجود
  • رساندن هر چه سریعتر مصدوم به بیمارستان

تاریخچه ی رشته ی فوریت های پزشکی

تاریخچه ی رشته ی فوریت های پزشکی

بدیهی است که کمک به مصدومان و بیماران در شرایط بحرانی در فطرت آدمی نهادینه شده است. به همین دلیل تاسیس مراکز کمک رسانی اولیه ، از ملزومات حفظ سلامت جامعه و و تکامل رشته ی پزشکی است.

در ایران به دنبال حادثه ی فرودگاه مهراباد و به جا گذاشتن تلفات جانی زیاد،   پایه ی تشکیل اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۱۳۵۴ بنا نهاده شد. در سال ۱۳۷۶ سازماندهی اورژانس ها و راه اندازی رشته ی دانشگاهی فوریت های پزشکی آغاز گردید. از سال ۱۳۸۱ در دانشگاه های مادر شروع به جذب دانشجو در این رشته ی تحصیلی نمودند و در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور پذیرش دانشجو در رشته ی فوریت های پزشکی را آغاز کردند.

 

 

دروس تحصیلی رشته ی فوریت های پزشکی

پذیرش دانشجو در رشته ی فوریت های پزشکی به صورت نیمه متمرکز بوده و متقاضیان، پس از قبولی در کنکور سراسری باید در آزمون حضوری این رشته که شامل مصاحبه و انجام معاینات بدنی و تست های روانشناسی است نیز قبول شوند.

رشته ی فوریت های پزشکی هم اکنون در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های کشور دانشجو می پذیرد. و به زودی نیز مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه تهران شروع به جذب دانشجو میکند. تعداد کل واحد های تحصیلی این رشته در مقطع کاردانی ۶۸ و در مقطع کارشناسی ناپیوسته ۶۵ واحد است.

دروس این رشته در مقطع کاردانی را میتوان به دو بخش دروس پایه و دروس اختصاصی تقسیم بندی کرد:

که دروس پایه شامل مواردی همچون :علوم تشریح،میکروب شناسی و انگل شناسی، بهداشت عمومی و فیزیولوژی است.

و دروس اختصاصی موارد زیر را شامل میگردد: شکستگی ها و در رفتگی ها،مسمومیت ها و گزیدگی ها،احیای قلبی و ریوی، فوریت های پزشکی، سوختگی-سرمازدگی- گرمازدگی و اختلالات سیستم قلبی – عروقی.

 

گرایش های کارشناسی رشته فوریت های پزشکی

گرایش های کارشناسی رشته فوریت های پزشکی

کاردانی و کارشناسی فوریت های پزشکی

مجموع ظرفیت رشته کاردانی و کارشناسی فوریت های پزشکی در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ،  برابر با ۱۲۸۴ نفر بوده که تعداد ۲۱۰ نفر در مقطع کارشناسی (فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی ) و ۱۰۷۴ نفر در مقطع کاردانی ( فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی ) پذیرفته شده اند.

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، قبولی در رشته کاردانی فوریت های پزشکی در دانشگاه های دولتی یا روزانه و ظرفیت مازاد امکان پذیرمی باشد.

واحد‌های درسی مقطع کاردانی فوریت های پزشکی

دروس پایه: تشریح، فیزیولوژی، میکروب‌شناسی، انگل‌شناسی، زبان تخصصی و بهداشت عمومی
دروس تخصصی واصلی : فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه‌شناشی و معاینات بدنی، جابجایی و حمل بیماری، بهداشت روان و فوریت‌های روانپزشکی، احیای قلبی ریوی پایه، احیای قلبی ریوی پیشرفته (نظری_عملی)، فوریت‌های داخلی ۱ و ۲، ترومای ۱ و ۲ ، فوریت‌های پزشکی در گروه‌های خاص، فوریت‌های پزشکی در شرایط خاص، فوریت‌های پزشکی در بلایا، فوریت‌های محیطی. داروشناسی، اخلاق و مقررات حرفه‌ای، آشنایی با سازمان‌های امدادی، اصول و فنون و مراقبت‌ها.

داوطلبانی که متقاضی شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی فوریت های پزشکی هستند باید دارای یکی از مدارکی که در زیر ذکر شده اند در مقطع کاردانی باشند:

  • اتاق عمل
  • پرستاری
  • فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی
  • هوشبری

 

کارشناسی ارشد و دکترای فوریت های پزشکی:

با توجه به ضرورت تحصیلات تکمیلی در این رشته, برخی از دانشگاه ها سعی در اضافه کردن کارشناسی ارشد فوریت های پزشکی دارند. در حال حاضر دکترای این رشته در دانشگاه ها ارائه نمیشود.

فرصت های شغلی و تحصیلی رشته ی فوریت های پزشکی :

دارندگان مدرک کارشناسی مدیریت سوانح و مدیریت عملیات امدادو نجات در صورت دارا بودن مدرک کاردانی پرستاری یا اتاق عمل و یا هوشبری، میتوانند به اشتغال در این حرفه و شغل مشغول به کار شوند. شما همچنین میتوانید درباره بازار کار و دروس پرستاری در مقاله ی معرفی رشته پرستاری دنبال کنید

اما در مورد آینده ی شغلی این رشته میتوان گفت که فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی( اورژانس) و همچنین آمبولانس های خصوصی مشغول به کار شوند و با کسب تجربه ی بیشتر در این زمینه، به رده های مدیریتی و نظارتی ارتقا یابند. از آنجا که اورژانس یکی از مهم ترین بخش های امداد رسانی است همواره بازار کار مناسبی برای این رشته فراهم است به خصوص که سیاست های دولت بر افزایش تعداد واحدهای اورژانس در سراسر کشور و بهبود کیفیت آنها است.

 

نتیجه گیری:

همانطور که ذکر شد, با توجه به شرایط ویژه ی رشته ی فوریت های پزشکی , داوطلبان نیز نیازمند شرایط ویژه از جمله توانایی جسمی و روحی بسیار بالا هستند, به همین دلیل پیش از انتخاب این رشته حتما تمامی جوانب آن را در نظر بگیرید.

22 دیدگاه برای “معرفی رشته ی فوریت های پزشکی
  1. ???? گفت:

    سلام
    میشه بگید که چطوری میشه تو رشته ی فوریت های پزشکی ثبت نام کنم تو چه سایتی باید برم واسه ثبت نام کنکور لطفا راهنمایی کنید ممنون
    Omidkabiri181@gmail.com

  2. ???? گفت:

    با سلام خدمت شما من رشته ام فنی هست و میخوام بیام داخل رشته فوریت های پزشکی و در داخل دفترچه انتخاب واحد ها کد های شهر ها رو هم دارم فقط نمیدونم چ جوری باید بیام داخل این رشته . دوره کاردانی هستم و میخوام بدونم دوره کاردانی فنی من محسوب میشود یا خیر؟
    اگر امکانش هست من رو راهنمایی کنید

  3. ???? ???? ????? گفت:

    سلام کنکور سراسری شرکت میکنید و هنگام انتخاب رشته کد فوریت های پزشکی را وارد میکنید.

  4. ???? ?? گفت:

    سلام زی

  5. ???? گفت:

    با سلام خدمت شما خیلی ممنون از راهنمایی های خوبتان
    تشکر???

  6. ????? گفت:

    سلام تشکر از توضیح بسیار خوبتون

  7. - گفت:

    سلام
    من رشته فوریت های پزشکی رو دوست دارم و تواناییشم دارم ولی واقعا چرا نباید ظرفیت برای پذیرش خانوم ها داشته باشه

  8. ???? گفت:

    حدود رتبه برای قبولی ما سهمیه ۵

  9. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام.\nرشته فوریت‌های پزشکی به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند .و رتبه ی قبولی در ان رشته ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه مربوطه داره.تا 15000 منطقه 2,. اما رشته های کاردانی های گروه پزشکی بدون کنکور هم بعضی جاها میپذیرند که البته ازمون مصاحبه را دارد.آنجایی که کنکور 96 اولین سالی است که قرار است سهمیه 5 درصدی ایثارگران در آن اعمال شود ، نمی توان در مورد رتبه قبولی سهمیه ایثارگران 5 درصدی اظهار نظر دقیق کرد . نکته مهم درباره مشمولان سهمیه 5 درصدی ایثارگری این است که حدنصاب برای قبولی این داوطلبان تفاوتی با حدنصاب برای قبولی داوطلبان سهمیه 25 درصدی ندارد . یعنی کلیه داوطلبان سهمیه ایثارگران ( 5 درصدی و 25 درصدی ) کافیست 70 درصد نمره آخرین نفر قبولی در هر رشته محل را کسب کنند تا درصورت وجود ظرفیت قبول شوند

  10. ????? گفت:

    سلام با رتبه 19000 میشه فوریت پزشکی قبول شد??

  11. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام \nدر واقع به این صورته: \nروش گزينش نيمه متمرکز، روشي است که اسامي پذيرفته شدگان نهايي به صورت قطعي و در يک مرحله اعلام نمي شود. براي رشته هايي که نياز به اقدامات ديگري نظير مصاحبه، معاينه، آزمون عملي و يا علمي جداگانه دارد، بعد از اعلام نتايج نهايي رشته هاي متمرکز و از بين آن دسته از داوطلباني که کد اينگونه رشته ها را انتخاب کرده و در اولويت انتخابي قبل از اين کدها در رشته متمرکز پذيرفته نشده اند، به صورت چند برابر ظرفيت گزينش صورت مي گيرد.\nاسامي معرفي شدگان چند برابر ظرفيت براي انجام مراحل مصاحبه، معاينه، آزمون علمي و يا عملي اعلام مي شود. در گزينش نهايي هر يک از رشته هاي نيمه متمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتايج مراحل فوق مربوط به هر رشته نيز ملاک قرار داده مي شود و اسامي پذيرفته شدگان نهايي اعلام مي شود.\nپس از انتشار فهرست اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي متمرکز، فهرست اسامي معرفي شدگان هر يک از کدرشته هاي نيمه متمرکز تا چند برابر ظرفيت هر رشته با توجه به نمره کل از بين داوطلباني که کد رشته يا کد رشته هاي مذکور را انتخاب کرده اند استخراج و اعلام خواهد شد.\nتبصره: آن دسته از داوطلباني که در کد رشته متمرکز انتخابي، قبل از کد رشته هاي نيمه متمرکز پذيرفته شوند، در رديف واجدين شرايط رشته هاي نيمه متمرکز به منظور استخراج فهرست معرفي شدگان رشته يا رشته هاي نيمه‎متمرکز قرار نمي گيرند.\nگزينش نهايي در هر رشته بر اساس نمره کل اکتسابي مربوط و با توجه به نتايج مصاحبه، معاينه، آزمون عملي و يا علمي و نتيجه بررسي صلاحيت‎هاي عمومي داوطلبان توسط ارگان ذيربط، انجام و فهرست اسامي قبول شدگان نهايي استخراج و اعلام خواهد شد.\nپذیرش دانشجو در رشته ی فوریت های پزشکی به صورت نیمه متمرکزه.و پیش بینی دقیقش فقط بر اساس رتبه ممکن نیس.

  12. Mohammad گفت:

    سلام ببخشید من دو تاسوال داشتم ممنون میشم جواب بدید تک رشته فوریت میتونی یه ترم مرخ

  13. ???? ???????? ?? گفت:

    سلام \nبله مشکلی نیس باید با دانشگاه صحبت کنین. \nاگر غیر روزانه قبول شین امکانش هس سال بعد هم کنکور بدین و در صورت قبولی از قبلی انصراف بدین .\nاما اگر برای مثال در کنکور 96 روزانه قبول شین حتی اگر انصراف بدین باز هم نمیتونین 97 کنکور سراسری شرکت کنینو باید منتظر شین تا کنکور 98. پس در انتخابتون دقت کنین.

  14. ????? گفت:

    سلام و خسته نباشید

    ییخشید یه سوال دارم
    واسه کارشناسی ارشد امکان تغییر گرایش وجود داره ؟ یا فقط همین فوریت رو باید ادامه داد ؟

    با تشکر

  15. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام \nبله میتونین رشد رو رشته دیگه ای بخونین و اجباری نیس همین رو ادامه بدین.

  16. ????? گفت:

    و یه سوال دیگه اینکه :
    رشته ی مهندسی بهداشت حرفه ای بهتره یا فوریت های پزشکی ؟
    از نظر بازارکار و آینده شغلی

    ممنون از پاسختون

  17. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام \nمهندسی بهداشت حرفه ای و فوریت پزشکی به طور واضح محیط های کاری متفاوتی دارن و شما باید توجه کنین از نظر شرایط روحیتون با کدوم محیط سازگارترین و همچنین دروسی که ارائه میشه ،قاعدتا رشته فوریت های پزشکی پراسترس تر هست \nمهندسی بهداشت حرفه ای\nفارغ التحصیلان این رشته میتوانند به صورت تمام وقت و یا پاره وقت در کارخانجات و سازمان های مختلف به عنوان کارشناس بهداشت حرفه ای فعالیت کنند . استخدام این اشخاص معمولا در وازرت خانه هایی مانند کار ، صنعت ، بهداشت و … انجام میشود .\nطبق قوانین موجود در کشور تمامی شرکت ها و صنایع که بالای ۲۵ نفر فرد شاغل در سیستم خود داشته باشند باید واحدی تحت عنوان کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در محل خود تشکیل داده که یکی از اعضای آن باید کارشناس بهداشت حرفه ای باشد .\nبا توجه به وجود کارخانه ها و شرکت هایی که در زمینه های محتلف فعالیت دارند و نیاز آنها به همچین فرد و حرفه ای وضعیت بازار کار این رشته بد نیست و شخص میتواند به صورت پاره وقت در چند کارخانه و شرکت مشغول به کار شود و نظارت بهداشت شغلی محل را به عهده بگیرد .\nفوریت پزشکی :\nتکنیسین فوریت های پزشکی یا در آمبولانس به یاری بیمار می شتابد یا در اورژانس بیمارستان کمک های اولیه را انجام میدهد. به طور کلی وظایف فارغ التحصیلان این رشته را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:\n۱٫ارایه ی کمک های اولیه ی پیش بیمارستانی به بیماران\n۲٫برقراری ارتباط با مرکز اورژانس و پزشک مشاور برای دریافت راهنمایی های او\n۳٫استفاده از تجهیزات پیشرفته برای حل مشکلات بحرانی بیمار نظیر ایست قلبی\n۴٫انجام جراحی های اولیه نظیر گذاشتن لوله ی تنفسی\n۵٫بررسی مداوم علایم حیاتی بیمار نظیر نبض ،فشار خون و ضربان قلب\n۶٫ارایه ی گزارش کامل وضعیت بیمار به بیمارستان\n 7/آرامش بخشیدن به بیمار وهمراهان او و تسلط بر شرایط موجود\n۸٫رساندن هر چه سریعتر مصدوم به بیمارستان\nرشته ی فوریت های پزشکی رشته ای است که همواره با شرایط بحرانی و پیش بینی نشده مواجه میشود. در این شرایط پر استرس ، تسلط کامل بر روحیات و کنترل استرس برای ارایه ی بهترین خدمات، امری ضروری است. فارغ التحصیلان این رشته در بلایای طبیعی(نظیر سیل و زلزله) در مناطق کوهستانی و جاده ها وسخت ترین شرایط دریا باید به یاری مصدومان بپردازند ، بنابراین این شرایط داشتن گذشت و ایثار، سلامت کامل روحی-روانی و جسمی و آمادگی فعالیت در شرایط سخت را ایجاب میکند. بنابراین در رشته ی فوریت های پزشکی ، سلامت کامل جسمانی و نداشتن بیماری های صعب العلاج نظیر نارسایی کلیه، بیماری های پیشرفته ی قلبی عروقی ،صرع و آسم شرط پذیرش دانشجو در این رشته است.\nاز دیگر مهارت های مورد نیاز برای این رشته، مهارت کار تیمی، مهارت تصمیم گیری سریع و دقیق در شرایط بحرانی و از همه مهمتر داشتن عشق و علاقه برای کمک به همنوع را میتوان ذکر کرد.\nتسلط بر زیست شناسی دوران دبیرستان و آشنایی با سیستم های کامپیوتری و همچنین یادگیری دروس دوران تحصیل در دانشگاه لازمه ی موفقیت در این رشته است.\nهمچنین \nدارندگان مدرک کارشناسی مدیریت سوانح و مدیریت عملیات امدادو نجات در صورت دارا بودن مدرک کاردانی پرستاری یا اتاق عمل و یا هوشبری، میتوانند یه اشتغال در این حرفه بپردازند.\nاما در مورد آینده ی شغلی این رشته میتوان گفت که فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی( اورژانس) و همچنین آمبولانس های خصوصی مشغول به کار شوند و با کسب تجربه ی بیشتر در این زمینه، به رده های مدیریتی و نظارتی ارتقا یابند. از آنجا که اورژانس یکی از مهم ترین بخش های امداد رسانی است همواره بازار کار مناسبی برای این رشته فراهم است به خصوص که سیاست های دولت بر افزایش تعداد واحدهای اورژانس در سراسر کشور و بهبود کیفیت آنها است.\nبنابرین باید توانایی و علاقتون رو بسنجین.

  18. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام\nپرستاری گرایش اورزانس \nهمچنین در مقطع دکتری میشه گرایش های پرستاری رو گذروند

  19. SAMAN گفت:

    سلام من کنکور ۹۹روزانه زمین شناسی قبول شدم.آیا امکانش هست که کنکور ۱۴۰۰شرکت کنم؟

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام سامان عزیز
      بله مشکلی نداره ولی باید از زمین شناسی انصراف بدید
      موفق باشی

  20. moghi گفت:

    سلام ، یکی از شرایط رشته فوریت های پزشکی قد حداقل۱۶۵ برای خانم هاست
    این خیلی مهمه؟ یعنی من اگه با قد ۱۵۷ به این رشته برم شرایطم چجوری میشه ؟

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام دوست عزیز
      طبیعتا رد میشید، چون محدودیت فیزیکی دارید
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *