بررسی درس تاریخ و جغرافیا

دکتر رونقی

%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c

بررسی درس تاریخ و جغرافیا

دروس تاریخ و جغرافیا از مجموعه دروس اختصاصی رشته علوم انسانی هستند که مجموعا 30 سوال با ضریب 1 و ضریب کلی 3 و با نمره خام 90 در کنکور سراسری این گروه آزمایشی دارا می باشد.

به طور کلی می توان ضرایب و اهمیت این درس را در کنکور سراسری با جدول زیر ارزیابی نمود.

عنوان درستعداد سوالمدت لازم براي سوال های هر درس به دقیقهمدت لازم برای هر سوال به ثانیه 

ضرایب دروس در زیرگروهها

یکدوسهچهارپنج
تاریخ و جغرافیا302550.0011131

ضریب دروس اختصاصی در هنگام محاسبه ی نمره کل ضربدر 3 می شود.

منبع این دروس در کنکور سراسری از مجموعا 6 کتاب تشکیل می شود که شامل کتب تاریخ دوم،سوم و پیش دانشگاهی در کنار کتب جغرافی دوم، سوم و پیش دانشگاهی می باشد. کتبی که علاوه بر تعداد زیاد حجم نسبتا بالایی را نیز دارا هستند به عنوان مثال کتاب تاریخ سوم دبیرستان از جمله کتبی است که دانش آموزان به دلیل حجم بالای آن هیچ رغبتی به مطالعه آن ندارند. با این وجود توصیه اکید ما به داوطلبان مطالعه این 6 کتاب می باشد زیرا کمک بسیار زیادی را برای بالا بردن درصد نهایی شما خواهد داشت.

روش مطالعه درس تاریخ در کنکور سراسری

  • یکی از مهمترین و اصلی ترین گام ها برای یادگیری درست و اصولی درس تاریخ شناخت درست و کامل از این درس می باشد و این شناخت می تواند به شما کم کند تا مطالب را بهتر و کامل تر درک نمایید.
  • درس تاریخ جزئیات و ریزکاری هایی دارد که باید با دقت و اصول خاص خود مورد مطالعه قرار گیرد و در کنار مطالعه دقیق این مطالب نیاز به یاداشت برداری در این درس از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • تاریخ یکی از دروسی است که برای فهم کامل آن می توان کمی از قوه تخیل بهره برد و ذهن باز مطالب را به طور دقیق در ذهن ثبت نمود و از حفظ آن ها خود داری نمود.
  • یکی دیگر از اصول مهم در یادگیری درس تاریخ ریشه یابی وقایع می باشد و اگر در یادگیری درس تاریخ به دلایل و ریشه های پدید آیی هر اتفاق تاریخی ، چگونگی شکل گیری آن ونتیجه ی آن پی ببریم و بدانیم که از این واقعه ی تاریخ چه درسی می توان گرفت .در این صورت درس تاریخ و مطالعه ی تاریخ برایمان جالب خواهد شد.
  • وقایع تاریخی معمولا معلول عللی هستند که عمومأ در دورههای قبل زمینه ها و بستر های آن فراهم شده است .نیم نگاهی به انچه پیش از آن رویداده خالی از فایده نخواهد بود. این امر فرصت تعمق بیشتر به اطلاعات تاریخی شما را می دهد.
  • یاداشت برداری ،حاشیه نویسی در کتاب ، دسته بندی کردن رخداد ها ،علل ، نتایج و یا دوررههای زمانی مختلف از مهمترین و اصلی ترین روش ها برای یادگیری این درس است که می تواند در فهم بهتر این درس به شما کمک نماید.
  • تاریخ به دلیل گستردگی مطالب و جزئیات و ریزکاری ها جزء دروسی است که باید آن را به طور تدریجی و در زمانی طولانی مطالعه نمود پس از مطالعه با عجله این درس جدا خود داری نمایید.
  • برای به خاطر سپردن پاره ای از مطالب تاریخی می توانید از کلید کلمات یاد یاری که خودتان می سازید ، استفاده کنید .
  • جدولهای موجود در کتاب های تاریخ رابه دقت مورد مطالعه قرار دهید . زیرا این جداول یک دید کلی ازسیر جریانات تاریخی به شما می دهد و شما را بر این جریانات مسلط می سازد.

روش مطالعه درس تاریخ در کنکور سراسری

  • جغرافی یک علم محیطی است که برای فهم بهتر آن باید بین یافته های علمی خود و محیط اطرافتان پیوند برقرار نمایید زیرا برقرار این پیوند می تواند شوق و درک شما را از مطالعه این درس افزایش دهد.
  • یکی از غلط ترین روش های مطالعه درس جغرافی حفظ نمودن مطالب است که باعث می شود خشکی بیش از حد این درس بیش از پیش آزار دهنده شود و فهم آن را کاهش دهد.
  • برای یادگیری درس جغرافی بایستی رابطه ها، علت و معلول ها را به خوبی درک نمایید این کار می تواند کمک بسیار زیادی به درک درست از جغرافی نماید.
  • در درس جغرافی یادداشت برداری و خلاصه نویسی به کمک جداول مختلف کمک بسزایی به شما خواهد نمود پس هرگز از آنها غافل نشوید.
  • توجه به تصاویر، نمودار ها و جداول این درس در حین مطالعه متن درس می تواند به فهم بهتر مطالب و جا افتادن اصولی آنها در ذهن شما کمک نماید.
  • برای یادگیری هر چه بهتر درس جغرافی، سعی کنید به هنگام تدریس این درس مثل سایر درسها، سر تا پا گوش باشید. در کلاس مشارکت فعالانه داشته باشید و یادداشت برداری کنید.
  • از مهم ترین روش ها برای فهم درست جغرافی استفاده از تخیل، ارتباط برقرار نمودن مطالب با پدیده های طبیعی، فراگیری مطالب و مفاهیم جغرافیا به کمک اشکال و احجام و همچنین مطالعه به کمک طراحی سوال و پاسخ دادن به آنها می باشد.

در انتها قصد داریم نکاتی را درباره مطالعه این دروس در کنکور سراسری از زبان یکی از رتبه های برتر سالهای گذشته بپردازیم.

  1. توجه نمایید در دروس تاریخ و جغرافیا بیشتر زمان و تمرکز خود را بر روی مطالعه دقیق کتب درسی خود بگذارید زیرا تست زدن در این درس تقریبا بی فایده است و به دلیل حجم بالا و گستردگی مطالب طراحان به سادگی می توانند سوالاتی طراحی نمایند که که شما برای بار اول آن را خواهید دید.
  2. برای آشنایی با نحوه سوالات این درس می تونید یک کتاب تست مثل دور دنیا در 4ساعت را انتخاب نموده و تست های آن را بزنید تا هم سرعت تست زدن در این درس را افزایش دهید و هم تا حدودی با نحوه طراحی سوالات آشنا شوید (هدف تنها آشنایی با نحوه طراحی سوال است و نیازی نیست تمرکز بیش از حدی به این بخش اختصاص دهید.)
  3. به سبب حجم بالای مطالب این درس بیشتر داوطلبان به سادگی آن را کنار می گذارند از این رو مطالعه این درس به شما کمک خواهد نمود تا یک گام بزرگ از دیگر رقبا جلو باشید و در نهایت درصد های فوق العاده ای کسب نمایید.
  4. در مطالعه ایم دروس مقایسه ودسته بندی بسیار موثر و کارساز خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *