کجا درس بخونم بهتره؟

دکتر رونقی

اتاق

کجا درس بخونم بهتره؟

کجا درس خواندن با اینکه سوال اکثر داوطلبان کنکوری است اما در ابتدا شاید بنظر خیلی مساله ی پیش پا افتاده و ساده ای باشه .ولی مکان مطالعه همیشه جزو مقدمات برای داشتن یک مطالعه ی دقیق و با تمرکز بالاست.

بهترین جای درس خوندن…

بهترین مکان برای درس خواندن ،منزل هر فرد است.چرا که چه به لحاظ مکانی و چه به لحاظ زمانی همیشه در دسترس است.بدون نیاز به رفت و آمدها و ماندن در ترافیک و…از طرفی شما به مکان خانه ی خود کاملا آشنا هستید،و چیز جدیدی برای شما نیست و همین امر باعث افزایش تمرکز شما خواهد شد.هیچ وقت درگردشگاه ها و پارک های عمومی درس نخوانید چون حوادث زیادی در اطراف اتفاق می افتد که حواس شما را پرت میکند.سعی کنید برای افزایش انگیزه و مخصوصا هر وقت حس کردید واقعا بی حوصله و خسته شده اید،حتما به کتابخانه بروید.کتابخانه به تعبیری به شما بیشتر جوو درس خواندن می دهد.اگر امکانش هست هفته ای یک یا دو روز به کتابخانه بروید.همین دیدن دیگر داوطلبان و رقبای هم رشته ی خود،باعث افزایش انگیزه درشما میشود و نیروی محرکه ی بسیار قوی درشما بوجود خواهد آورد که برای چند روز سرعت درس خواندن شما را بیشتر میکند.

و اما اگر درخانه مطالعه میکنید،باید مکان مطالعه ی شما ثابت باشد و باصطلاح عشایری درس نخونید!!! به این صورت که یک روز در پذیرایی یک نصف روز در حال ،روز بعد در آشپزخانه و…میزمطالعه ی شما نباید روبروی پنچره باشد که باز هم حوادث جدید ببینید و حواستان پرت شود.روبروی تخت ننشینید و بهتره که روبروی دیوار بشینید.میزمطالعه نباید شلوغ باشد.چیزهایی که یاد آور خاطرات هستند درمکان مطالعه نباشند.نور اتاق مطالعه یا زرد یا دو رنگ باشد.

مهمترین ویژگی مکان مطالعه این است که مکان مطالعه را شرطی کنیم.یعنی مکان مطالعه یا میز مطالعه ی شما فقط باید برای درس خواندن باشد نه فکر کردن به مسائل غیر درسی،با موبایل حرف زدن،میوه خوردن و چرت زدن و…یکی از دلایل نداشتن تمرکز در مطالعه همین است که ما در مکان و میز مطالعه همه کار انجام می دهیم.

شاید در ابتدا اجرای این شرایط کمی سخت باشد ولی بعد از مدت کوتاهی ضمیر ناخودآگاه شما شرطی میشود و بطور ناخودآگاه وقتی پشت میزمطالعه مینشیند،ضمیرناخودآگاه اجازه نمی دهد به چیز دیگری جز در س خواندن، فکر کنید و این یعنی تمرکز در مطالعه.

با رعایت و پیاده سازی نکات زیر درمکان مطالعه ی خود میتوانید ،هم از درس خواندن لذت بیرید هم تمرکز و دقت شما در مطالعه بیشتر خواهد شد.

البته با توجه به اینکه نمیتوان یک نسخه ی واحد برای همه ی داوطلبان پیچید ونمیتوانیم کلا بگوییم مطالعه درمنزل بهتره یا کتابخونه،رعایت اصول زیرمیتواند شما رادر تعیین وانتخاب سریع مکان مطالعه یاری کند.

1-سکوت نسبی نه مطلق:

سعی نکنید که مکان مطالعه ی شما سکوت مطلق باشد.چرا که به این سکوت مطلق در درس خواندن عادت میکنید و مطمئنا این سکوت مطلق را درجلسه ی آزمون وحتی کنکور ممکنه نشه دید.و شما قطعا دراینصورت نخواهید توانست متمرکز شوید.سکوت نسبی و نرمال خوب است.

2-محدوده ی شخصی:

سعی کنید درمکان شخصی خود مطالعه کنید،مکانی که فقط برای درس خواندن شماست نه خوردن و خوابیدن و یا تماشای تلویزیون و…

3-هرچیزی که حواس شما را پرت میکند از محدوده ی فضای درس خواندن خود دور کنید خواه موبایل باشد یا یک قاب عکس کوچک روی دیوار.

3 دیدگاه برای “کجا درس بخونم بهتره؟
  1. ???? ?? گفت:

    سلام متشکرم.هرجا که بهتون آرامش میده و بازدهی بهتری داره براتون رو انتخاب کنید.

  2. ناشناس گفت:

    من اتاق ندارم کجا درس بخونم

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام آزاده عزیز
      نیازی به داشتن اتاق نیست، هرجایی که شما راحت تر هستید میتونید همونجا مطالعه رو شوع کنید
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *