مهمترین نکته های اعتماد به نفس برای کنکور

دکتر رونقی

همیشه داشتن اعتماد به نفس برای کنکور به عنوان یک امتیاز مثبت برای هر شخصی محاسبه خواهد شد و فردی که اعتماد به نفس خوبی دارد در بین دوستان و آشنایان خود مشهور خواهد بود و در صورت عدم وجود اعتماد به نفس کافی در فرد, معمولا با ضعف هایی در زندگی خود مواجه خواهد شد که نظم زندگی وی را بر هم خواهد زد.

داشتن اعتماد به نفس در کنکور یکی از دلایل روشن موفقیت دانش آموزان بوده است و بر اساس مطالعات روانشناسان, منشآ اعتماد به نفس دانش آموزان کنکوری از سه بخش تامین می شود که یکی از آنها خود دانش آموز, دومی رفتار خانواده و سومی محیط تحصیل دانش آموز می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاثیر اعتماد به نفس در کنکور آشنا سازیم و همچنین درباره ی چگونگی بازدهی بیشتر دانش آموزان و دلایل عدم اعتماد به نفس و رفع آن صحبت کنیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست

اعتماد به نفس و یا همان خودباوری تعریفی از یک شرایط روانی فردی است که شخص در آن به دلیل داشتن تجربه های پیشین, به قابلیت ها و توانایی های خود باور و اعتماد داشته و کارها را با موفقیت و بدون ریسک به پایان می رساند. 

چگونه اعتماد به نفس در فرد به وجود می آید؟

اعتماد به نفس یک ویژگی ذاتی است که در وجود همه ی انسان ها وجود دارد ولی جزو ویژگی هاییست که نیاز به تمرین و تقویت دارد تا در رفتار و اعمال انسان جلوه کند.

اعتماد به نفس یک فرد با توجه به اخلاقیات خود فرد و افرادی که با آن ها در ارتباط است, تحت تآثیر قرار می گیرد. برای مثال اعتماد به نفس یک دانش آموز کنکوری تحت تآثیر محیط خانواده و محیط تحصیل و از همه مهمتر خودش است!

طبق تعریف اعتماد به نفس, این ویژگی با کسب تجربه رابطه ای مستقیم دارد; بگونه ای که هرچه تجربه ی فرد در زمینه ای بیشتر باشد, در همان زمینه و یا زمینه های مشابه به تصمیم خود اعتماد کرده و تصمیم درست را می گیرد!

 چگونه اعتماد به نفس را تقویت کنیم؟

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم

برای یک دانش آموز کنکوری این موضوع از ۳ بخش مجزا باید تحلیل شود:

  1. خود دانش آموز: خود فرد در تقویت اعتماد به نفس خود پررنگ ترین نقش را دارد بدینگونه که اگر دانش آموز تمرکز خود را برروی درس گذاشته و دروس را با تمرکز بالا مطالعه کند و تست های مرتبط را بارها تمرین کرده و آزمون و خطا انجام دهد در واقع تجربه ای در ذهن او شکل خواهد گرفت که در زمان آزمون بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر دانش آموز به اندازه ی کافی تمرین و تکرار داشته باشد در آزمون به دانسته های خود بگونه ای اعتماد دارد که بدون لحظه ای درنگ کردن به سوالات پاسخ خواهد داد.
  2. خانواده ی دانش آموز: خانواده نقش مهمی در شکل گیری رفتار و شخصیت افراد دارد. رفتار و اعتماد به نفس دانش آموزی که با رفتار خوب در خانواده مواجه شده بسیار متفاوت از دانش آموزی است که همیشه خانواده به او یاداوری کرده که او فردی ضعیف است! اگر به فرزند خود ضعیف بودن را تلقین کنید, بطور قطع پس از مدتی باور می کند که ضعیف است! و اگر با فرزند خود بگونه ای رفتار کنید که بدون هیچ قید و شرطی پشتیبان او هستید, حس اعتماد به نفس در او تقویت خواهد شد!
  3. محیط تحصیل دانش آموز: یکی از مهمترین مکان ها در تخریب یا تقویت دانش آموزان, محیط تحصیل آن ها است. محیط تحصیل جاییست که به همراه کسانی معمولا در سن و در حد خود هستید و نسبت به آن ها مقایسه می شوید. اگر مقایسه یا قضاوت درباره ی شما در این محیط انجام شود, بیشترین تخریب را بر اعتماد به نفس برجا می گذارد.

چگونه بیشترین بازدهی را داشته باشیم؟

پس از تقویت کردن اعتماد به نفس در کنکور همراه با تمرین و تکرار و آمون و خطا در سوالات, به آرامی متوجه بازدهی بیشتر خود خواهید شد. کم کم متوجه خواهید شد که به سوال ها سریع تر پاسخ می دهید و شک و دودلی را در سوالات کمتری احساس می کنید.

همانطورکه گفته شد تقویت اعتماد به نفس که بازدهی بیشتر از نتایج آن می باشد, یک شبه به وجود نخواهد آمد بلکه در پی اتفاقات زنجیروار بین خود شخص و خانواده و محیط تحصیل به آرامی به وجود می آید.

عدم داشتن اعتماد به نفس چیست ؟

نداشتن اعتماد به نفس

اعتماد بنفس نداشتن = اعتماد نداشتن به خوانده هایی که در واقعیت اطلاعات کاملا درست بی نقصی هستند..

عدم اعتماد به نفس در واقع عدم اعتماد و اطمینان به اطلاعاتی است که در زندگی شخصی از آنها استفاده میکنیم . در واقع هر چه اعتماد ما به دانسته ها و اطلاعات خودمان بیشتر و بالاتر باشد اعتماد به نفس ما نیز بالاتر خواهد رفت .در کنکور نیز همین گونه است. داشتن اعتماد به نفس در کنکور به معنی اعتماد به دانش خود و آموخته هایی است که تا روز کنکور فرا گرفته ایم و عدم اعتماد به نفس نشان دهنده آن است که به خودمان و چیزی که مطالعه کرده ایم اعتمادی نداریم  و می توان گفت که عدم آگاهی به کاری که انجام میدهیم موجب خواهد شد که درک درستی نداشته باشیم و اعتماد به نفس ما کاهش خواهد یافت پس اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس داشتن آگاهی کامل نسبت به کار هایی است که آنها را انجام میدهیم .

برای داشتن آگاهی از کاری که انجام میدهیم باید عواملی که موجب ناآگاهی می شود را شناسایی کرده و آنها را از برنامه ی خود جدا کنید تا دیگر دچار اشتباه نشوید .به عنوان مثال در جلسه آزمون نشسته اید و با اعتماد به نفس کم و پایینی که دارید قادر به پاسخگویی سوالات نیستید و از جواب های خود اطمینان کافی را ندارید و باید بدانید که چرا از جواب های خود اطمینان ندارید و شیوه درس خواندن شما چگونه است . اطمینان نداشتن از منبعی که درس میخوانید میتواند اعتماد به نفس شما را در پاسخگویی به سوالات کاهش دهد . به طور مثال اگر از جزوه درسی خود درس میخوانید و قسمتی را اطمینان ندارید که درست نوشته ایدیا نه همین کافی است تا اعتماد به نفس شما در پاسخگویی به سوالات کاهش یابد .کاهش اعتماد به نفس ناشی از یک منبع درسی میتواند موجب بروز استرس و اضطراب نیز بشود که این استرس به وجود آمده عملکرد ذهن شما و حافظه شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و میتوان گفت اعتماد به نفس به این صورت و این گونه موجب تاثیر در عملکرد افراد خواهد گذاشت .

در حوزه ی داشتن اعتماد به نفس ناشی از مطالعه یک منبع قوی مطالب بسیاری وجود دارد . در واقع زمانی که شما یک منبع معتبر و قوی را برای درس خواندن انتخاب میکنید و بر طبق آن منبع مطالعه ی خود را آغاز میکنید این باور را در خود شکل داده اید که چیزی که در دست شما است منبعی کامل است و با مطالعه ی آن میتوانید از پس سوالاتی که از شما پرسیده خواهد شد بر آیید و همین امر و تفکر اعتماد به نفس شما را در رویارویی با سوالات افزایش خواهد داد و در صورتی که اعتماد به نفس شما افزایش یابد به راحتی میتوانید مطالب خوانده شده را بازیابی کرده و از حافظه ی خود بهترین عملکرد را بگیرید .

اگر بتوانید منطقی و با استدلال دلایل کاهش اعتماد به نفس را در خودتان بازیابی کنید ,قدم بزرگی در راه پیشرفت برای بهتر شدن برداشته اید. در واقع خیلی از مشکلاتی که افراد در جامعه پیدا خواهند کرد ناشی از همین اعتماد به نفس پایین و عدم توجه به آن میباشد در صورتی که افراد باید عوامل کاهش اعتماد به نفس را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها کوشا باشند .هر چه ذهن ما با منطق و استدلال بیشتری داشته باشد اعتماد به نفس ما تداوم بیشتری نیز خواهد داشت زیرا میتوانیم عوامل را شناسایی کرده و با راهکار های مناسب در جهت بهتر شدن بکوشیم .

حافظه ی هر انسان میتواند حواس پنجگانه را به خوبی ثبت کند و در ذهن نگهداری کند .به طور مثال خاطره ای مانند سوختگی و یا بریدن دست بیشتر در ذهن فرد خواهد ماند تا یک عکس در کتاب فیزیک و دلیل آن نیز این است که فرد مورد اول را با حواس خود حس کرده است و در حافظه و ذهن خود جای داده است اما یک عکس شاید ماندگاری بالایی در ذهن فرد نداشته باشد . اعتماد به نفس در انجام کار ها موجب تقویت حافظه خواهد شد و زمانی که شما اعتماد به نفس انجام کاری را دارید آن را انجام خواهید داد و با حواس خود آنها را ثبت میکنید اما اگر اعتماد به نفس شما پایین باشد و میلی بر انجام آن کار نداشته باشید میتوانیم بگوییم که ذهن شما نیز تمایلی برای ثبت موضوعات مربوط به آن چیز نشان نخواهد داد .پس داشتن اعتماد به نفس و دست به کار شدن از جمله عواملی است که شما را میتواند در جهت بهبود حافظه ی خود یاری کند .به طور مثال زمانی که شما اعتماد به نفس دارید و میخواهید درسی مانند فیزیک را مطالعه کنید .قطعا در این درس به سوالاتی برخواهید خورد که نیازمند تفکر و دست به قلم شدن است ,اینجاست که باید آن سوال را با حواس خود حس کنید و در واقع غرق سوال شوید تا نکات و ترفند هایی که در سوال وجود دارد ملکه ذهن شما شود و در حافظه شما ثبت شود .

در واقع برای انجام هر کاری زمانی که خودتان آن را تجربه خواهید کرد ماندگاری بالاتری نسبت به زمانی دارد که آن را فقط دیده و یا شنیده باشید . پس در انجام کار های تان اعتماد به نفس داشته باشید و از انجام کار هایی که دارید ترس نداشته باشید . بدانید که ترس از انجام کار ها در نهایت به کاهش اعتماد به نفس منجر خواهد شد و زمانی که این حس در شما ایجاد شود حوصله ی انجام کاری را نخواهید داشت و از برنامه های خود عقب خواهید افتاد پس سعی کنید در همه حال برای انجام فعالیت ها و برنامه های تان اعتماد به نفس و انرژی داشته باشید .

چگونه در ماه مبارک رمضان اعتماد به نفس و انگیزه خود را بیشتر کنیم ؟

(ماه رمضان بهترین فرصت برای افزایش اعتماد به نفس و انگیزه کنکوری ها)

ماه رمضان که ماه رحمت و برکت برای همه اهل زمین و عاشقان حضور در میهمانی باشکوه خداست ، بی شک فرصتی است برای داوطلبان کنکور که ماه پایانی تا کنکورشان مصادف شده با ماه پرامید و بخشش گناهان ؛ ماه رمضان ؛ و استرس روزهای پایانی مانده تا کنکور را که می توان تا حد بسیار زیادی کاهش داد و در مقابل نیز با یک اعتماد بنفس بالاتر و انگیزه ای قوی راهی یک هفته و یک روز تا کنکور و در نهایت روز کنکور شوید.

کسی که اعتماد بنفس بالایی دارد در همه حال و در بدترین شرایط نیز یاد خدا را در دل دارد واین توکل پایدار ریشه در اعتماد به نفس بالای فرد دارد.

همانطور که می دانید داشتن اعتماد بنفس باعث می شود شما به عنوان داوطلب کنکوری در جلسه آزمون بر اوضاع تست زنی و زمان خود مسلط باشید و بدون هیچ ترس و استرسی و با خونسردی کامل از نکات درسی و تستی که در طول چند ماه با تلاش خود به دست آورده اید ؛ در کنکور به نمایش بگذارید.

داوطلبی که اعتماد بنفس خوبی نداشته باشد مطمئناً در مواجه شدن با تست های سخت و یا وقت گیر دستپاچه شده و حتی در بدترین حالت ممکن ، توان پاسخگویی به تست هایی که واقعاً پاسخ درست را می داند هم ندارد و این یعنی از دست دادن کنکور .

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در ماه مبارک رمضان :

۱- ارتباط خود را با خدا نزدیکتر کنید و از فضای معنوی روزها و شب های ماه مبارک رمضان استفاده کنید.

۲- با توکل به خدا روز مطالعاتی خود را شروع کنید .

۳-به موفقیت هایی که در طول این مدت در تست زنی مباحث بدست آورده اید فکر کنید و امیداور باشید که قادرید تست این مباحث را در کنکور نیز درست بزنید.

۴- در زمان حال باشید و به نتیجه و اینکه با چه درصد زیست و چه رتبه و چه ترازی چه رتبه ای و چه دانشگاهی می توان قبول شد ؛ اصلا فکر نکنید.

۵- منظم تر از همیشه باشید و برنامه های درسی را نیمه تمام را نکنید تا مغز نیز نظم در دسته بندی خوانده های شما را به درستی انجام دهد.

چرا به دانسته های خود در حل تست اطمینان نداریم و سر دو راهی و شک بین دو گزینه می مانیم؟؟؟

در حل تست اطمینان نداریم و سر دو راهی و شک بین دو گزینه

در این قسمت به دلایلی که ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس شما در پاسخ دهی به سوالات شود می پردازیم:

  1. جزوه ی درسی ناقص نوشته شده: بسیار پیش آمده است که در اثر خستگی و یا بی حوصلگی جزوه ی استاد را ناقص نوشته اید و یا نکاتی را جا انداخته اید; در این حالت بهتر است جزوه ی خود را با همکلاسی های خود چک کنید تا از شک و تردید جلوگیری کنید.
  2. منبع درسی غیر قابل اعتماد: همچنین بسیار پیش آمده است که منبع درسی دانش آموزان با کتاب درسی مغایرت داشته است و همین باعث به وجود آمدن شک در دانش آموز و کاهش اعتماد به نفس وی شده است. پیشنهاد ما این است که  دانش آموزان کنکوری از منابع درسی معتبر استفاده کنند.
  3. تمرین و مرور کم: مرور مطالب و تست های اشتباه زده شده تجربه ای در ذهن شما شکل خواهد داد که این تجربه اعتماد به نفس شما را در آن زمینه افزایش خواهد داد.
  4. تست زنی و آزمون و خطای کم: تست زنی و شرکت در آزمون های آزمایشی و مرور آن ها باعث آشنایی بیشتر با آزمون می شود که این خود باعث افزایش اعتماد به نفس در روز آزمون می شود.اگر در تست زنی مشکل دارید م مقاله صفر تا صد تست زنی کنکور ما را مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *