نحوه جمع بندی در کنکور

دکتر رونقی

منابع جمع بندی معتبر کدامند؟ با وجود مباحث نخوانده از چه موقع و چگونه جمعبندی کنیم؟ از جمله مهمترین سوالاتی است که داوطلبین کنکور با آن رو به رو هستند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم راهنمایی جامع و کاملی در خصوص جمع بندی در کنکور در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

جمع بندی چیست؟

بگذارید خیلی ساده و دوستانه برایتان توضیح دهیم جمع بندی یعنی طبقه بندی مطالب دروس، به طوری که بعد از پایان تمامی دروس بفهمید کدام درس را ضعیف و کدام درس را قوی هستید و در کنار این کار برنامه ریزی دقیق و معینی برای دروس ضعیف داشته باشید

سبک مطالعه برای دوران جمعبندی بسیار متفاوت است با مطالعه مبحثی که در ماه های گذشته داشته اید. سهم مطالب زیاد است و در دوران جمع بندی باید سعی شود به صورت مبحثی و ترکیبی مطالعه کنید.

با جمعبندی اطلاعات در ذهن شما به نظم در می آیند.دروسی که ماههای گذشته بصورت خیلی با جزئیات زیاد و تایم نسبتا زیاد مطالعه کرده اید، الان باید در این زمان باقیمانده تا کنکور همه را در اصطلاح بقچه بندی کنید؛ آنهم در حجم کم ولی تعداد دفعات مرور زیاد چندین بار دوره و جمع بندی کنید.در نتیجه حجم زیاد مطالب را باید در زمانی کمتر مطالعه کنید.

وقت و زمانی را که تا قبل از عید مثلا برای مطالعه ی روزانه درس زیست اختصاص می دادید ، در دوران جمع بندی باید کمتر کنید . مهارت خواندن درسنامه با مرور خیلی مهم است که این مهارت را در دوران جمع بندی باید یاد بگیرید.مرور با مطالعه کاملا فرق دارد. مهارت سریع خواندن را از همین لحظه در خود تقویت کنید . بخصوص داوطلبان سطح قوی و نیز متوسط نباید در بازه مرور، زمان زیادی را صرف دوباره فهمیدن و موشکافی مباحث کنند(وسواس در مطالعه).

چگونه جمع بندی را شروع کنیم؟ 

در این دوران هم مباحثی دارید که در آنها اشکال خاصی ندارید و در مقابل مباحثی نیز هستند که در آنها ضعیف هستید و اشکالات عمده ای دارید. لذا :

تمرکز خود را از الان برروی مباحثی بگذارید که در آنها ضعیف هستید و با حوصله و دقت زیاد رفع اشکال نمایید. در کل نکته و تاکتیک اصل جمعبندی بر مبنای مرور و مطالعه ی سریع است

و در مقابل سعی نکنید در این دوران از صفر صفر مطلبی را یاد بگیرید بلکه فقط باید مرور و جمعبندی داشته باشید. برای خود محدوده ی زمانی و ضرب العجل روزانه تعیین کنید.

  • اگر قرار است امروز فصل ۱ زیست سال دوم را بخوانی باید دقیقا مشخص کنی که در چند ساعت قرار است این فصل را به همراه تست هایش بخوانی.
  • به هیچ عنوان هیچ درسی را بدون هدف گذاری و تعیین بازه ی زمانی مورد نیاز، نخوانید.

دقیقا باید ضرب العجل تعیین کنید و بدون تعیین آن مطالعه و زحمت شما حتی با وجود داشتن ساعات مطالعه بالا هیچ کیفیتی نخواهد داشت.

نکته ای که مطمئنم در این روش الان متوجه شدید این هست که با تعیین یک بازه زمانی محدود برای مغزتان ، مطالعه و درس خواندن شما مثل دوره ی مطالعه برای امتحانات مدرسه با کیفیت و در اوج استفاده از حداکثر زمان خواهد بود و از طرفی دیگر با رعایت و اجرای این تکنیک شما مهارت مدیریت زمان را در اختیار خواهید داشت. مهارتی که عدم یادگیری و پایبندی به آن عامل اصلی شکست داوطلب در کنکور است.

و اما نحوه برنامه ریزی برای شروع جمعبندی ها:

جمع بندی درس شیمی

شیمی سال دوم دبیرستان که ۵ فصل است را در صورتی که قبلا آنرا خوانده و تا حدودی مسلط هستید در ۵ روز بخوانید در غیر اینصورت و در صورت نخواندن و یا صفر صفر بودن در ۱۰ روز بخوانید.داوطلبی که قرار است ۵ فصل شیمی سال دوم را در ۵ روز بخواند ، روزانه ۱۵۰ تست با مدت زمان سه ساعت و نیم باید کار کند.( به هنگام تست زنی کتاب را کنار بگذارید.

با تست مرور کنید چرا که تست زنی باعث نکته برداری و دیدن نکات می شود هر یک از گزینه های خود یک نکته است و کسی که تستی را اشتباه پاسخ دهد در واقع در دام یکی از گزینه های افتاده است.

و اما داوطلبانی که ۵ فصل شیمی سال دوم را در ۱۰ روز می خوانند برای هر یک فصل دو روز اختصاص دهند و روزانه ۱۱۰ تست بزنند. یعنی برای هر یک فصل شیمی۲۲۰  تست باید کار شود.( از سنگینی برنامه تست زنی هراس نداشته باشید و آن را دقیق اجرا کنید چرا که روال کار داوطلبان حرفه ای و قبولی های رشته های پر طرفدار در دو ماه مانده به کنکور حتی سنگین تر از این بوده است .پس بجنبید و دوره و مرورهای حرفه ای داشته باشید.) برای شیمی از منابع تست زنی گاج میکرو طبقه بندی میتوانید استفاده کنید و اگر گاج نقره ای جامع را خوب خوانده اید حالا جهت تست سطح دشوار و تمرین های سخت تر از نشر الگو که به نسبت گاج نقره ای سطح بالاتری از نظر سختی تست ها دارد میتوانید استفاده کنید.

بعد از اتمام شیمی سال دوم ، حال به سراغ شیمی سال سوم میرویم. داوطلبی که میخواهد استوکیومتری را نخواند و داوطلبانی که میخواهند استوکیومتری را بخوانند میتوانند هر یک فصل را در دو روز بخوانند که جمعا در ۶ روز بتوانند شیمی سال سوم را جمع کنند. داوطلبانی که شیمی سال سوم را کمی قوی تر هستند نیز می توانند هر یک فصل را در یک روز بخوانند و به عبارتی ۳ روز وقت صرف کنند برای شیمی سال سوم.

و داوطلبانی که در شیمی سال سوم ضعیف هستند نیز میتوانند هر یک فصل را در ۳ روز بخوانند که جمعا ۹ روز میتوانند برای شیمی سال سوم فرجه صرف کنند.

نکته: در مورد فصل ۱ شیمی سال سوم و نیز فصل ۴ سال دوم ، داوطلبانی که در ترکیب های یونی ، پیوند و کووالانسی ضعیف هستند و از مطالعه این فصل خودداری میکنند توجه داشته باشند که پایه شیمی کنکور همین فصل است و بسیار مهمتر از شیمی سال سوم و چهارم است. چرا که ۹۸% داوطلبان کنکور تجربی می خواهند شیمی پیش ۲ را که اسید و باز و الکتروشیمی است، بزنند که در هر فصل آن شما نیاز به شناخت و تسلط به ترکیب های یونی، پیوند و…دارید که بتوانید تست های مربوط به الکترولیت محلول و تست های مربوط به این فصول را بزنید.

اما باز هم داوطلبی که نخواهد فصل ۴ سال دوم را نخواند، ایرادی ندارد چون وقتی میخواهد فصل ۳ و ۴ شیمی سال چهارم را بخواند در کتاب های گاج ، خیلی سبز و مبتکران توضیحات

لازم از شیمی سال دوم اورده شده ولی باز توصیه میشود که این فصل را بخوانید تا شیمی سال چهارم برای شما دوره و مروری مجدد باشد از شیمی سال دوم.

جمع بندی درس دین و زندگی

با هر سطح درسی که هستید مطمئنا تا الان یکی از کتاب های دین و زندگی را تمام کردید و چه بسا درس هایی از کتاب های دیگر را نیز خوانده باشید.

پس خودتان را دست کم نگیرید.( دین و زندگی را کتابی که قبلا خواند اید در ۵ روز یعنی روزی ۳ درس جمع کنید ( بهتر است که دینی دوم انتخاب شود) و کتاب نخوانده را روزانه دو درس و در ۸ روز جمع کنید؛ بخصوص دینی سال سوم که به دلیل آیات کمی مباحثش سنگین تر از بقیه است. داوطلبانی که کتب آیات و نکات میکرو طبقه بندی گاج و یا خط ویژه گاج را دارند میتوانند

برای هر درسی که می خوانند تست هایش را هم بزنند و داوطلبانی که این کتب را ندارند نیز میتوانند تست های آزمون های آزمایشی (کانون،گزینه دو،سنجش) از ابتدا تا الان را کار کنند. تست تالیفی برای دینی ترجیحا کار نکنید. مگر اینکه تست نداشته باشید. برای هر درس ۲۰ تست به صورت تست سراسری ، مفهومی و یا آزمون ) کافی است.

توجه: پس تا اینجا شد در طول یک روز شیمی با ۱۱۰ تا ۱۸۰ تست شیمی به همراه دینی و زندگی با ۴۰ تا ۶۰ تست را کار کنید. پس جمعا تا اینجا شما برای درس شیمی و دین و زندگی روزانه و با توجه به باکس مطالعاتی فوق ،۱۷۰ تست کار خواهد شد.

جمع بندی درس زیست شناسی

زیست سال دوم ۸ فصل است. که با توجه به بررسی های کنکورهای سالهای اخیر از ۴ فصل اول تستی نیامده است. لذا توصیه میشود ۴ فصل آخر را بخوانید.

فصل ۵ را در یک روز ، فصل ۷ را دریک روز، فصل ۶ را در سه روز با توجه به اهمیت زیاد(مبحث قلب) این فصل بخوانید و فصل ۸ را نیز میتوان در یک روز یا دو روز با توجه به سطح درسیتان بخوانید. همراه با خواندن هر فصل زیست حتما ۱۰۰ تست کار شود.

نحوه جمع بندی زیست برای داوطلبان ضعیف

داوطلبانی که تاکنون مباحث عقب مانده در درس زیست زیاد دارند و فکر می کننددیگر نمیتوانندرصد خوبی در این درس مهم و کلیدی کسب کنند.لذا برای این دسته از داوطلبان توصیه میشود:

ابتدا مباحث خوب خوانده شده را دوباره با دقت و تمرکز بیشتر ی بخوانید.مثلا اگر داوطلبی فقط ۵ فصل از زیست سال سوم را خوانده باشد الان اولین و مهمترین اولویتاین داوطلب باید دوباره خوانی این فصل ها باشد حتی اگر کاملا این ۵ فصل را فراموش کرده باشد. بعد از مطالعه دقیق و کلمه به کلمه ، حال نوبت به تست زنی می رسد .که باز هم توصیه میشود از تست های سراسری سال ۸۹ تا ۹۵ داخل و خارج از کشور تست زنی را انجام دهید. این مرحله را نیز با نکته برداری از تست ها به پایان برسانید.

در مرحله دوم به مطالعه و تست زنی فصول زیر بپردازید. توجه داشته باشید که این فصول جزو مباحث کلیدی و درصد بیار برای شما هستند:

  • فصل های ۶،۷ ،۹ ، ۱۰ و ۱۱ زیست پیش دانشگاهی
  • فصل های ۱،۲،۳،۴ زیست سال دوم
  • فصل های ۱،۲،۳و ۴ زیست سال دوم

با مطالعه فقط همین فصول گفته شده میتوانید به راحتی ۳۰ % را در زیست کسب کنید. جو گیر نباشید و اگر تاکنون خوب تلاش نکردید الان سنگ بزرگ برندارید که نتونید عمراً بزنید! مطالعه باکیفیت یعنی همین…

توجه داشت باشید که:

جمع بندی زیست (به جز مسائل ژنتیک) کاملا با دیگر دروس اختصاصی متفاوت است چون متن کتاب درسی و نکات حفظی اهمیت بسیار زیادی دارند و با زدن تست جمع بندی به اندازه کافی به مطالب مسلط نمی شوید . روشی که بنده در مورد زیست پیشنهاد میکنم این است که با توجه به وقتی که دارید روش تورق سریع رو انجام دهید .یعنی کتاب درسی رو بذارید جلوتان و ورق بزنید و قسمتهایی که فکر می کنید

کاملا به آن مسلط هستید را رد کنید و برای قسمت هایی که فکر میکنید کمی فراموشتان شده بیشتر وقت بذارید .باز هم میگم که این روش با توجه به وقت شماست .بعد از تورق سریع برای یک فصل تستهای جمع بندی اون فصل رو بزنید و بعد برید سراغ فصل بعد.

تا اینجا شد ۳ درس در یک روز!

چگونه جمع بندی را شروع کنیم؟ 

جمع بندی ریاضی تجربی

ریاضی سال دوم مباحث دنباله ها، ماتریس، لگاریتم و تابع مباحث آسان و رتبه سازی هستند که سوالات بسیاری از آن در کنکور طرح میشود. در ریاضی سال سوم احتمال در سه روز و ۷۰ تست ،مثلثات برای دانش آموزان قوی درسه روز و ۷۰ تست کار شود.

جمع بندی فیزیک

فیزیک سال دوم فصل های ۴ و۵ و۶ را حتما بخوانید . از کتاب آبی مهر و ماه و آبی قلم چی میتوانید استفاده کنید که فوق العاده در تست زنی عالی اند. در فیزیک سال سوم مدار مقاومت، خازن بسیار مهم اند.

داوطلبان فارغ التحصیل تجربی و ریاضی باید یک باکس اضافی برای ادبیات و یا عربی داشته باشند.

اگر میخواهید عربی بخوانید از کتاب فوت و فن (۱۳۰۰ تست دارد که در ۴۰ روز میتوانید تمامش کنید) و روزانه ۳۰ تست شروع کنید. داوطلبانی که کتاب فوت و فن عربی را ندارند به صورت مبحثی یا درس به درس به صورت روزانه دو درس از عربی سال دوم و بعد از آن عربی سال سوم را بخوانند.

از روی کتاب درسی اول لغات درس را بخوانید سپس متن درس را ترجمه کنید و قواعد را همان لحظه یاد خواهید گرفت و در آخر تمرین های کتاب را به صورت تشریحی حل کنید. حالا بیا تست عربی بزن. و اما داوطلبی که میخواهد ادبیات بخواند بازهم کتابی را که قبلا خوانده روزی ۴ درس و کتاب نخوانده را روزی ۳ درس بخوانید.

تذکر: ادبیات را در این بازه زمانی کوتاه مانده تا کنکور نباید موضوعی بخوانید. درسته که همه رتبه ها میگویند ادبیات را موضوعی خوانده اند ولی الان شما زمان زیادی ندارید که بخواهید موضوعی بخوانید. لذا فقط درس به درس بخوانید. تنهای مباحثی از ادبیات که میتوانید موضوعی بخوانید ، تاریخ ادبیات و آرایه است.ادبیات را با صدای بلند بخوانید تا برای خود تعریف کنید.

منابع جمع بندی معتبر کدامند؟ با وجود مباحث نخوانده از چه موقع و چگونه جمعبندی کنیم؟ از جمله مهمترین سوالاتی است که داوطلبین کنکور با آن رو به رو هستند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم راهنمایی جامع و کاملی در خصوص جمع بندی در کنکور در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

سبک مطالعه برای دوران جمعبندی بسیار متفاوت است با مطالعه مبحثی که در ماه های گذشته داشته اید. سهم مطالب زیاد است و در دوران جمع بندی باید سعی شود به صورت مبحثی و ترکیبی مطالعه کنید.

با جمعبندی اطلاعات در ذهن شما به نظم در می آیند.دروسی که ماههای گذشته بصورت خیلی با جزئیات زیاد و تایم نسبتا زیاد مطالعه کرده اید، الان باید در این زمان باقیمانده تا کنکور همه را در اصطلاح بقچه بندی کنید؛ آنهم در حجم کم ولی تعداد دفعات مرور زیاد چندین بار دوره و جمع بندی کنید.در نتیجه حجم زیاد مطالب را باید در زمانی کمتر مطالعه کنید.

وقت و زمانی را که تا قبل از عید مثلا برای مطالعه ی روزانه درس زیست اختصاص می دادید ، در دوران جمع بندی باید کمتر کنید . مهارت خواندن درسنامه با مرور خیلی مهم است که این مهارت را در دوران جمع بندی باید یاد بگیرید.مرور با مطالعه کاملا فرق دارد. مهارت سریع خواندن را از همین لحظه در خود تقویت کنید . بخصوص داوطلبان سطح قوی و نیز متوسط نباید در بازه مرور،

زمان زیادی را صرف دوباره فهمیدن و موشکافی مباحث کنند(وسواس در مطالعه).

کدام داوطلبان باید از اردیبهشت جمعبندی را شروع کنند؟

 داوطلبانی که در طول این مدت و از ماهها پیش درس خوانده اند بهتره الان جمعبندی ها را شروع کنند و دوره و مرورهای با تست بسیار داشته باشند و بسته به سطح درسی و ترازشان اگه متوسط رو به بالا هستید میتوانید چند مبحث جدید و تراز بیار هم بخوانید . داوطلبان قوی و با تراز ۵۶۰۰ تا ۷۰۰۰ هم بهتره جمع بندی و دوره و مرور را شروع کنند و حتما منابع تست زنی دشوارتر را تهیه و کار کنند. و اما داوطلبان ضعیف و در سطح تراز ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ، الان باید گزینشی درس بخوانند ، نیز می توانند با برنامه ریزی گفته شده در اینجا جمعبندی خود را شروع کنند. داوطلبان تازه کار که چند روزی میشه استارت زدن برای خوندن نیز میتوانند از این تیپ برنامه ریزی استفاده کنند هر چند که به این گروه از داوطلبان توصیه میشود حتما با برنامه ریزی یک کارشناس درس بخوانند.

مرور در دو دور ۲۰ روزه به این روش:

  • در ۲۰ روز اول درس های پایه
  • در ۲۰ روز دوم دروس پیش دانشگاهی

این برنامه برای داوطلبان فارغ التحصیل و پیش دانشگاهی (رشته تجربی و ریاضی)

میتواند جهت آماده سازی آزمون های جمعبندی مفید باشد .

البته با استثنائاتی دربین انتخاب مباحث برای هر دو گروه. داوطلبان فارغ به دلیل داشتن وقت آزاد

بیشتر می توانند با دقت و انتخاب حجم بیشتری از مباحث بپردازند. ولی داوطلبان پیش به دلیل زمان اندکی که دارند باید مباحث اصلی و کلیدی کنکور را در این برنامه پیاده سازی و اجرا کنند.

بهترین منبع جمع بندی در کنکور کدامند؟

در دوران جمع بندی می توانید از منابع قبلی ک در طول سال از آنها درس می خواندید استفاده کند. مرور سریع درسنامه و نیز حل مجدد تست هایی که بار اول اشتباه جواب داده اید و رفع نقاط ضعفتان در مباحث مختلف. بهترین منابع جمع بندی کنکور تجربی در این بازه زمانی مانده به کنکور برای دروس ریاضی، فیزیک و عربی کنکورهای سالهای اخیر است که با توجه به تکراری بودن سبک سوالات کنکور در این دروس بیشتر تست های تالیفی کار شود. برای دروس زیست و شیمی بخصوص برای بخش های حفظیات و مفهومی از تست های تالیفی و سطح دشوارتر از کنکورسراسری و انتشارت زیست نشر الگو و شیمی خیلی سبز توصیه میشود. روبرو شدن با سطح دشوار تست های درس شیمی باعث می شود قدرت تحلیل و تفکر شما بیشتر شود و سر جلسه آزمون های جمعبندی و کنکور استراتژی حرف ایتر در مواجه با این تیپ تست ها پیدا میکنید.

همچنین کار با تست های دشوار درس زیست باعث میوشد قدرت ارتباط برقرار کردن بین فصول مختلف بیشتر شود و در مقابل ترکیبی فکر کردن شما نیز تقویت میشود. در کل حل تست های کنکورای سالهای گذشته برای همه دروس ضرروی است و باید هدفمند شده وارد برنامه ریزی هفتگی شوند.

انواع روش های جمع بندی در کنکور

جمع بندی در کنکور به روش گزینشی و حذف برای این داوطلبان

زمان های باقیمانده تا کنکور تایم بسیار حیاتی برای داوطلبان کنکوری است. چرا که اکثر داوطلبان تا به الان مطالعه داشته اند ولی در این زمان به دلیل درگیر شدن با حاشیه ها و جو پر استرس کنکوری ها در روزهای پایانی ،جا میزنند . داوطلبان کنکوری در این بازه ی زمانی دو دسته هستند:

  1. داوطلبانی که از ماهها پیش و طبق برنامه ریزی یا بودجه بندی درس خوانده اند که در این تایم درگیر این هستند که دروس را جمع بندی کنند یا برخی داوطلبان مبحث جدید می خوانند و بعد جمعبندی و مرور ها را انجام می دهند.
  2. داوطلبانی که از عملکرد خود راضی نیستند. پراکنده خوانی داشته اند ولی الان میخواهند جبران کنند.

و اما راهکار برای دو گروه فوق:

دسته اول:

مهمترین اصل و عامل اول موفقیت در تست زنی کنکور برای شمایی که از ماهها پیش درس خوانده ای ،مرور های مکرر و منظم است . هر چقدر که شما درسی را با کیفیت و کلمه به کلمه یاد گرفته باشید ولی برنامه مرور منظمی نداشته باشید ،هر آنچه که در آن لحظه فکر میکردید در مغز تثبیت و به تسلط کامل رسانده اید ، فراموش خواهید کرد. تنها مرور اصلی میتواند تثبیت مطالب را به ۱۰۰ برساند. مثلا خیلی از داوطلبان در طول دو یا سه هفته قبل آزمون فقط درس می خوانند و دو روز اخر هفته یا دو روز قبل آزمون را تنها به مرور و جمعبندی میپردازند.

این سبک مرور کاملا اشتباه است. بلکه باید به طور موازی و همزمان مطالعه مبحث جدید را با مرور و جمعبندی مباحث خوانده شده ی قبلی در پیش بگیرید. مثلا اگر زیست سال دوم را کامل خوانده ای و الان میخواهی فصل ۱ زیست سال سوم را شروع کنی ،شما باید به این نکته توجه داشته باشی که فصل ۶ زیست سال دوم که گردش مواد است با فصل ۱ زیست سال سوم ربط دارد و ترکیبی است. پس قبل از اینکه فصل ۱ سال سوم را شروع کنید، ابتدا فصل ۶ سال دوم را باید مرور کنید.

مثالی دیگر:

اگر می خواهید مبحث حواس را شروع کنید حتما باید مروری بر مباحث خوانده شده قبلی در روزهای قبل ،داشته باشی و نکات را در مرور های خود یاداشت کنید سپس به سراغ مطالعه مبحث جدید بروید.

در ریاضی نیز تا وقتی که مباحث تابع، معادله و نامعادله و مثلثات را خوب مرور نکرده باشید نباید حد را شروع کنید و همچنین تا وقتی که حد را حرفه ای مرور نداشته اید نباید مبحث مشتق را شروع کنید.

و اما داوطلبان دسته دوم:

 داوطلبی که در ماههای گذشته خوب درس نخواندی و از عملکرد خودت راضی نیستی ولی در این روزهای بعد عید داری کولاک درس میخوانی و میخواهی باز هم حرفه ای شروع کنی و کم کاری های ماههای گذشته را جبران کنی ، باید در درجه اول بهت بگم درسته که تایم باقیمانده تا کنکور زمان زیادی نیست ولی باور داشته باشید که زمان کمی هم نیست برای کسب نتایج بهتر که با تلاش و انگیزه ی بالایی که داری و البته با یک برنامه اصولی اگر تلاش کنید میتوانید به اندازه ۹ ماه در این زمان های باقیمانده بازدهی داشه باشید.

شمایی که از الان شروع کردی به خوندن باید حواست باشه که اشتباه ترین نوع برنامه ریزی برای شما این هست که بخواهی همه بودجه بندی ها را بخوانی!!! داوطلب تجربی که از الان شروع کردی باید مباحث گزینشی و کلیدی زیست رو بخوانی و یا شما داوطلب ریاضی که تازه استارت زدی برای کنکور ،باید مباحث اصلی و رتبه ساز درس فیزیک رو انتخاب کنی نه بخواهی همه رو بخوانی چون از نظر پارامترهای کیفیت در مطالعه اصلا شدنی نیست این کار و البته غیر منطقیه…

برخی فصول جزو مباحث پر بازده در کنکور هر رشته ای هستند که مطالعه ی آنها برای داوطلبانی که به الاجبار باید گزیشی بخوانند ،به هیچ عنوان توصیه نمی شود آن هم به دلیل وقت گیر بودن.مثلا در درس فیزیک مبحث دینامیک در کنکور بسیار پر تست و مطالعه آن وقت گیر است. بجای آن می توان فصول کم حجم ولی با بازده دهی خوب مثل فیزیک پیش ۲ را خواند که در این زمان های باقیمانده ارزش وقت گذاری را دارند. مشاور با تشخیص و بررسی وضعیت درسی شما بهتر می تواند مباحث با بودجه بندی مناسب را انتخاب و برنامه ریزی تست زنی را توصیه کند.

انواع روش های جمع بندی در کنکور

جمع بندی در کنکور به روش سه روز یکبار

 جمعبندی به روش سه روز یکبار یکی از روش های جمع بندی در کنکور است که با استفاده از آن می توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و در یک مقیاس بزرگ توانایی خود را بسنجید. به این صورت که بدون مطالعه اول از خود یک آزمون جامع بگیرید سپس نحوه ی پاسخگویی به تست ها را تحلیل کنید .دقیق و با جزئیات. سپس طبق تحلیل انجام شده در روز اول برنامه ی مرور و جمعبندی را برای مباحث تعیین شده طراحی میکنید و دو و نیم روز باقیمانده را به اجرای این برنامه ریزی اختصاص دهید.

 برای انجام جمع بندی به این شیوه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کنکور های سال های ۹۳ و به بعد را کار کنید. دقیقا در تایم کنکور تست بزنید و حتما از پاسخبرگ استفاده کنید.
  • حین بررسی آزمون، چک لیستی تهیه کنید که برای هر درس ستونی را اختصاص داده اید و فصل هارا مشخص کرده اید؛ هر اشکالی که پیدا میشود، سرفصل مربوطه را در ستون آن درس و سطر فصل خودش یادداشت کنید.
  • بعد از آزمون، تا آزمون بعدی موضوعاتی که اشکال داشته اید را بررسی کنید؛ در همین حین، مرور مباحثی که نیاز دارید نیز علاوه بر موارد اشکال دار، در برنامه قرار دهید.
  • هر ۳ الی ۴ آزمون(یا بیشتر برحسب نیاز) ، وقفه یک هفته ای داشته باشید و مرور های خود را تکمیل کنید.

جمع بندی قبل از آزمون برای دانش آموزان ضعیف تا قوی

پنج شنبه قبل آزمون را همیشه به جمع بندی دروس خوانده شده اختصاص دهید. اما سوال اینجاست که بهترین روش برای انجام این کار چیست؟ جمع بندی روش های مختلفی دارد و در این بخش چند مورد از بهترین روش ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • اولین روش استفاده از خلاصه نویسی ها و تست زدن است به طوری که ابتدا دانش آموز خلاصه نویسی های خود را میخواند و بعد شروع به تست زدن در قالب زمان می کند.
  • روش دوم برای دانش آموزان بسیار قوی و کسانی که دروس خود را کاملاً برای آزمون جمع کردند مورد استفاده قرار می گیرد. بدین شکل که دانش‌آموز شروع به زدن تست های زمان دار که ترجیحاً از سوالات سراسری یا سنجشی است می کند و بعد با بررسی آنها به اشکالات خود پی می برد.
  • مورد آخر برای دانش آموزانی است که دروس خود را کامل جمع نکرده اند و صرفاً روی یک قسمت خاصی سرمایه‌گذاری کردند. این عده از دانش آموزان قسمتهای مهمی را که برای جواب دادن در آزمون مشخص کرده‌اند را خوانده و برای آنها مختصر تستی می زنند تا بتوانند نتیجه مورد نیاز را در آزمون کسب کنند.

در دوران جمعبندی چقدر تست بزنم؟

وجه اشتراک بین داوطلبان قبولی در رشته ای تاپ و رشته ای تراز پایین فقط در فراوانی حل تست گنجانده شده براساس اولویت مباحث کلیدی و رتبه ساز است. اما اشکال برخی داوطلبان که با وجود داشتن منابع درسی معتبر و نشستن سر کلاس برترین مدرس بازهم برنامه تست زنی قوی و حرفه ای ندارند این است که این داوطلبان وقت زیادی را برای مطالعه درسنامه صرف میکنند و لذا هیچ وقت نمیتوانند به کف تست زنی حرفه ای آن درس برسند و از آن طرف در آزمون هم خوب تست نمی زنند.

چرا با اینکه می دانیم تست زنی در خانه و در دوران جمعبندی بسیار مهم است ولی بازهم به این اصل موفقیت در کنکور توجه نمی شود؟ جواب این سوال در این است که این دسته از داوطلبان نگرش اشتباهی نسبت به تست زنی در خانه دارند. آن هم به این صورت که اول درسنامه را خوب و دقیق بخوانم بعد تست بزنم! توجه داشته باشید که هدف اصلی از تست زنی در خانه این نیست که بفهمیم درسی را که خوانده ایم خوب یاد گرفته ایم یا نه!!! بلکه هدف آشنایی با تیپ تست های مختلف و حل با راهکارهای سریع است.

نحوه جمع بندی در کنکور برای داوطلبان در ۳ سطح ضعیف، متوسط و قوی

نحوه جمع بندی در کنکور برای داوطلبان ضعیف

داوطلبانی که ممکن است تا الان نیز مطالعه ی سفت و جدی نداشته اند یا اینکه مباحثی را به  صورت ناقص مطالعه کرده اند، در دسته داوطلبین ضعیف قرار می گیرند. این دست از داوطلبان باید توجه داشته باشند که انتظار به پایان رساندن و مرور همه ی مباحث را نباید از خود داشته باشند لذا توصیه میشود. اولا اگر مباحثی را قبلا خوانده اید ولی جسته گریخته و بدون تست زنی حرفه ای داشته اید؛ ابتدا آنها را دور و مرور کنید و سپس به صورت گزینشی و با رعایت پیش نیازها اقدام به انتخاب و مطالعه چند مبحث کلیدی کنید و در کنار آن برنامه ی تست زنی حرفه ای برای هر یک از مباحث انتخابی را اجرا نمایید.

نحوه جمع بندی در کنکور برای داوطلبان متوسط 

داوطلبان متوسط داوطلبانی هستند که همیشه با بودجه بندی و برنامه ی آزمون پیش رفتند ولی نتیجه قابل قبولی نگرفته اند. مشکل این دسته از داوطلبان در دوره و مرور اشتباه، عدم داشتن برنامه تست زنی حرفه ای و نداشتن مهارت مدیریت آزمون استکه این اشکالات عمده و متداول بین این داوطلبان باعث میشود نتیجه خوبی نگیرند. تکنیک طلایی برای جمع بندی این داوطلبان آزمون های جامع هر سه روز یک بار است.

نحوه جمع بندی در کنکور برای داوطلبان قوی

این گروه از داوطلبان نباید خود را محدود به بودجه بندی آزمونها کنند. چرا که پتانسیل بیشتری برای جمع بندی های چند باره در طول روز نسبت به دو گروه فوق دارند. به این داوطلبان توصیه اکید می شود که حتما با یک استراتژی حرفه ای جمع بندی کنند. بهترین مشاوره کنکور تجربی میتواند در بودجه بندی صحیح مباحث مورد نیاز جهت قبولی در رشته های تاپ به شما کمک بسزایی کند. تنوع درسی بالا، جمع بندی مباحث به صورت بقچه ای ،حل تست ترکیبی و …داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *