معرفی رشته گفتار درمانی

دکتر رونقی

inde1x

معرفی رشته گفتار درمانی

مقدمه

رشته گفتار درمانی یکی از توابع علوم توانبخشی است و هدف اصلی ان یاری رساندن به افرادی است که دچار اختلالات گفتاری هستند است گستره این یاری رساندن ها شامل :

کمک‌ به‌ افرادی‌ که‌ اختلالات‌ تکلمی دارند، بیمارانی‌ که‌ اختلال‌ در صدا‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ دچار آسیب‌های‌ مغزی‌ شده‌اند ( توانایی سخن گفتن را ازدست داده یا بی ربط می گویند) یاری‌ کردن افراد‌ ناشنوا‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، کمک‌ به‌ بسیاری از عقب‌ماندگان‌ ذهنی‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، مشاوره و راهنمایی برای افراد جامعه.

یک متخصص گفتار درمان در مرحله اول آسیب‌هایی را که بر اثر عامل ژنتیکی یا اکتسابی به گفتار و زبان وارد شده تشخیص می دهند و در گام دوم به برانداز میزان آسیب‌دیدگی و علت آن می‌پردازند و سپس مرحله درمان را اغاز می‌کنند. برای مثال ممکن است که به دلیل سکته مغزی، تصادف یا برخورد ترکش، مشکلی در بخش زبان فرد ایجاد شود که این مشکل می‌تواند به صورت بی ارتباط صحبت کردن یا نبود قدرت در سخن گفتن بروز کند.

میتوان گفت فعالیت یکه متخصص گفتار درمانی این است که با استفاده از روش های غیر پزشکی و بدون استفاده از دارو ، مشکلات ایجاد شده در زبان و گفتار را درمان میکند .

این بدیهی است که بسته به نوع مشکل و توانایی گفتار درمان طول درمان و نتیجه ای که حاصل می شود متفاوت است.

دروس پایه رشته گفتار درمانی
فیزیک‌ صوت‌، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ عمومی‌، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ مکانیزم‌ گفتار، آناتومی‌ و فیزیولوژی‌ اعصاب‌ و رابطه‌ با گفتار، روانشناسی‌ کودک‌ و نوجوان‌، روانپزشکی‌ کودک‌ و نوجوان‌، روانشناسی‌ یادگیری‌، رشد روانی‌ حرکتی‌، عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌، بازی‌ درمانی‌، سنجش‌ شنوایی‌، مبانی‌ شنوایی‌ سنجی‌، زبان‌ تخصصی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، زبان‌شناسی‌، آواشناسی‌، روانشناسی‌ زبان‌، اصول‌ و متون‌ مشاوره‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌، روش‌ تحقیق‌، ژنتیک‌ پزشکی‌، بافت‌شناسی‌ و آسیب‌شناسی‌، بیماری‌های‌ گوش‌ و حلق‌ و بینی‌ ، کاربرد جراحی‌ در گفتار درمانی‌، بیماری‌های‌ اعصاب‌ در رابطه‌ با گفتار، ارتودنسی‌ در رابطه‌ با گفتار، اصول‌ توانبخشی‌.

دروس تخصصی رشته گفتار درمانی
مبانی‌ گفتار درمانی‌، رشد طبیعی‌ گفتار و زبان‌، بیماری‌شناسی‌ تأخیر رشد گفتار و زبان‌، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در تولید گفتار، مدیریت‌ در گفتار درمانی‌، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در صوت‌، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در تشدید، بیماری‌شناسی‌ اختلال‌ در خواندن‌، ارزیابی‌ و تشخیص‌ افتراقی‌ در بیماری‌شناسی‌ گفتار و زبان‌، پروژه‌ و پژوهش‌، کارآموزی‌ بالینی‌

توانایی های لازم

صبر ، انعطاف پذیر بودن ، تسلط به زبان و کامپیوتر و لحجه های مختلف و …

اینها تنها بخشی از توانایی های مورد نیاز این رشته است.

شما می بایست انسان صبوری باشید چرا که روند درمان برخی از بیماران بسایر کند است همچنین باید انسان انعطاف پذیری باشید چرا که شما با طیف گسترده و متنوعی از مردم سر و کار دارید . تسلط به کامپیوتر و زبان هم که امروزه نیاز تمامی رشته ها شده است . به این نکته باید توجه کنید که ممکن است برخی بیماران لحجه داشته باشند بنابراین دانستن این لحجه ها به شما کمک شایانی میکند.

موقعیت شغلی گفتار درمانی در ایران

یک‌ گفتار درمان می‌تواند به کسانی که از صدای خود حرفه ای استفاده میکنند مانند:‌ قاریان‌ قرآن‌، مداحان‌، خواننده‌ها، گویندگان‌ صدا و سیما، دوبلورها و در کل‌ افرادی‌ که‌ ، آموزش‌ دهد که‌ چگونه‌ سخن‌ بگویند یا از صدای‌ خود استفاده‌ کنند تا مشکلی‌ برایشان‌ به‌ وجود نیاید.یک‌ گفتار درمانگر می‌تواند در درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت‌، مراکز ویژه‌ توانبخشی‌ و مراکز آموزش‌ و پرورش‌ استثنایی‌ فعالیت‌ بکند چون‌ قسمت‌ عمده‌ کار در ارتباط‌ با ناشنواها و کم‌شنواها است‌.

رتبه بندی دانشگاه ها در این رشته

1-دانشگاه علوم پزشکی ایران

2-دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

3-دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

4-دانشگاه علوم پزشکی تهران

5-دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(پردیس خود گردان)

پیشنیاز ( حد اقل )

طبق آمار کانون با تراز 5800 میتوان در یک دانشگاه معتبر پذیرفته شد.

نام درسادبیاتعربیمعارفزبانزمینریاضیزیستفیزیکشیمی
چند از 10 تا356412323

*آمار فوق الذکر مربوط به کنکور 94 می باشد

جمع بندی

در پایان میتوان گفت رشته گفتار درمانی رشته مناسبی برای جوانان کجکاو است که میخواهند از توانایی خود استفاده کنند و باروش هایی شگفت انگیز دیگران را درمان کنند.در حال حاضر این رشته در ایران اشباع نشده است و میتواند گزینه خوبی برای رسیدن افراد توانا به اوج باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *