مضرات و فواید غیر حضوری خواندن پیش دانشگاهی

دکتر رونقی

%d9%81%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%ba%db%8c%d8%b1-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c

مضرات و فواید غیر حضوری خواندن پیش دانشگاهی

ابتدا از اهمیت پیش دانشگاهی در کنکورسراسری نکاتی را میگیم بعد میپردازیم به مزایا و مضرات غیر حضوری درس خواندن…

طبق آخرین مصوبه ی سازمان سنجش در سال 95 از اهمیت و تاثیر مستقیم 4 درس نهایی در کنکور سراسری صحبت شده است که این خود بر مهم بودن پیش دانشگاهی تاکید دارد که تقریبا هر ساله هم 50 درصد سوالات کنکور از پیش دانشگاهی طرح میشوند.از طرفی مساله ی ترمیم معدل هم هست که فعلا بطور دقیق میزان تاثیرگذاری آن مشخص نشده ولی داوطلبانی که خواهان قبولی در رشته های بورسیه ای مثل تربیت معلم و یا افسری هستند حتما باید معدل بالایی در پیش دانشگاهی و نیز معدل کل داشته باشند اما برای دیگر داوطلبانی که خواهان قبولی در دیگر رشته ها بجز رشته های بورسیه ای هستند،توصیه ی اصلی و کلیدی به این دسته از داوطلبان این است که در 4 درس نهایی سعی کنید مسلط شوید و نمرات بالایی بگیرید و در بقیه ی دروس هم کسب نمرات متوسط کافی خواهد بود.با اجرای این برنامه میتوان میانگین کم نمرات سال قبل را نیز جبران کرد.

با این تفاسیر،یکی از برنامه های پر استدلال دانش آموزان پیش دانشگاهی ،غیر حضوری درس خواندن است.که دلایل جالب و حتی گاهی اوقات منطقی از نظر دانش آموز برای غیر حضوری خواندن سال آخر دبیرستان دارند.برخی داوطلبان با استدلال به اینکه در این یکسال کمبود زمان دارند و طبق برنامه ریزی خودشان و آزمون نمیتوانند هم به مدرسه برسند و هم کنکوری بخوانند و یا سطح درسی برخی دبیران درسطح کنکورنیست، لذا برای افزایش راندمان درصدهای خود به فکر غیر حضوری درس خواندن می افتند.

در مجموع 3 گروه از داوطلبان زیر تمایل به گذراندن پیش دانشگاهی بصورت غیرحضوری دارند:

گروه اول:رفتن به مدرسه وقتشان را میگیرد.ساعات حضور در مدرسه و بعد برگشت از مدرسه و نیز استراحت و خواب به خاطر خستگی روز ،تمام وقتمان را میگیرد و دیگر نمیتوانیم مثل فارغ التحصیلان به کنکور و تست زنی برسیم در نتیجه خیلی عقب می مانیم. این باعث میشود داوطلب این تصور را داشته باشد که ساعات درس برایش مفید نیست و فقط وقت خود را تلف کرده است.

2-بعضی از کتابها را خودم به تنهایی میتوانم به تسلط برسانم و یا پایه ی قوی در آن ها دارم.مثلا درسی مثل دین و زندگی را به راحتی خودم میتونم بخونم بعلاوه اینکه خودم بهتر میدونم اشکالاتم کدامند.

3-در نیم سال اول و دوم به خاطر امتحانات مجبور هستیم تشریحی درس بخوانیم که باز هم وقتمان تلف میشود در حالیکه اگر در خانه درس بخوانیم با تسلط کامل بر مباحث بخاطر زمان آزاد بیشتری که در اختیار داریم در خانه میتوانیم هم در امتحانات تشریحی خوش بدرخشیم و هم در تست زنی موفق خواهیم باشیم.

فواید رفتن به مدرسه در دوره پیش دانشگاهی :

1-تمام مدارس چه دولتی و چه غیر دولتی با هر سطح آموزشی که دارند حتی متوسط و ضعیف،همه در یک برنامه ی منسجم و واحدی کاملا یکپارچه و منظم هستند.حضور فیزیکی دانش آموز سر ساعت در مدرسه و کلاس درس خود باعث افزایش انگیزه،رفع بی حوصلگی و منظم شدن میشود و از طرفی از استرس و آشفتگی داوطلب می کاهد.

2-درس خواندن غیر حضوری و در خانه باعث خارج شدن و از دست دادن جو رقابتی و انگیزشی میدان کنکور میشود.جوی که حتما باید یکسال(پیش دانشگاهی)در آن قرار بگیرید و آنرا تجربه کنید.در غیر اینصورت مثل این می ماند که شما در خانه فقط درس میخوانید بدون اینکه خود را در بین دیگر رقیبان و یا در آزمونی محک بزنید.پس می توتان گفت جو مدرسه باعث پیشرفت دانش آموز میشود.

3-قوی ترین داوطلبان با بالاترین انگیزه و پشتکارهم نمیتوانند خارج از فضای رقابتی درس بخوانند و مطمئنا در میانه های راه افت خواهند کرد و دچار شک و تردیدهای مکرر در طول سال تحصیلی میشوند که این خود تمرکز و یادگیری را از آنها سلب میکند.

4-در سیستم آموزشی کشورمان هنوز به ما روش های یادگیری و مطالعه ی انفرادی را آموزش نداده اند در نتیجه به جز چند مورد استثنا غیر حضوری خواندن بقیه ی داوطلبان نتیجه ی بد آموزشی خواهند داشت و یکسال را بدون کسب موفقیت در پیش دانشگاهی و کنکوراز دست خواهند داد که این میتواند برای چند سال جبران ناپذیر باشد.

اما اگر قصد دارید که پیش دانشگاهی را غیر حضوری بخوانید باید 3 شرط زیر را با هم داشته باشید:

  • دانش آموزی اتوماتیک باشید.یعنی بدون نظارت و فشار درسی شخصی خاص،خودتان تکالیفتان را انجام دهید و تا روز کنکور به این تعهد خود مقید و پایبند باشید.
  • برای درس های تخصصی ،کتاب های کمک آموزش قوی تهیه کنید مثلا برای فیزیک گاج نقره ای که درسنامه قوی دارد،مناسب است. اگر با این وجود باز در فهم مطالب دچار ضعف بودید در کلاس های کنکوری شرکت کنید چرا که اگر در دروس تخصصی به درک کامل از کتاب درسی نرسید غیر ممکن است که بتوانید از پس تست های سراسری آن بر بیایید.
  • شما هنوز دانش آموز هستید و امتحانات دو ترم تاثیر گذار را در پیش رو دارید لذا باید طوری برنامه ریزی داشته باشید که تشریحی خواندن و تستی کارکردن را با هم و همزمان پیش ببرید و تعادل را برقرار سازید.

تنها با داشتن سه شرط فوق مجاز به غیرحضوری گرفتن پیش دانشگاهی هستید و در صورت نداشتن حتی یکی از سه شروط بخصوص شرط اول که از همه مهمتر و لازم الاجراست،انتخاب شما باعث ضررهای بعدیتان در تحصیل خواهد شد که یکسال پیش دانشگاهی را که تقریبا 50 درصد تست های کنکور ازاین یکسال مهم و کلیدی طراحی میشوند،با تسلط بسیار کم و ضعیف از دست خواهید داد در نتیجه سال بعد که فارغ التحصیل هستید با روحیه ی بد و استرس زیاد مجبور میشوید از اول مباحث پیش را به تسلطی کم برسانید.

از…

از آرام رشد کردنت نترس،از متوقف شدنت بترس…

قبل از انجام هر کاری در برنامه ریزی درسی خود،ابتدا خوب به آن بیاندیشید و هیچوقت فکر نکنید که به یکباره میتوانید به تراز 7000برسید.چرا که قانون موفقیت در کنکور این است:

همیشه آهسته ولی پیوسته درس بخوانید نه شتاب نه توقف…

موفق و پیروز باشید.

%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%ba%db%8c%d8%b1-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1%db%8c

برچسب ها:(مضرات و فواید غیر حضوری خواندن پیش دانشگاهی،پیش دانش گاهی غیر حضوری بردارم یا حضوری،رقتن به مدرسه وقتمو میگیره،میخواهم غیر حضوری بردارم،میخواهم غیر حضوری برم،حضور دانش آموز در دوره پیش دانشگاهی تا چه میزان موثر است،فواید غیر حضوری ،فواید حضوری برداشتن در دوره پیش دانشگاهی،غیر حضوری پیش دانشگاهی تا چه میزان در پیشرفت داوطلب موثر است،فواید رفتن به مدرسه در دوره پیش دانشگاهی،مشاور برتر کنکور،دکتر رونقی،مشاوره کنکور،)

4 دیدگاه برای “مضرات و فواید غیر حضوری خواندن پیش دانشگاهی
  1. ??? گفت:

    سلام خسته نباشید
    من نیمسال اول رو حضوری

  2. ???? ???? ????? گفت:

    سلام خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *