ساعات مطالعه ی نفرات برتر کنکور چقدر است؟

دکتر رونقی

کنکور نبردیست برای موفقیت در دانشگاه ,به همین دلیل دانش آموزان حاضر به هرکاری هستند تا موفقیتشان را تضمین کند. خیلی از شما باور دارید که اگر در جاپای افراد موفق در کنکور سراسری حرکت کنید موفق خواهید شد. حرف شما تا حدودی شاید درست باشد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید این مقاله برای شما جذاب خواهد بود.

امیدوارم مقاله ی ‘’بهترین منابع درس ادبیات ‘’ را خوانده باشید, در این مقاله  ذکر کردیم که هر دانش آموز سبک و روش درس خواندن متفاوتی دارد و این مسیر حتی برای دو دانش آموز هم یکسان نیست.

اینکه ببینیم افراد موفق کنکور فقط چند ساعت درس خوانده اند تا به این رتبه رسیده اند و ما هم همان تعداد ساعت درس بخوانیم کاملا اشتباه است. ساعات درس خواندن هر فرد متناسب با خود فرد برنامه ریزی میشود و صرفا نمیتوانید با تقلید از ساعات درس خواندن رتبه های برتر کنکور موفق شوید.

آن چیزی که مهمتر از ساعات مطالعه است ‘’کیفیت مطالعه ‘’ است. به این منظور که شخصی با ۶ ساعت با تمرکز ,کیفیت بهتری ممکن است داشته باشد تا کسی که ۱۲ ساعت بدون تمرکز درس خوانده است.

پس چیزی که به شما کمک میکند ^تمرکز^ است.

شما با تحلیل افراد موفق قادر خواهید بود تا نحوه ی درس خواندن و میزان زمان گذاری آنها روی درس ها را متوجه شوید و برنامه ی خودتان را بر اساس این برنامه ها بچینید و مسیر منحصر به فرد خودتان را بسازید.

در ادامه برنامه و ساعات مطالعه ی رتبه های برتر کنکور در سال های گذشته را برای شما می آوریم تا تحلیلی بر برنامه آنها داشته باشیم.

 

رتبه های برتر کنکور روزی چند ساعت درس میخوانند ؟

 

رتبه های برتر کنکور روزی چند ساعت درس میخوانند ؟

 

محمد احمدی رتبه اول تجربی ۹۵

من فارغ‌التحصیل رشته ریاضی هستم که در سال ۹۱ در کنکور ریاضی رتبه ۳ را کسب کردم و در رشته‌ی مهندسی برق دانشگاه شریف سه سال تحصیل کردم. درس خواندن برای کنکور تجربی را از مهر آغاز کردم که ۷۰ تا ۸۰ درصد وقت را به درس زیست‌شناسی از مهر ماه تا اوایل فروردین اختصاص دادم. پس از این دوره بین درسهای دیگر و زیست‌شناسی تعادل برقرار کردم و به طور متوسط روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت به مطالعه اختصاص میدادم

 

آرمین گلچین رتبه هفتم کنکور علوم تجربی ۹۵

هفتگی برنامه‌ ریزی می‌کردم و با معلمانم هم مشورت می‌کردم که چه روزی چه درسی را برای جبران کدام نقاط ضعف. میزان مطالعه من برای کنکور، از مهرماه تا نوروز، بین ۸ الی ۹ ساعت بود. بعد از عید نوروز و با نزدیک شدن به کنکور، میزان مطالعه را به ۱۰ الی ۱۱ ساعت رساندم

علیرضا شاطری رتبه اول ریاضی ۹۷.

مطالعه برای آزمون را از تابستان سال دوم شروع کردم و در روزهای غیر تعطیل ۵ ساعت مطالعه مفید داشتم و در روزهای تعطیل ۸ ساعت مطالعه داشتم.

بهار رادمهر رتبه ۳ کنکور ریاضی ۹۷

برای آمادگی و شرکت در آزمون سراسری روزانه ۴ ساعت بعد از مدرسه مطالعه داشتم و در روزها تعطیل ۹ ساعت مطالعه می کردم.

امیررضا براتی رتبه  ۱ کنکور تجربی ۹۷

در روزهای مدرسه ۶ تا ۷ ساعت مطالعه داشتم و در روزهای تعطیل به ۱۰ تا ۱۱ ساعت هم می رسید.

 

همانطور که مشاهده کردید حتی ساعات مطالعه ی افراد برتر کنکور نیز باهم یکسان نیست. چیزی که همه ی این افراد را در یک مسیر قرار می دهد تمرکز و تداوم در مسیر درس خواندنشان است.

مسیر کنکور مسیری فرسایشی و سخت است و موفقیت در آن صبوری می طلبد. خیلی از دانش آموزان کنکور را فقط سال چهارم دبیرستان می دانند و بطور جدی فقط سال آخر را می خوانند , در حالیکه کنکور مسیری چهارساله است و شما باید چهار سال برای آن بطور جد درس خواندن را آغاز کنید.

چیزی که تمام رتبه های برتر کنکور بیان کرده اند این است که :

  • ساعات مطالعه ی بالا لزوما به معنای کیفیت بالای مطالعه نیست.تمرکز در مطالعه کلید اصلی موفقیت آنها بوده است.
  • در این چهارسال سعی در تداوم داشته باشید. به این منظور که اگر روزی ۴ ساعت در روز مدرسه و روزی ۸ ساعت در روز تعطیلتان میخوانید ,این ساعات را ادامه دهید و صبور باشید.
  • بسیاری از رتبه های برتر مشاور تحصیلی و برنامه خاصی نداشته اند و صرفا مسیر مناسب خود را به خوبی شناخته اند و همان مسیر را با توجه به روحیات و شیوه ی زندگی خودشان برنامه ریزی کرده اند.
  • بسیاری از آنها بیان کرده اند گوشی وبایل خود را کنار گذاشته اند زیرا که باعث هواس پرتی آنها شده است.
  • آنها منابع اصلی خود را کتاب های درسی می دانستند و کتاب های کمک آموزشی برای آنها اولویت دوم را داشته.
  • آنها میانگین ساعات مطالعه ی خود را ۸ ساعت اعلام کردند و این ساعت را با نزدیک شدن به کنکور افزایش داده اند.
  • تعداد تست بالا کمک به آشنایی بیشتر شما با سوالات و نحوه ی طرح کردن آنها می کن.

 

مراحل برنامه هفتگی دانشجویان

مراحل برنامه هفتگی دانشجویان

 

همانطور که گفتیم روند کنکور چهار ساله است. پیشنهاد میکنیم درس خواندن را به سال آخر موکول نکنید.

برنامه ریزی می تواند بسیار کمک کننده باشد و این مسیر را کمی برای شما آسان کند. شما می تانید خودتان برنامه ای هفتگی برای خودتان بنویسید و یا آنرا به یک مشاور خبره بسپارید.یادتان باشد اگر برنامه ی خود را مشاور می نویسد, باید از تمامی زندگی و روحیات شما آگاه باشد تا برنامه ی متناسب با شما را بنویسد درغیر اینصورت شماممکن از نتوانید برنامه ای که برای شما ندشته اند را عملی کنید.

عملی کردن برنامه بسیار به اعتماد به نفس شما کمک میکند پس بهتر است برنامه ای بنویسید که بتوانید آنرا اجرا کنید.

اگر برای خود میخواهید برنامه ای بنویسید ادامه ی مقاله را از دست ندهید.

اگر برای یک هفته مطالعه میکنید سعی کنید دروس با ضریب بالاتر را اولویت خود قرار دهید برای مثال زیست شناسی ۱۰ تا ۱۱ ساعت در هفته و  ۴ساعت ریاضی و ۴ ساعت شیمی و ۴ ساعت فیزیک و ۴ ساعت ادبیات و ۳ ساعت انگلیسی و ۳ ساعت عربی  و ۳ ساعت دین و زندگی.

این اعداد باز هم برای هر فرد یکسان نبوده و ممکن است فردی ضعف شدیدی در درسی داشته باشد ,پس این درس ضعیف نیز جزو اولویت های شما میشود. شما میتوانید با این ساعات بازی کنید ,ساعتی به درسی اضافه کنید و یا از ساعتی کم کنید.

در نهایت تست زنی مهمترین عنصر درس خواندن است و نتیجه ی درس خواندنتان را به شما نشان میدهد. با تست زدن خود را ارزیابی می کنید که آیا به شیوه ی درستی درس خوانده اید؟ آیا به هنگام مطالعه تمرکز کافی را داشته اید؟ و آیا اصلا قوانین تست زدن را می دانید یا خیر .

یاد گرفتن اینکه چطور تست بزنید و چطور در زمان مناسب تست هارا تمام کنید یکی از مهمترین قوانین کنکور است که در مقاله ای دیگر به شما توضیح خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *