جلوگیری از استرس فراموشی مباحث زیست

دکتر رونقی

width=316

جلوگیری از استرس فراموشی مباحث زیست

(چگونه از فراموشی مباحث مهم و زنجیروار زیست در زمان های باقیمانده جلوگیری کنیم؟)

 

 

سلام به دانشجویان علوم پزشکی آینده… خدا قوت به همگی …امروز می خواهیم در مورد یکی از دلایل استرس روزهای پایانی و ترس از فراموشی مباحث درس مهم و سرنوشت ساز زیست ، نکاتی را گفته و به داوطلبانی که در طول سال مطالعه درس زیست را روزانه در برنامه خود داشته اند تکنیک هایی را جهت مرور و به یاد آوری بیشتر و راحتر ارائه دهیم.

تعدادسوالات درس زيست شناسي٥٠سوال بامدت زمان٣٦دقيقه است.زيست شناسي باضريب١٢بالاترين ضريب درسي رودربين دروس كنكورتجربي داراست.پس بايداين درس روخيلي خوب مطالعه كرد.

هرسوال زيست شناسي٤٥ثانيه زمان وجودداره كه١٥ثانيه به خوندن سوال،١٥ثانيه به خوندن گزينه ها،١٥ثانيه به پاسخ وپركردن درپاسخنامه بايداختصاص داده بشه..

بودجه بندي سوالات زيست شناسي كنكور٩٥:

دراين درس٥٤تا٥٦درصد سوالات كنكور از دروس پايه و ٤٤تا٤٦درصد سوالات از دروس پيش دانشگاهي است.

زيست شناسي يك:

1- مولکول زیستی: 0

2-سفری به درون سلول:1

3-سفری در دنیا جانداران:1

4-گوارش:2

5-تبادل گازها:1

6-گردش مواد:5

7-تنظيم محيط داخلي ودفع مواد زايد: 1

8-حرکت: 2

یعنی 13 تا 15 تست

زيست شناسي دو

1-ایمنی بدن:1

2-دستگاه عصبی:1

3-حواس:2

4-هورمون ها ودستگاه درون ريز:2

5-ماده ی ژنتیک:0

6- كروموزوم ها وميتوز:1

7-ميوز وتوليدمثل جنسي:0

8-ژنتيك وخاستگاه آن:3

9-توليدمثل گياهان:2

10-رشد و نمو درگياهان:1

11-توليدمثل ورشدونموجانوران:2

یعنی حدودا 17 تا 20 تست

زيست شناسي پيش

1-پروتئين سازي:2

2-تكنولوژي زيستي:1

3-پيدايش وگسترش زندگي:2

4-تغييروتحول گونه ها:0

5-ژنتيك جمعيت:2

6-پويايي جمعيت واجتماعات زيستي:1

7-رفتارشناسي:1

8-شارش انرژي درجانداران:1

9-ويروس ها وباكتري ها:1

10-آغازيان:4

11-قارچ ها:1

نکته:

٤ فصل اخر پيش بالاي ٣٥ درصد كنكور شما را شامل ميشود و بايد بسيار براي انها زمان بگذاريد .

سعي كنيد مطالبي كه خوب خوانده ايد را زياد دوره كنيد چون مقدار انها قطعا بيشتر از نخوانده هاست.

 

هر چه به روزهای پایانی و نزدیک به کنکور می رسیم ، نگرانی ها بابت فراموشی برخی مباحث بخصوص در درس پر نکته و تست خیز زیست نیز در بین برخی داوطلبان بیشتر می شود. در مواجه با این نگرانی ها اول از همه باید به خود مسلط شوید تا اوضاع را به دست گیرید چرا که حفظ آرامش در روزهای مانده تا کنکور تا حدود زیادی از فراموشی ریزترین نکات درسی جلوگیری می کند.

 

همانطور که می دانید زیست را باید مفهومی و ترکیبی بخوانید . کنکورهای سال های اخیر کاملا به سمت و سوی مفهومی و ترکیبی شدن تست ها پیش رفته اند لذا اگر به روش ترکیبی و مفهومی این درس را نخوانده باشید بدون شک از بدست آوردن درصد بالا جا خواهید ماند.

اگر دنبال این جواب برای این سوال هستید که داوطلبان برتر و کلا داوطلبانی که سطح قوی در درس زیست دارند ؛ چگونه این درس را خوانده اند ، به روش های زیر که بین همه این داوطلبان اجرا شده توجه کنید:

 

1) داوطلبان قوی از یک رخداد زنجیره وار در زیست نتیجه گیری انجا می دهند که این روش باعث افزایش توانایی مغز در ترکیب نکات مرتبط به هم می شود و در طولانی مدت نیز باعث افزایش تسلط برآن نکات.

2)زیست را روزانه در برنامه درسی خود داشته اند. بار اول بصورت روزنامه وار باید مطالعه داشته باشید تا یک دید کلی نسبت به محتوای درس پیدا کنید و نکات منسجم تر در حافظه ترسیم شوند تا در مراحل بعد مطالعه مغز توانایی ارتباط بین نکات را در سریعترین زمان داشته باشد. هر روز قبل از شروع به مطالعه مبحث جدید ابتدا مبحث خوانده شده دیروز را مرور کنید سپس به سراغ درس جدید بروید. به عنواین و تیترهای هر درس بسیار توجه کنید و خط به خط درس را بفهمید و حفظ کنید. نکاتی که کشف می کنید و برایتان جالب است در خود کتاب بنویسید.تست های مربوط به آن مبحث را بزنید و نکات آن را مقابلشان بنویسید. هر مبحثی که متوجه شدید را یکبار به زبان خود و برای خودتان یا داوطلب دیگه ای توضیح دهید. در زمان های مرده و حتی 10 دقیقه ای نکات را مرور کنید و در آخر تا می توانید در تست زنی این درس استراتژیک قناعت نکنید.

نکته:

اضطراب ناشی از ترس از فراموشی مطالب کاملا طبیعی است لذا به هیچ عنوان نباید باور کنید که واقعاً مطالب را به یاد ندارید. از طرفی کارکرد مغز در حالت اضطراب و استرس بهره وری و راندمانش افزایش می یابد لذا با مدیریت این بحران می توان بیشترین استفاده را ببرید فقط کافی است که خوب بر خوانده های خود تمرکز یابید و اجازه ندهید حاشیه های روزهای پایانی و نزدیک به کنکور شما را متوقف کنند، شما به مسیر خود ادامه دهید و از هیچ چیزی نترسید…

 

موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *