فواصل مطالعاتی مناسب

دکتر رونقی

 

برنامه باید کاملا شخصی ساز باشد:

دربسیاری از اموزشگاهها و مراکز علمی مربوط به کنکور می بینیم که مشاوران محترم نسخه ی واحدی برای تمامی دانش اموزان می پیچند.منظور ان است که ان دسته از مشاورانی که بدون اطلاع از ظرفیت دانش اموز و پایه ی درسی اش برای او برنامه ریزی می کند و سپس برنامه را برای تمامی دانش اموزان در نظر می گیرد, در واقع نوعی خیانت و کم کاری در حق دانش اموزانی که از ان برنامه استفاده می کنند, کرده است. چرا که ظرفیت هر دانش اموز با دیگری تفاوت دارد.

تاثیر پایه درسی روی برنامه :

علاوه بر ان پایه درسی هر دانش اموز هم مختص خودش است. دسته ای از دانش اموزان هستند که پایه درسی قوی داشته و با یکبار یا چندبار مطالعه ی دوباره تسلطشان به مباحث درسی افزایش می یابد, برای انها باید برنامه ای تدوین شود برای تسلط هرچه بیشتر روی درس. در مقابل دانش اموزانی هستند که در طول چندین سال تحصیل بخوبی درس را یاد نگرفته و پایه درسی ضعیفی دارند برای ان دسته هم باید برنامه درسی متفاوتی جهت اموزش و یادگیری دروس و مباحث قبلی تدوین شود و بعد از ان است که باید روی درس تسلط پیدا کنند.

فواصل مطالعاتی چگونه باید باشد:

پس مشخص شد که برنامه ریزی باید اختصاصی طرح ریزی شود تا بخوبی از طرف دانش اموز قابل اجرا باشد.این مطلب هم نباید فراموش شود که فاصله مطالعاتی که در هر برنامه ریزی برای هر دانش اموز در نظر گرفته می شود باید طبق عادات مطالعاتی دانش اموز و ظرفیت او باشد. اگر هم دانش اموز قصد  دارد خودش برنامه مطالعاتی تدوین کند باید بداند که برنامه ریزی و حتی زمان استراحتش  در بین دو درس هم با دانش اموز دیگری متفاوت است. بعضی از دانش اموزان که در مدرسه و یا اموزشگاه دوستی صمیمی دارند سعی می کنند برنامه ریزی یکسانی برای خود انجام دهند ولی کاملا در اشتباه هستند و بعد از گذشت مدتی ممکن است یکی از ان دو که برنامه طبق عادات مطالعاتی او نیست خسته شده و برنامه را نیمه کاره رها کند.

در ادامه باید گفت که در هر برنامه ای باید فواصل زمانی مناسبی برای هر درس در نظر گرفته شود و درس خواندن نباید بدون هیچ وقفه ای ادامه داشته باشد. به عنوان مثال , نمی توان 3 ساعت بدون وقفه و استراحت درس خواند. چون بعد از مدتی ذهن خسته شده و رفته رفته انرژی خود را از دست خواهد داد و در این حالت است که مغز دیگر کشش قبلی را نخواهد داشت و هر مطلبی هم که مطالعه شود چون وارد حافظه نشده, در ذهن باقی نخواهد ماند و ممکن است بعد از چند ساعت فراموش شود. پس برای تجدید قوا, حتما باید بین دو درس استراحت داشت. بهترین حالت و برنامه ریزی هم برای درس خواندن و استراحت باید اینگونه باشد که برای هر یک ساعت مطالعه 10 دقیقه استراحت کرد تا ذهن انرژی خود را بازیابی کند.

تاثیر استراحت کردن روی کیفیت مطالعه:

در اهمیت استراحت دادن به مغز باید گفت که اگر ذهن برای مدتی استراحت کند انرژی خود را بازیابی خواهد کرد و در ادامه ی کار بخوبی عمل خواهد کرد.این مطلب در مورد اتومبیل هم صادق است. به عنوان مثال وقتی اتومبیلی بنزین تمام می کند, وقتی در باکش دوباره بنزین ریخته شود باید دقایقی را صبر کرد تا انرژی حاصل از سوخت به موتور اتومبیل برسد و سپس ان را روشن کرد. همه چیز در کائنات با سوخت و انرژی کار می کند. سوخت مورد نیاز برای ذهن و کارکرد دوباره ان هم استراحت خوب داشتن و استفاده از خوراکی های انرژی زا مانند خوراکی های شیرینی مانند خرما, کشمش, عسل و… است. با مصرف خوراکی های گفته شده در بین دو درس و فاصله مطالعاتی, انرژی لازم برای مغز بصورت گلوکز تامین شده و مغز دوباره اطلاعاتی را بازیابی خواهد کرد.در پایان باید گفت که بهترین شخص برای انجام برنامه ریزی خود دانش اموز است چون با عادات مطالعاتی و ظرفیت درسی خود اشنایی و اطلاع کامل دارد و برای ادامه ی کار باید اصول برنامه ریز صحیح و اصولی را یاد بگیرد تا بتواند به کمک این دو اصل مهم, برنامه ی جامع, کامل و مناسبی برای خود اماده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× با ما در واتس اپ در ارتباط باشید