عادات مطالعاتی نفرات برتر کنکور در دوران جمع بندی که نمی دانید
عادات مطالعاتی نفرات برتر کنکور در دوران جمع بندی که نمی دانید
سلام به شما داوطلب کنکور سراسری .
امروز در اینجا می خواهیم ببینیم نفرات برتر کنکور دوران مرور و جمع بندی خود را چگونه گذاراندند.
در مورد فواید جمعبندی دروس و بخصوص مباحث خوانده
در زمان های باقیمانده تا کنکور می توان گفت که:
به گفته برخی کارشناسان کنکور در دوران جمعبندى و ماه پایانی تا کنکور رتبهها
جابهجا مىشوند. به نظر شما این تا چه حد واقعیت دارد؟ رتبهها چقدر تغییر مىکنند؟
تغییرات رتبه برای کدام داوطلبان خواهد بود؟ چه روش های برنامه ریزی براى این جابهجایىها می توان انجام داد؟
بله، جابجایی رتبه ها واقعیت دارد! . دلیلش هم کاملا واضح است.
داوطلب قبل از رسیدن به دوران مرور جمعبندى چندین مرحله مطالعه
و یادگیری و تمرینات و آزمون آزمایشی مکرری را پشت سر گذاشته است.
خودش را به خوبى مىشناسد و از توانایىها و نقاط قوتش آگاهى دارد( خوب قلق گیری کرده دیگه).
مىداند چه کارهایى را باید انجام دهد و اولویتها را تشخیص مىدهد.
روشهاى مطالعهى موفق و کارآمد را یاد گرفته است و مهمتر از همه اعتماد کامل به مسیرى دارد
که از ابتدا براى حرکت انتخاب کرده است. در طول سال بارها تست های کنکورهای سراسری
و آزاد سالهای گذشته را حل کرده و روشهای پاسخگویی به تست ها را آموخته است.
به این موضوع آگاه است که دوران جمعبندى زمان آزمون و خطا و انجام کارهاى پراکنده نیست.
قرار است تجربههایى را که از ابتدا کسب کرده در این ماه پایانی به کار بگیرد.
تصمیم دارد از مجموعهى آزمونها نتایج خوبى بگیرد و بهترین نتیجهى دوران جمعبندىاش
را در کنکور رقم بزند؛ بنابراین با انجام این روشها و برنامهها دلیلى ندارد
که رتبهها جابهجا نشوند!بله این موضوع کاملا درست است و واقعیت دارد.
حال داوطلبان برتر کنکور سال گذشته چه تکنیک هایی را در دوران جمعبندی به کار گرفته اند؟
اولین تکنیک که مطمئنا شما آن را میدانید و حتما چند باری انجام داده اید؛
روش سه روز یک بار است. و اگر مرور و جمعبندی های خود را براساس این رو انجام ندهید
دوران جمعبندی شما با اشکالات برنامه ریزی زیادی همراه خواهد بود:
اول اینکه :
شما مباحث غیرضروری را نیز مطالعه خواهید کرد و دوم اینکه هیچگاه احساس تسلط نمیکنید
و درحقیقت بصورت کاذب دوست دارید دوباره مباحثی که قبلا خوانده اید را مرور کنید
و چندین بار دوباره خوانی میکنید و در نهایت بیهوده فقط زمان با ارزی دوران جمعبندی را از دست می دهید.
رتبه ها بدین شکل روش سه روز یکبار را اجرا می کردند:
الف) آزمون (۸ صبح تا ۱۲ ظهر)
در این روش، شما زمان خود را بهدورههای ۲ یا ۳ روزه تقسیم میکنید
و صبح روز اول را آزمون میدهید. البته این آزمون باید یک کنکور جامع باشد
که بهتر است و شرایط کنکور نیز بهطور کامل شبیهسازی شود.
ب) تحلیل آزمون؛ برنامهریزی (۱۶ تا ۱۸ بعدازظهر)
پس از یک استراحت کوتاه، آزمون خود را سؤال به سؤال تحلیل کنید (در هر درس)
و در یک برگه، مبحثهایی از هر درس را که غلط جواب دادهاید یا نتوانستهاید پاسخ دهید،
یادداشت کنید.اکنون باید برای مدتزمان باقیمانده، یک برنامهی جامع بنویسید.
برای اینکار، ابتدا در هر درس، یک اولویت مهم را معین کنید و در برنامهریزی خود قرار دهید.
دو نکتهی مهم:
۱)شما باید درطول دو روز و نیم مطالعه، بهطور تقریبی ۲۵ ساعت مطالعه کنید.
و اگر یک روز و نیم فرصت دارید، باید ۱۵ ساعت مطالعه کنید. توصیه میکنم
حدود ۳۰٪ زمان را بهمطالعهی درسهای عمومی و ۶۰٪ زمان به مطالعه و رفع اشکال درسهای اختصاصی بپردازید.
۲) برنامهریزی را دقیق انجام دهید.
از چه ساعت تا چه ساعت، چهمبحثی،کدام کتاب درسی یا جزوه،کدام منبع کمک آموزشی و….
ج) اجرای برنامه:
اکنون وقت اجرای دقیق برنامهی تهیه شده است. نگران ضعف و دورهی مطالب نباشید؛
چون هر ضعفی که داشته باشید، بهطور حتم در آزمونهای آزمایشی نقاط ضعف و قدرت شما معین خواهد شد
علی ولایی، رتبه یک کشوری علوم انسانی
از تعطیلات نوروز تا کنکور، روزی 9 تا 10 ساعت مطالعه داشتم.
در این مدت، هیچ وقت اتفاق نیفتاد که یک روز اصلاً درس نخوانم یا بسیار کم بخوانم
و روز دیگر کم کاری ام را جبران کنم. من یک روش خطی و منظم داشتم
و میانگین مطالعهام در روزهای هفته یکسان بود؛ در عین حال، برنامه سنگینی نداشتم
که خسته و دلزده بشوم، و حتماً در بین ساعات مطالعهام زمان استراحت را هم در نظر میگرفتم.
هیچ وقت هم تا ساعت 11 یا 12 شب مطالعه نمیکردم و جمعه ها هم از ساعت 7 شب
به بعد اصلاً درس نمی خواندم و در کنار خانواده بودم و تفریحاتم را داشتم؛
به این دلیل که کنکور شبیه یک ماراتن است، نه دو سرعت، و هر کس باید خود را آماده
رقابتی طولانی مدت کند، و برای اینکه خسته و فرسوده نشود ، باید استراحت نیز داشته باشد.
میترا موحد، رتبۀ 3 کشوری هنر
در یک سالی که برای کنکور درس میخواندم، با برنامهریزی مطالعه میکردم
و حتی برنامه دقیق یک ماه را در ذهن داشتم و طبق آن، ساعت به ساعت پیش میرفتم.
سید عبدالرحمان پیریونسی، رتبه 29 علوم تجربی منطقه سه
در وهله اول، تلاش را عامل موفقیت میدانم، اما در مراحل بعدی،
به نظرم برنامهریزی درستم، بخصوص در ایام نزدیک کنکور، بسیار تاثیر گذار بود
مهسا دولتشاهی، رتبۀ 4 کشوری علوم تجربی
در کنار مطالعه، هشت ساعت خواب کامل در هر روز را داشته
و سعی میکردم که در کنار درس و تحصیل، به سلامت بدن نیز اهمیت دهم.
در این دوران، رابطه زیادی با دوستانم نداشتم و هیچ وقت از تلفن همراه
به مدت طولانی استفاده نمیکردم. از اینترنت هم فقط در مواقع لازم
و برای مشاهده کارنامه آزمونهای آزمایشی و خواندن مصاحبههای
رتبههای تک رقمی آزمون سراسری سالهای گذشته استفاده میکردم.
در مدتی که برای کنکور آماده میشدم، مطالعه غیر درسی نداشتم و از فضای اتاق خودم
در منزل برای درس خواندن استفاده میکردم؛
چون در منزل شرایط آرام و خوبی داشتم و مجبور نبودم که به کتابخانه بروم.
موفق باشید…