راهکار های ترک اعتیاد به موبایل و اینترنت

دکتر رونقی

 

moshaver_bartar_konkur..

به نام خدا

راهکار های ترک اعتیاد به موبایل و اینترنت

عادت به هر چیزی می تواند خطرناک باشد در این میان اعتیاد به اینترنت و موبایل جزو بدترین نوع عادت هاست.

ما واقعا از تکنولوژی سپاسگزاریم ، تکنولوژی زندگی ما را متحول کرده جهانی نو برای ما ساخته است ، می توانیم کارهای شگفت انگیزی انجام دهیم که تا چندی پیش شبیه رویا بودند ، اینترنت همیشه همراه ماست ، هرچیزی که بخواهیم را جستجو می کنیم و یاد می گیریم ، پاسخ پرسش هایمان را به راحتی در چند دقیقه پیدا می کنیم ، زندگی ما راحت تر و منظم تر شده ،حالا هم با وجود اپلیکیشن ها برای همه چیز کارمان راحت تر هم شده است .

اما چطور می توانیم از این تکنولوژی بهینه و مفید استفاده کنیم طوری که به زندگی و هدفمان لطمه نزد و مانع درس خواندنمان نشود؟

در وحله اول لحظه‏ هایی را با خود فکر کنید آیا صرف مدت زمان طولانی پای اینترنت به نفع شماست یا به ضررتان؟ و آیا هزینه آن مقرون به صرفه است؟

1-در هنگام درس خواندن گوشی خود را از اتاق خارج کنید و ذهنتان را فقط متمرکز درستان کنید.(حتی الامکان موقع مطالعه گوشی خود را خاموش نگه دارید.)

2-با برنامه و هدفمند از موبایل واینترنت استفاده کنید.به هر بهانه ای سمت موبایل نروید برای کارهایتان اولویت بندی کنید.واستفاده از اینترنت و موبایل را در اولویت های پایین تر قرار دهید.

3-خودتان را محدود کنید
این روز‌ها همه افراد گوشی‌های خود را همیشه در دست دارند و حتی شب‌ها آن را زیر سر خود می‌گذارند. این کار نه تنها از نظر پزشکی مضر است بلکه باعث شده تا شما حتی یک لحظه هم دوری موبایلتان را نپذیرید. شما باید استفاده خود را از این وسیله محدود کنید.بیشتر سعی کنید تنها وقتی از آن استفاده کنید که نیاز به زنگ زدن داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید: بازی‌های گوشیتان را پاک کنید کنید.و یا هرچیزی که میبینید به عنوان مانعی سر راهتان قرار دارد و باعث می شود شمارا از درستان دور کند ،آن مانع را بردارید.حالا این مانع می تواند بازی های موجود در موبایلتان باشد و یا شبکه های اجتماعی غیرمفید که چیزی جز سرگرمی و اتلاف وقتتان نیستند.

4-به یاد داشته باشید که وقتی قبل از رفتن به رختخواب با لپ تاپ یا گوشی کار می کنید و یا تلویزیون تماشا میکنید ، در کار ملاتونین اختلال ایجاد می شود ، ملاتونین هورمون خواب است ،و این خوابیدن را سخت می کند و خواب شب را آشفته می کند. خواب برای یک جسم و ذهن سالم ضروری است .مغز شما به شدت تلاش می کند تا اطلاعات را پردازش کند و ممکن است تمام شب نتواند آرام شود

5شب‏ها زود بخوابید. وقت خودتان را صرف دانلود رایگان نکنید تا صبح بتوانید با نشاط کامل به برنامه‏ هایتان برسید.

6– گوشیتان را تنها در زمان های خاص و به مدت کوتاهی چک کنید . و حواستان باشد وقتی در حال صحبت با دیگران هستید این کار را نکنید ، مردم این کار را دوست ندارند چون این کار به معنی این است که حواستان جای دیگریست و نوعی بی احترامی محسوب می شود.

7- وقتی آنلاین هستید هدفمند باشید ،و تنها وبسایت ها و اپ ها و شبکه های اجتماعی را با هدف مرور کنید .

8– آلارمی برای یادآوری زمان مورد نظر ماندن در اینترنت داشته باشید چرا که به راحتی ممکن است زمان را از یاد ببرید

9– گوشی هوشمندتان را در خانه بگذارید وقتی میخواهید با دوستان و خانواده وقت بگذرانید .وقتی گوشی همراهتان نباشد وسوسه چک کردن گوشی در هر ۵ دقیقه نیز ا ز بین می رود

10– شبکه های اجتماعی غیر مفید را از گوشیتان پاک کنید . اینطوری از شر یادآوری های مکرر آنها برای لایک کردن خلاص می شوید

11-سعی کنید تا این عادت را که هر چند دقیقه یکبار به صفحه نمایش موبایلتان نگاه می‌کنید را ترک کنید. و نسبت به موبایل خود بی‌اهمیت باشید و به جای آن بیشتر ذهنتان را روی درستان متمرکز کنید.

12– به جسم و روان‏تان استراحت بدهید. استفاده زیاد از رایانه چشمان شما را ضعیف، ناراحتی در قسمت‏های مچ دست، انگشتان، ستون فقرات و گردن و پاها را بیشتر می‏کند و رفتاری یک بُعدی و گوشه‏ گیر به شما می‏دهد و حتی اعتماد به نفس شما در زندگی اجتماعی را نیز دستخوش تغییر قرار می‏دهد. پس از هر 30 دقیقه کار با رایانه برخیزید و کمی راه بروید. برای استراحت دادن به چشمان‏تان، در محیطی روشن کار کنید و هنگام کار با رایانه هر 10 دقیقه به محلی خیره شوید، کمی پلک بزنید و بعد شروع به کار کنید.
13-از دوستانتان بخواهید تا در زمان مشخصی با شما تماس بگیرند.و تا جایی که ممکن است زنگ خور خود را کاهش دهید. شما می‌توانید با مراجعه به مخابرات درخواست کنید تا دیگر پیامک تبلیغاتی برای شما ارسال نشود.این کار باعث می شود کمتر سراغ موبایل خود جلب شوید.
ما باید از اطلاعات و تکنولوژی برای پیشرفت و رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم که تمام زندگی ما را به خود اختصاص دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× با ما در واتس اپ در ارتباط باشید