داوطلبانی که تاکنون از عملکرد خود راضی نبوده اند

دکتر رونقی

width=200

داوطلبانی که تاکنون از عملکرد خود راضی نبوده اند

((چرا ترازم بهتر نمیشه؟چگونه در هرآزمون درصدهایمان را افزایش دهیم؟

چرا موفق به اجرای برنامه ریزی ها نمیشویم؟چرا بی انگیزه میشویم؟))

سلامی دوباره اینبار به همه ی داوطلبان نیمه ی دوم سال کنکور ،،،

چیزی به سال جدید نمونده و این زمان های پایانی تا سال 95 بسیار مهم و سرنوشت ساز هستند

به دو دلیلی که قبلا هم گفته بودیم ولی باز جا داره اینجا هم ذکر بشن:

1-تقریبا 40 درصد از داوطلبانی که نیمسال اول قوی و حرفه ای داشته اند در نیمسال دوم

متاسفانه یا خوشبختانه (برای رقباشون!) جا میزنند از ادامه ی راه (تعلل و نفس کم اوردن برای ادامه دادن) .

که این خود ثابت میکند به جا ماندگانی که از الان استارت زدن به خوندن که مطمئن باشن

با شروع از الان میتونن حداقل از این 40 درصد از رقبا به راحتی جلو بزنن.

2-نیمه ی دوم سال را همانند شب امتحان بدانید که با خواندن شب امتحان همیشه خوب نمره میگرفتی…

منظور این است که هر چه فشرده تر درس بخونی بازه های زمانی مرور هم بیشتر خواهند شد

و این چیزیه که تو رو در دروس قوی میکنه…تکرار و مرورهای زیاد.

خوب برگردیم سر بحث امروز که چرا برخی ها از عملکرد خود تا الان ناراضی هستند

واصلا آیا حق دارند که به وضعیت خود در درصدها و تراز های آزمون های آزمایشی اعتراض د اشته باشند یا خیر!

این نارضایتی از عملکرد درسی را به دو گروه از داوطلبانی که ناراضی هستند

تقسیم و شرایط و عوامل کم تسلطی ها را توضیح خواهیم داد.

width=286

گروه اول داوطلبانی هستند که به خاطر ضعف در برخی مباحث برنامه ی خود را دارند:

این گروه از داوطلبان نتیجه نگرفتن در آزمون ها و درصدهای پایین را ضعف در دروس عنوان می کنند .

مثلا داوطلبی چون در اختصاصی ها ضعیف است در تمام نیمسال اولی که گذشت فقط اختصاصی خوانده

ولی بازهم درصدها بهبود نیافتند.این داوطلب اشکالش فقط ضعف در این مباحث نبوده

بلکه در تمام طول این مدت درگیر وسوسه های کمال گرایی و مطالعه ی 100 مطالب بوده

در صورتی که این گونه برنامه ریزی داشتن خود باعث کاهش تراز و درصدها شده است

که نه کمکی به وضعیت دروس شده نه کمکی به درصدها.این گروه بدون آنکه متوجه

این برنامه ریزی اشتباه خود شوند لب به اعتراض می گشایند و نیز زمزمه های این سال هم قبول نمیشم

و دیگه فایده نداره و امسال کپی پارساله و…شنیده می شود.

 

گروه دوم داوطلبانی که بدون برنامه ی هدفمند شده ای فقط درس می خواندند…

width=274

با برنامه ریزی درست و حرفه ای ، مسیر حرکت را هموار کنیم…

یکی از نتایجی که باعث و مسبب اصلی آن همین نداشتن برنامه ی درسی هدفمند بوده

و موجب پایین آمدن کیفیت در مطالعه با وجود داشتن منابع معتبر و نیز ساعات مطالعه بالا شده ،

نداشتن تعادل در مطالعه است . منظور از تعادل ، داشتن تعادل در همه ی زمینه های مطالعه است .

تعادل های مطالعاتی شما متناسب با شخصیت آموزشی شما و اهدافی که دارید

با سایر داوطلبان متفاوت است اما نکات مشترکی هم وجود دارد . شما باید بتوانید

با توجه به شخصیت آموزشی و زمینه و پایه ی درسی و نیازها و اهدافی که دارید

تعادل های مربوط به خودتان را تنظیم کنید .

چند نمونه از تعادل های مطالعاتی :

تعادل بین درس های عمومی و اختصاصی

تعادل بین مطالعه و تمرین و حل مساله

تعادل بین خواندن و بازیابی

تعادل بین حل مسائل تشریحی وتمرین تستی

تعادل بین مطالعه ی کتاب درسی و جزوه های معلم و یادداشت های کلاسی

تعادل بین کلاس رفتن و درس خواندن خودتان

تعادل بین مطالعه ی درس های پایه و پیش دانشگاهی ( این مورد برای کنکوری هاست )

تعادل بین مطالعه ی تک تک درس ها ، فراموش نکردن یک درس و افراط نکردن درمطالعه ی درس های دیگر

تعادل در توجه به نقاط قوت و نیازها و چالش ها

این فهرست را می توان ادامه داد ، اما افزودن بر این مجموعه ممکن است سبب آشفتگی شود .

شما می توانید از این فهرست چند مورد را که مهم تر می دانید انتخاب کنید و یا یکی دو مورد بر آن بیفزایید .

راهکار برای بهبود وضعیت تراز و درصدهای داوطلبانی که تاکنون از عملکرد خود راضی نبوده اند

بی شک و با قاطعیت تمام ،پیروی از یک سبک مطالعاتی هدفمند و حرفه ای براساس

آنچه که تا به الان پیش رفته اید ، است . دقت داشته باشید که برنامه ریزی شما

از اسفند تا روزهای پایانی کنکور نباید فقط براساس اولویت های مباحث مهم و کلیدی پیاده سازی و اجرا گردد

بلکه باید براساس یک برنامه ی حجمی زمانی مطالعه داشته باشید

بدون هیچ ترسی از نرسیدن به مباحث عقب مانده یا پر از اشکال های درسی.

width=252

همونطور که ریشه با اراده قوی سنگ رو خورد میکنه، اراده ما هم می تونه

هر مشکلی رو از سر راهمون برداره…هنوز برای قبولی در بهترین رشته ها وقت هست

به شرط اینکه اراده کنی و هوشیارانه درس بخونی …

اهداف برنامه ریزی در نیمه ی دوم سال کنکور و قدمهای باقیمانده تا کنکور:

نباید در نیمه دوم همانند نیمه اول سال درس خواند.حال چه شما داوطلب ضعیف باشید

چه متوسط و چه قوی.همه ی داوطلبان باید استراتژی برنامه ریزی خود را

در این زمان های باقیمانده براساس اولولیت های مهم مطالعاتی تنظیم کنند.به نکات زیر بسیار توجه نمایید:

1-هدف گذاری های خود را براساس نقاط قوت و ضعفتان در مباحث

نشانه گیری کنید نه فقط و صرفا در آزمون های آزمایشی.

2-نقاط قوت خود را در تمام دروس به ترتیب اولویت بندی کنید تا با روحیه ی بهتری کار را ادامه دهید.

از حجم زیاد مباحث نگران نشوید چرا که کنکورهای سالهای اخیر ثابت می کنند

که در سخترین مباحث هم تست آسان می توان یافت .پس با نگرانی درس نخوانید.

درگیر منابع نشوید بلکه با یک منبع مورد تایید مشاورتان درس بخوانید.

سردرگمی به دلیل تعدد در منابع مشکل 60% از داوطلبان است.

شما به این معضل درسی دچار نشوید و هوشیار باشید.طمع هم نکنید و به دنبال معجزه های اجی مجی در کنکور نباشید.چشمک

موید باشید…

 

 

یک دیدگاه برای “داوطلبانی که تاکنون از عملکرد خود راضی نبوده اند
  1. ????? گفت:

    سلام استاد خسته نباشید
    نوروزتون پیروز :)) سالی پر از ارامش و شادی رو براتون ارزومندم
    خیلی از مشاورا تو این ایام میگن که مباحث خیلی مهم تر کل پایه دوم وسوم رو جمع بندی کنیم
    من آزمون قلم چی شرکت میکنم میخواستم نظرتون رو بدونم اگه ازمون هجدهم رو شرکت نکنم و پیش ۱ رو با ازمون های جامع مرور کنم کار درستیه اصلا؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× با ما در واتس اپ در ارتباط باشید