جادوی مدیریت زمان

دکتر رونقی

image11s

جادوی مدیریت زمان

زمانم کم است و نمی رسم که همه کارها را انجام دهم! مجبورم برای انجام کارهای بیشتر، از زمان خواب و تفریحم کم کنم. همیشه نگران این هستم که زمان کافی برای انجام کارهایم ندارم و این مسئله به شدت مضطرب و عصبی ام می کند.

این جمله ها برای همه ما آشنا هستند و هر روز به گوشمان می خورند. همگی ما به نوعی کمبود زمان را تجربه کرده ایم و از اینکه نتوانسته ایم کارهایمان را به موقع انجام دهیم، احساس سرخوردگی شدیدی داشته ایم.

اجازه دهید همین ابتدا خیال همه­ی شما را راحت کنم: از الان تا همیشه، نه شما و نه هیچ فرد دیگری هیچ وقت زمان و فرصت کافی را برای انجام تمامی کارهایتان در زندگی نخواهید داشت. البته مژده ای هم برایتان دارم و آن این است که: هیچ کسی در هیچ دوره از زندگی خود، به هیچ عنوان نیازی به انجام دادن ِ همه­ی کارهایش نخواهد داشت.

پس چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ و کدام کارها هستند که انجام ِ آن ها ما را به نتایج خارق العاده و مهم در زندگی می رسانند؟ کارهایی که باقی می ماند چگونه و توسط چه کسی باید انجام شوند؟

مدیریت زمان چالشی جدی است که امروزه تقریبا گریبان­گیر تمامی افراد جامعه شده است. اما موضوع مهم این است که چرا باید زمان را مدیریت کرد و از آن استفاد­ه­ی بهینه نمود؟ و اصلا این زمان پس انداز­شده را باید صرف انجام چه کار دیگری کرد؟

جالب است بدانید که مدیریت زمان بدون داشتن انگیزه و هدفی مشخص، امری کاملا بیهوده و بی معناست. شما نمی توانید زمانتان را مدیریت کنید، مگر اینکه هدفی واضح و روشن از انجامِ این رفتار مدیریتی داشته باشید. در واقع داشتن هدف شما را راهنمایی می کند که باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهید که بتوانید به آن هدف ِ مخصوص برسید.

پس به عنوان اولین قدم در مدیریت زمانتان، لیستی از هدف های خود را به روی کاغذ بیاورید و مهم ترین ِ آن ها را مشخص کنید. سپس در کنار هر هدف بنویسید که برای رسیدن به آن خواسته، لازم است چه قدم هایی بردارید و برای هر قدم چه میزان انرژی و زمان مورد نیاز است.

نکته مهم و قابل توجه دوم این است که همه­ی ما کارهایی را به صورت روزانه انجام می دهیم که جزو وظایف فردی زندگیمان هستند و اگرچه نقش مهمی در رسیدن به هدفهایمان ندارند، ولی به هرحال باید انجام شوند. در برخورد با این کارها 3 نکته مهم را باید رعایت کنید:

  • لیست کارهایی که باید در روز بعد انجام شوند را هرشب قبل از خواب بنویسید. با این کار در طول ِ خواب ِ شبانه، ذهن ناخودآگاه شما تمام شب مشغول ِ کار روی برنامه های روز بعد شماست و برای انجام آن ها بهترین و سریع ترین راه ها را پیدا خواهد کرد.
  • بعضی از کارها هستند که نیاز به صرف تمرکز چندانی ندارند؛ شما می توانید این کارها را در یک زمان و به صورت موازی انجام دهید. مثلا، هم­زمان با اتو کردن لباس هایتان به یک فایل آموزشی نیز گوش کنید. و یا هنگامی که مشغول ورزش صبحگاهی و پیاده روی هستید، خریدهای روزانه خود را نیز انجام دهید. با این کار شما زمان زیادی را صرفه جویی خواهید کرد که می توانید آن را صرف انجام امور مهم تر نمایید.
  • همواره به خاطر داشته باشید که در انجام ِ هر کاری، مقدار زمان مصرف شده نیست که اهمیت دارد، بلکه کیفیت زمان است که ایجاد تفاوت می کند.

نکته ای را به شما می گوییم که اگر آن را به صورت عملی در زندگی خود پیاده کنید، متوجه خواهید شد که برای انجام مهم ترین کارها، همیشه به اندازۀ کافی زمان وجود دارد. قبل از انجام هر کاری عادت کنید که سوالات مهم زیر را پیوسته از خود بپرسید:

  • آیا اصولا نیازی به انجام دادن این کار وجود دارد؟
  • آیا این کار باید توسط خودم انجام شود؟
  • آیا این کار باید همین حالا انجام شود؟
  • آیا کسی هست که این کار را به خوبی من انجام دهد؟

در هرجا که امکانش وجود دارد، وظایفی را به دیگران محول سازید تا فرصتی پیدا کنید که آن را صرف کارهای مهم بکنید. این کارهای مهم، جواز ِ ورود شما به دنیای آدم های موفق و خودساخته است.

و در پایان، یادتان باشد که: ایجاد عادت های خوب کار دشواری است؛ اما زندگی با آن ها آسان است.

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× با ما در واتس اپ در ارتباط باشید