افکار مزاحمی که دس

دکتر رونقی

width=254

افکار مزاحمی که دست از سرم برنمیدارند…

چرا در هنگام مطالعه تمرکز ندارم؟چه کنم زیاد خیال پردازی نکنم؟

عدم تمرکز نمیگذارد به برنامه ی درسیم برسم چه کنم؟

چرا در مطالعه کند پیش می رویم و وسواسی هستیم؟و…

سلام به داوطلبان عزیز کنکور. امروز می خواهیم در مورد افکاری که در هنگام مطالعه

مزاحم تمرکز می شوند و نیز ساعات مطالعه را کم می کنند نکات و راهکارهای مفید را ارائه دهیم

در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که عدم تمرکز در مطالعه ناشی

از استراتژی نادرست برنامه ریزی درسی است.

مثلا داوطلب به صورت شفاف و دقیق نمی داند که قرار است در نیم سال دوم چگونه درس بخواند

و همین مسئله باعث عدم تمرکز و به حاشیه رفتن ذهن می شود.

همین جا سه نکته طلایی در باب دوران طلایی اسفند تا کنکور

را بگم که تکلیفتون مشخصه بشه کنکوری های حرفه ای

در این مدت دارند چه می کنند و شما هم باید چه کنید:

  • در این دوران به‌خوبی نقاط ضعف و قوت خود را شناختید و همین امر کمک شایانی در پیشرفت شما خواهد کرد.
  • در نیم‌سال دوم با توجه به نزدیک شدن کنکور و رقابت با هم ‌ترازها‌ی‌تان باید پشتکار و تلاش خود را چندین برابر کنید تا بتوانید به نتیجه‌ی مطلوب برسید.
  • به نوعی باید در نیم‌سال دوم جدی‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری پیش بروید. در نیم‌سال دوم یا دوران طلایی باید نقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار تبدیل کنید و هم‌چنین نقاط ضعف خود را با تلاش‌های فراوان به بالاترین حد امکان برسانید.

این امر فقط با برنامه‌ریزی دقیق و با کیفیت و هم‌چنین به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد.

هیچ آسانی‌ای بدون سختی به دست نمی‌آید.

 

خوب ،،، بحث عدم تمرکز و راهکارهایی جهت افزایش تمرکز و حواس ویژه ی نیم سال دوم کنکور…

width=301

افکار مزاحم یکی از موانع عدم تمرکز است. این افکار با تاثیری که بر ناخوداگاه ما میگذارند

باعث به وجود آمدن مشکلات و ضعف های درسی می شوند.

برخی از داوطلبانی که این مشکل را به هنگام مطالعه دارند ،

کنترل مسیر ذهن خود را از دست می دهند و بعد از گذشت دقایق و حتی ساعاتی طولانی

از روند مطالعه متوجه می شوند که ذهنشان به کمک ضمیر ناخودآگاه به حاشیه های غیر درسی رفته است.

سوال مهمی که از شما دارم این است که با این افکار مزاحم باید چه کنیم ؟

قطعا سرکوب کردن افکار مزاحم و یا تلاش برای فرار از آنها راهکار خوبی نیست

چرا که با این وجود بازهم مغز درگیر این افکار مزاحم خواهد شد.

بهترین راه حل این است که این افکار مزاحم شناسایی شوند .

هر چه شما افکار مزاحم مطالعه و یادگیری خود را بهتر بشناسید این باعث تسلط یافتن شما بر افکار مزاحم خواهد شد.

راهکارها:

width=299

1-افکار مزاحم را با جزئیات دقیق و ریز بنویسید. این تکنیک حتی اگر یک هفته از وقت شما را بگیرد

بدانید که بسیار با ارزش خواهد بود چرا که بعد از آن از شر این افکار مزاحم

حال چه خوب و چه بد خلاص می شوید و ادامه ی مسیر کنکور را بدون درگیر شدن با این افکار ادامه می دهید.

2- بعد از نوشتن دقیق افکار مزاحم به آنها اولویت دهید.

3-برخی افکار که جزو زندگی شخصی شما و یا محرمانه هستند

را با اختصاص دادن زمانی خاص از برنامه ی روزانه مشخص کنید.

4-تحت امر اولویت بندی های خود باشید و اگر می بینید

بازهم دارید به سمت افکار مزاحم سوق داده می شید برای خود تنبیه درسی سختی در نظر بگیرید.

5- در مورد افکار مزاحمی که زیاد محرمانه نیستند می توانید با مشاور ،پدر و مادر و یا

یک شخص مطمئن دیگر صحبت کنید تا ذهنتان آرام گردد .

6- برخی افکار مزاحم که در اولویت شما هستند را حتما با یک مشاور در میان بگذارید

چرا که شما داوطلب کنکوری عزیز هم مثل بقیه ممکن است

در این مسیر درگیری های ذهنی زیادی پیدا کنید

که درس خواندن با وجود این درگیری های ذهنی و افکار مزاحم===شکست در کنکور

width=256

و تکنیک آخر جهت افزایش تمرکز و فرار از افکار مزاحم در حین درس خواندن این است

که به اندازه کافی بخوابید.بدن به خواب 7 تا 8 ساعت در روز نیاز دارد

تا تلاش های شما بی نتیجه نماند. به مغز هم باید استراحت دهید

چرا که مطالعه در زمانی که مغز خسته است ، فقط وقت تلف کردن است.

از طرفی داشتن خواب عمیق در شب باعث افزایش بهره وری و انرژی در روز بعد خواهد شد

و این دقیقا همان چیزی است که برای عطش داشتن به یادگیری مباحث دشوار به آن نیاز دارید.

چند تکنیک حرفه ای برای تقویت فکر:

  • مقایسه نکردن توانایی خود با دیگران… تنها رقیب خودت باش ازخودت بهترشو.
  • تمرین مداوم و بی وقفه… تمرین و تست زدن جهت افزایش اعتماد به نفس و دوره در بازه ی زمانی مناسب
  • عبادت کردن… یاد خدا را هیچوقت فراموش نکن.
  • ورزش ، ماساژ و شنا…ورزش هایی که به شما صدمه نزنند. مراقب سلامتی خود باشید و دنبال بازی های خطرناک نروید.
  • تغذیه سالم… ا زخوردن غذاهای چرب وفست فود تا حد امکان پرهیزکنید.
  • برنامه ریزی صحیح و داشتن هدف… برنامه ریزی شخصی داشته باشید.

موفق باشید…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× با ما در واتس اپ در ارتباط باشید