کی مرو

دکتر رونقی

moshaver_bartar_konkur

به نام خدا

کی مرور کنیم؟

قبل از اینکه وارد اصلی ترین گام تثبیت یادگیری یعنی مرور شویم،ابتدا شیوه های بخاطر سپاری مباحث را در زمان های کوتاه مدت وبلندمدت ،که نقش کلیدی و موفق در مرورها دارند و از آن ها بعنوان بهترین زمان های مرور که از نظر علمی اثبات شده اند،یاد میشوند، را مختصرا توضیح داده و سپس وارد مرحله ی مرور مطالب می شویم.

بطور کلی مغز انسان در طول روز و در ساعات مشخصی از شبانه روز تمایلات خاصی برای انجام بعضی کارها دارد و از نظرکارکرد،مغز به سه قسمت حافظه ی بلند مدت،کوتاه مدت و میان مدت تقسیم میشود.حافظه ی بلند مدت از ساعت 8صبح تا 11صبح بیشترین کارایی را در یادگیری و حفظ مطالب دارد و %90مطالب را ذخیره می کند.

حافظه ی کوتاه مدت از ساعت 11شب تا 2 بامداد بیشترین کارایی را دارد و %100مطالب را ذخیره میکند و شما دراین لحظه حس میکنید واقعا تمام مطالب کنونی و حتی قبلی رابخوبی یاد گرفته اید.چرا که حافظه ی کوتاه مدت همیشه دم دسته و سریع میشه بهش رجوع کرد.در ساعاتی که حافظه ی کوتاه مدت فعال است ،سلول های عصبی در بیشترین فعالیت خود هستند و هم جسم و هم مغز درگیر تولید سلول های عصبی است و بخاطر همین حس میکنید تمام مطالب را یادگرفته اید در صورتیکه این یک فرایند زود گذر است و اگر مرور دوباره انجام نشود کل مطالب را فراموش خواهید کرد.

برای مطالعه شب بهتراست یا روز؟؟؟

سعی کنید اگه عادت دارید شب مطالعه کنید،در س هایی را برای خوندن انتخاب کنید که برای بار دوم میخواهید بخوانید نه بار اول.واگر میخواهید مبحثی را برای بار اول مطالعه کنید ،حتما در طول روز بخوانید نه درشب.چرا که مطالعه در شب عملا مفید نیست.

بهتره ساعت11صبح تا 1 بعدازظهر رابه حل تست های دشوار یا انجام تصمیم گیری های مهم و حیاتی اختصاص دهید.بهترین ساعات برای مرور مطالبی که یک یا دوماه پیش مطالعه شده اند،ساعت3تا5بعدازظهر میباشد.

3مرحله ی اصلی مرورجهت تثبیت مطالب:

  1. مرحله ی اول:همان خواندن تشریحی مبحث با کمک از جزوه ی معلم،کتاب کمک آموزشی یا…
  2. مرحله ی دوم:10روز بعد
  3. مرحله ی سوم:یک ماه بعد

توجه:مراحل فوق جهت ،فقط تثبیت خود درس در حافظه است و فقط وفقط تشریح درس خوانده شود نه حل تست و مساله.

با رعایت و اجرای این سه مرحله،سخترین مباحث هم که باشند،بعد از یکسال در ذهنتان باقی خواهند ماند.

توجه داشته باشید که شما در صورتی مرور های باکیفیت وموفقی خواهید داشت که در طول یکسال کنکورتان، دو کار اصلی را انجام داده باشید:

  1. منابع درسی معتبر
  2. مشاوره و برنامه ریزی حرفه ای

البته هستند افراد اندکی که توانسته اند فقط با تکیه بر دانش وتلاش مثال زدنی خود و به دوراز هر گونه امکانات علمی سطح بالا،در بهترین و پر طرفدارترین رشته ها قبول شوند، ولی تمام قبولی های کنکور و حتی نفرات برتر اینگونه نبوده اند.که متاسفانه به دلایل مختلفی از گفتن اینکه در فلان کلاس شرکت ویا از فلان مشاوره و برنامه ریزی استفاده کرده اند،پنهان کاری میکنند.ولی دوست من، بهتره منطقی فکر کنیم و زیاد بلند پرواز نباشیم.در یک رقابت علمی میلیونی باید با حرفه ای های کنکور همراه شوید چرا که %90درصد داوطلبان کنکور واقعا دارن از امکانات درسی برترین ها استفاده میکنن حتی در نقاط بسیار دور و صعب العبور. ولی در مجموع:

تکیه بر تقوا ودانش در طریقت، کافریست…

4تکنیک مروربا جزئیات:

  1. مرور باید از کتاب کمک آموزشی یا جزوه یا تدریس دی وی دی یا…مرور خلاصه ها،نکته برداری ها،فلش کارت ها،حاشیه نویسی ها و…انجام شود.
  2. 10روز بعداز مرور اول.مرور دوباره ی مر حله ی قبل بعلاوه ی مرور تست ها وتمریناتی که قبلا کار شده اند.(توجه:چون در مرحله ی قبل مباحث درسی را کامل و موشکافانه مرور کردید،مرور الان ،زیاد زمانبر نخواهد بود)و چه بسا در این مرحله بتوانید تست و تمرین جدیدی هم حل کنید که این بسته به پایه و تسلط شما در آن درس دارد.
  3. یک ماه بعد.مرورجزوه ی معلم یا کتاب کمک آموزشی ویا خلاصه ها،نکته برداری ها،حاشیه نویسی ها(که بازم در اینجا سرعت مرور این مطالب نسبت به مراحل قبلی بیشتر میشه)بعلاوه ی مرورتست ها و تمرین های زده شده تا به الان.
  4. 3ماه بعد.اجرای کامل سه مرحله ی قبل برای کل کتاب وبطور مجزا برای هر درس.که معمولا در تمامی آزمون ها ی آزمایشی بعد از سه ماه ،مرور کل کتاب و جمع بندی دوره ای انجام میشود.

توجه:همیشه برای شروع مرور از درس هایی شروع به مرور کنید که قدیمی تر خوانده شده اند.رعایت این نکته کمک شایانی به یادآوری مفیدتر مطالب دارد.سعی شود برای مرور همان مکانی که همیشه درآن درس میخواندید،باشد و سعی نکنید برای مرور مکان را عوض کنید تا بدین شکل تمرکز بیشتری در حین مرور داشت باشید.

هرچه مرورهای گفته شده را بیشتر و پیوسته انجام دهیدباعث میشود سرعت های جمع بندی شما در یک ماه مانده به کنکور بیشتر شده و قادر خواهید بود هر سه روز تمام کتاب ها را یکبارکامل مرور و جمع بندی کنید.که این نشان از تسلط شما در مباحث خواهد داشت.

امتیازات ویژه ی مرور:

تنها راه جلوگیری از فراموشی مطالب،مرو مداوم و همیشگی آنهاست.که در ماه های پایانی و قبل از کنکور،مرور اهمیت فوق العاده ای پیدا میکند.بعضی از کارها بامرور، بهتر به نتیجه میرسند مثل یادگیری.

شما با اجرای مرور های منظم و تکنیکی میتوانید خود را بر مباحث مسلط و سرعت خود را دریادآوری مطالب بالاببرید.با مرورهای منظم،الگو تست ها ملکه ی ذهن شما شده و فقط با یک نگاه میتوانید سریع به جواب برسید.

توجه داشته باشید که اجرای موفقیت آمیز مرور ها در صورتی خواهد بود که شما اولین باری که مبحث را مطالعه میکنید کاملا مطالب را با حوصله وتمرکز خوب یاد گرفته و فهمیده باشید چرا که در غیراینصورت اجرای مرورها زیاد موثر نخواهد بود.

نکته ی پایانی:

اگر میخواهید سر جلسه ی آزمون ها وکنکور سرعت عمل بالایی داشته باشید،باید در طول سال مرورهای متعدد و موفقی را انجام داده باشید .در دوماه قبل از کنکور تعداد مرورهای خود رابیشترکنید تا با تسلط و بدون استرس و ترسی از عدم بیاد آوری مطالب سر جلسه حاضر شوید.البته شاید در طول انجام مرورها ،زیاد متوجه ی پیشرفت خود نشوید و چه بسا در آزمون های آزمایشی هم نتوانید خوب تست بزنید ولی نگران نباشید چرا که رفته رفته مرورها کاملتر و دقیقتر و سریعترپیش خواهند رفت ودر یک ماه مانده به کنکور میتوانید مدت زمان و سرعت واقعی تست زنی خود را دقیق تر محک بزنید.

موفق باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *