چگونه ریاضی بخوانیم؟

دکتر رونقی

اگر قصد قبول شدن در بهترین رشته و دانشگاه را دارید، پس به همان اندازه باید تلاش کرده و ناامید نشوید! یکی از رایج ترین سوالاتی که داوطلبین کنکور تجربی از ما دارند این است که آیا میتوان ریاضی تجربی را حذف کرد و هیچ تستی از آن نزد؟! گرچه این امکان وجود دارد، اما به دلیل تاثیر منفی آن در کنکور، به هیچ وجه توصیه نمیشود. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی در خصوص روش های خواندن ریاضی تجربی در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما هم جزء آن دسته از داوطلبانی هستید که به دنبال پاسخ سوال چگونه ریاضی بخوانیم هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به جای پاک کردن صورت مسئله، یک راه حل اساسی برای آن پیدا کنید.

 بودجه بندی ریاضی تجربی

اولین و مهمترین مسئله ای که قبل از برنامه ریزی کنکور باید به آن توجه داشت، بودجه بندی و اولویت مباحث در کنکور برای رشته های مختلف است. درس ریاضی گرچه برای بسیاری از داوطلبین تجربی سخت و آزاردهنده است، اما نقش مهمی در پزشکی قبول شدن ایفا میکند. به همین خاطر اکیدا توصیه میکنیم که به هیچ وجه مطالعه اصولی ریاض تجربی و تسلط روی مباحث مهم آن را پشت گوش نیاندازید.

بودجه بندی ریاضی برای کنکور تجربی، ۳۰ سوال از مبحثهای مختلف است که مدت زمان ۴۷ دقیقه برای پاسخگویی به آن در نظر گرفته شده است. تعدد سوالات مباحث مختلف این درس در طی سال های گذشته به صورت زیر است:

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی از سال ۹۰ الی ۹۷

همانطور که مشخص است، طی سالهای گذشته، مباحث مشتق، هندسه ۱، تابع، مثلثات و احتمال بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص داده اند. به همین خاطر توصیه میشود که به عنوان مهمترین اصل در رابطه با روش های خواندن ریاضی برای کنکور، حداقل روی این مباحث وقت گذاشته و آنها را حذف نکنید.

بهترین منابع یادگیری و تست زنی ریاضی تجربی

بعد از آنکه با بودجه بندی ریاضی تجربی آشنا شدید، نوبت به خرید و مطالعه بهترین منابع ریاضی برای کنکور تجربی است. در ادامه دو نمونه از بهترین منابعی که برای یادگیری ریاضی تجربی باید پیشنهاد میشود را به شما معرفی میکنیم. با این وجود توصیه میکنیم که قبل از خرید، حتما با مشاوره کنکور تجربی مشورت کرده و متناسب با سطحی که در آن هستید، کتاب مورد نیازتان را تهیه نمایید.

 کتاب ریاضیات تجربی جامع کنکور مهر و ماه

همانطور که از نام این منبع مطالعه مشخص است، این کتاب شامل ۷ کتاب ریاضی از سال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی است. این منبع به عنوان کامل ترین کتاب در دسترس در نظر گرفته میشود. چرا که نه تنها دارای درس نامه های جامع و کامل، بلکه شامل تعداد زیادی تست به همراه پاسخ تشریحی است. تست های جمع آوری شده در این کتاب، دارای ۴ سطح است که تقریبا برای تمامی دانش آموزان با هر سطحی از تسلط مناسب است.

کتاب ریاضیات پایه مهر و ماه

در این کتاب تمامی مباحث ریاضی از آدم و حوا توضیح داده شده است. در تمامی درسنامه های این کتاب به کلیه نکات آموزشی ریز به ریز پرداخته شده است. در آخر هم تستهای متنوع با سطح سختی متفاوت از منابع مختلف آورده شده است. تمامی این تستها هم پاسخنامه کلیدی و هم تشریحی دارند. نکته جالب، روشهای مختلفی است که برای حل تست در این کتاب آورده شده است. یکی از این روشها، روش حل تست به کمک حذف گزینه هاست. مهارتی که در تست زنی درس ریاضی قطعا به شما کمک خواهد کرد.

 کتاب جامع خیلی سبز

خیلی سبز یکی از برندهای محبوب در میان دانش آموزان و داوطلبین کنکور سراسری است. کتاب جامع خیلی سبز هم که دارای دو ورژن نظام قدم و جدید است، به عنوان یکی از بهترین منابع برای تست زنی ریاضی تجربی در نظر گرفته میشود. در نسخه جدید این کتاب، نسخه بنفش رنگ، تستهای سخت و دشوار جای خود را به تستهایی مشابه با کنکور داده اند. ساختار کتاب به این گونه است که بعد از هر کادر آموزشی، تعداد تست مرتبط با همان مبحث آورده شده است. در آخر هم پاسخ تشریحی تمامی تستها به همراه نکات لازم، آورده شده است.

کتاب ریاضی میکروگاج

گاج هم به عنوان یکی از بهترین منابع یادگیری ریاضی تجربی و تست زنی در نظر گرفته میشود. تستهای گردآوری شده در این کتاب شامل تستهای تالیفی و کنکورهای مختلف است. سطح کتاب میکروگاج نسبت به کتاب مهر و ماه پایینتر بوده و به همین خاطر مطالعه آن به افرادی توصیه میشود که در درس ریاضی چندان قوی نیستند.

کتاب IQ گاج

اگر به دنبال چالش های بیشتر و سطح پیشرفته تری هستید، مطالعه کتاب IQ گاج را به شما پیشنهاد میکنیم. در این کتاب تستها سطح بالاتری داشته و طبیعتا تنها به دانش آموزان سختکوش پیشنهاد میشود. روان بودن درسنامه های این کتاب، هیچ چیز از کاملی آن کم نکرده است. تمامی تستهای کتاب دارای حل تشریحی به همراه نکات آموزشی است.

کتاب ریاضی آبی کانون

این کتاب به عنوان ضعیف ترین کتاب موجود در بازار در نظر گرفته میشود. نکات آموزشی و حل تست در کتاب آبی کانون بسیار ضعیف و ناقص است. به همین خاطر استفاده از آن تنها با هدف مرور و نه منبع اصلی توصیه میشود.

کتاب ریاضی تخته سیاه

این کتاب هم شامل تعداد زیادی تست به همراه درسنامه های آموزشی است. درسنامه ها در این کتاب سطح پایینی داشته و مطالعه آن به دانش آموزان ضعیف در درس ریاضی توصیه میشود.

روش تست زنی ریاضی تجربی کنکور

یکی دیگر از موضوعات مهم در رابطه با روش های خواندن ریاضی، روش تست زنی ریاضی تجربی است. در ادامه با طرح چند سوال پرتکرار از طرق شما دانش آموزان عزیز، راهنمای جامع و کاملی در این خصوص در اخیتارتان قرار میدهیم.

روش تست زنی ریاضی تجربی کنکور

بعد از مطالعه کامل، سوال تشریحی حل کنم یا تست بزنم؟

پاسخ به این سوال به صورت مستقیم به سطح و مهارت شما در درس ریاضی بستگی دارد. متاسفانه بسیاری از داوطلبین کنکور تجربی ترس زیاد و در مقابل علاقه کمی به ریاضی دارند. همین مسئله باعث میشود که در طول زمان سراغ آن نرفته و به دلیل تمرین نکردن، در ریاضی ضعیفتر شوند.

اگر شما هم جزء این دسته از دانش آموزان هستید، میتوانید ابتدا با حل سوالات تشریحی شروع کرده و سپس سراغ تست بروید.

بلافاصله بعد از مطالعه مباحث میتوانم تست زنی را شروع کنم؟

به خاطر داشته باشید که روش ها خواندن در ریاضی متفاوت از درسهای دیگر است. با توجه به اینکه این درس حفظی نبوده و بیشتر به قدرت یادگیری عمیق فرد بستگی دارد، توصیه میشود که بعد از مطالعه مباحث، تست زنی آغاز شود. خصوصا در رابطه با مباحثی که فرمولهای زیادی دارند.

در چه مدت زمان چه تعداد تست باید بزنم؟

پاسخ این سوال هم مجددا به سطح شما بستگی دارد. در صورتی که در ابتدای مسیر هستید، بهتر است که تمرکز خود را روی حل سوالات قرار دهید و نه زمانی که صرف حل کردن آن میکنید. چرا که همانطور که گفته شد در درس ریاضی هدف اصلی یادگیری است و به همین خاطر روش مطالعه و تست زنی آن با سایر درسها متفاوت است.

اگر تعداد غلطهایم زیاد است چه کنم؟

در این صورت دو احتمال وجود دارد.

  1. کتاب اشتباهی را برای شروع انتخاب کرده اید.
  2. دانش شما در درس ریاضی هنوز به حد نصاب نرسیده است.

در هر دو صورت بهتر است که توقف کرده و مجددا مسیری که برای مطالعه ریاضی پشت سر گذاشته اید را بررسی کنید.

برای تست زنی درس ریاضی چند منبع داشته باشم؟

باز هم به توانایی شما در این درس بستگی دارد. در صورتی که سطح نسبی خوبی دارید، استفاده از دو منبع قوی کفایت میکند. اما در صورتی که ضعیف هستید بهتر است که روی یک منبع تمرکز کرده و در آن به تسلط کامل برسید.

مرور ریاضی تجربی

قطعا تهیه بهترین منابع آموزشی و تست زنی درس ریاضی تضمین موفقیت شما در این درس نیست. برای آنکه در گذر زمان به تسلط کافی برسید، مرور مطالب مطالعه شده حتما باید در برنامه ریزی کنکور تجربی در نظر گرفته شود. فرقی نمیکند که سطح علمی شما در ریاضی در چه مرحله ای قرار دارد، مرور در بازه زمانی های مختلف، خصوصا زمان مرده، الزامی است. اگر با نحوه جمع بندی کنکور آشنایی داشته باشید، به راحتی میتوانید مطالبی که تا کنون مطالعه کرده اید به حافظه دراز مدت خود انتقال دهید.

اگر به دنبال کتابی برای مرور ریاضی هستید، کتاب ریاضی، مرور و جمع بندی کنکور در ۲۴ ساعت، کتاب مثمر ثمری خواهد بود. به طور کلی، در هفته حدود  یک سوم از زمانی که برای مطالعه درس ریاضی صرف می کنید، باید به مرور مطالب خوانده شده تخصیص داده شود. و چه بهتر که این زمان در همان روز و یا یک روز بعد از مطالعه و تست باشد.

روش تست زدن ریاضی در کنکور

همانطور که تا کنون چندین بار در این مطلب گفته شد، روش های خواندن درس ریاضی متفاوت از درسهای دیگر است. به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که در ابتدای تست زنی، برای حل هر تست خصوصا تستهای درس هندسه، ۱۵ دقیقه زمان صرف کنید. که البته این زمان مرده نیست و قطعا اگر مطالعه پیوسته و اصولی باشد، در گذر زمان کاهش یافته و تصحیح میشود.

اگر در مراحل ابتدایی مطالعه ریاضی هستید و سطح متوسط رو به پایینی دارید، میتوانید یک تست را حل کرده و سپس جواب آن را مطالعه کنید. فرقی نمیکند که جواب درست بوده یا غلط، این کار را انجام دهید. بعد از مدتی، زمانی که به تسلط شما بهبود پیدا کرد، میتوانید ۱۰ الی ۱۵ تست را حل کرده و جواب ها را چک کنید. در این مدت بهتر است که روی زمان حساس نباشید. به مرور زمان تلاش کنید که برای ۱۵ تست، ۱۰ دقیقه زمان صرف کنید که البته غیر ممکن هم نیست!

به خاطر داشته باشید که روش تست زنی درس ریاضی متفاوت از روش حل تشریحی سوالات است. برخی از دانش آموزانی که در طول دوران تحصیلی خود در امتحانات نمره بالایی گرفته اند، در کنکور درصد بالایی برای درس ریاضی ندارند. چرا که به همان شیوه تشریحی به سوالات کنکور پاسخ میدهند. بنابراین مهم است که از روشهای تست زنی در کنکور مانند حذف گزینه ها، حل تقریبی و … کاملا ملطع بوده و به آنها تسلط داشته باشید.اگر میخواهید که تمام روش های تست زنی را به صورت کامل و جامع یکبار برای همیشه یادبگیرید مقاله ی صفر تا صد تست زنی کنکور را مطالعه کنید

سوالات متداول

12 دیدگاه برای “چگونه ریاضی بخوانیم؟
  1. ???? ???? ????? گفت:

    سلام خوشحال میشیم کمکتون کنیم به شماره موجود در سایت پیام بدید.

  2. ???? گفت:

    سلام من امسال کنکورمیدم و هیچ برنامه ریزی ندارم من ب یک برنامه ریزی نیازدارم لطفاکمکم کنیدمتشکرم

  3. ????? گفت:

    ریاضیات تجربی در این درس خیلی ضعیف هستم چیکار کنم از چه منبعی استفاده کنم آیا نیازه از اول دبیرستان بخونم یا نه

    به ایمیلم خصوصی پاسخ بدید سپاس

  4. ???? ???? ????? گفت:

    سلام توضیحات لازم در باره منابع در سایت موجود هست.

  5. ????? گفت:

    سلام من توی یکی ازشهرستان های استان همدان درس میخونم وتوی کلاس یازده دانش اموزیم مدرسمون نمونه دولتیه چندوقتیه که مشکل اساسی پیداکردیم مادرس میخونیم اما موقع تست نمره خوبی نمیگیریم خوب که چه عرض کنم حتی نمرههون قابل قبول معلمامون نیست ماچیکارکنیم به نظرشمامشکل ماچیه؟لطفا راهنمایی کنین .

  6. ???? ???? ????? گفت:

    سلام خوشحال میشیم بتونیم کمکتون کنیم به شماره زیر تلگرام بدید
    09120190548

  7. ???? گفت:

    باسلام وخسته نباشی.ببخشیدآقای دکترهمسرم کارشناسی متالورژی خونده ودیپلمشون فنی وحرفه ای به یاری خدا تصمیم داره کنکورتجربی بده براهمین بایدپیش دانشگاهی رابخونن وتواین وقت کم چطورمیتونن سال های پیش را هم دوره کنن خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید وآقای دکترببخشید درصدهای قبولی رشته بیهوشی دانشگاه آزاد را محبت کنید سپاسگزارم

  8. ??? گفت:

    سلام آقای دکتر. اگه میشه مقاله ای راجع به نحوه مرور کردن بذارید. بطوریکه با حداقل مرور ولی در تایم های مناسب به حداکثر تسلط بر درس مربوطه برسیم. ممنون

  9. ???? ???? ????? گفت:

    با سلام همه چیز بستگی به تلاش و علاقتون داره تا بتونید با ی برنامه ریزی منسجم به هدفتون برسوید.\nدر مورد رشته ی فوریت های پزشکی در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو میپذیره شما رتبه لازم برای قبولی کدام دانشگاه منظورتونه؟

  10. ???? ?? گفت:

    با سلام با توجه به اینکه مدرک کارشناسی دارند یرای شرکت در کنکور سراسری نیازی به گرفتن مدرک پیش دانشگاهی تجربی نیست.\nبا برنامه ریزی دقیق و تلاش و پشتکار میتونن به هدفشون برسن … برای قبولی در رشته مذکر نمره کل 7000 لازمه ….برای گرفتن راهنمایی های بیشتر با شماره موجود درسایت تماس بگیرید.

  11. ????? گفت:

    درود وقتتون بخیر. به نظر شما کسی که ریاضی و فیزیک و شیمیش خوب نیست (یعنی کلا خیلی اوضاش بده) اما درسهای دیگرو خیلی خیلی عالی بلده میتونی داروسازی تهران دربیاد؟

  12. ???? ???? ????? گفت:

    سلام برای قبولی در این رشته باید دروس اختصاصی رو خوب مسلط باشید.محصوصا زیست و شیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *