معرفی رشته ی علوم آزمایشگاهی

دکتر رونقی

علوم

معرفی رشته ی علوم آزمایشگاهی

رشته ی علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه های علوم پزشکی است.این رشته از جمله رشته هایی است که تاثیر بسزایی در بهداشت و کاهش هزینه های درمانی دارد.جایگاه خاص این رشته در بین رشته های علوم پزشکی به دلیل نقش آن در تشخیص و درمان و پیشگیری وپیگیری بیماری های مختلف است. سر و کار این رشته بیشتر با انالیز آزمایشگاهی خون و مایعات و بافت های بدن انسان است.فارغ التحصیلان این رشته با آزمایش های مختلف بیوشیمیایی و هماتولوژی می توانند پزشک را در اتخاذ تشخیص درست وحتی در درمان یاری کنند. متقاضیان این رشته باید توجه داشته باشند این رشته بیشتر با تشیص سر وکار دارد و برخورد با بیمار در این رشته وجود ندارد.

 

تاریخچه

رشته ی علوم آزمایشگاهی در ابتدا تکنولوژی پزشکی نامیده میشد اما بعد به علوم آزمایشگاهی تغییر نام یافت.تا سال ۱۳۷۲ در ایران تحصیل در این رشته به صورت دوره های چهارساله کارشناسی پیوسته بود اما از سال ۱۳۷۲ به صورت دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های علوم پزشکی ارایه میگردد.

 

دروس تحصیلی رشته علوم آزمایشگاهی

دروس این رشته شباهت زیادی به دروس پایه در پزشکی دارند. در مقطع کارشناسی پیوسته ۱۳۰ واحد دارد که ۱۶واحد آن کار آموزی در مراکز بالینی است.در مقطع کارشناسی رشته ی علوم آز مایشگاهی دروس تحصیلی را میتوان به دو بخش دروس پایه و تخصصی تقسیم کرد:

دروس پایه که شامل:آناتومی -فیزیولوژی – بیوشیمی عمومی-شیمی عمومی-زیست شناسی-فیزیک کاربردی و عمومی است..

دروس تخصصی که شامل:انگل شناسی-قارچ شناسی-میکروب شناسی-باکتری شناسی -هماتولوژی-ویروس شناسی و ایمنی وسرم شناسی است.

 

توانایی های لازم برای رشته ی علوم آزمایشگاهی

متقاضیان این رشته باید این نکته را مد نظر داشته باشند که کار در رشته ی علوم آزمایشگاهی نیازمند مهارت عملی است. با توجه به این که این رشته بیشتر با نمونه های بافتی و ادرار و مدفوع سروکار دارد باید توجه داشت که افرادی که نسبت به نمونه های ذکر شده حساس هستند در رابطه با این رشته دچار مشکل خواهند شد.کار و تحصیل در این رشته به دلیل خطربالای آلودگی محیط آزمایشگاهها نیازمند توجه فروان است.

 

 

آینده ی شغلی رشته ی علوم آزمایشگاهی

رشته ی علوم آزمایشگاهی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در اکثر دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد.اما باید توجه داشت که این رشته در مقاطع بالاتر از کارشناسی مدت هاست که حذف گردیده است.اما به دلیل گرایش های فراوان این رشته آینده ی شغلی مناسبی دارد.از جمله گرایش های این رشته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

انگل شناسی/خون شناسی/میکروب شناسی/ایمنی شناسی/سم شناسی /بیوشیمی بالینی و…

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد میتوانندبا شرکت در آزمون کارشناسی ارشد به دکترا در یکی از گرایش های ذکر شده به تحصیل ادامه دهند.

فارغ التحصیلان در مقطع دکترا میتوانند در گرایش خود به راه اندازی آزمایشگاه اقدام کنند.طبق مصوبات وزارت بهداشت فقط افراد با مدرک دکترای حرفه ای در یکی از رشته های پاتولوژی یا یکی از گرایش های علوم آزمایشگاهی قادر به تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی هستند.

دانش آموختگان رشته ی علوم آزمایشگاهی میتوانند در آزمایشگاه های تشخیص طبی مشغول کار شوند ومسؤولیت بخش هایی همچون ایمونولوژی ،هورمون شناسی،نمونه برداری،انگل شناسی و … را بر عهده بگیرند.هم چنین فارغ التحصیلان این رشته ی دانشگاهی میتوانند به عنوان آینده ی شغلی ،اشتغال در پزشکی قانونی،مراکز انتقال خون،مراکز پژوهشی-تحقیقاتی و آزمایشگاه های صنایع دارویی و غذایی را مد نظر قرار دهند.

از نظر بازارکار در رشته های علوم آزمایشگاهی بهترین بازار را بیوشیمی بالینی دارد.

علوم آزمایشگاهی و کنکور سراسری

قابل ذکر است که رشته ی علوم آزمایشگاهی در زیرگروه ۱ رشته های علوم تجربی قرار میگیرد وضرایب دروس اختصاصی برای این رشته ی دانشگاهی به قرار زیر است:

 

زمین شناسی———>صفر

زیست شناسی ——–>4

شیمی—————–>3

فیزیک—————->2

ریاضیات————–>2

 

توجه داشته باشید همه دروس بالا تخصصی بوده و ضریب همه در ۳ ضرب میشود.

رشته ی علوم آزمایشگاهی با توجه به فرم های انتخاب رشته پنجمین انتخاب رتبه های زیر ۱۰۰۰۰ کشوری بوده است.

با توجه به آمار قبولی های سال گذشته آخرین رتبه قبولی رشته ی علوم آزمایشگاهی در تهران رتبه ی ۳۰۰۰ بوده است.

حدود درصد های مورد نیاز برای قبولی در این رشته ی دانشگاهی

و اما حدود درصد های لازم برای قبولی دراین رشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران:

ادبیات فارسی عربی معارف زبان زمین شناسی ریاضی زیست شناسی فیزیک شیمی

۵۰% ۵۰% ۵۰% ۳۰% ۱۰% ۶۰% ۶۰% ۶۰% ۶۰%

حداقل درصد ها برای قبولی در این رشته در کنکور:

ادبیات فارسی عربی معارف زبان زمین شناسی ریاضی زیست شناسی فیزیک شیمی

۱۰% ۲۰% ۲۰% ۱۰% ۱۰% ۳۰% ۵۰% ۳۰% ۴۰%

 

6 دیدگاه برای “معرفی رشته ی علوم آزمایشگاهی
  1. Sahand گفت:

    برأي دانشگاه ازاد حد

  2. ??? گفت:

    سلام.من توی کنکور زیاد موفق نبودم و نتونستم دارو بیارم!سوالم اینه که. می تونم از با گرایش بیوتکنولوژی در رشته ی علوم ازمایشگاهی توی ازمون تخصصی دکترای داروسازی شرکت کنم؟

  3. ???? گفت:

    خیلی خوب بود من عاشق این حرفه ام

  4. ???? گفت:

    سلام
    من دیپلم تجربی هستم و سال 84 دیپلم گرفتم و پیش نخوندم ….اگر بخوام کاردانی علوم آزمایشگاه بخونم فقط باید کنکور بدم؟؟؟
    چه درسهایی برای کنکور لازمه سال سوم و پیش باید بخونم ؟؟؟؟و چه زمانی اعلام میشه برای ثبت نام کنکور؟؟

  5. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام\nبرای شرکت در کنکور داشتن یکی از شرایط زیر الزامی است\n- مدرك پيشدانشگاهي براي داوطلبان نظام جديد آموزش متوسطه و يا اخذ آن حداكثر تا پايان شهريور سال .1396\n- ديپلم كامل متوسطه براي داوطلبان نظام قديم آموزش متوسطه.\n- مدرك كارداني (فوق ديپلم) براي داوطلبان داراي ديپلم فني و حرفهاي يا كاردانش كه فاقد مدرك پيشدانشگاهي ميباشند.

  6. ???? گفت:

    ممنون خیلی عالی و مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *