معرفی رشته سینما

دکتر رونقی

رشته-سینما

معرفی رشته سینما

سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به طور بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی می‌کند. نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از همه آنها به طور کمکی سود جوید. سینما با طرح مجموعه‌ای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر این هنرها، به بیانی دست می‌یابد که مخصوص هنر سینما است. هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های علوم ارتباطات،‌ گوناگون علوم انسانی، ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند.کارشناسی سینما یکی از دوره‌های آموزشی عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخ گو باشد. این رشته دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است.

دیگر نگاه به سینما متوقف به یک نور، صدا، حرکت نیست، کات زدن و سکانس بندی فیلم‌ها گرچه عبارت‌های ساده و ماندگار سینما است، اما این رشته علوم بسیاری را ، که برخی از آن علوم آنقدر وارد حوزه‌های تخصصی می‌شوند که در نگاه اول ارتباط شان با سینما دور از ذهن می‌نماید، را در بر می گیرد.
سینما صنعتی پولساز و صاحب نام شده است. مجموعه 4 گرایش فیلم نامه‌نویسی- کارگردانی- تدوین و فیلمبرداری ارکان اصلی آن هستند.
دارا بودن شمّ هنری، استعداد و علاقه همچنین تجربیات هنری ، علاقه و استعداد ذاتی به تئاتر جز عوامل تعیین کننده و بی بدیل این رشته هستند.

توانمندي‌هاي لازم

اطلاعات عمومی هنر، آشنائی با عکاسی، روحیه اجتماعی قوی، داشتن قدرت بیان خوب، خلاقیب ذهنی بالا همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی بخصوص در گرایش فیلم‌نامه‌نویسی از عوامل مهم برای انتخاب این رشته است.
ضریب دروس و خلاقیت تصویری و تجسمی خلاقیت نمایش 4و2 است .

درس‌های این رشته در طول تحصیل :


درس های مشترک در گرایش‌های مختلف سینما:

آشنایی با هنر در تاریخ، فرهنگ عامه،‌ آشنایی با هنرهای تجسمی، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، تاریخ فلسفه، جامعه‌شناسی، اصول و مبانی ارتباطات، ‌ موسیقی، طراحی مقدماتی، روانشناسی،‌ تمثیل شناسی، تاریخ اجتماعی ایران، معماری، ریتم‌ در هنرها، تاریخ سینما، عکاسی،‌ گزارش‌نویسی، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ، مبانی هنرهای نمایشی، مبانی تدوین، اصول فیلمنامه‌نویسی، اصول فیلمبرداری، اصول کارگردانی.


دروس اصلی وتخصصی گرایش تدوین:

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، تولید برنامه‌های تلویزیونی، مستندسازی، آشنایی با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌ تدوین، موسیقی، شناخت تحلیلی تدوین،‌ تئوری‌های تدوین، ترکیب ‌بندی تصویر، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامه‌نویسی:

آشنایی با متون نمایشی فیلم، سبک‌های ادبی جهان، ‌تحلیل فیلم، شخصیت‌شناسی،‌ تاریخ ادبیات نمایشی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، آشنایی با ادبیات کودکان،‌ قصه در ادیان،نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.

دروس اصلی وتخصصی گرایش کارگردانی:

آشنایی با نقاشی متحرک، صدا، لابراتوار فیلم، تولید برنامه‌های تلویزیونی، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، جلوه‌های خاص،‌ اصول بازیگری، کارگردانی، تحلیل فیلم، ‌آشنایی‌ با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌شیوه‌های رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری:

صدا، لابراتوار فیلم، ترکیب‌بندی تصویر، گریم، تصویربرداری، جلوه‌های خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، تحلیل فیلم، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی،فیلمبرداری، شناخت مواد خام،پروژه نهایی.

بازار کار :

فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان گروهی از هنرمندان جامعه در منتقل کردن مفاهیم فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش بزرگی دارند. این فارغ‌تحصیلان توانایی عهده دارشدن مسئولیتهای موجود در هنر سینما اعم از کارگردانی، فیلمبرداری، فیلم نامه نویسی، تدوین را دارا بوده، می‌توانند جذب مرکز های هنری و آموزشی گردند .

زمینه های شغلی رشته سینما عبارت است از :
ساخت فیلم با عوامل غیر حرفه ای و حرفه ای
دستیار کارگردان
دستیار فیلم بردار
دستیار تدوین و نورپردازی
طراحی و نقاشی صحنه
کارگردان سینما
تولید برنامه های سینما
طراحی گریم و ماسک
نویسنده فیلمنامه
و …

 

براي كساني كه مهارت هاي لازمه را در بخش هــاي مختلف اين رشه بدست آورند بــــازار کار خوبی در شهرهاي بزرگ كشور موجود است .كساني كه بر اثر شهرت ستاره هاي سينما به اين رشته علاقه مند شده اند بهتر است قبل از ورود به اين رشته با مشاوران اين رشته مشورت کنند . اگر شخصی بتواند در آينده به شهرت برسد در آينده شغل موفقی خواهد.

سینما و کنکور (حد اقل)

نام درس هاادبیاتعربیمعارفزباندرک عمومی هنردرک عمومی ریاضی و فیزیکترسیم فنی

خلاقیت تصویری

خلاقیت نمایشی

خواص موادخلاقیت موسیقی

چند از 10 تا44653224313

برای قبولی در این رشته در یکی از دانشگاه های برتر تراز حد اقلی 6000 کانون و رتبه 2000 کشوری کنکور سراسری لازم است

نتیجه گیری راجع به سینما

رشته سینما به توجه به بازار کاری که در ایران دارد رشته خوبی است ولی به شرط این که شرایط و ضوابط اش رعایت شود چراکه این رشته نیاز به زحمت زیاد و استعداد دارد . در مجموع رشته سینما رشته ای مناسب با بازار کار خوب به شمار می اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *