برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۰

برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۰ به صورت هدفمند، یکی از ارکان اصلی برای موفقیت در کنکور و کسب رتبه مطلوب است. خصوصاً برای دانش آموزانی که قصد قبولی در رشته‌های پررقابت، مانند پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی  را دارند. اگر شما نیز جز این دسته از دانش آموزشان بوده و قصد برنامه ریزی برای کنکور را دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

هدف اصلی برنامه ریزی برای کنکور، گام برداشتن در جهتی صحیح به منظور کسب نتیجه دلخواه و مطلوب در کنکور است؛ اما در صورتی که این مهم توسط یک فرد آگاه و باتجربه انجام نشود، نه تنها فرد را در مسیر صحیح قرار نداده، بلکه احتمال اینکه او را از هدف نهایی‌اش دور کند نیز وجود دارد. به همین خاطر، مهم است که برای برنامه ریزی کنکور به کسی مراجعه شود که قادر به تنظیم بهترین برنامه ریزی کنکور متناسب با هر دانش آموز باشد.

در ادامه اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه برنامه ریزی برای کنکور در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چگونه برای کنکور۱۴۰۰ برنامه ریزی کنیم؟

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، خود دانش آموز قادر به تعیین برنامه مناسب برای کنکور نبوده و بهتر است که برای انجام این کار با در نظر داشتن شرایط خاص خودش، از یک فرد مطلع و باتجربه کمک بگیرد. البته برخی از دانس آموزان نیز می توانند برای خود برنامه ریزی کنند. آنها نیز باید تمامی نکات برنامه ریزی را رعایت نمایند در غیر اینصورت برنامه ی کاملی نخواهند داشت.

با این حال مهم‌ترین نکاتی که هنگام برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۰ باید در نظر داشته باشید، عبارت هستند از:

۱- برنامه ریزی کنکور در تابستان ۹۹ :

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای قبولی در کنکور ۱۴۰۰ باید در نظر داشت، این است که روند برنامه ریزی و پیشرفت بر اساس آن را به تعویق نینداخت. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای قبولی در کنکور ۱۴۰۰، برنامه ریزی کنکور در تابستان ۹۹ انجام شود. چرا که در این صورت زمان کافی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت وجود داشته و دیگر نیازی به تنظیم برنامه ریزی فشرده برای کنکور نیست.

از طرف دیگر، در ۳ ماه تابستان که برخی از مشاوران از آن به عنوان دوران طلایی یاد می‌کنند، شما فرصت و زمان کافی برای مرور درس‌های سال‌های دهم و یازدهم را خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که با شروع سال تحصیلی، شما مشغول مطالعه درس‌های سال دوازدهم ( که نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر هستند) خواهید بود. به همین خاطر احتمال اینکه در طول سال تحصیلی قادر به برنامه ریزی هفتگی برای کنکور و مرور درس‌ها نباشید، وجود دارد.

علاوه بر این، با توجه به اینکه از دروس سال دهم، حدود ۲ سال می‌گذرد، مرور آن‌ها اهمیت زیادی  دارد چرا که به احتمال زیاد مطالب فراموش شده اند و یاداوری آنها پروسه زمان‌بری خواهد بود. پس برای کاش استرس روزهای پایانی کنکور و گذاشتن زمان بر روی مطالب جدیدتر , پیشنهاد می کنیم تا از تابستان سال قبل از کنکور برنامه ریزی داشته و مطالعه را آغاز کنید و گام به گام با برنامه پیش بروید.

۲- برنامه ریزی هفتگی برای کنکور :

برنامه ریزی فشرده برای کنکور، ایده خوبی نخواهد بود، خصوصاً اگر شما به مطالعه برای مدت زمان طولانی عادت نداشته باشید. برنامه ریزی کنکور ۹۹ به خصوص برای ماه‌های اول، بهتر است که به صورت هفتگی انجام شود. در این صورت شما می‌توانید به مرور میزان ساعاتی که برای مطالعه و مرور دروس اختصاص داده‌اید را افزایش داده و میزان پیشرفتتان را بر اساس اهداف تعیین شده، اندازه بگیرید.البته که این نوع برنامه ریزی نیاز به نگاه به بلند مدت نیز دارد ولی همیشه قدم های کوچک هستندکه تبدیل به موفقیتی بزرگ می شوند. برنامه ریزی هفتگی همین قدم کوچک در مسیر کنکور است.

۳- آشنایی با اصول برنامه ریزی کنکور :

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، شرایط تحصیلی و مطالعه هر دانش آموزی متفاوت از دانش آموز دیگری است و مسیر و برنامه ریزی هیچ دو دانش آموزی مشابه هم نیست. در نتیجه برنامه ریزی برای کنکور هر فرد، باید متناسب با پیشینه تحصیلی، علاقه‌مندی، ویژگی‌های شخصیتی و … تعیین شود. این موارد از جمله اساسی‌ترین اصول برنامه ریزی کنکور هستند که اگر به آن‌ها توجهی نشود، قطعاً نتیجه برنامه مطلوب نخواهد بود. پس فرقی نمی‌کند که خودتان مسئولیت برنامه ریزی کنکور ۹۹ را به عهده می‌گیرید یا مشاورین کنکور برنامه ریزی شما را انحام می دهند، برنامه ریزی هفتگی یا ماهانه باید به صورت واقع بینانه و با توجه به توانایی‌های شخصیتان انجام شود. و به عبارتی یک برنامه ی عمومی باید براش شما شخصی سازی شود تا نتیجه ی مطلوبی داشته باشد.

یکی دیگر از مواردی که به عنوان اصول برنامه ریزی کنکور باید به آن توجه داشته باشید، اهمیت و ضریب دروس مختلف است. مسلماً می‌دانید که ضریب دروس در هر رشته‌ای، متفاوت بوده و برخی از درس‌ها اهمیت بیشتری داشته و طبیعتاً نقش مهم‌تری در قبولی کنکور شما ایفا می‌کنند. پس برنامه ریزی هفتگی کنکور تجربی و یا سایر رشته‌ها، باید با در نظر داشتن میزان اهمیت هر درس انجام شود. به این صورت که برای درس‌هایی با ضریب بالا، زمان بیشتری در نظر گرفته شود.

در نهایت، آخرین موردی که در هنگام تعیین برنامه مطالعه کنکور باید به آن توجه داشته باشید، در نظر داشتن نقاط ضعف و قوت شخصیتان است. شما باید دید کامل و جامعی نسبت به آنچه به شما کمک می‌کند تا بهتر عمل کنید، داشته باشید؛ بنابراین به جای آنکه مواردی که به آن‌ها علاقه نداشته و یا در آن‌ها ضعیف هستید را نادیده بگیرید، بهتر است که    برنامه ای برای رویارویی با آن‌ها در نظر گرفته و در راستای بهبود عملکردتان گام بردارید,  بگونه ای که نقاط ضعفتان را به نقاط قوتتان تبدیل کنید.

نمونه جدول برنامه ریزی درسی نفرات برتر کنکور ۹۹

با توجه به مواردی که در خصوص نحوه برنامه ریزی برای کنکور تجربی و سایر رشته‌ها بیان شد، در ادامه یک نمونه جدول برنامه ریزی کنکور در اختیارتان قرار می‌دهیم تا از آن به عنوان یک الگو استفاده کرده و متناسب با شرایط روحی و تحصیلی خودتان، آن را تغییر داده و شخصی سازی کنید.

در ادامه چند نمونه جدول برنامه ریزی درسی نفرات برتر کنکور تجربی که توسط دکتر رونقی تهیه شده‌اند را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دکتر رونقی، در زمینه برنامه ریزی کنکور تجربی، سابقه درخشان و موفقی دارند. چرا که در سال‌های اخیر، دکتر رونقی به عنوان مشاور و برنامه ریز کنکور، همواره در تلاش بوده‌اند که متناسب با شرایط هر دانش آموز، برنامه‌ای منحصر به فرد در راستای رساندن وی به اهدافش تدوین کنند؛ بنابراین اگر شما هم قصد دارید از فرد باتجربه‌ای در زمینه تنظیم جدول برنامه ریزی کنکور کمک بگیرید، می‌توانید در یک جلسه مشاوره آنلاین با دکتر رونقی شرکت کنید.

چرا برنامه ریزی کنکور را به دکتر رونقی بسپاریم؟

با توجه به موارد بیان شده، احتمال اینکه برنامه مناسب برای کنکور توسط دانش آموز و یا یکی از نزدیکان وی به درستی تنظیم نشود، وجود دارد. از طرف دیگر، با توجه به ذات طبیعی انسان، به دلیل سخت و مشکل بودن برخی از دروس، تعدادی از دانش آموزان هیچ زمان به سراغشان نرفته و تلاشی برای یادگیری آن‌ها نمی‌کنند.

به همین خاطر توصیه می کنیم تا برنامه ریزی هفتگی و ماهیانه کنکور توسط یک شخص باتجربه انجام شود. در این صورت بهترین روش‌های رویارویی با دروس سخت و بهبود کیفیت مطالعه در اختیار دانش آموز قرار گرفته و میزان پیشرفت وی در گذر زمان، تحلیل و ارزیابی می‌شود.

همانطور که ذکر شد , دکتر رونقی مشاوری حرفه ای در زمینه ی کنکور می باشد که میتواند شما را در این مسیر یاری دهد.

*نکته مهم: بالا بودن میزان ساعت مطالعه، لزوماً به معنای عملکرد درست نیست. کیفیت مهم‌تر از کمیت است؛ بنابراین به جای آنکه روی افزایش ساعات مطالعه تمرکز کنید، بهتر است تکنیک‌های مطالعه صحیح را بیاموزید. در این مورد میتوانید مقاله ی ” مطالعه ی نفرات برتر کنکور ” را بخوانید.

روند کاری تیم مشاوره دکتر رونقی به شرح زیر می باشد:

برنامه ریزی شخصی سازی شده:

برنامه ای که با آزمون های آزمایشی ، مدرسه، ساعت مطالعه و کلاس های خصوصی دانش آموزان هماهنگ می باشد.

و به طور جزئی مشخص می کند که هر دانش آموز چه مبحثی را ( برا اساس نقاط ضعف و قدرت)چند ساعت و چطور مطالعه کند .

برنامه ریزی براساس تاکید بر نقاط ضعف دانش آموزان تهیه و تنظیم شده است و مشخص می کند که دانش آموز بر اساس توانایی که دارد روزانه چه مقدار مطالعه داشته و چه تعداد تست کار کند.

پیگیری منظم :

یکی از مهمترین نکات مشاور کنکور, رها مکردن دانش آموزان و پیگیری برنامه ی آنها می باشد. به همین منظور مشاوران دکتر رونقی در ساعاتی خاص از روز از دانش آموزان در خواست گزارش کار میکنند.

و روند مطالعه و کارنامه های دانش آموزان را تحلیل و بررسی می کنند و توصیه های لازم  را در جهت بهبود عملکرد دانش آموزان و رفع اشتباهات و نقاط ضعفشان, می کنند. مشاوران با تماس های تلفنی به دانش آموزان نکات مهم و راهکارهای لازم برای پیشرفت دانش آموزان را به آنها آموزش میدهند و انگیزه رقابت و تلاش برای رسیدن به هدف را در دانش آموزان تقویت میکنند.

پیگیری برنامه های دانش آموزان کمک به اهمیت بیشتر آنها به برنامه می کند و آنها کمتر تمایلی به تلف کردن وقت خود دارند.

مشاوره حرفه ای:

دانش آموزان در ساعات خاصی از روز می توانند سوالات خود را از مشاوران بپرسند و راهنمایی های لازم را از مشاور

خصوصی خود دریافت کنند.از طرفی هر دانش آموز در ماه ۴ جلسه مشاوره تلفنی دارد که با دریافت نوبت قبلی می تواند با مشاور شخصی خود مکالمه کند و مشکلات خود را با وی در میان بگذارد و تدابیر لازم در جهت رفع مشکلات و بهبود عملکرد وی صورت پذیرد.

آزمون آنلاین:

از دانش آموزان هر ماه هماهنگ با آزمون های آزمایشی که شرکت می کنند پیش آزمونی به صورت آنلاین گرفته می شود که سوالات آزمون کاملا استاندارد ، حرفه ای و شبیه ساز کنکور می باشد.و حتی دانش آموزان می توانند به جای

شرکت در آزمون های آزمایشی سایر موسسات،به طور مستقل در این آزمون شرکت نمایند و از جامعه آماری خوب و امنیت بالای سوالات و کارنامه تحلیلی این آزمون بهرمند گردند.

این آزمون برای افزایش مهارت آزمون دادن و کاهش خطای تست زنی و کاهش استرس دانش آموزان در آزمون های آزمایشی تهیه و طراحی شده است.

همچنین استفاده از آزمون آنلاین برای افرادی که توانایی حضور در آزمون های آزمایشی موسسات را ندارند،بسیار مفید است.

لازم به ذکر است که هزینه ی آزمون های آنلاین دپارتمان دکتر رونقی در مقابل امکاناتی که به دانش آموزان ارائه       می دهند،بسیار مقرون به صرفه است.

با شرکت در این آزمون های آموزشی مشابه کنکور می توانید توانایی خود را محک بزنید و با کارنامه های تحلیلی دکتر رونقی و تحلیل سوالات پس از مدتی پیشرفت کنید.

پنل شخصی دانش آموزان:

دپارتمان مشاوره وبرنامه ریزی دکتر رونقی برای ارتباط هرچه بهتر دانش آموزان با مشاوران خود و جلوگیری از حواشی نرم افزار هایی چون تلگرام و اینستاگرام که عملا شاهد آن بودیم که موجب برهم زدن تمرکز دانش آموزان       می شود، پنلی خصوصی برای دانش آموزان در قالب سایت و اپلیکیشن طراحی کردیم که بتوانند بسیار راحت با مشاورین خود در ارتباط باشند و از این پنل نمودار پیشرفت خود را مشاهده کنند و به نقاط ضعفشان پی ببرند و در صدد هرچه سریعتر رفع آن برآیند.

برنامه مطالعاتی ماه آخر کنکور

با توجه به اهمیت بسیار زیاد یک ماه باقیمانده تا کنکور و پیشرفتی که می توان با داشتن یک استراتژی هدفمند در این  ماه هر چند کوتاه ولی کافی برای تغییر و بهبود نتایج ، به آن دست یافت.

در ادامه, نکات  مهم و تکنیک هایی برای مرور  برای ورود به ماه آخر کنکور را برای شما میگذاریم. حتما قبل از ورود به ابن ماه این تکنیک ها یاد بگیرید و به آنها توجه کنید تا با ورود به این ماه طلایی و سرنوشت ساز وقتی از شما تلف نشود.

تجربه نشان می دهد ، هر ساله و در گام های آخر تا کنکور داوطلبان زیادی با افت ساعات مطالعه روبرو می شوند . آنها در ابتدا قدرتمند شروع کرده و در انتها خسته می شوند و همین باعث افت ساعات مطالعه آنها می شود.

در اینجا باید و نباید های این دوران سرنوشت ساز را که برساس تجربه مشاوره و برنامه ریزی به دست آمده در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

  • مطالعه مباحث جدید ممنوع:

مطالعه ی مباحث کاملا جدید در این ماه ممنوع است . داوطلبانی که در طول ماههای گذشته مباحثی را از هر درسی خوانده اند الان اجازه مطالعه مبحث جدید را ندارند و باید مباحث خوانده شده قبلی را با مرور و جمعبندی حرفه ای به تثبیت و تسلط نهایی برسانند. توصیه می شود به جای یاد گرفتن مباحث جدید (که بسیار هم زمان بر هستند) ، زمان خود را به نواقص و ضعف های خود در دروس خوانده شده بگذارید تا مراحل به تسلط رسیدن تکمیل شود و نهایتا در آن درس بتوانید خوب تست بزنید و درصد بگیرید.

  • ساعات و برنامه مطالعاتی خود را ثبت کنید:

درست مثل ماه های ابتدای شروع برای کنکور که با علاقه این کار انجام می شود ، اکنون نیز ثبت ساعات مطالعه و کاراهایی که در طول روز برای هر درس انجام می دهید حتما باید در جایی نوشته شوند تا روز بعد بهتر از امروزتان پیشرفت داشته باشید; چون کم کاری ها و اشکالات را فقط با نوشتن مستمر عملکرد روزانه می توان رفع نمود.

  • مقایسه کردن ، ممنوع:

متاسفانه خیلی از داوطلبان خوبی که در طی ماهها تلاش زیادی داشته اند اکنون به دلیل فشار روانی روزهای پایانی تا کنکور بیشتر وقت خود را به مقایسه کردن با بقیه داوطلبان می پردازند.توجه داشته باید که شما نیز مثل بقیه داوطلبان باید برای صندلی و رشته مورد علاقه خود تلاش کنید . پس وقت خود را صرف آنالیز و مقایسه با بقیه داوطلبان نکنید زیرا که این کار کاملا بیهوده است.

  • باز هم توجه بیشتر به عمومی ها:

باید توجه داشته باشید بیشترین رقابت جهت کسب درصد های بالا در دروس عمومی در همین روزهای مانده تا کنکور به اوج خود می رسد و داوطلبانی به دنبال کسب رتبه در رشته های تاپ هستند سعی در مطالعه و توجه بیشتر به عمومی ها دارند لذا شما هم نباید از غافله رقبا عقب بمانید و بطور متعادل تخصصی و عمومی ها را با هم پیش ببرید.

روش مطالعه عمومی ها بیشتر مرور و خواندن دوباره دروس است زیرا که این دروس کمی فرار هستند و تنها با مرور به حافظه ی بلند مدت شما انتقال می بابند.

 تست زنی زماندار فقط جهت افزایش سرعت عمل در حل تست های عمومی است که توصیه می شود در این روزها فقط تست های سراسری کار شوند.

تکنیک افزایش درصد در دورس عمومی همیشه اولویت با مرور های مکرر و دقیق است تا در صورت وجود اشکالات و ضعف ها، بتوان با مرور مجدد رفع شوند.

  • در مباحث دشوار ، بازه های زمانی را کوتاه ولی بیشتر کنید:

اگر در مباحثی همیشه با وجود داشتن ساعات مطالعه بالا و تمرین و تست زنی زیاد ، باز هم ضعف داشته اید و درصدهای کمی هم در آزمون ها گرفته اید به هیچ عنوان نباید در این روزهای باقیمانده نسبت به این ضعف های بی اعتنا باشید. شما میتوانید مباحث سخت را به صورت تایم های کوتاه ولی چندین باره بخوانید .نتیجه شگفت انگیز خواهد بود. هیچ مبحثی را به یکباره و در یک تایم طولانی نخوانید و تست نزنید. رمز رسیدن به درصد های بالا در کنکور داشتن تنوع درسی و تستی است.لذا هر چه تنوع درسی شما در یک روز بیشتر باشد ،در کسب درصدهای بیشتر موفق تر خواهید بود.

  • تغذیه و خواب کنترل شده ای داشته باشید:

فشار کنکور و ساعات مطالعه ی بالا, گاهی به روح و جسم شما آسیب وارد می کند. لذا نباید تغذیه و خواب را نادیده بگیرید.

شب بیداری ها باعث ضربه به روز های بعد از آن و خوردن غذاهای سنگین باعث خواب آلودگی می شوند.

غذاهای مقوی و خواب کافی و همچنین شروع صبح ها با یک صبحانه با ارزش غذایی بالا, مغز شما را آماده ی پذیرش درس های مختلف می کند و راندمان و گیرایی شما تا حدود زیادی بالا می رود.

  • جمعبندی های مکرر و سریع داشته باشید:

بهترین و معروفترین سبک جمع بندی روش سه روز یک بار است که این روش برای هر داوطلب باید براساس سطح درسی تنظیم شود .

مثلا برای داوطلبان قوی که تراز ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ به بالا هستند ، سه روز یکبار جمعبندی مناسب است , ولی برای داوطلبان سطح ضعیف تا متوسط به دلیل داشتن ضعف در برخی مباحث خوانده شده و نیز مطالعه گزینشی برخی مباحث ، می توانند جمع بندی های جامع هفتگی داشته باشند که آخر هر هفته آزمون جامع از خود بگیرند و بقیه هفته را جهت تثبیت و مرور بیشتر و البته تست زنی سراسری و بررسی تست های قبلا کار شده بپردازند.

  • تست هایی که قبلا نتوانسته بودید بزنید را الان کار کنید:

در ابتدای شروع به مطالعه یک مبحث تعدادی از تست ها را نتوانسته بودید پاسخ دهید که با گذاشتن علامت و موکول کردن آن به زمانی دیگر رها شده اند. لذا اکنون می توانید با تکیه و اعتماد به خوانده های خود در طول این مدت این تست ها را کار کنید.

  • تست های عمومی سایر رشته ها بهترین منبع تستی اند:

همانطور که در ابتدا گفتیم در این زمان های باقیمانده تا کنکور نباید تست  های تالیفی کار کنید هم در عمومی ها و هم در اختصاصی ها . با توجه به تاکید بسیار جهت مطالعه بیشترعمومی ها در این مدت زمان باقیمانده ، توصیه میشود تست های سراسری عمومی سایر رشته ها نیز کار شوند.

  • در آزمون های جامع نزدیک به روز کنکور حتما شرکت کنید:

با توجه به اینکه برخی آزمون های جمعبندی خود را خیلی زودتر تمام میکنند لذا توصیه اکید میشود حتما در آزمون های جامعی که نزدیک به تاریخ کنکور هستند حتما شرکت کنید.این باعث میشود هم استرس روز کنکور کمتر شود و هم با آمادگی روحی و علمی بیشتری در جلسه کنکور حاضر شوید و استراتژی روبرو شدن با تست های جدیدتر را بهتر بسنجید و پیاده سازی کنید.

  • ترس از فراموشی مطالب را کنار بگذارید:

مهمترین و خطرناکترین معضل مطالعاتی که اکثر داوطلبان در این تایم با آن مواجه اند ، ترس از فراموشی مطالب خوانده شده است. ترس از فراموشی باعث ترس در داوطلب و وسواس مطالعاتی وی می شود . مدت زمان مرورها خیلی زیاد و روال تست زنی و جمعبندی ها کند می شود.  در صورت داشتن برنامه اصولی جمعبندی میتوانید این شرایط را نداشته باید و با آمادگی بیشتر سر جلسه کنکور حاضر شوید.

  • کار با تست های کنکوری اولویت اول و آخر باشد:

در مدت زمان محدود باقی‌مانده تا کنکور نباید سراغ تست های تالیفی بروید. بهترین اولویت تست زنی شما تست های کنکورهای ۵ سال اخیر و سپس تست های ۱۰ سال اخیر هستند. بهترین استراتژی تست زنی این است که با توجه به اینکه سبک طرح تست در تمامی مباحث همانند سال‌های گذشته است لذا تمام تمرکز خود را بر روی کنکور های سراسری بذارید. در این رابطه مقاله ی ما را درباره ی “تست زنی” مطالعه نمایید.

  • دروس حلیاتی را به روش آزمون دار تست بزنید:

دروس تخصصی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی که بیشتر حل کردنی هستند، بهتر است به صورت آزمون‌ زمان دار و جامع از خودتان بگیرید. توصیه می شود که تعداد تست ها و هم چنین مدت زمانی که برای پاسخ گویی به تست ها اختصاص می‌دهید مطابق با مدت زمان کنکور سراسری باشد. بازهم توصیه میشود که آزمون جامع باشد تا برای هر درس تمامی مباحث و بودجه بندی های آن درس را شامل شود.

تحلیل آزمون را انجام داده و برای مواردی که نیاز به مرور و رجوع به کتاب و جزوه دارید حتما رفع اشکالات را انجام دهید.

  •  با آرامش خلاصه هایتان را مرور کنید:

در ماههای گذشته شما را به نوشتن حاشیه نویسی ها و نکته برداری ها تشویق کردیم و از اهمیت مرور و مطالعه حاشیه نویسی و نکته برداری در ماه‌های انتهایی سال بسیار گفتیم. الان بهترین منبعی که می‌توان برای مرور مباحث مختلف از هر درسی استفاده کنید همان حاشیه نویسی ها و یادداشت‌هایی هستند که در زمان مطالعه دقیق در طول سال تحصیلی برداشته‌اید.پس با آرامش و تمرکزی بیشتر آنها را بخوانید و مرور کنید.

  • مباحث خوانده شده از پیش ۲ را زیاد مرور کنید:

داوطلبانی که برخی از دروس را هم چنان تمام نکرده‌اند و بعضی از مباحث پیش دانشگاهی ۲ برای آن‌ها باقی‌مانده است، توجه داشته باشند که حتما مباحث خوانده شده از پیش ۲ را زیاد مرور و تست زنی داشته باشند و نگرانی بابت مرور نداشتن پیش ۲  را نداشته باشید.

با برنامه ریزی عالی و اصولی میتوان به ثبیت هر چه بیشتر مباحث در ذهنتان کمک کنید. و اما در پایان نکته ای در مورد سوال خیلی از داوطلبانی که میپرسند: چگونه ساعات مطالعه بالا را حفظ کنیم؟چند ساعت بخوانیم؟

پیشنهاد ما این است که با ساعت مطالعه کمترو البته کافی شروع کرده و آرام آرام آنرا افزایش دهید. ما در اینجا ساعت مشخصی را پیشنهاد نمی کنیم زیرا که ساعت مطالعه ی هر فرد متفاوت است.

همچنین بهتر است که تایم خواب منظم و ثابتی داشته باشید تا راندمان مغز شما افت نکند.

مشخص بودن تایم مطالعه باعث افزایش کیفیت در مطالعه میشود پس حتما تایم مطالعه خود را بنویسید تا بدانید در طول روز چه کرده اید

نکته مهم: بالا بودن میزان ساعت مطالعه، لزوماً به معنای عملکرد درست نیست. کیفیت مهم‌تر از کمیت است؛ بنابراین به جای آنکه روی افزایش ساعات مطالعه تمرکز کنید، بهتر است تکنیک‌های مطالعه صحیح را بیاموزید.

برنامه ریزی در ایام عید :

ایام عید برای دو گروه از دانش آموزان بسیار مهم است :

  1. دانش آموزان سال سوم که برای امتحانات نهایی درس میخوانند.
  2. دانش آموزان کنکوری

تعطیلات نوروز فرصت بسیار مناسبی برای درس های عقب افتاده و مرور قسمت هایی که در آنها مشکل دارید و همچنین تست زنی میباشد.

همانطور که گفته شد این تعطیلات برای دانش آموزان سال سوم نیز بسیار مفید است چرا که می توانند سوالات سالهای گذشته را مرور کرده و خود را بیش از پیش برای امتحانات نهایی آماده سازند.

 این دوران برای دانش آموزان کنکور دوران طلایی است که ازآن می توانند برای جبران عقب افتادگی ها, تست زنی و مرور و جمع بندی دروس استفاده کنند.

برای برنامه ریزی این تعطیلات باید مکان مناسبی برای مطالعه داشته باشید ( درصور آرام بودن, منزل و درصورت آرام نبودن منزل  از کتابخانه ها استفاده کنید و یا در اردوهای مطالعاتی شرکت کنید).

پیشنهاد ما این است که برای هر درس لیستی از عنوان های مهم تهیه کنید  و بر اساس آنها برنامه ریزی نمایید.

تا جاییکه امکان دارد مرور کنید ( درس ها را از اول نخوانید) و پس از آن تست های زیادی بزنید زیرا که تست زنی باعث تثبیت مطالب و تکمیل کننده ی دروس است.

اولویت های برنامه ریزی در فرصت های باقیمانده جهت کسب رتبه سه رقمی

در این قسمت به نکات کلیدی که باعث افزایش تراز و بهبود رتبه در کنکور می شوند, می پردازیم.

همانطور که گفته شد مطالعه برنامه ریزی شده باعث :

۱:مانع پراکنده خوانی میشود.

۲: چون طبق اولویت و اهمیت مباحث برنامه ریزی صورت میگیرد لذا خیالتان از بابت پوشش حداکثری مباحث رتبه ساز رشته مورد علاقیتان آسوده تر خواهد بود و با آرامش و بدون هیچ دغدغه ای از عقب افتادن ، فقط درس می خوانید.

۳: از عقب انداختن برنامه ریزی و انباشته شدن دروس نخوانده جلوگیری می شود.

۴: به دلیل تعیین ساعات مشخصی جهت مطالعه درس مشخص ، تعهد به اجرای برنامه ریزی خود به خود بوجود می آید حتی در سخت ترین شرایط چرا که مغز عادت به مطالعه جزئیات در ساعات مقرری از روز پیدا کرده و همین باعث کشاندن شما به سر میز مطالعه خواهد شد به همین دلیل است که برخی داوطلبان به محض نخواندن درسی در ساعت مشخص خود دچار استرس و اضطراب وحشتناکی میشوند چرا که مغز در این حالت احساس خلاء میکند و اجرای برنامه روتین روزانه را از شما می طلبد.

۵:از فشردگی و حجم زیاد دروس کم میشود که این خود باعث جلوگیری از ناراحتی های هیجانی و استرس در شما می شود.

۶: مطالعه ای متعادل بین دروس اختصاصی و عمومی با توجه به درجه اهمیت هر دو بوجود می آید.

عوامل مهم در تنظیم برنامه ریزی کدامند؟

 در ابتدا,  برنامه ریزی باید براساس رشته ی مورد علاقه داوطلب چیده شود. برنامه باید انعطاف پذیر باشد تا در صورت عقب ماندگی از اجرای برنامه ریزی به دلایل شخصی و یا درسی بتوان دوباره به آن ریتم هماهنگ بازگشت. بطوریکه اگر در روزی مجبور به اضافه کردن یک یا چند درس جهت جبران عقب ماندگی ها شدید ،دچار استرس و ترس از نرسیدن نشوید. لذا استفاده از برنامه ریزی ثابت و طرح ریزی شده برای همه که از قبل تعریف شده است، به هیچ عنوان توصیه نمیشود چون انعطافی که در بالا ذکر کردیم را ندارند و خود عامل استرس و اضطراب خواهند شد.

اگر از برنامه ریزی مشاوری با تجربه و کارشناس در زمینه کنکور نمیتواند استفاده کنید توصیه میشود با راهنمایی هایی که در اینجا گفته میشود, نکات برنامه ریزی را بخوانید و در برنامه های درسی روزانه و هفتگی خود اجرا کنید.

نکته بسیار مهم دیگر که حتما در بین ساعات مطالعه اوقات فراغت داشته باشید. رعایت این نکته باعث میشود در زمان هایی که به دلایل پیش بینی نشده ای از مطالعه عقب ماندید بتوانید بدون هیچ نگرانی و ناراحتی ساعات مطالعه خود را جبران کنید.

همه عواملی که میتوانند بر اجرای برنامه روزانه تاثیر منفی بگذارند را از قبل پیش بینی کنید.عواملی مثل بیماری،مشکلات خانوادگی ،اسباب کشی و…برنامه ریزی شما باید آنقدر حرفه ای و اصولی باشد که در مقابل مشکلات با قدرت اجرا شوند و توقف نداشته باشند لذا حتما ساعات مطالعه بالایی داشته باشد و آنرا حفظ کنید.

هر درس را با توجه به اهمیت و درجه سختی و آسانی آن در ساعات مشخصی از روزبخوانید. دروس حفظی را در اولین ساعات روز یا آخرین ساعات مطالعه در نظر بگیرید و برای مطالعه دروس استدلالی مثل ریاضی ، شیمی، فیزیک و هندسه و… را وسط های روز مطالعه کنید.

باز هم تاکید میکنیم که برنامه ی هر فرد متناسب با روحیه و سطح درسی آن داوطلب باید چیده شود. مثلا درسی که برای شما سخت و مشکل است در ساعاتی مطالعه کنید که تمرکز بیشتری دارید.

بازه های زمانی مرور را حداقل هفته ای یکبار انجام دهید. برای مثال جمعه ها.

از وقت های آزادی که در طول روز دارید تا می توانید استفاده کنید . میتوانید با خواندن فلش کارت و خلاصه ها شروع کنید.تند خوانی و ورق زدن جزوه و کتاب ، نگاه کردن به پاورقی ها ،اشکال،فرمول ها و نکاتی که بیشتر بصری یا تصویری هستند.

در برنامه ریزی درسی روزانه حتما تنوع درسی داشته باشید. بطوریکه دروس عمومی و اختصاصی همزمان باهم و بصورت یک در میان پیش روند. چرا که مطالعه پشت سرهم مباحثی که شبیه به هم در مباحث و درجه سختی بالایی هستند باعث خستگی ذهنی و کاهش ساعات مطالعه می شوند.

تکنیک های طلایی نفرات برتر که نمی دانید

حتما برنامه ی فردا را امروز بنویسید یا از مشاور خود بخواهید برنامه ی درسی فردا را برای شما بفرستد .این تکنیک باعث       می شود شما قبل از خواب با دیدن برنامه ی درسی فردا و اینکه قرار است فردا چه مباحثی را بخوانید و چگونه تست بزنید، مغز را آماده باش کند.

اگر خودتان برنامه ریزی میکنید حتما برنامه ی درسی خود را با دبیر یا شخصی با تجربه در میان بگذارید تا اشکالات شما در برنامه ریزی تصحیح شوند ولی اگر مشاور شخصی دارید حتما باید خط به خط هر آنچه که مشاورتان می گوید عمل و اجرا کنید.

زیاد ذهن را درگیر این نکنید که شاید نتوانید برنامه ها را خوب و دقیق اجرا کنید بلکه فقط با تلاشی مضاعف، صبر و واقع بینی در مسیر حرکت اجرای برنامه ریزی قرار بگیرید بدون لحظه ای توقف.

گزارش درسی روزانه خود را در جایی ثبت کنید و اگر مشاور خصوصی دارید حتما در پایان ساعات مطالعه گزارش روزانه را به مشاورتان ارسال نمایید تا اگر اشکالاتی وجود داشته باشد ،همان روز شناسایی، بررسی و رفع شوند و به روزهای بعد موکول نشوند و این سیکل معیوب ادامه دار نباشد.

سوالات متداول برنامه ریزی کنکور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *