صفر تا صد روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز

دکتر رونقی
صفر تا صد روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز

همان طور که می دانید ،برنامه آزمون ها درهنگام نوروز بگونه ای است که به دروسی که قبلا خوانده شده اند می پردازد. دلیل و هدف آن نیز بازیابی و تثبیت مطالب از قبل مطالعه شده در ذهن دانش آموزان است.

بیشتر دانش آموزان در دوران سرنوشت ساز عید شروع به مطالعه ی  دوباره ی کتاب های درسی یا درسنامه های کتاب های کمک آموزشی می کنند و نهایتا تست زنی را آغاز می کنند;این کار با توجه به تعداد دروس بسیار وقت گیر و ناکارآمد می باشد، از طرفی نیز چیزی به دانش دانش و علم دانش آموزان نمی افزاید.

 روش پیشنهادی دپارتمان ما که دانش اموزان رتبه برتری ما نیز از تاثیرات مفید آن بسیار بهره مند شده اند این است که ابتدا حل تست های گزینشی و سپس مطالعه ی مطالب فراموش شده و  تقویت نقاط ضعف است .به این صورت که شما در اولین مرحله به سراغ تست های گزینش شده (یعنی تست هایی با تعداد کم که شامل همه ی تیپ های سوالات کنکور باشد و مطالب مهم را پوشش دهند )هنگام حل این تست ها بخشی از مطالب طی فرآیند تفکر شما برای حل مسئله بازیابی می شوند که این بازیابی باعث می شود مطالب به شکل شگفت انگیزی یه خاطرتان سپرده شوند.همچنین با حل این تست ها می توانید نقاط ضعف و قدرت و مطالبی را که فراموش کرده اید را پیدا کنید تا در مطالعه تمرکز خود را بر همین مباحث بگذارید .بدین ترتیب مقدار قابل توجهی از زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

لزوم داشتن برنامه ریزی از عید تا کنکور

لزوم داشتن برنامه ریزی از عید تا کنکور

یکی از علل موفقیت قبولی های کنکور در سالهای گذشته ،استفاده از زمانهایی بوده است که باقی داوطلبان از آن ها استفاده نکرده اند و این داوطلبان بیشتر سرعت گرفته و درس خوانده اند. یکی از این زمان های بسیار مهم و سرنوشت ساز که به دوران طلایی نیز معروف است،تعطیلات عید می باشد.

معمولا داوطلبان ساعات مطالعه خود را یعنی کمیت مطالعه را در این چند ماه پایانی بیشتر میکنند و حجم مطالب یعنی بحث کیفیت را هم افزایش می دهند که در نتیجه نیاز به مرورهای مکرر کمترشده و کیفیت در مطالعه رعایت می شود. با فرا رسیدن این دوره از کنکور تقریبا تمامی داوطلبان اشتباهات و اشکالات خود را متوجه شده اند و در این مدت که داوطلبان همه چیز کنکور را ازجمله آزمون های آزمایشی تا انواع منابع درسی، آزمون وخطا کرده و تجربه کسب کرده اند و بخوبی می توانند  تشخیص دهند که کدام منابع بهتراست و کدام فایده ای  ندارد.

در این دوره شما بخوبی خود را شناخته اید و میدانید که چه کار هایی باعث افزایش تمرزکتان می شود و چه کارهایی تمرکزتان را مختل می کند. در این زمان شما درکتان از و ضعیت خودتان بیشترشده است. در این موقعیت با توجه به وضعیت خودتان بهتر می توانید تصمیم بگیرید که چه مطالبی را کمتر و چه مطالبی را بیشتر بخوانید و مرور کنید.

در تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

در تعطیلات عید چگونه درس بخوانیم؟

با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات عید ،سوال بسیاری از دانش آموزان این است که چگونه در دوران عید درس بخوانیم بگونه ای که از این زمان بهترین استفاده را کرده باشیم؟ در ادامه قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم که در دوران طلایی عید چگونه درس بخوانید.

دوران عید به طور معمول از ۲۵ اسفند شروع و تا ۱۴فروردین ادامه خواهد داشت ، در صورتی که درست از آن استفاده شود ، شامل (حداقل) ۱۲ روز مطالعاتی خواهد بود. در حالی که دانش آموزان در این ۱۲ روز مطالعاتی (که ۷ روز نیز مربوط به استراحت خواهد بود) می توانند ۱۰ ساعت مطالعه کنند که حدود ۱۲۰ ساعتدر مجموع خواهد بود.

ممکن است شما معتقد باشید که با مطالعاتی که در طول سال تحصیلی داشته اید ،بهتر است استراحت کنید ، اما بدانید که بسیاری از رقبای شما در این دوران مطالعه خواهند کرد و به طور قطع اگر شما این کار را نکنید از آنها فاصله خواهید گرفت.

مطالعه در دوران عید ۲ مزیت مهم به همراه دارد:

۱ – آمادگی مطالعاتی شما افت نمی کند:

دونده ای را تصور کنید که خود را برای شرکت در مسابقات آماده     می کند و به صورت شبانه روزی تلاش می کند ؛ اما اگر ۱۰ روز و یا بیشتر ، تمرینات خود را رها کند ، آمادگی او پایین می آید.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در سالهای گذشته به دلیل عدم مطالعه در دوران عید یا تابستان ، پس از شروع مجدد مطالعه ، احساس کرده اید کار دشواری در پیش دارید ,البته در سالهای گذشته به دلیل نبودن حساسیت ویژه ، این موضوع اهمیت چندانی نداشت ؛ ولی در سال کنکور ارزش لحظات بسیار زیاد و تعیین کننده است.

۲ – فاصله خود را با رقبایتان حفظ خواهید کرد:

تصور کنید در دوران عید برخی از رقبای شما درس می خوانندئو برخی دیگر درس نمی خوانند ، در این صورت اگر شما خوب مطالعه کنید از کسانی که درس نخوانده اند ، سبقت گرفته و در ضمن فاصله خود را نسبت به  سایر دانش آموزانی که درس خوانده اند نیز حفظ کرده اید.

برنامه ریزی در ایام عید

همانطور که گفته شد دوران طلایی عید باید به بهترین نحو خود اجرا شود. حال که به نقطه ای رسیده اید که خودتان و همچنین کنکور و منابع آن را بهتر می شناسید, یک برنامه ریزی کافیست تا شمار را در مسیر درست قرار داده بگونه ای که از تمامی ۱۲۰ ساعتی که گفته شد بتوانید استفاده کنید.

ایام عید برای سه گروه از دانش آموزان بسیار طلایی و مناسب است:

  1. دانش آموزان کنکوری  که از برنامه درسی خود عقب افتاده اند و به دنبال جبران آن هستند.
  2. دانش آموزان کنکوری که تا آخرین لحظه بخوبی درس خوانده اند و بدنبال جمع بندی و مرور مطالب هستند. 
  3. دانش آموزان سومی که قصد مرور درس ها را دارند.

برای برنامه ریزی عید در مرحله ی اول شرایط خانه ی خود را در نظر بگیرید. حتما برای تفریح خود نیز برنامه داشته باشید و با خانواده هماهنگ کنید. اگر خانواده ی پرجمعیتی هستید یا رفت و آمد به خانه ی شما زیاد است می توانید از اردوهای مطالعاتی استفاده کنید و یا به کتابخانه بروید و اگر خانه ی شما ساکت است می توانید همانجا را برای مطالعه ی درسهایتان انتخاب کنید. در نهایت باید مطالعه ی مفید بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت را داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما برای برنامه ریزی این است که یک A4 برای هر درس بردارید و سرفصل های مهم و سوال خیز را در آن یادداشت کنید تا بدانید چه چیز هایی را باید بخوانید.

این برگه ارزش بالایی دارد زیرا که ماه اخر کنکور, شما یک لیست از مباحثی دارید که در آن ها مشکل دارید و با مرور و تمرین دوباره میتوانید بازهم نقاط ضعفتان را برطرف کنید.

سعی کنید در روز دو درس ماژور و دو درس مینور مطالعه کنید. از زدن تست غافل نشوید چون یک مطالعه اصولی با زدن تست کامل میشود.

پیشنهاد ما برای سومی ها هم حل کردن نمونه سوالات سال های قبل   می باشد حل سوال تشریحی به زدن تست برای سال سومی ها ۷۰ به ۳۰است.

سعی کنید  مطالعات خود را از ابتدا شروع نکنید و فقط مرور کنید. فقط مطالبی که مهم تر هستند و مشکل بیشتری با آن ها دارید را مطالعه کاملتری داشته باشید.

نکات طلایی برای عید نوروز

عده‌ای بر این معتقدند که تعطیلات عید فرصتی طلایی برای جبران عقب ماندگی ها و پیشی گرفتن از رقبا است ولی عده‌ای می گویند تعطیلات عید زمان مناسبی برای استراحت داوطلبین کنکور است اما کدام  یک حقیقت دارد؟ کدام یک باعث موفقیت داوطب می شود؟
با کمال تعجب هر دو مطلب تا حدودی صحیح است.تعطیلات عید فرصت مناسبی برای دانش آموزان است که اندکی استراحت کنند.
تعطیلات نوروز همچنین فرصت مناسبی برای جبران عقب ماندگی ها می باشد و دانش آموز باید با یک برنامه ریزی دقیق  هر دو را در کنار هم داشته باشد زیرا تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای کم کردن استرس

 می باشد .پس از هر دو جنبه این قضیه استفاده کنید و هم از تعطیلات لذت ببرید و هم به مطالعه دروس خود به طور روزانه و مرتب بپردازید.

نحوه ی مطالعه دروس عمومی در ایام عید چگونه است؟

نحوه ی مطالعه دروس عمومی در ایام عید چگونه است؟

در طی سال های اخیر داوطلبان کمتر به دروس عمومی توجه میکنند و حتی برخی داوطلبان در نیمسال اول خواندن عمومی ها را کاملا کنار میگذارند. به عقیده ای آنها عمومی ها حفظی هستند و در ماه های نزدیکتر به کنکور باید خوانده شوند.درحالیکه وقتی درنیمسال دوم مباحث عمومی کمی حجیم تر می شوند مثل ادبیات و دین و زندگی،درآزمون ها به دلیل پاسخگویی کمتر به عمومی ها ،تراز و رتبه پایین می آید واین به دلیل همان بی توجهی به عمومی ها در مطالعه ی روزانه است.

از سال ۸۴ به بعد سوالات عمومی ها خیلی حرفه ای تر و مفهومی تر طرح می شوند و دیگر نمیتوان عمومی ها را فقط بعد عید کامل خواند و به درصدهای خوبی رسید چرا که تمام مباحث عمومی همانند اختصاصی ها مهم و هوشمندانه طرح میشوند.دروس عمومی به شما درکنکور بسیار کمک میکنند و اگر میانگین پاسخگویی اختصاصی پایینی داشته باشید ولی عمومی های بالایی زده باشید،این نتیجه میتواند در کسب رشته های بسیارخوب به شما کمک کند و واقعا میتواند رتبه ی شما را جابجا کند.
در دوران طلایی عید به دلیل انگیزه ی بیشتر و سرعت بیشتر که اکثر داوطلبان در مطالعه پیدا میکنند،باید از این فرصت استفاده کنید و به کمک عمومی ها بشتابید و طرز فکرخود را نسبت به عمومی ها تغییر دهید .درست است که اختصاصی ها مهمتر هستند ولی مطمئنا ۸۰درصد ادبیات با ۸۰ درصد فیزیک میتواند در آزمونی که برای اکثر داوطلبان سخت بوده است،جایگاه مهمتری داشته باشد.

در دوران عید باید ۷۰درصد از زمان خود را به مطالعه ی اختصاصی ها بگذارید و حداقل ۳۰ درصد از زمان خود را به یادگیری عمومی ها صرف کنید.حتما در این ایام تست های عمومی را کار کنید تا بیشتر با دید طراح و انواع تست ها آشنا شوید که با اینکار به راحتی میتوان حداقل تا ۴۰درصد عمومی ها را مطالعه و جمع بندی کنید.

اکثر داوطلبان قبولی سالهای گذشته ، هنگام انتخاب رشته ی خود اذعان میکنند که درصدهای بالای عمومی باعث افزایش تراز و کسب رتبه ی خوبشان بوده است. سعی کنید به این دروس به نسبت ساده تر، در این دوره کمی بیشتر توجه کنید تا بهره برداری بهتری از دروس داشته باشید. در تعطیلات سعی کنید مباحث کم حجم همانندعربی و انگلیسی را با تسلط کامل و افزایش تست زنی ها به اتمام برسانید تا بعد از عید بتوانید چندین بار این دو درس بسیار مهم را مرورکنید و برتسلط خود بیفزایید و درماه های بعدی به بقیه ی دروس عمومی همانند ادبیات و دینی بیشتر بپردازید.

نکاتی که در دوران عید باید رعایت کنید:

نکاتی که در دوران عید باید رعایت کنید:

  • تمام نکردن کتاب های درسی در دوران عید:

تنها مهارتی که الان میتواند در این دوره ی حساس در افزایش درصدها کمک کننده باشد،تکرار و تمرین زیاد مطالبی است که طبق نظر مشاور کنکور ،کارشناسی شده است و فقط باید به کیفیت مطالعه ی این مطالب فکر کنید و به همین مقدار قانع باشید. تسلط داشتن برروی همان مقدار مطالب بهتر از مطالعه ی سرسری کل کتاب است.

  • تمرکز برروی تست های مشکل دار:

بدون شک تا رسیدن به دوره ی طلایی عید تست های زیادی را زده اید و برخی از آنها را با علامت مشخص کرده اید و مشکلی در آنها دارید, مرور این نوع تست ها باعث کاهش خطای شما در آینده خواهد شد.

  • مرور و تقویت نقاط ضعف در دروس و آزمون ها:

همچنین تا دوره ی عید شما آزمون هایی را داده اید و نقاط ضعف خود را پیدا کرده اید. پیشنهاد ما این است که این مطالب را مرور کنید و نقاط ضعفتان را به نقاط قوتتان تبدیل نمایید.

مطالعه امتحانات نهایی دردوران عید و برنامه ریزی برای کسب معدل بالا:

مطالعه امتحانات نهایی دردوران عید و برنامه ریزی برای کسب معدل بالا:

همانطور که ذکر کردیم دوران عید تنها برای کنکوری ها نیست و زمان بسیار مناسبی برای سال سومی ها است تا که بهترین نمرات را در امتحانات نهاییشان کسب کنند. در این قسمت می خواهیم به اهمیت امتحانات نهایی ، چگونگی برنامه ریزی و استفاده از فرصت تعطیلات در جهت افزایش تسلط بر دروس نهایی, بپردازیم.

همانطور که می دانید امتحانات نهایی مهم و بر کسب نتایج برتر در کنکور سراسری تاثیر گذارند چرا که جزء مباحث پایه هستند و تسلط بر پایه باعث راحت شدن مطالعه مباحث زنجیروار بعدی در سال چهارم  می شود. توجه داشته باشید که منظور ما از تاثیرگذاری معدل نهایی بر کنکور تاثیر گذاری ۱۰۰% نیست بلکه نکاتی است که توضیح زیاد آن اکنون مد نظرمان نیست چرا که بسیار پییچیده و نیز غیر قابل پیش بینی هستند. با این حال در این تصویر تاثیر نمرات امتحانات نهایی را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که سهمیه مباحث از دروس نهایی در کنکور سراسری تنها ۳۰% است که اگر همت کنید این درصد را می توانید در یک ماه از آن خود کنید و از طرفی در مباحث سال چهارم نیز مشکلی نخواهید داشت. شما در تعطیلات حداقل ۲۰ روزه نوروزی میتوانید با تلاش و پشتکار به این هدف دست یافتنی برسید.

فرصت تعطیلات میتواند سکوی پرتاب شما به سمت قبولی در رشته های پزشکی، حقوق، مهندسی و… باشد.

نکات مهم جهت برنامه ریزی مباحث امتحانات نهایی در تعطیلات نوروز:

  • ۱- سعی نکنید همه دروس را در عید بخوانید, بلکه باید مباحث را به صورت گزینشی و به ترتیب اولویت و اهمیت برنامه ریزی کنید و بخوانید.

داوطلبان تجربی باید مباحث زیر را در تعطیلات برنامه ریزی کنند و بخوانند:

قوائد عربی-زیست –شیمی-گرامر زبان-فیزیک- ریاضی-قوائد زبان فارسی

داوطلبان ریاضی باید مباحث زیر را در تعطیلات برنامه ریزی کنند و بخوانند:

جبر-قوائد عربی-حسابان-شیمی-فیزیک-گرامر زبان-هندسه-قوائد زبان فارسی

داوطلبان انسانی باید مباحث زیر را در تعطیلات برنامه ریزی کنند و بخوانند:

آرایه های ادبی-قوائد عربی-منطق-زبان خارجی-قوائد زبان فارسی تخصصی-ریاضی

  • ۲- مباحث تحلیلی را در عید بخوانید. همانطور که می دانید مباحث توصیفی و به اصطلاح حفظی زود فراموش می شوند ولی تحلیلی ها اگر طبق اصول مطالعه شوند در حافظه ماندگار خواهند بود. مثلا به جای مطالعه درس حفظی دینی بهتر و حرفه ای تر آن است که قوائد عربی سال سوم و نیز در صورت داشتن اشکال در پیش نیازها به قوائد عربی سال اول و دوم نیز رجوع و رفع اشکال ها از همان دروس اول انجام گیرد.
  • ۳- حل نمونه سوال امتحان نهایی از آرشیو سال های گذشته بایدجزو برنامه ی روزانه شما در تعطیلات باشد. همانطور که در برنامه ریزی برای کنکور حل تست زیاد یکی از ارکان اصلی موفقیت در کنکور است ، حل نمونه سوال امتحانی از سال های گذشته نیز گام اصلی در رسیدن به معدل نهایی بالا است. پس در ضمن مطالعه مبحث مورد نظر باید نمونه سوالات مربوط به آن را نیز کار کنید.
  • ۴- به حل سوالات کتب درسی توجه و اشراف ویژه ای داشته باشید.

سولات و تمرینات کتب درسی شما هم در امتحانات نهایی مورد منبع طرح سوال خواهند بود و هم در کنکور. کافیست به سوالات نهایی چند سال اخیر نگاهی بیندازید . بیشتر سوالات عیناً و بدون حتی تغییر عدد و کلمه ای در امتحان آورده شده اند. منبع اول و آخر جهت طرح تست توسط طراح ، کتاب درسی شما است نه منبع دیگری. هر چند که در کنکور و در برخی مباحث نیاز به مطالعه کتاب درسی نیست ولی در امتحانات نهایی کتاب درسی تنها منبع شماست. پس فقط روی مباحث کتب درسی تمرکز داشته باشید.

  • ۵- برنامه تست زنی در تعطیلات را فراموش نکنید. به دانش آموزانی که در ابتدای سال برنامه تست زنی به صورت روزانه و پیگیر داشته اند اکیداً توصیه می شود این برنامه و روال را در تعطیلات نیز حفظ کنند حتی اگر با زمان خیلی کمتر از قبل باشد. چرا که قطع برنامه تست زنی یعنی خارج شدن کامل از چرخه مهارت های تست زنی. درست است که در سال سوم باید تمرکز بروی امتحانات تشریحی و نهایی باشد اما می توان با اختصاص مدت زمان اندک و حل تعدادی تست برای هر مبحثی اجازه داد مغز همچنان درگیر مهارت های تست زنی باشد. توجه داشته باشید که تسلط و رسیدن به مهارت های حل تست یک غنیمت بزرگ و توشه ی مفیدی برای هر داوطلب کنکوری است و نباید از آن به هیچ دلیلی چشم پوشی کرد چرا کهاین مهارت یک شبه بدست نمی آید. 
  • ۶- آزمون جامع از خود بگیرید. میتوانید هر روز با حل مجموعه سوالات مربوط به هر مبحثی که خوانده شده خود را در شرایط ارزیابی قرار دهید تا بدین شکل متوجه اشکالات خود شوید.
پرهیز از اتلاف وقت و تنبلی در عید با چند راهکار ساده ولی حرفه ای:

پرهیز از اتلاف وقت و تنبلی در عید با چند راهکار ساده ولی حرفه ای:

همانطورکه همه ی ما روزی حس تنبلی و اهمال کاری را پشت سر گذاشته ایم باید بدانیم که دانش آموزتن کنکوری نیز در دوران نوروز همین حس را دارند. حرکت همیشه در خلاف جهت بقیه سختتر است. و این حرکت مخالف در دوران عید بیشتر مشاهده  و حس میشود.

توجه داشته باشید که بحث تنبلی در اجرای برنامه ریزی های روزانه و بخصوص کنکور یک موضوع کاملا انگیزشی است.

در کل انسان در دو حالت می تواند باشد : یا در جهت اهداف حرکت می کند یا در خلاف جهت اهداف حرکت میکند.

و حالت دیگری وجود ندارد. زمانی که ما کاری انجام می دهیم و زمانی که ما در فکرمان اتفاقی را می گذارنیم حتما پالس هایی از جنس مثبت یا منفی در جهت اهداف یا خلاف جهت اهداف توسط مغزمان در حال انعکاس است و به عبارتی خودمان پیش فرض را مهیا می کنیم و یا حتی ممکن است در حال انجام آن زمینه سازی باشیم. توصیه می شود خوب بودن در اجرای برنامه ریزی ها را ادامه دهید.

اگر امروز ۱۲ ساعت مطالعه داشته اید باید سعی کنید فردا از امروز حتما پیشروی داشته و بهتر باشید,نه فقط ساعات مطالعه باید برای روز بعد بیشتر شود, بلکه حجم کارهای امروز قدری از حجم کارهای دیروز باید بیشتر باشد. سعی کنید تحت هر شرایطی انگیزه خود را از دست ندهید و هدف خود را به یاد آورید.

راهکارهای زیر را در جهت افزایش راندمان درسی در تعطیلات و غلبه بر تنبلی و اهمال کاری به کار گیرید:

  1. برنامه ی روزانه داشته باشید:

برنامه ی روزانه شما باید دقیق و ساعت به ساعت نوشته شود . دیدن برنامه ی دقیق جلو رویتان باعث میشود یک دید به آینده ی نزدیک داشته باشید و در درون خود استرسی احساس کنید. این استرس مفید است و باعث میشود مغز در حالت آماده باش و تلاش بیشتر در جهت رسیدن به نتیجه فعالیت کند.

  • منظم باشید:

زمانیکه احساس میکنید برنامه ی امروزتان کمی سنگین است و به احتمال زیاد نمیتوانید کامل آنرا به اجرا برسانید ،اراده ی خود را در نظر بگیرید و خود را مقید کنید به اجرای برنامه ی امروز بدون اینکه به پشت سرتان نگاهی داشته باشید.

  • به خودتان اعتماد داشته باشید:

یک برنده ، یک خیالباف است که هرگز منصرف نمیشود. اگر موفق به اجرای کامل برنامه ی امروز شدید ولی باز هم احساس می کنید که زیاد مطالعه خوب و مفید نداشته اید ، خود را نبازید و در عوض برای برنامه ی فردا خواسته هایتان از مطالعه ی مفید را اجرا کنید ولی زیاد به خود سخت نگیرید.

  • برای هر روزتان انگیزه داشته باشید:

تنبل شدن در اجرای برنامه ریزی ها به دلیل کمبود انگیزه و یا افسردگی استذکه گاهی اوقات داوطلب حتی نمیداند که چه می خواهد در این حالت به این بیاندیشید که برای چه درس میخوانید و علایقتان از درس خواندن و کنکور شرکت کردن چیست؟

مرور اهداف در اول روز و به موقع خستگی باعث افزایش انگیزه و پیشروی در مطالعه خواهد شد.

  • پیوسته در حال حرکت باشید و متوقف نشوید:

دلیل تاکید زیاد بر متوقف نشدن در هر شرایطی حتی در شرایط بد درصدها و افت تراز آزمون ها این است که تنبلی و اهمال کاری از شکاف های موجود در اراده ی ما سوء استفاده می کند. پس این عادت بد را میتوان ترک کرد چون یک ویژگی شخصیتی نیست.

  • استفاده از فرصت ها:

برای افزایش ساعات مطالعه و فرار از اهمال کاری و تنبلی باید از هر فرصتی به نحو احسن استفاده کرد. قدری به برنامه ها سرعت دهید. سریعتر بنویسید.سریعتر از سفره غذا بلند شوید. برای رفتن به کلاس زودتر آماده شوید.سریعتر کارهای شخصیتان را انجام دهید.

نکات پایانی و طلایی:

نکات پایانی و طلایی:

در کل اتلاف وقت و تنبلی کردن دلایل زیاد دیگری هم دارد. ممکن است داوطلب از سختی برنامه درسی رنج ببرد و در نتیجه داوطلب جذب برنامه نمیشود ,این دسته از داوطلبان همواره افق های بالاتر را میبینند. داوطلبی هست که ساعات مطالعه کمی دارد

توصیه میشود با قدم های کوچکتر برای مطالعه مباحث سخت تر شروع کنید و به یکباره به نوک قله نگاه نکنید.

در مقابل هم گاهی داوطلب هدف را بسیار آسان می داند و این باز هم  شروع تنبلی و اتلاف وقت است .

در مجموع مسیر کنکور با قدم های کوچک شما ساخته می شود و موفقیت شما نیز در گرو همین قدم ها است. بهترین کار آن است که قدم های خود را مطمعن بردارید و برنامه ریزی کنید و از تمامی زمان های خود به بهترین شکل استفاده کنید و هدف و انگیزه ی خود را از یاد نبرید که این دو از مهمترین عاملان حرکت شما در این مسیر هستند.

4 دیدگاه برای “صفر تا صد روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز
  1. راضیه مومنی گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از مقاله خیلی خوب و کاملتون
    من یه سوال داشتم اونم اینکه من از الان باید به دنبال برنامه ریزی عید نوروز باشم ؟

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام راضیه عزیز
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده
      بله از الان باید سرفصل های درس های قبل عید رو ببندید تا بتونید برنامه ریزی درستی برای عید داشته باشید
      موفق باشی

  2. گلی گفت:

    سلام اقای دکتر ممنونم بابت مطالب خوبتون ولی اقای دکتر من بخاطر همین تنبلی اهمال کاری از دی ماه درس رو کنار گذاشتم وحتی سر کلاس هم فقط حاضری میزدم از اول فروردین دیگه نمیتونستم خودمو با اون شرایطد تنبلی تحمل کنم و یجورایی خسته شدم از بیکاری ولی حالا خیلی از درسا روی دستم مونده بنظرتون امکانش هست تا اردیبهشت ماه برای امتحانات نهایی درسای مدرسه رو برسم چون من قبلا معدلم زیر ۱۹٫۸۰ نبوده منظورم موقع حضوری هست حالا هم نمیشه سال اخر مردود بشم امکانش هست راهنمایی کنید ک چطور خودمو به نهایی برسونم

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام گلی عزیز
      بله حتما با برنامه ریزی درست و‌پشتکار میتونید از پس امتحان ها بر بیایین
      نا امید نشید
      موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *