روش های کاربردی برای مطالعه درس هندسه

دکتر رونقی

هندسه

روش های کاربردی برای مطالعه درس هندسه

درس هندسه یکی از دروس تخصصی رشته ریاضی است که معمولا با بی توجهی دانش آموزان مواجه می شود. دانش آموزان رشته ریاضی باید آگاه باشند که هیچ کدام از دروس اختصاصی رشته آنها برای کنکور نمی تواند در حاشیه قرار بگیرد و هرکدام در جای خود با اهمیت و تاثیر گذار می باشد.

بودجه بندی درس هندسه در آزمون سراسری رشته ریاضی و فیزیک به صورت زیر می باشد.

%d9%87%d8%af%d8%b3%d9%87

حال که با اهمیت این درس در کنکور ریاضی آشنا شدید بهتر است پای صحبت برخی از رتبه های برتر کنکور بنشینیم و روش های مطالعه آنها برای درس هندسه را بیاموزیم.

آقای معین فلاحتگر رتبه یک رشته ریاضی در کنکور سال 88 هستند که تجربیات و اطلاعات مفید خود را در زمینه روش های مطالعه صحیح این درس پر اهمیت در اختیار ما قرار داده اند.

  • دانش آموزان باید توجه داشته باشند که مباحث درسی هندسه سالهای دوم و سوم به طور کلی با مبحث هندسه پیش دانشگاهی متفاوت هست. در حل سوالات هندسه 1و2 شما با رسم اشکال و کمی خلاقیت به سادگی می توانید به جواب مورد نظر برسید اما در هندسه پیش دانشگاهی تنها را ه حل استفاده از فرمول ها و تحلیل های خاص این درس هست.
  • بهترین راه برای فهم هندسه حل کردن تست و سپس مطالعه کامل و دقیق سوالات تشریحی آن می باشد که می تواند به شما کمک بزرگی در یافتن راه های خلاقانه برای حل نمودن مسائل دیگر باشد.
  • تست های هندسه عموما در حد متوسط طراحی می شوند و گاهی یکیا دو سوال پیچیده و مهم بین آنها پیدا می شود و بقیه به سادگی و با کمی خلاقیت و پشت کار قابل حل هستند.
  • سوالات انتهای فصل کتب درسی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند و توجه به آنها و فهم درستشان کمک بسزایی در حل تست های کنکور خواهد بود.
  • مباحث رسم مثلث و هندسه فضایی در سال سوم توجه و دقت بسیار بالایی می طلبد زیرا کوچکترین اشتباهی حاصل زحمات شما را به هدر خواهد داد.(برای حل این تست ها بهتر است به کمک مداد و خودکار یا هرچیز دیگری که در دسترس دارید شکل فضایی مورد نظر را در دنیای واقعی رسم نمایید و آن گاه آن را بشمارید.)
  • هندسه تحلیلی و جبر خطی سیر کاملا متفاوتی به نسب هندسه های قبل داند و مباحث به مراتب شیرین تر هستند. در واقع شما معادلات خطی را که در سالهای قبل با حالت 2 بعدی خوانده بودید در این کتاب به حالت سه بعدی خواهید خواند.
  • مبحث مقاطع مخروطی در این کتاب مهم ترین مبحث می باشد که کمی زمان بیشتری برای مطالعه طلب می کند.

در انتهای این مقاله قصد داریم چند نکته کلیدی برای مطالعه درس هندسه و هندسه تحلیلی به شما بیاموزیم که امیدواریم برایتان مفید و موثر واقع گردد.

  1. برای مطالعه درس هندسه وقت زیادی صرف کنید زیرا حل مسائل این درس مخصوصا در ابتدای راه کمی زمان بر خواهد بود پس زود خسته نشده و پا پس نکشید.
  2. بهترین روش برای یادگرفتن قضایا استفاده از اثبات آنهاست زیرا حفظ نمودن به هیچ عنوان موثر نبوده و به سرعت از ذهن پاک خواهد شد.
  3. برای مطالعه این درس بهتر است ابتدا مباحث را به طور کامل بخوانید و پس از فهم کامل آن کتاب را بسته و سعی کنید مطالب را به طور کامل به صورت ذهنی مرور نمایید.
  4. در زمان مرور، تمامی راه حل ها را با رسم اشکال و مرحله به مرحله انجام دهید و آنها را اثبات نمایید و سپس با باز کردن کتاب بررسی نمایید مسیر را بدرستی طی کرده اید یا خیر؟!
  5. همانطور که پیش تر اشاره نمودیم یکی از بهترین روش های حل مسائل هندسه کتب دوم و سوم رسم اشکال دقیق هندسی است که باعث ایجاد ایده های خلاقانه در ذهن شما می شود و شما را ساده تر به جواب خواهد رساند.
  6. توجه داشت باشید که حل مسائل هندسه عموما زمان بر و دشوار هستند پس اگر نتوانستید به سادگی آنها را حل نمایید نباید زود نا امید شده و از تلاش دست بکشید بلکه بهتر است تمرین خود را بیشتر نمایید تا تسلط کافی را بدست آورید.
  7. استفاده از روش های مطالعه گروهی و خلاصه نویسی می تواند برای فهم بهتر هندسه کمک بزرگی برای شما باشد.
  8. در حل مسائل هندسه تحلیلی توجه دقیق به مفهوم صورت سوال و مجهولات اهمیت بسیاری در حل دارد.
  9. بهتر است درحل مسائل این درس با بررسی دقیق ارتباطات معنایی و مفهومی بین مطالب بدست آورید زیرا این ارتباطات می تواند فهم مسائل را آسان تر نماید.
  10. پس از به اتمام رساندن مطالعه تمامی مباحث بهتر است برای تسلط بیشتر به بررسی و حل سوالات کنکورهای سال قبل بپردازید . توجه داشته باشید که دراغلب مواقع سوالات هندسه به صورت تکراری و دوره ای در کنکور آورده می شوند و حل این سوالات و بررسی دقیق جواب های تشریحی آنها می تواند شما را چندین پله بالا ببرد.

موفق باشید.

برچسب ها:(روش های کاربردی برای مطالعه درس هندسه،رتبه های برتر کنکور چگونه هندسه خواندند،نحوه ی مطالعه در س هندسه،نکات مهم هنگام مطالعه در س هندسه،چگونه هندسه بخوانیم،چگونه هندسه را 100 بزنیم،بودجه بندی درس هندسه رشته ریاضی،روش مطالعه هندسه1،روش مطالعه درس هندسه2،روش مطالعه در س هندسه تحلیلی،مشاوره کنکور،دکتر رونقی،مشاور برتر کنکور،مشاوره تلفنی و حضوری کنکور،کنکور ریاضی و تجربی،)

یک دیدگاه برای “روش های کاربردی برای مطالعه درس هندسه
  1. ???? ???? ????? گفت:

    با سلام نگران تغییر کتب درسی نباشید اگر خوب مباحث رو مسلط باشید مشکلی برایتان پیش نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *