تکنیک زمان های نقصانی

دکتر رونقی

همانطور که می دانید کنکور تنها دانش شما را نمی سنجد, مهارت های دیگر از جمله سرعت عمل نیز در بدست آمدن نتیجه ی مطلوب در کنار دانش الزامی است. این تکنیک های مختلف هستند که با استفاده از آن ها سرعت عمل بالاتری در پاسخ دهی سوالات خواهید داشت.

در این مقاله قصد داریم در مورد  دو تکنیک ضربدر و منها و همچنین زمان های نقصانی, که مکمل هم هستنید, بپردازیم.

تکنیک زمان های نقصانی چیست و چه کاربردی دارد ؟

تکنیک زمان های نقصانی چیست و چه کاربردی دارد ؟

یکی از روش هایی که برای مدیریت زمان در جلسه آزمون به کار می رود تکنیک زمان های نقصانی است ,که روشی مرسوم در بین داوطلبان کنکور است و نفرات برتر و اکثر داوطلبان از این روش موثراستفاده می کنند.

قبل از استفاده از تکنیک زمان های نقصانی لازم است با تکنیک ضربدر و منها آشنا باشید تا در صورت بکارگیری تکنیک زمان های نقصانی نتیجه ی مطلوب تری بدست آورید.

تکنیک ضربدر و منها چیست ؟

این تکنیک برای پیدا کردن سوالات آسان تر و گذشتن از سوالات وقت گیرتر بسیار موثر می باشد; بدین گونه که شما در جلسه ی

آزمون در مواجه با سوالات مختلف حالات متفاوتی خواهید داشت که شامل :

  • سوال را بلد هستید و آنرا حل خواهید کرد که در این صورت آنرا پاسخ داده و در پاسخنامه وارد می کنید .
  • حالت دوم زمانی است که شما میتوانید سوال را حل کنید ولی باید برای آن وقت صرف کنید تا بتوانید آن را حل کنید .یعنی در واقع شما مطالب را بلد هستید ولی زمان حل مسئله طولانی است .در این موارد شما در جلوی سوال علامت منفی قرار میدهید .
  • نوع دیگر سوالات به این صورت خواهد بود که شما اصلا موضوع مورد پرسش را نمی دانید و نمی توانید سوال را حل کنید .در جلوی این سوالاتی که نمیتوانید آنرا حل کنید علامت ضربدر قرار دهید تا در مراجعات بعدی وقت خود را برای آنها صرف نکنید .

اما روش ها زمان های نقصانی چیست و چگونه میتوان آن را اجرا کرد ؟

اما روش ها زمان های نقصانی چیست و چگونه میتوان آن را اجرا کرد ؟

در این تکنیک شما قسمتی از وقت هر درس را نگهداری میکنید و در پایان کار از آن استفاده میکنید . به عنوان مثال شما در ۴ درس عمومی خود در هر درس به میزان ۵ دقیقه از وقت را نگه میدارید و باید سعی کنید در زمان کم شده به سوالات پاسخ دهید . اگر از هر درس ۵ دقیقه را نگهداری کنید ,در پایان دروس عمومی شما ۲۰ دقیقه زمان خواهید داشت که این زمان صرف مرور و پاسخ به سوالاتی خواهد شد که نتوانسته اید در زمان مجاز به آنها پاسخ دهید.

حال در اینجا تکنیک ضربدر و منها به کمک شما خواهد آمد; بدینگونه که در وقت اضافه ای ک برای خود به وجود آورده اید به سراغ سوال هایی بروید که در جلوی آن ها علامت منفی گذاشته اید و سعی کنید تا به آن ها پاسخ دهید. در این قسمت به سرعت از کنار سوالاتی که با علاکت ضربدر مشخص کرده اید می گذرید و وقت خود را صرف آن سوالات نخواهید کرد.

نکته**سعی کنید زمانی که در دروس نگه میدارید زمان هایی رند باشد تا در محاسبه پایانی آنها دچار دردسر نشوید .

نکاتی  که در مورد این تکنیک باید رعایت کنید:

  • حتما از ساعت مچی دقیقی در جلسه آزمون استفاده کنید
  • زمان هایی را که هر درس به اتمام رسیده است در بالای آن یادداشت کنید تا در پایان بتوانید زمان باقیمانده را محاسبه کنید
  • با استفاده از این تکنیک به طور متوسط و معمول در پایان دروس عمومی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و در پایان دروس اختصاصی بیشتر از ۳۰ دقیقه وقت خواهید داشت که می توانید در این زمان به سوالات سخت و زمانگیر کنکور با خیال راحت پاسخ دهید و همچنین باقی سوالات را نیز مرور کنید .
  • سعی کنید که تکنیک زمان های نقصانی را در تمامی آزمون ها اعم از آزمون های آزمایشی و نیز آزمون هایی که خودتان در منزل کار میکنید استفاده کنید تا به تسلط بیشتری از آن برسید تا در روز کنکور با مشکل مواجه نشوید و بهترین عملکرد را داشته باشید .
  • در ادامه جداولی تنظیم شده است که به شما کمک خواهد کرد بهتر تشخیص دهید زمان ها را استفاده کنید .علاوه بر این جدول شما با داشتن یک مشاور کنکور تجربی میتوانید تمام این مطالب را در تمام مراحل تست ها انجام داده و آزمایش کنید

تکنیک زمان نقصانی دروس عمومی

تکنیک زمان نقصانی دروس اختصاصی

روش زمان های نقصانی

روش تکنیک زمان نقصانی

* اگر هنگام آزمون دچار کمبود وقت می شوید حتما مطلب زیر را مطالعه کنید *

در این روش شما ابتدا شروع به جواب دادن به سوالات هر درس کنید و از پاسخ دادن به سوالات شک دار و سوالات وقت گیر صرف نظر کنید و بعد از پایان این مرحله از زمان باقی مانده برای پاسخ دادن به سوالات سخت و شک دار باقی مانده استفاده کنید.

برای دروس عمومی

برای هر درس ۱۵ دقیقه در مرحله اول صرف میکنید ،به این گونه که :

از ساعت ۸ تا ۸:۱۵ را به ادبیات اختصاص دهید

از ۸:۱۵ تا ۸:۳۰ را به عربی اختصاص دهید

از۸:۳۰ تا ۸:۴۵ را به دین و زندگی اختصاص دهید

از ۸:۴۵ تا ۹ را به زبان انگلیسی اختصاص دهید

در این قسمت شما ۱۵دقیقه وقت دارید تا سوالات با علامت منفی را پاسخ دهید.

برای دروس اختصاصی :

دروس اختصاصی کمی متفاوت با دروس عمومی هستند. شما می توانید برای هر درس ۳۰ دقیقه در نظر بگیرید و در نهایت ۴۰ دقیقه اضافه داشته باشید و یا این زمان را کمتر و یا زیادتر کنید و این کاملا به خود شخص وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *