کدام آزمون آزمایشی را انتخاب کنم؟

دکتر رونقی

آزمون

کدام آزمون آزمایشی را انتخاب کنم؟

آزمون های آزمایشی بحث بسیار جالب و بسیار حساس در پیشبرد اهداف آموزشی است. و نقش تعیین کننده ای در سرنوشت و جایگاه علمی شما در کنکور سراسری دارد.همواره سوال پر تکرار و هر ساله ی تک تک داوطلبان کنکوری از مشاوران کنکوری این بوده است که در کدام آزمون آزمایشی ثبت نام کنند؟
البته ما در بحث آزمون های آزمایشی دو دسته داوطلب داریم.
دسته ی اول داوطلبانی هستند که با هم فکری و نظر و مشاوره های شخصی والدین تحصیلکرده ی خود و از همان سالهای قبل از دبیرستان اقدام به شرکت در آزمون های آزمایشی نموده اند.این گروه از داوطلبان اکثرا جهت قبولی در رشته و دانشگاه خاصی،زودتر از بقیه ی هم سن و سالهای خود استارت مطالعه ی حرفه ای و هدفمند برای قبولی با رتبه ی برتر و حتی تک رقمی را از سالهای قبل برنامه ریزی کرده اند.
اما گروه دوم از داوطلبان کنکوری افرادی هستند که دوره ی تحصیل خود را تا دبیرستان پشت سر گذاشته اند و اکثرا از همان سال پیش دانشگاهی اقدام به شرکت در آزمون های آزمایشی میکنند.
با این تعاریف و آنچه که از تب و تاب شرکت در آزمون های موسسات مختلف دیده میشود، میتوان با قاطعیت گفت که شرکت در آزمون های آزمایشی با قبولی در یک رشته و دانشگاه مطرح و تراز اول ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد و از دید اکثر داوطلبان نمیتوان بدون آزمون آزمایشی از سد کنکور گذشت.
اما در اینجا بسیار لازم و ضروری دانستیم که با توجه به سوال مکرر این روزهای بیشتر شما داوطلبان عزیز در این مورد توضیحات بیشتر و واضحتری ارائه دهیم که امیدوارم شما هم با مطالعه ی این توضیحات و کمی تامل و البته جوگیرنشدن و تحت تاثیر تبلیغات این روزها واقع نشدن ،بتوانید با توجه به سطح درسیتان در آزمون آزمایشی ثبت نام کنید.
قبل از هر اقدامی با آگاهی انتخاب کردن بهتر از چشم و گوش بسته انتخاب کردن است.
توجه داشته باشید که حجم مطالب کنکور در هر رشته ای بالاست و در مقابل زمان شما محدود است. و از طرفی نیز با توجه به ساختار و سیاست های طراحی تست در کنکور هر سال ،کاملا مشهود و ثابت شده است که لزوما یک داوطلب با پایه ی قوی دبیرستان و معدل بالا،نمیتواند یک کنکوری حرفه ای باشد لذا با این شرایط و فضای آموزشی ایجاد شده شرکت در آزمون های آزمایشی ،کلاس کنکور، منابع با کیفیت و استاندارد ،مشاوره و دیگر ابزارهای رسیدن به نتیجه ی خوب در کنکور همیشه به داوطلبان توصیه میشود و داوطلبان نیز کم و بیش از این ابزارها آگاهی دارند و سعی در استفاده ی این ابزارها دارند.

در واقع این آزمون های آزمایشی هستند که استفاده از این ابزارهای کمکی را برای هر داوطلبی و با توجه به سطح درسیش ملزوم و ضروری می نماید تا بتوانید در ماههای قبل از کنکور خطاهای آموزشی خود را بیشتر بشناسید و در تست زنی میدان آزمایشی بتوانید تمامی راهها را بخوبی آزمون و خطا کنید.
دقت داشته باشید که ما دراینجا از آزمون آزمایشی،کلاس کنکور،منابع با کیفیت و مشاوره بعنوان ابزارهای کمکی و یاری دهنده ی یک کنکوری حرفه ای نام بردیم ولی این بدان معنا نیست که اگر شما یک یا چند مورد از این ابزارها را نداشته باشید ،نتیجه نمیگیرید و قبول نمیشوید.بلکه شما باید با توجه به سطح درسیتان و راهنمایی گرفتن از فردی با تجربه در زمینه ی کنکور،یک یا چند تا از این ابزارهای را برای خود داشته باشید و با این ابزارها به جنگ کنکور بروید که اگر واقعا این انتخاب کارشناسی شده باشد،ابزارهای شما خواهد توانست کنکور را به زانو در آورد و این راز موفقیت نفرات برتر است که بهترین ها ابزارها و استراتژی ها را برای خود گلچین کردند.
خوب برگریدم به بحث آزمون آزمایشی،البته در مورد بقیه ی ابزارهای موفقیت در کنکور که در بالا به آنها اشاره شد،انشالله در مقالات بعدی مطالب مفیدی در اینجا ارائه خواهد شد پس فعلا در مورد انتخاب های فوق عجله نکنید و نگران نباشید…
اما آیا آزمون های آزمایشی برای تمامی داوطلبان با هر سطحی مفید است؟؟؟
در جواب این سوال مهم ابتدا باید اهداف یک آزمون آزمایشی را توضیح دهیم و اینکه آزمون های آزمایشی واقعا چه کاربرد و فوایدی بر مطالعه و پیشرفت درسی داوطلب میتواند داشته باشد…
اهداف اصلی آزمون های آزمایشی مطرح کشور ،ایجاد انسجام بین تمامی مباحث و اولویت بندی طرح تست و آزمون با توجه به شرایط لحظه ای است.یعنی اینکه در چه ماهی از سال باید و بیشتر بروی چه مباحثی با چه اندازه سهم مطالعاتی مانور داده شود و چه درس هایی بیشتر در آزمون ها مطرح شوند.
این جهت دهی ها و ارزیابی ها در قدم های اول نشان می دهد که شما تا چه حد بر مباحث مسلط هستید و این اطلاعات خود کمک شایانی به بهبود وضعیت و عملکرد درسی در طول یکسال کنکوری شما میشود و البته تا حدودی میتوان وضعیت و جایگاه خود را در بین دیگر رقیبان محک زد.هر داوطلب کنکوری باید به وضعیت درسی بقیه ی رقیبان خود نیز توجه داشته باشد و اینکه بیشترین داوطلبان مربوط به آزمون های کدام موسسه هستند،پر تیتراژترین کتاب های کنکوری که دست اکثر رقیبان است و دیگر شرایط رقیبان را باید زیر نظر داشته باشید راهنمایی و مشاوره گرفتن از افراد آگاه و با تجربه میتواند به شما در کسب این اطلاعات و آمار رقبا کمک بسزایی بنماید.
یکی از عوامل تعیین موفقیت نهایی شما ،ابتدا شرکت و ثبت نام در آزمون آزمایشی است .به آن دسته از داوطلبانی که به هر دلیلی نمیتوانند در آزمون های حضوری ثبت نام کنند توصیه میشود که جهت از دست ندادن این ابزار مهم و قدم اول رسیدن به موفقیت و نیز عقب نماندن از قافله ی کنکور و دیگر رقبا،میتوانند با برنامه ی آزمونی موسسه ی انتخابی خود درس بخوانند و برنامه ریزی داشته باشند و در روزهایی که آزمون حضوری برگزار میشود با تهیه ی نسخه ی آزمون مربوطه اقدام به گرفتن آزمون از خود نمایند.
و اما…کدام آزمون برای کدام داوطلبان ؟؟؟
به نکات زیر قبل از ثبت نام در آزمون های موسسات بیشتر توجه نمایید:
 به یاد داشته باشید هیچ آزمون آزمایشی بی عیب و نقص و کاملا مطابق با استانداردهای کنکور سراسری نیست و لذا ما باید به دنبال آزمونی باشیم که کمترین نقص ها و ایرادات را دارد.
جامعه ی آماری نشان از تجربه و با سابقه بودن موسسه و هیات علمی طرح تست آن و نیز تعداد داوطلبان شرکت کننده در آن دارد.
توجه داشته باشید که آزمون هایی که توسط برخی از موسسات در داخل مدارس و به صورت داخلی و خصوصی برگزار میشود به دلیل نداشتن سابقه و تبحر کافی مدرسین و طراحان تست آن ،سطح استاندارد بسیار ضعیفی دارند.
 در برنامه ی راهبردی آزمون ها باید تمامی مباحث امتحانی در جهت رسیدن به اهداف بودجه بندی های تعیین شده ،کاملا سازماندهی شوند.تعداد آزمون ها ،بودجه بندی دروس با توجه به وضعیت درسی و متناسب تمامی داوطلبان،تعداد مرورها،راحتی و قابل اجرا بودن برنامه ی آزمونی برای هر دسته از داوطلبان و نیز تعیین دروسی که بخاطر اهمیت بیشتر باید به فواصل مکرر مبحثی کار شوند مثل ریاضی ،زیست،فیزیک،شیمی و…در اولویت برنامه ی آزمونی باشند.
مزایا و معایب آزمون های قلم چی،گزینه ی دو،سنجش و گاج…
قلم چی
مزایا:جامعه ی آماری بالا- آزمون های مکرر از زوج درس ها-برنامه ی راهبردی منسجم و دقیق.اعلام سریع نتایج و کارنامه داوطلبان بعد از هر آزمون(4-5 ساعت بعد از آزمون)
معایب:طرح برخی از تست ها به مراتب سخت تر از کنکور—نبود امنیت و لو رفتن سوالات آزمون ها
گزینه ی دو
مزایا:طرح تست نسبتا استاندارد و مشابه کنکور سراسری به خصوص در آزمون های جمعبندی –هیئت علمی با تجربه –امنیت بالای سوالات و حوزه های امتحانی-رعایت پیش نیازها.اعلام نیایج در همان روز
معایب:جامعه ی آماری به نسبت پایین تر از کانون-فاصله ی زمانی آزمون ها نسبتا زیاد- آسان شدن بیش از حد و انتظار برخی دروس در برخی از آزمون ها.

گاج
مزایا:طرح تست نسبتا خوب و برنامه راهبردی نسبتا خوب.اعلام نتیاح در همان روز
معایب:جامعه ی آماری به نسبت پایین تر از کانون و گزینه 2 ،عدم توازن سختی سوالات بین دروس و طرح تست از مباحثی که در کنکور زیاد اهمیتی ندارند.
سنجش
مزایا:در آزمون های بعد عید جامعه ی آماری بالایی دارد-تست ها در دروس عمومی بسیار مشابه با کنکورسراسری -طراحان و هیئت علمی با تجربه.
معایب:جامعه ی آماری پایین در نیمسال اول و قبل از عید-فاصله زمانی آزمون ها زیاد،برنامه ی راهبردی سنگین و نامتناسب برای سال اولی های کنکور و نیز داوطلبان ضعیف و متوسط.بودجه بندی و برنامه ی نامناسب

(البته لازم به ذکر است که مقایسه جامعه آماری با توجه به شرایط و زمان متغیر است)

انتخاب با شماست چرا که شما فقط ، مسئول آینده ی خود هستید…

پیروز باشید.

(برچسب ها:کدام آزمون آزمایشی را انتخاب کنم؟،آزمون گاج بهتره یا قلم چی،کدام آزمون آزمایشی بهتره،مقایسه قلمچی ،گزینه دو ، گاج و سنجش،مزیا و معایب آزمون قلمچی،مزایا و معایب آزمون های گزینه دو،مزایا و معایب آزمون های گاج،مزایا و معایب آزمون های سنجش،مشاوره کنکور،)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *