پیام های انگیزشی :

چند ساعت در روز بخوابیم تا عقب نمانیم؟

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۶

چند ساعت در روز بخوابیم تا عقب نمانیم؟

سلام به شما داوطلب خستگی ناپذیر کنکور سراسری . با توجه به بهاری شدن هوا

در اکثر مناطق کشور همواره داوطلبان کنکوری در این روزها دچار مشکل اختلالات خواب می شوند

که واقعا اگر درست به برنامه خواب و بیداری خود توجه نکنید اونهم در این ماههای حساس و آخر

با کمبود ساعات مطالعه و افت وضعیت درسی مواجه خواهید شد لذا امروز می خواهیم

با ارائه نکات کلیدی در زمینه ی برنامه خواب در دوران جمعبندی کنکور

به افزایش ساعات مطالعه مفید شما عزیزان کمک کنیم.

داشتن خواب منظم یکی از اصول و نکات اساسی در برنامه ریزی روزانه هر داوطلب حرفه ای کنکوری است

بطوریکه خواب کم باعث افزایش خستگی و عدم تمرکز در طولانی مدت می شود

و البته خواب زیاد نیز باعث کسالت و بی حالی در طول روز می شود.

توجه داشته باشید که خواب نیز همانند خوردن و آشامیدن و نفس کشیدن برای بدن انسان اهمیت دارد

لذا نباید تحت هیچ شرایطی نادیده یا بی اهمیت تلقی شود .

هر چند که هنوز بحث بین محققان و دانشمندان سر اینکه مطالعه دیر وقت بهتر است

یا مطالعه در روز ، اختلاف نظرها و پژوهش های متناقضی وجود دارد

اما ما به عنوان افرادی که در زمینه کنکور تجربه داریم و خود نیز این مسیر را با موفقیت پشت سر گذاشته

و آزمون و خطا کرده ایم ، مطالعه  در ساعات  مختلف روز را به عهده داوطلبان گذاشته ایم .

اما توصیه پزشکی به داوطلبانی که شب تا صبح مطالعه دارند و صبح ها خوابند:

چون صبح ها عمدتا به خاطر خستگی مطالعه در شب ، خواب هستید

لذا خود را از نعمت نور خورشید محروم ساخته اید . عدم دریافت کافی نور خورشید

باعث افسردگی و کاهش انگیزه در شما میشود لذا توصیه میشود

این مقاله را از دست ندهید:  شیوه ی صحیح تست زنی 

حتما منابع سرشار از ویتامین دی را مصرف کنید تا جبران شود و افت تمرکز و انگیزه نداشته باشید.

برخی از داوطلبان واقعا عادت دارند فقط در سکوت نیمه شب تمرکز کنند

و با تاریک شدن هوا سطح انرژی شان به اوج خود می رسد و با احساس تجدید قوا

برای فعالیت جدید آماده تر هستند. اما برخی دیگر حتی با وجود اینکه شب ها زودتر می خوابند

ولی صبح ها با بی حالی و خوآب آلودگی بیدار میشوند به گونه ای که تا بعد از ظهر نیز نمیتوانند

بر این خواب آلودگی و کسالت غلبه کنند که همین مساله یکی از دلایل اصلی کاهش ساعات مطالعه

و بهره وری درسی در طول روز است.

ما عقیده داریم در هر ساعتی از شبانه روز که شما برای درس خواندن راحت هستید

می توانید برنامه درسی خود را اجرا کنید و نمیتوان در این زمینه یک فرمول ثابت و کلی برای همه در نظر گرفت.

چرا که داوطلب کنکوری درگیر حجم سنگینی از مطالب مر تبط بهم و زنجیروار در طول سال

و بخصوص در ماههای پایانی است و ممکن است در طول سال روزهای زیادی باشند

که شب ها را نتوانید بخوابید و یا حتی با جود اینکه در طول روز استراحت

و خوابی عمیق نداشته اید ولی بازهم شب را نمی توانید بخوابید.

در این صورت خود را مجبور نکنید که حتما و هر طور که شده به خواب بروید

بلکه به سراغ میز مطالعه خود بروید و درس بخوانید . این خیلی بهتره…

تذکر: دو روز قبل از آزمون که مختص جمعبندی است سعی شود

حداقل خواب شبانه ۶ ساعت باشد تا صبح سر جلسه آزمون مغز کاملا در حالت هوشیاری باشد

و به دلیل شب زنده داری خسته نباشد. متاسفانه بسیاری از داوطلبان خوب که در طول

این مقاله را از دست ندهید:  ‍ چرا صبحانه خوردن برای دانش آموزان مهم است؟

دو هفته بسیار درس خوانده اند این دو روز قبل از آزمون را  آنقدر درگیر بحث جمعبندی مرور

و تست زنی مباحث آزمون می شوند که حواسشان نیست با این کار بهره وری مغز کاهش یافته

و برای روز بعد مغز در حالت خواب عمیق قرار می گیرد و توانایی تحلیل ، درک و تجزیه ۸ درس را با هم

و در کمتر از ۴ ساعت ندارد  و اینگونه نمیتوانند نتیجه زحمات چند هفته

سخت درس خوندن رو به ثمر بنشانند و هفته ها به دنبال دلیل میگردند

که چرا هر چی خوندم نتیجه نگرفتم در آزمون!!! پس حتما به ساعات خواب خود

در دو روز قبل از آزمون توجهه و خود را مقید به داشتن خوابی راحت و عمیق در شب آزمون کنید.

توجه داشته باشید که برخلاف شب های امتحانی دوران مدرسه و یا حتی دانشگاه

که شما فقط یک درس را باید امتحان دهید و لذا مغز توانایی یادگیری بیشتری را هم دارد

چون فقط بر یک محتوا متمرکز میشود نه چندین مبحث باهم…مطالعه برای کنکور بسیار متفاوت تر از مطالعات دیگر است.

از کارهای غیر ضروری در طول روز بکاهید . این ساعات حاشیه ای را به استراحت

یا مطالعه بپردازید با این کار در کوتاه مدت میبینید که هم ساعات مطالعه شما بیشتر شده و هم خسته و بی حال نیستید.

حتما در طول روز خواب نیمروزی ۴۵ دقیقه ای داشته باشید.

این تکنیک باعث آمادگی بیشتر مغز برای مطالعه دقیق و حرفه ای می شود.

داشتن برنامه ی خواب کافی باعث ماندگاری و انتقال سریع نکات به حافظه بلندمدت میشود.

چرا که انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلندمدت فقط با داشتن خواب کافی شدنی است .

خواب کافی برای یک کنکوری ۶ تا ۷ ساعت است و کمتر از این باعث میشود

این مقاله را از دست ندهید:  روزی چند ساعت زیست شناسی بخوانیم ؟

نه تنها مطالب خوانده شده به طور عمیق در حافظه بلندمدت ذخیره نشود

بلکه به گفته پزشکان باعث میشود عمل تصفیه خون نیز به طور ناقص صورت گیرد.

و اما چند نکته پایانی جهت افزایش نشاط و شادابی با وجود ساعات کم خواب…

۱- پرده ای اتاقتان را بکشید  و اجازه دهید نور مستقیم خورشید وارد اتاق شود.

۲-دوش آب سرد بگیرید که در رفع خستگی و خوآب آلودگی واقعا معجزه میکند.

۳-ناهار را سبک میل کنید.

۴-به جای نوشیدن مواد کافئین دار مثل چای و قهوه و نسکافه ، غذاهای پروتئین دار بخورید.

۵-قهوه را قبل از چرت کوتاه روزانه بنوشید چرا که به گفته متخصصین تغذیه کافئین موجود

در قهوه ۴۵ دقیقه بعد از نوشیدن آن فعال میشود لذا می توانید بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه

یک چرت ۴۵ دقیقه ای کافئین دار داشته باشید.

این روش باعث تجدید قوا و نیز افزایش تمرکز در هنگام مطالعه مباحث دشوار میشود.

شک نکن برای رسیدن به هدفت فقط یک راه داری اونم تلاش بی وقفه است.

باور دارم ، می توانی و می شود…

موفق باشید.

 

 

2,413 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی