پیام های انگیزشی :

چرا درس خواندن را به تعویق میاندازیم؟

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲۸ دی ۱۳۹۶

چرا درس خواندن را به تعویق میاندازیم؟

-هر چه میخواهم درس بخوانم نمیشود چه کنم؟؟

-نمیدانم چرا هر وقت که میخواهم درس بخوانم خوابم میگیرید!!!

-هر وقت میخواهم درس بخوانم کاری برایم پیش می آید

– هر وقت که به درس های تلمبار شده فکر میکنم باز هم بیشتر درس خواندن را عقب می اندازم

*برنامه ریزی

اگر برنامه ریزی خود را به تعوق می اندازید میتواند یکی از دلایلش سنگینی بیش

از ااندازه برنامه میتوانید باشد در برنامه ریزی خود دقت کنید .زیرا که یک برنامه ریزی ایده آل

باید مطابق با عادات شما باشد . به برنامه خود پایبند باشید که این پایبند بودن تلاش زیادی را میطلبد .

برای عدم انجام برنامه ریزیتان ، برای خود تنبیه بگذارید و تنبیه شما هم باید عدم انجام

فعالیت های مورد علاقه تان باشد . تمام دورسی که برای آن برنامه ریزی کرده اید را از شب قبل ،

یک گوشه اتاق خود بگذارید . برنامه ریزی خود را جدی بگیرید . بدانید که اگر دروس نخوانده کنار گذاشته بشوند

باعث میشوند که شما استرس بگیرید پس برنامه خود را به درستی انجام دهید .

در برنامه ریزی خود حتما از یک مشاور کمک بگیرید اما همانطور که گفته شد

یک برنامه باید مطابق با عادات شما باشد تا شما در آن موفق بشوید .

میتوانید برای اینکه بیشتر به برنامه خود پایبند باشید با دوستان خود گروهی برنامه ریزی کنید

تا به برنامه خود عمل کنید . این روش برنامه ریزی خیلی خوب هست اما به شرطی که به بیشتر

عادات شما شبیه یکدیگر باشد . اگر یک برنامه ریزی خوبی داشته باشید قطعا عادات غلط شما تغییر میکند .

حتی انجام به برنامه ریزی را به آرامی باید به ذهن یاد داد. اگر نمیتوانید به برنامه خود عمل کنید

جای تعجبی نیست چون ذهن شما در برابر این برنامه ریزی و منظم بودن ناگهانی ، واکنش نشان میدهد.

اما اگر به برنامه ریزی عمل کنید همانطور که ذهن خود را به بی نظمی عادت داده اید به منظم بودن عادت میکند .

این مقاله را از دست ندهید:  اهمیت استفاده از اوقات مرده

نگران نباشید. دلیل دیگری هم که نمیتوانید به برنامه ریزی خود عمل کنید

این است که شما از برنامه ریزی خود ، نتیجه نگرفته اید و این اتفاق شما را دلسرد کرده است .

اما باید بدانید که اگر از برنامه ریزی نتیجه نگرفته اید قطعا در طراحی برنامه ریزی اشتباهی کرده اید .

*استرس

دلیل دیگری که نمیتوانید درس بخوانید این است که شما استرس دارد .

ذهن شما نمیتواند باور کند که شما برنامه ریزی کرده اید و باعث استرس شما میشود .

ذهن شما هنوز هدفتان را قبول نکرده و شما استرس میگیرید .

شاید هم این باور را دارید که نمیتوانید به هدف خود برسید و استرس میگیرید .

عده ای هم برنامه ریزی خود را به تعویق انداخته اند ، نه گذشته را جبران میکنند

نه دروس حال را در برنامه ریزی میخوانند چون استرس دارند . استرس تا جایی خوب هست

به شما کمک کند که به هدف برسید و بیخیال هدفتان نشوید . اما در واقع کنکور و برنامه ریزی برایش

آنقدر هم که فکر میکنید استرس ندارد . من در شرایطی این حرف ها را میزنم که خودم شرایط شما را تجربه کرده ام ….

باور کنید وقتی نشستم کمی فکر کردم فهمیدم که اصلا کنکور ترسی ندارد که استرس بخواهد .

خب وقتی تلاش میکنم نتیجه اش را هم میبینم دیگر استرس جایی در ذهن من نباید داشته باشد .

هر وقت هم استرس میگرفتم ، شرایط بعد از کنکور را برای خودم تجسم میکردم و با حس خوب

به درس خواندن میپرداختم ، حس خوب باعث میشود که شما دروس را به خوبی بفهمید و استرس نداشت باشید .

حال چگونه استرس را کنترل کنیم؟؟ ساده است حس خوبمان را تقویت کنیم ،استرس ما مانند

نمک در آب در حس خوب حل میشود!!! غذای روح ما ، حس خوبیست که به خود میدهیم تا استرس را از خود دور کنیم .

بدون استرس نمیشود زندگی کرد چون زندگی بی مزه میشود . اگر استرس را عامل پیشرفت خود بدانید

این مقاله را از دست ندهید:  استارت حرفه ای از نیمسال دوم و جبران عقب ماندگی...

قطعا موجب پیشرفت شما میشود بدین گونه که اگر استرس نبود هیچ پیشرفتی در زندگی بشریت رخ نمیداد

اما انسان با روزی استرس داشت که برای زندگی آینده اگر نیاز بود با هم از راه دور حرف بزنند

چه کنند و بعد از کنترل استرس ، تلفن اختاع شد . خب حالا شما استرس دارید که اگر نشود چه کنم؟؟

خب استرس را کنترل کنیدو بعد از آن برای اینکه به هدفتان برسید یک برنامه ریزی دوباره بکنید

و همه چیز را از اول شورع کنید . گذشته ها گذشته مهم این است که گذشته در آینده ، تکرار نشود.

اما به خود قول بدهید که این بار به برنامه ریزی خود عمل کرده بر استرس غلبه میکنید .

*خوراکی های مغذی

اگر مدام لواشک و… میخورید که اصلا خوراکی مغذی نیستند خب از ذهن خود انتظار بازدهی نداشته باشید .

یک ذهن عالی نیاز به مواد قندی که خوراکی هایی مغذی هستند نیاز دارد نه خوراکی هایی که سبب

خواب آلودگی شما میشوند . شما باید با خوردن خوراکی هایی مثل کشمش ، مویز ، ماهی ، شیر با خرما و …

هر خوراکی دیگری که باعث میشود تا شما یک بازدهی عالی داشته باشید به درس خواندن خود کمک میکنید .

بدون یک ذهن پربازده عمل به برنامه غیر ممکن است و شما مدام خوابتان می آید !!!!!!!!!!!!

پس خوردن خوراکی های مفید اصلا فراموش نشود . همچنین خوردن خوراکی هایی آهن دار ،

به شما کمک زیادی میکند. خوردن قهوه و … به بیدارماندن شما کمکی نمیکند .

خوراکی شام شما نباید پفک و چیپس باشد . توجه کنید مخصوصا در ایام کنکور شما باید از رژیم غذایی خود

این دسته خوراکی ها را حذف کنید . در زمان استراحت ، برای شروع درس بعد حتما خوراکی های مفید میل کنید

و آب بنوشید . در زمان خوردن این خوراکی های مفید درس را فرماوش کنید چون عده در زمان استراحت هم درس میخوانند !!!!!!!

*باور های ذهنی و دایره امن

میرسیم به باور های ذهنی ، مهم ترین چیزی که باعث میشه تا شما نتونید به برنامه اتون عمل کنید

این مقاله را از دست ندهید:  خلاصه نویسی یا تکمیل نویسی؟!چرا وچگونه؟

اینه شما باور های ذهنی غلط دارید . شما چندین و چند سال بدون برنامه عمل کرده اید خب این باور برای درست شده

که شما بدون برنامه ریزی هم معدلتان خوب میشود در صورتی که هدف شما برنامه ریزی و تمرین برای کنکور است .

اما مگر ذهن قبول میکند ؟؟؟ باورهای شما دایره ذهنی شما را میسازند و این دایره ذهنی باعث میشود

تا ذهن شما از شما مراقبت کند . حالا برنامه ریزی رو به واسطه این دایره امن و باور هاتون ، قبول نمیکنه

و برنامه ریزی رو یک عامل خطر اعلام میکنه !!!! و هر کاری میکنه تا شما به برنامه ریزی هاتون عمل نکنید .

مثلا یه کار براتون پیش میاد و…. خلاصه تلاش شما از یک طرف و مقاومت ذهن شما هم از یکطرف !!!!

در بیشتر مواقع تلاش ما شکست میخوره چون ما فکر میکنیم استعداد نداریم که نمیشود .

اما اگر باورهای غلط خود را درست کنیم . خب دایره امن ذهن ما درست میشود !!!!

تغییر باور به همین راحتی ها نیست ، نیاز به تلاش داره اما به شما بگم اگر واقعا بخواهید تغییر کنید

باید باورهاتون رو تغییر بدید و زمان تغییر باور نهایتا چهل روز طول میکشه پس نگران نباشید و باورهای جدیدی برای خود بسازید .

1,252 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی