پیام های انگیزشی :

چرا هرچی میخونم یادم میره؟

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۵ مهر ۱۳۹۶

چرا هرچی میخونم یادم میره؟

چرا هر چه میخوانم نتیجه نمیگیرم؟

فکر میکنم برای این کار ساخته نشده ام چه کنم؟

چه خوراکی های باعث تقویت حافظه می شود؟

بهترین زمان مرور

۱-استرس،ترس،نگرانی

مهم ترین عاملی که سبب استرس ما میشود این است که ما نگران هستیم

که نکند این میزان درس خواندن ما برای کنکور کم باشد .این حس ترس شما و تمام تلاش هایتان را نابود میکند .

زیرا شما به هنگام خواندن و مطالعه مدام این فکر را درس دارید که

«میترسم اگر نشد چه کنیم اگر نتوانستیم جواب پدر و مادرمان را چه بدهیم

و یا  نگرانم اگر کنکورم را خوب ندهم نابود میشوم و تمام آرزو هایم از بین میرود »

اما در واقع این طور نیست شما تمام تلاش خود را بکنید حالا اگر نشد ، خب نشد

گفتن این حرف ساده هست چون شما تنها یک آرزو و هدف در زندگی خود ندارید

که اگر به آن نرسیدید زندگی شما تباه شود اگر به خود بگویید خب اگر نشد هم نشد مشکلی نیست

شک نکنید موفق میشوید چون استرس که روح و روان شما را اذیت میکند کم میشود .

استرس نه تنها موجب نابودی شما در این آزمون میشود بلکه حتی ممکن هست

به سلامتی شما هم آسیب میزند پس مراقب این دام بزرگ ،این استرس نابود کننده باشید

این نگرانی ها یک مورد طیعی است و استرس تا جایی برای شما خوب هست

که شما را به سوی هدف هدایت کند و بیش از اندازه داشتن استرس فقط موجب اذیت شما خواهد شد

۲-مرور مطالب

دکتر هرمان ابینگهاوس در سال ۱۸۸۵ تحقیقی در مورد روند فراموشی

نسبت به زمان انجام داد که شایان توجه بود. به گزارش برترین ها

وی فهرستی شامل ۱۳ کلمه بی معنی را به صورت کامل حفظ کرد

و بعد از فواصل زمانی مختلف (از ۲۰ دقیقه تا ۳۱ دقیقه) خود را می آزمود

تا بداند در هر فاصله زمانی چه تعداد از واژه ها را به خاطر سپرده است.

نتایج وی به قرار زیر بود:پس از ۲۰ دقیقه ۶۰ درصد مطالب را حفظ بود،

پس از یک ساعت کمتر از ۵۰ درصد، پس از ۸ ساعت کمتر از ۴۰ درصد،

پس از ۲۴ ساعت نزدیک ۳۰ درصد، پس از پنج روز کمتر از ۳۰ درصد

و بالاخره پس از ۳۱ روز نزدیک ۲۰ درصد مطالب در حافظه او باقی مانده بود.

به عبارت دیگر این آزمایش به سادگی نشان داد ۴۰ درصد مطالب در ۲۰ دقیقه نخست

و ۷۰ درصد طی ۴۸ ساعت نخست اگر مرور صحیح صورت نگیرد فراموش می شوند.

بهترین زمان مرور

باتوجه به اینکه طبق یافته های ابینگهاوس بیشترین میزان فراموشی (۷۰ درصد)

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست اتفاق می افتد پس مهم ترین زمان های مرور همان ۴۸ ساعت اولیه است.

به گزارش برترین ها مرور بلافاصله مطالب خوانده شده،

تاثیر بسزایی در تثبیت مطالب و جلوگیری از فراموشی آنها دارد.

۱۰ تا ۲۰ دقیقه از زمانی را که برای مطالب هر درس درنظر گرفته اید

را صرف مرور مطالب خوانده شده در همان جلسه کنید، تعجب خواهید کرد

از اینکه مقداری از مطالب را در همان دقایق اولیه فراموش کرده اید. یادداشت و نت برداری

برای اینکه بتوانید همیشه و در کلیه امتحانات نمره الف بگیرید یادداشت برداری موثر

و صحیح یک عامل ضروری و اساسی است. چراکه با خلاصه برداری دفعات مرور شما بیشتر می شود

۳-توجه به گذشته و آشفتگی و سردرگمی و عملکرد بد

در گذشته هر کسی ممکن هست اشتباهی در درس خواندن کرده باشد

این مقاله را از دست ندهید:  دوران جمعبندی را چگونه بگذرانیم

که این موضوع او را آشفته و نگران میکند . دوستان باور کنید کنکور فقط یک آزمون ساده هست

و اگر اینگونه به موضوع نگاه کردید میتوانید از پس آن بر بیایید همه مانند شما هستند

و بار اولشان هست که کنکوری میشوند حتی انبوهی از پشت کنکوری ها هم نمیدانند

که باید چگونه درس خواند آنها فقط ساعت درس خواندن خود را می افزایند و از گذشته

و کنکوری که سال قبل داده اند وحشت دارند که نکند باز هم ماجرا همین بشود

دوباره از خواندن نتیجه نگیرند که خب اتفاقا نتیجه هم نمیگیرند.

توجه به گذشته موجب آشفتگی ذهنی و سردرگمی شما میشود ،

شما مدام برنامه عوض میکنید ، با مشاور های زیادی صحبت میکنید

خود را با دوستانتان مقایسه می کنید ، شما مدام گذشته ها را ورق میزنید

و از آینده جا میمانید بدون اینکه خود متوجه باشید .شاید بگویید که خب تغییر

در برنامه که خوب هست یا تغییر مشاور . بله این موضوع درست است

اما اگر کسی هر یک ماه یکبار به سراغ یک مشاور میرود و باز هم دو دل هست این یعنی آشفتگی ذهنی

زیرا که به خود مطمئن نیست و نگران هست مانند گذشته نتیجه نگیرد

در صورتی که اینگونه نیست اگر زندگی بزرگان و کارآفرینان جهان را مطالعه کنید میفهمید

که شما میتوانید پیشرفت کنید حتی اگر به زیر صفر رسیده باشید .

پس همین الآن این آشفتگی را به زباله دانی ذهن خود بریزید و با تلاش ، منتظر بهترین ها باشید.

حتی بعضی از کنکوری های عزیز ، هنوز نمیدانند چگونه باید درس بخوانند که این موضوع از آشفتگی ذهنی

آنها سرچشمه میگیرند . آنها همیشه عملکرد بدی داشته اند و حتی معدل دیپلمشان کم شده میخواهند

خودشان را با کنکور به دیگران نشان بدهند

اما نتیجه عکس میشود چون آشفتگی ذهنی آنها ،آنها را نابود میکند هر چه قدر هم که تلاش کنند.

۴-استعداد خودتان را با کسی مقایسه نکنید ولی سنجیدن خودتان را ادامه دهید

اغلب شما خودتان را مدام با دوستانتان مقایسه میکنید . وقتی خود را مقایسه میکنید حس میکنید

که کمتر از دیگران هستید و استرس و آشفتگی ذهنی شما شروع میشود .

ذهن آشفته هیچ چیز نمیفهد پس مقایسه کردن ممنوع.شما فقط باید خودتان را با خودتان مقایسه کنید

تا نتیجه بگیرید. خودتان را نسبت به عملکردتان بسنجید اما با کسی مقایسه نکنید حتی

اگر شما را مقایسه هم کردند اهمیت ندهید به تلاش خود ادامه دهید . میزان درک و فهم هر کسی

از مفاهیم به یک اندازه است و هیچ کس شبیه کسی نیست .شما اگر در ریاضی ضعیف هستید

پس در هنر قوی هستید و اگر زیست را به خوبی درک نمیکنید حتما استعداد شما در شاخه دیگری است .

البته این موضوع گفته نشد که خیال کنید اگر مدام نتیجه مطلوب را نگرفتید بگویید خب من استعداد ندارم

شما برای رسیدن به هدفتان فقط باید خودتان را با خودتان مقایسه کنید در حین این مقایسه

اگر عملکرد شما پایین آمده بود نگران نشوید باور کنید استرس مشکلی را حل نمیکند

پس آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال راه چاره باشد

۵-تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید تا کسی نتواند شما را با کسی مقایسه کند

ودچار سردرگمی بشوید میتوانید برای تقویت اعتماد به نفس خود ، مواردی که حس میکنید

این مقاله را از دست ندهید:  راه های افزایش تراز در نیمسال دوم،چگونه؟؟؟

در آن بهترین هستید یا عملکرد خوبی دارید را بنویسید .اعتماد به نفس بخش مهمی از کنکور شما هست .

خیال نکنید که شما صرفا با خواندن مطالب دروس ، موفق میشوید .زمانی که به خود مطمئن نباشید

هیچ اتقاقی نمی افتد صرفا شما زمان خود را هدر داده اید.اعتماد به نفس نه تنها در کنکور بلکه

در تمام زندگی لازم هست وگرنه شما تبدیل به یک آدم منزوی میشود .

در دفتر اعتماد به نفستان همانطور که گفتم موارد مثبتی از خود بنویسید

و هر صبح آنها را مرور کنید و سعی کنید که هر روز سه مورد به آن اضافه کنید

تا اعتماد به نفس شما زیاد شود و به موفقیت برسید .اگر اعتماد به نفس شما زیاد بشود

نه تنها در کنکور موفق میشوید بلکه کل زندگی خود را به دست گرفته اید .

اگر هم گاهی اعتماد به نفس شما کاهش پیدا کرد نگران نباشید و با همان دفتر چه ی اعتماد

به نفس سعی کنید که دوباره موتور اعتماد به نفس خود را روشن کنید  و نگران نباشید

۶-درس خواندن را جدی بگیرید

کنکور سراسری یک بار در زندگی شما اتفاق میفتد ولی ممکن هست شما آنها جدی نگیرید.

آزمون های آزمایشی را ثبت نام کرده اید اما خود را برای آنها آماده نمیکنید

و آنها را جدی نمیگیرید و انتظار نتایج عالی هم دارید که امکان پذیر نیست .

شما مدام به دیگران که به هدف شما رسیده اند فکر میکنید و آه افسوس میکشید

اما باز هم خواندن را جدی نمیگیرید . شما به معنای واقعی تلاش نمیکیند و صرفا کتاب های متنوع را برای حل آماده میکنید

و اگر نتوانستید با نا امیدی دست میکشید و میگویید خب من نمیتوانم چه کنم؟

شما ریاضی خوبی ندارید چون میترسید که نتایج عالی کسب نکنید حتی یک بار هم با یک فرمول دست

و پنجه نرم نکرده اید تا بتوانید به خود مطمئن شوید. درس خواندن را جدی بگیرید .

تلاش را جدی بگیرید . جدی درس خواندن و جدی تلاس کردن از علاقه شما به آن هدف سرچشمه میگیرد

و اگر تلاش کردن را جدی نگیرید هیچ گاه موفق نمیشوید پس تلاش کردن را جدی بگیرید .

به جدیت تست بزنید .به جدیت آزمون بدهید .به جدیت برنامه ریزی کنید. به جدیت از مشاورین کمک بخواهید.

به جدیت تمام تلاش خود را بکنید تا موفق شوید شما باید به جدیت به کنکور فکر کنید تا نتیجه عالی بگیرید

وگرنه همه آروزی بهترین رشته ها را دارند اما چند نفر در آن موفق میشوند؟؟؟؟؟

پس درس خواندن و کنکور را جدی بگیرید و به ذهن خود اعتمادکنید و نگران نباشید

زیرا که حالا شما درس خواندن را جدی گرفته اید …..

 

 هفت گروه مواد غذایی که باعث تقویت هوش و حافظه می شود:

۱. لسیتین
این ماده با تاثیر روی میانجه‌های عصبی در تقویت مغز و افزایش یادگیری و تمرکز نقش دارد.

این ماده نوعی اسید چرب است که در تولید استیلکوئیل نقش دارد.

این ماده در زرده تخم‌مرغ، ذرت، شیر، تخمه آفتاب‌گردان، جو، گندم، بادام زمینی و جو دوسر وجود دارد.

۲. استیل کولین
ماده‌ای بسیار مهم برای افزایش قدرت حافظه است. تمام موادی که حاوی کولین باشند یا ترکیباتی داشته باشند

که به استیل کولین یا کولین تبدیل شوند برای حافظه بسیار مفید هستند.

این ماده برای مادران باردار نیز بسیار مفید است تا به تقویت هوش جنین آنها نیز کمک کند.

مواد غذایی مانند کلم، کاهو و کره بادام‌زمینی حاوی این ماده هستند.

این مقاله را از دست ندهید:  روش های تندخوانی و تقویت حافظه

۳. ویتامین‌های گروه B
نگه‌داری سلول عصبی و حافظه نقش دارد در غلات کامل، جوانه گندم،

مخمر آبجو و جگر موجود هستند. غلات کامل بر خلاف قند ساده عمل می‌کنند

آنها آرام آرام قند خون را بالا می‌برند و باعث می‌شوند حافظه عملکرد بهتری داشته باشد.

۴. امگا۳
امگا۳ ماده‌ای است که در تقویت سلول‌های مغز و افزایش یادگیری و تمرکز تاثیر مثبت می‎گذارد.

این ماده با تاثیر در انتقال بین سیگنال‌های بین سلول‌های مغز(میانجه‌های عصبی) نقش دارد.

همچنین این ماده در تقویت ضریب هوشی و مشکلات رفتاری کودکان مانند بیش‌فعالی موثر است.

امگا۳ ماده‌ای است که در آبزیان مخصوصا ماهی‌های چرب موجود است.

مثل ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی قزل‌آلا. بعضی از روغن‌های گیاهی

نیز به میزان کمتر دارای امگا۳ هستند. به عنوان مثال روغن زیتون، روغن کانلو، روغن بذرکتان.

همین طور دانه‌های مغذی مانند بادام، گردو، بادام زمینی، کنجد، تخم کتان و آووکادو نیز حاوی مقادیری از امگا۳ هستند.

۵. آنتی‌اکسیدان‌ها
آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شوند رادیکال‌های آزاد که از مواد غذایی آزاد شده نتوانند

به سلول‌های عصبی آسیب برسانند. این ماده عملکرد واسطه‌های شیمیایی را مختل می‎کنند.

آنتی اکسیدان‌ها علیه رادیکال‌های آزاد عمل کرده  وآنها را خنثی می‌کنند. همچنین باعث خونرسانی

بهتر به مغز می‌شود که باعث بهبود عملکردهای سلول‌های عصبی و افزایش توانایی هوش می‌شود.

ویتامین‌های ث، ای، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و شکلات تلخ از منابع آنتی اکسیدان هستند.

۶. میوه‌ها
اغلب میوه‌ها به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنند.

به بعضی از مهمترین میوه‌ها و مواد مغذی آنها اشاره می‌کنیم:
سیب: این میوه حاوی فسفر است که تقویت کننده اعصاب و مغز است.

انگور: فسفات موجود در انگور باعث افزایش هوش و حافظه می‌شود و ذهن را فعال می‌کند.

انار: مقوی روح و ذهن و تقویت کننده حافظه است.

انجیر: حاوی کلسیم و فسفر و تقویت‌کننده مغز و اعصاب است.

انبه: بهبود گردش خون و خونرسانی به مغز و افزایش حافظه.

توت: حاوی ماده‌ای به نام آنتوسیونین است که به سلول‌های عصبی

برای پاسخگویی و تسریع کنش‌های عصبی کمک می‌کند.

سویا: کلسترول بد را کاهش می‌دهد، رادیکال‎های آزاد را خنثی می‎کند

و به خاطر ترکیبات ایتواستروژنی که دارد باعث تقویت حافظه می‌شود.

اسفناج: به خاطر دارا بودن اسیدفولیک باعث افزایش حافظه می‌شود.

اسفناج همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامی‌های ث و آ است.

۷. آهن
غذاهای سرشار از آهن نیز به بهبود عملکرد ذهن کمک می‌کنند.

اغلب کودکان دچار کمبود آهن هستند. وقتی آهن در بدن کم باشد سطح عملکرد

ذهن آنها پایین می‌آید و زود خسته می‌شوند. گوشت قرمز بدون چربی، حبوبات، غلات کامل

و میوه‌های خشک سرشار از آهن هستند که باعث می‌شوند سطح هوشیاری

و انرژی افزایش پیدا کنند. این مواد خصوصا حبوبات به افزایش گلوکز خون کمک می‌کنند که سوخت اصلی مغز هستند.

 

6,019 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی