نحوه پاسخ دادن به سوالات قرابت معنایی

دکتر رونقی

در دهه اخیر سوالات ادبیات در کنکور سراسری از سمت سوالات حفظی به سوی مفهومی شدن حرکت کرده و هدف اصلی قرار گرفته است. هدف از این کار این است که دانش آموز به یک سطح از مهارت برسد تا بتواند مفهوم نهایی هر بیت یا عبارت را درک کند و پس از مقایسه یک مفهوم با مفاهیم دیگر قدرت تمیز و تشخیص شباهت و تفاوت معنایی را کسب کند.

بزرگترین مشکل اکثر داوطلبان این است که ذهن خود را تمرین نداده اند که ارتباط منطقی بین کلمات بیت برقرار کنند در حالی که امکان دارد معنی تمام لغات را بلد باشند پس توصیه می‌شود داوطلبان معانی اشعار را حفظ نکنند بلکه تمرین کنند تا بتوانند درک درستی از ابیات داشته باشند. لازمه اینکه دانش آموزان به این مهارت دست یابند این است که در این زمینه تست های زیادی بزنند و حتی اگر می‌توانند شبی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه به مطالعه شعر و تمرین درک آن بپردازند.

قرابت معنایی هر ساله در کنکور حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد سوالات را شامل می‌شود و دانش آموزی که بتواند به تمام سوالات قرابت پاسخ دهد قدم بزرگی در کسب درصد خوب در درس ادبیات بر داشته است. تمرین ابیات و نثر های موجود در کتاب درسی یکی از بهترین راهها برای مسلط شدن و قرابت ها است و کتاب کمک آموزشی هم قرابت های مهم را در قالب درسنامه در اختیار دانش آموزان قرار داده است پس حتماً از کتاب های کمک اموزشی خود نهایت استفاده را ببرید.

تسلط بر تست های قرابت معنایی،به روش رتبه ها

نحوه تست زدن دانش آموزان برای درس قرابت معنایی

با توجه به اهمیت و تاکید زیادی که در مورد مطالعه دروس عمومی در دوران بعد عید تا کنکور ، می خواهیم در مورد یکی از مهمترین مباحث از بین دروس عمومی یعنی مبحث قرابت معنایی نکات و روش هایی را از زبان رتبه ها ی برتر ارائه دهیم چرا که به راحتی و با یک برنامه ریزی درست می توانید در این مبحث تست زنی بالایی داشته باشید و همچنین درصد بالایی از این مبحث کسب کنید.

همانطور که میدانید ادبیات درسی موضوعی است که در آن تنوعی از لغات ،آرایه ها ، قرابت معنایی و …وجود دارد .مهمترین استراتژی شما در این درس این است که دقیق مشخص کنید در چه مباحثی مشکل دارید و در کدام مباحث قوی هستید اینگونه بهتر می توانید زمان را مدیریت کنید.توصیه ما به شما, در مباحثی که اشکال دارید حتما و زیاد تست کار کنید ( بخصوص در قرابت معنایی) و بهتر است از کتاب های مبحثی استفاده کنید که فقط تست های قرابت معنایی را دارد و تمرکز آن بیشتر روی همین مبحث است.

ادبیات اولین درس در دفترچه عمومی هاست که پشت سر گذاشتن تست زنی موفقیت آمیز در آن بی شک می تواند بر تست های درست مباحث بعدی به واسطه ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر ، تاثیرگذار باشد.

ادبیات درسی است رتبه ساز برای همه گروه های آزمایشی چرا که بیشترین ضریب را در بین دروس عمومی دارد. مبحث قرابت معنایی بر خلاف دیگر مباحثی همچون تاریخ ادبیات،زبان فارسی ، املا و لغت و…حفظی نیست بلکه مهارتی است و شما با دانستن چند تکنیک و نکته به راحتی می توانید به تست های آن پاسخ دهید.

بیشترین بودجه بندی در درس ادبیات مربوط می شود به مبحث قرابت معنایی که تقریباً در کنکور این چند سال اخیر ، ۹ تست از ۲۵ تست ادبیات را به خود اختصاص داده است یعنی ۴۰% از کل سوالات!

مطالعه و یادگیری مبحث قرابت معنایی همانند سایر دروس نیازمند رعایت و اجرای اصول و پیش نیازهاست تا شما را به یک تسلط قاطعانه در این مبحث برساند.

آنچه که می دانیم این است که جهت رسیدن به تسلط در حل تست های قرابت معنایی باید به معانی لغات مسلط باشیم تا بتوانیم از این طریق کاربرد لغات را در ابیات و اشعار متوجه شویم. بعد از آشنایی با لغات و معانی مختلف آن در اشعار و جمله ها حال نوبت به مرحله دوم مطالعه این مبحث یعنی آرایه ها می رسد.

سعی کنید بعد از تست زنی لغات و معنی اشعار ، شروع به تست زنی آرایه ها کنید. حال بعد از طی این دو مرحله شما توانایی حل هر نوع تیپ تست مفهومی از مبحث قرابت معنایی را خواهید داشت و به راحتی می توانید تست های این مبحث را بزنید.

این روش, استاندارد و تایید شده برای رسیدن به تسلط در مبحث قرابت معنایی است . حال می خواهیم بدانیم رتبه های برتر کنکور چگونه در زمان های باقیمانده تا کنکور برای این مبحث برنامه ریزی داشته اند؟ چرا که همه رتبه ها ی برتر کنکور درصدهای بالایی در درس ادبیات و همه  دروس عمومی  داشته اند, پس حتما برنامه ریزی حرفه ای و اصولی برای این دروس پیش گرفته بوده اند که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

آنچه که از نحوه برنامه ریزی همه نفرات برتر می توان نتیجه گرفت این است که قبل از عید ۳۰ درصد از زمان کل مطالعه خود را به عمومی ها اختصاص و ۷۰ درصد را به تخصصی ها و از عید تا کنکور این میزان از زمان کل به ۶۰ درصد برای عمومی ها افزایش داده شد است.

تجربه رتبه های برتر کنکور در رابطه با مبحث قرابت معنایی

زمان بندی برای تست های کنکور

امید ساجدی رتبه ۲۰ منطقه ۲سال ۹۴- تجربی:

در کل در ادبیات ضعیف بودم ولی قبل از شروع دوران جمعبندی تصمیم گرفتم که اشکالات و نقاط ضعفم را رفع و به نقاط قوت تبدیل کنم چون واقعا می دانستم که درصد ۱۵ یا ۲۰ در ادبیات منو به رشته مورد علاقه ام نمی رسونه لذا در دوران جمعبندی زیاد تست کار کردم و همه تست ها رو بررسی و تحلیل می کردم. تست های قرابت معنایی را به دلیل تست زنی زیادی که در دوران جمعبندی داشتم ، تونستم کامل بزنم و درصد ادبیات رو به ۹۰ برسونم.

علی عجم- رتبه ۲ کنکو رتجربی ۹۲:

در ادبیات خیلی اشکال داشتم و حتی تا یک هفته قبل از کنکور نیز در برخی مباحث ادبیات مثل عروض و قافیه، قرابت معنایی و آرایه ها واقعا می لنگیدم. شروع کردم از یک ماه مانده به کنکور روزانه روی این اشکالات زیاد کردم و زیاد تست زدم و در کنکور ۸۲ درصد زدم. به نظر من ادبیات مثل بقیه دروس عمومی اصلا حفظی نیست بلکه تنوع بسیار زیادی دارد و دست طراح برای طرح هر نوع تیپ تست مفهومی از آن باز است لذا حتما باید بیشتر به این درس توجه شود .در کنکور هم چون جزو اولین تست هایی است که می بینید ، اگه نتونید خوب پاسخ دهید ؛ واقعا روحیه تونو خراب میکنه مگر اینکه کلا چیزی نخونده باشید و با خیالی راحت مثل زمین شناسی حتی نگاهم نکنید و سریع برید سراغ تست های درس بعدی.

سهند سروری- رتبه ۹ کنکور ریاضی ۹۲:

در طول سال با اینکه زیاد وقت برای ادبیات نمیگذاشتم ولی روزانه در برنامه درسیم زمانی را به آن اختصاص می دادم.برای تسلط بر قرابت معنایی ابتدا می بایست مفهوم درس ها را یاد بگیرم و هر شب ۰ تست قرابت کار می کردم این تعداد در یک هفته مانده به کنکور به روزی ۳۵ تست رسید .به نظر تسلط بر مبحث قرابت معنایی یعنی تسلط بر ۸۰ درصد ادبیات چرا که معنی لغات و آرایه ها و… را در قرابت معنایی می توان به دفعات زیاد دید و کار کرد.

توصیه های مهم نفرات برتر به همه داوطلبان جهت تسلط بر قرابت معنایی:

توصیه های مهم راجب تست زنی مبحث قرابت معنایی درس ادبیات برای کنکور

 1- اشعار کتاب درسی را تا انجایی که می توانید و زمان دارید ابتدا مرور و جمع بندی کنید .جهت رسیدن به تسلط در این مبحث حتما باید ادبیات ۲ و۳ و پیش را کامل خوانده باشید در غیر اینصورت باید از هر کتاب تعدادی را گزینشی انتخاب و کامل بخوانید.

۲-  قبل از تست زنی قرابت معنایی ابتدا تست زنی مبحث استعاره ،آرایه ها و بخصوص کنایه را کار کنید تا یک دید کلی نسبت به تست های قرابت معنایی پیدا کنید و نکات را شناسایی کنید.

۳- اشعار را درست تلفظ کنید و به این مسئله بسیار توجه داشته باشید. خواندن اشعار به صورت اشتباه گاها به کلی معنی شهر را تغییر می دهد.

۴-از هر شعری که می خوانید حتما یک مفهوم برداشت کنید با توجه به اینکه تست های قرابت معنایی مهارتی هستند و طراح هر گزینه را از یک مجموعه می آورد که عمدتاً ۳ تا از گزینه ها را خارج از کتاب درسی می آورد لذا تست های زیادی در این مبحث باید کار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *