معرفی رشته پرورش زنبور عسل

دکتر رونقی

1535933_692

معرفی رشته پرورش زنبور عسل

زنبور عسل از حشرات مفید برای انسان است که متعلق به گروه دوبالان می‌باشد. زنبور عسل خیلی قبل از انسان در روی زمین به وجود آمده و زندگی می‌کرده . زنبور عسل حدود 150 میلیون سال پیش وجود داشته و مشغول تولید مثل بوده . با این تفاوت که فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و چون خیلی از زنبورهای غیر عسلی حال حاضر ، زندگی تکی داشته و هر زنبور لانه مخصوص بخود و منحصر به فرد داشته. کندو محلی است که زنبورها در آن متولد می شوند ، کار میکنند ، خواهران و برادران خود را پرورش میدهند و مواد غذایی لازمه را در آن ذخیره و انبار می‌کنند. زنبور عسل دارای نژادهای مختلف است و ساختمان بدنی پیچیده‌ای دارند. اهمیت اقتصادی پرورش زنبور عسل بخاطر گرده‌افشانی گیاهان زراعی و باغی وبیشتر شدن محصولات کشاورزی است. طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر ارزش زنبور عسل در بیشترشدن محصول های کشاورزی بسیار بیشتر از تولیدات مستقیم زنبور عسل است. بررسی‌ها انجام شده در ایران نشان می‌دهد که نقش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی چندین برابر تولید مستقیم زنبور عسل ارزش دارد. زنبور عسل علاوه بر کمک رسانی در عمل گرده‌افشانی با تولید محصول هایی مانند زهر، ژله رویال، گرده و بره موم در صنایعی مانند داروسازی، کاغذسازی،‌ نساجی،‌ کاغذسازی،‌ شمع‌سازی و تولید واکسن نقش ارزشمندی را ایفا می‌کند و باعث اشتغال‌زایی می‌شود. از آن‌که پرورش زنبور عسل تا حد زیادی به منابع طبیعی و باغ‌ها وابسته است و دستگاه پرورشی این بخش تا حد زیادی به صورت سنتی اداره می‌شود، تربیت نیروی متخصص و ماهر که شناخت کافی از زنبور عسل داشته باشد، ضرورت دارد تا در کنار بهره‌برداری از امکاناتی که در کشور موجود است و تولید کردن فرآورده‌های مربوط، رشد و توسعه کمی و کیفی این بخش حاصل شود.

زمان دوره کاردانی ناپیوسته زنبور داری 2 الی3 سال است که درس های عملی و نظری آن به صورت واحدی ارائه می شود. به طوریکه هر واحد نظری برابر 16 ساعت درسی و هر واحد عملی _ آزمایشگاهی برابر 32 ساعت درسی ، هر واحد کارگاهی برابر 48 ساعت و هر واحد کارآموزی برابر 120 ساعت در طول نیمسال تحصیلی است.

توانایی های لازم پرورش زنبور عسل

برای این کار شما باید به کار های فنی وارد باشید و علاقه به حشرات داشته باشید و بتوانید با انها کنار امده از انها استفاده کنید یک فرد پرورش دهنده زنبور عسل با زنبور هایش زندگی میکند ، علاوه بر این شما باید بتوانید نکات علمی را در کار های فنی به کار برده و بازده بیشتری بگیرید.

توانایی هایی که پس از اتمام تحصیلات پرورش زنبور عسل بدست می اید

بعد از اتمام دوره کاردانی ناپیوسته زنبور عسل ، فارغ التحصیلان این رشته دارای قدرت ها توانمندی های زیر هستند :

  • شناخت راه های نگهداری و پرورش زنبور عسل
  • استفاده صحیح وسایل، تجهیزات و نهاده های دولتی
  • ترویج راه های نوین زنبورداری
  • فراوری و استحصال محصولات زنبور عسل
  • بازاریابی و مارکتینگ محصولات زنبور عسل
  • پرورش و مواظبت ملکه زنبور عسل
  • شناسایی مناطق مناسب پرورش زنبور عسل و گیاهان تولید کننده شهد و تولید کننده گرده
  • رسیدگی به کار های بهداشتی و زیست محیطی زنبور عسل
  • بررسی نیازهای محله ای و منطقه ای در زمینه پرورش زنبور عسل
  • همکاری برای اجرای طرحهای تبلیغاتی

درس‌های این رشته در زمان تحصیل
درس های پایه:
زیست‌شناسی (گیاهی و جانوری)، شیمی آلی، فیزیک عمومی، ریاضیات،آمار و احتمال.
درس های اصلی:
آموزش و ترویج دامپروری و منابع طبیعی، هوا و اقلیم‌شناسی، زبان تخصصی، اکولوژی محیط‌زیست، بیوشیمی، گیاه‌شناسی (عمومی)، جامعه‌شناسی روستایی، مقدمه‌ای بر اقتصاد و بازاریابی،، حشره‌شناسی محصولات زنبور عسل، اصول وکاربرد کامپیوتر کشاورزی، پرورش زنبور عسل.
درس های تخصصی:
مبانی اصلاح نژاد و تلقیح مصنوعی زنبور عسل، پرورش ملکه زنبور عسل، بهداشت، بیماری‌ها و آفات زنبور عسل، گیاهان شهدزا و گرده‌زا، شناخت، فرآوری محصولات زنبور عسل، تعمیر ونگهداری ابزار و وسایل زنبورداری، مرفولوژی و آناتومی زنبور عسل،کارآموزی.

بازار کار در ایران

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند خود برای پرورش زنبور عسل اقدام کنند یا این که تنها ملکه زنبور عسل را پرورش دهند همچنین میتوانند به ساختن و تعمیر وسایل زنبور داری بپردازند و نیز میتوانند محصولات زنبور عسل را فراوری کرده و بهره وری را بالا ببرند.

کنکور و پرورش زنبور عسل

برای قبولی در این رشته نیاز به کنکور ندارید و برای پذیرش در ان فقط به مدرک فارغ التحصیلی دوره متوسطه و قبولی در ازمون ورودی نیاز دارید.

نتیجه گیری رشته پرورش زنبور عسل

این رشته برای افرادی که توانایی های لازم ان را دارند و همچنین با روحیه ان ها سازگار هست میتواند گزینه مناسبی باشد و علاوه بر ایجاد شغل برای خود برای دیگران هم ایجاد شغل میکند و کمک شایانی نیز برای اقتصاد این مرز و بوم به شمار میرود.

3 دیدگاه برای “معرفی رشته پرورش زنبور عسل
  1. حسین مطلق گفت:

    با عرض سلام
    لطفا در رابطه با پرورش زنبور عسل و یاد گیری مهارت های ذکرشده آموزشگاهی وجود دارد که جامع و کامل ، مختصر ومفید بتونم یاد بگیرم؟ بنده از لحاظ تئوری کتاب آقای دکتر شهرستانی رو مطالعه کردم ولی از لحاظ عملی راهنمایی ام کنید تا بتونم هر چه سریعتر وارد این شغل بشم( لطفا) اگه آموزشگاهی برای آموزش عملی وجود داره معرفی کنید یا اگه جایی رو میشناسید که کارآموز قبول میکنه، لطفا معرفی کنید. از زحمات شما کمال تشکر را دارم ضمنا بنده ساکن شهر دماوند هستم.

  2. سعید محمدی گفت:

    سلام بر شما . ببخشید پسرم امسال دیپلوم رو گرفته و میخواد رشته ی زنبورداری بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی بخونه. چه رشته ای وجود داره که توش زنبورداری باشه لطفا راهنمایی کنید.

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام همین رشته رو میتونند تو دفترچه انتخاب کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *