معرفی رشته مهندسی نفت

دکتر رونقی

1441022005LHV7w

معرفی رشته مهندسی نفت

مقدمه

سلام بچه ها ، تو این مقاله میخوام با رشته مهندسی نفت آشناتون کنم امیدوارم مفید باشه.

نفت ، ماده ای که با کشف شدنش جهان رو متحول کرد از همون اول هم با خودش پول و سرمایه رو به ارمغان اورد و به سرعت استفاده ازش گسترش یافت و به طبع دانش استفاده از اونم باید گسترش پیدا میکرد این دانش رو به صورت یک رشته در دانشگاه ها برای دانشجو ها در دسترس قرار دادند . در کشور ما ، ایران هم به خاطر منابع نفت عظیمی که وجود دارد مهندسی نفت یک شغل محبوب و پردرامد به حساب میاد.در ابتدا فقط یک دانشگاه نفت در آبادان بود ولی با گسترش میادین نفتی و پاسخ گو نبودن یک دانشگاه اکثر دانشگاه های فنی مهندسی این رشته را به رشته های خود اضافه کردند.

نفت از اون رشته هاست که برای تحصیل در اون باید رتبه خوبی کسب کنید و همین مسله خودش میتونه سندی بر حقوق بالای شاغلان این صنعت باشه برای تحصیل در این رشته علاوه بر ریاضیات قوی باید شیمی عالی هم داشته باشید چرا که نفت و مشتقاتش به طور مستقیم با علم شیمی رابطه دارند . اگه بخوام دانشگاه های برتر ارائه دهنده این رشته رو براتون طبقه بندی کنم به این صورت میشه : شریف ، پلی تکنیک ، صنعت نفت اهواز و آبادان . بچه ها ببینید اسم این رشته یه کمی گول زننده است . درسته که حقوق کارکنان صنعت نفت بالاست ولی این حقوق اکثرا به مدیران تعلق داره و مهندسین راه سختی برای رسیدن به اون درجه دارند ، چون پذیرش وزارت نفت اندک هست و زیرساخت های بخش خصوصی هم مناسب نیست . پس اگر این توانایی رو به طور کامل تو خودتون نمی بینید در انتخاب رشته کمی درنگ کنید . خوب دیگه سرتون رو درد نیارم برم سر اصل مطلب .

گرایش های مختلف رشته نفت :

1 – اکتشاف نفت

2 – حفاری نفت

3 – مخازن نفت

4 – بهره برداری از منابع نفت

اکتشاف

اولین قدم برا دستیابی به نفت کشف ان است . مهندسین با فرستادن امواج صوتی به زیر زمین و اندازه گیری بازگشت انها و سپس انلالیز امواج، منطقه را از نظر وجود یا عدم وجود و همچینین از نظر مقدار حدودی منابع را برسی میکنند.

حفاری

طراحی وسایل حفاری و انجام حفاری در شرایط مناسب و ارزیابی تاثیر حفاری بر محیط زیست کشور و ارائه راه حل برای جلوگیری از تخریب آن ، بخشی از وظایف این گرایش است . یک مهندس حفار خوب راه هایی را پیشنهاد میدهد که کمترین هزینه و پیشترین بازده را داشته باشد.

مخازن

عمده فعالیت این گرایش در زمینه محاسبه عددی مقدار و راندمان کار است . مثلا در عمق دو هزار متری زمین چه مقدار نفت و گاز داریم و یا چه مقدار از ان قابل دسترس میباشد و با چه سرعتی استخراج میشود و …

بهره برداری

گرایش بهره برداری به منظور برداشت بهینه از منابع نفت و گاز به وجود امده است . دانش بهره بردای نفت معمولا پس از اکتشاف و حفاری و شناخت مخازن به کار می اید و میتوان گفت مهمترین کار یک مهندس بهره برداری نفت جلوگیری از افت فشار چاه نفت بر اثر بهره برداری نا مناسب است .

توانایی های لازم

همون طور که بالا گفتم برای مهندسی نفت علاوه بر ریاضیات و محاسبه باید شیمی قوی داشته باشید و اگر در شیمی ضعیف اید یا علاقه ندارید این رشته را انتخاب نکنید . دانشجو های رشته مهندسی شیمی نیز می توانند به مهندسی نفت تغیر رشته بدند چون دروس مشترک زیادی دارند.

پیشنیاز ( حد اقل )

طبق آمار کانون با تراز 6000 میتوان در یک دانشگاه معتبر پذیرفته شد.

شیمیفیزیکریاضیاتزبانمعارفعربیادبیات فارسینام درس
3434664چند از 10 تا

*تراز ذکر شده مربوط به دانشگاه نفت ابادان هست که جز دانشگاه های معتبر این رشه است

رتبه بندی دانشگاه ها در رشته مهندسی نفت (ایران)

1-صنعتی شریف

2-صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک)

3-دانشگاه تهران

4-صنعت نفت (اهواز)

5-صنعت نفت (آبادان)

رتبه بندی دانشگاه های برتر در رشته مهندسی نفت (دنیا)

1-دانشگاه تگزاس آستین (Cockrell)

2-دانشگاه استنفورد

3-دانشگاه تولسا

4- دانشگاه دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا

5-دانشگاه اوکلاهما

ادامه تحصیل

بعد از این که شما کارشناسی یکی از گرایش های ذکر شده رو بگیرید میتونید برای ادامه تحصیل و گرفتن دکترا تو یکی از دانشگاه های داخلی و خارجی اقدام کنید حالا ما کاری به نحوه گرفتن پذیرش دانشگاه ها نداریم . این مشخصه که گرفتن دکترا این رشته کار هرکسی نیست و به کار همه نمیاد ولی با داشتن دکترا میتوان اینده شغلی خوبی برای خود رقم زد.

پیشنهاد میشه که اگر در دانشگاه صنعت نفت مشغول به تحصیل هستید بعد و دانشجوی خوبی یه شمار میروید تا کارشناسی ارشد بیشتر ادامه ندهید و بعد از استخدام شدن در وزارت نفت به دکتری فکر کنید.

*منظور از ادامه تحصیل ارشد و دکتری است ولی ما این جا دکتری رو به علت عرف این رشته مطرح کردیم .

بازار کار

این مسئله که بازار کار این رشته وزارت نفت هست بر کسی پوشیده نیست . اما متاسفانه وزارت نفت در حال حاضر همه دانشجویان را بورسیه نمی کند بلکه دانشجویان سطح بالا این امتیاز رو دریافت میکنند بنابر این اگه شما دانشجوی دانشگاه صنعت نفت نباشید باید سطح علمی بالایی داشته باشید . دانشجویانی که جذب وزارت نفت نشوند میتوانند در شرکت های خصوصی مشغول به کار شوند و یا رشته خود را به مهندسی شیمی تغیر داده ( به دلیل دروس زیاد مشترک ) سپس راهی واحد های صنایع شیمیایی شوند.

نتیجه گیری

در پایان می توان گفت رشته مهندسی نفت رشته که هنوز اشباع نشده است گزینه خوبی برای رتبه های زیر 2500 است و با کمی تلاش در ان میتوان به درجات خوب رسید .

موفق باشید.

8 دیدگاه برای “معرفی رشته مهندسی نفت
  1. Reyhane_p گفت:

    سلام
    لطف می کنید بگید آخرین رتبه پذیرفته شده در کنکور سراسری 95واسه این رشته در دانشگاه صنعت نفت اهواز گرایش مخازن چند بوده؟( هم روزانه هم شبانه)
    و این که آیا نفت درهمه دانشگاه هافقط 5خانم می پذیرد؟
    سوال دیگم اینه که ممکنه در مقطع کارشناسی برای نفت بورسیه شد؟
    ممنون از پاسختون

  2. ???? ???? ????? گفت:

    سلام زیر 3000 منطقه 2 …به سایت دانشگاه مزبوطه مراجعه کنید.

  3. ???? گفت:

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون واقعا عالی بود من که به هرچی می خواستم بفهمم رسیدم

  4. ???? ???????? ???????? ???? ????? گفت:

    سلام،ممنون،موفق باشین

  5. parastoo گفت:

    ببخشید میگین باید سطح علمی بالا باشه…کسی که با سهمیه میاد تو این رشته آینده ای داره؟؟ یعنی رتبه خودش خیلی بد و بالا بوده و با سهمیه قبول شده…الان این فرد سطح علمی بالایی داره با این شرایطش؟؟

  6. ???? ???????? ?? گفت:

    سلام\nرسیدن به درجات عالی نیاز به پشت کار داره.به تلاش هرکس در دانشگاه بستگی داره.

  7. مسعود مصلحی گفت:

    سلام …ازاد میشه رفت؟؟ و جای پیشرفت داره؟؟
    فرقی هم با دولتی میکنه در اینده برا کار و این چیزا
    میشه بگین الان زاد چ مهندسی ایی خوبه برا رفتن ک کارش احتمالش باشه گیر بیاد

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام مسعود عزیز
      قطعا جای پیشرفت هست هم در دانشگاه آزاد هم دانشگاه سراسری همه این صحبت ها بستگی به شما و سطح پیگیری خودتون بستگی داره
      برای کار هم در حال حاضر بیشتر شرکت ها بدنبال افراد متخصص هستند پس نتیجه میشه گرفت اگر خودمون تلاش کنیم قطعا موفق خواهیم شد چه در دانشگاه سراسری چه آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *