پیام های انگیزشی :

معرفی رشته مهندسی خودرو

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88

معرفی رشته مهندسی خودرو

با توجه به پیشرفت دنیا و وجود جوامع توسعه یافته و مدرن نیاز به وسیله نقلیه به ویژه خودرو مقوله ای جدی است که نمیتوان از آن صرف نظر کرد

انواع مختلفی از خودرو وجود دارد که تمامی آنها در کارایی خود به نوعی انجام وظیفه میکنند تا بهترین و بالاترین بازده ممکن را داشته باشند .

خودرو های سواری ، اتوبوس ها ، کامیونها و … از انواع خودرو محسوب میشوند .

البته ذکر این نکته جالب است که در زبان انگلیسی کلمه معادل خودرو vehicle  میباشد که در بین مردم انگلیسی زبان این کلمه تمامی وسایل حمل و نقل را در بر میگیرد از جمله قطار ها ، کشتی ها ، هواپیما ها و … اما رشته ی مهندسی خودرو به طور کلی با وسایلی در ارتباط است و سروکار دارد که بر روی زمین حرکت میکنند و با قطار و کشتی کاری ندارد !!!

امروزه روش های نوینی در خودرو های جدید استفاده میشود تا حداقل استفاده از سوخت فسیلی را به همراه داشته باشد .

خودرو های هیبریدی ،  خودرو هایی با سلول های سوختی  و… از اینگونه موارد هستند که در زمینه های کاری یک مهندس خودرو وجود دارد .

کلیات رشته مهندسی خودرو

یک خودروی کامل از بخش های مختلفی تشکیل شده است که کار هر بخش مکمل دیگری است و در کنار هم منجر به حرکت یک اتومبیل میشود.

از سیستم تولید نیرو گرفته تا انتقال و شاسی و تعلیق و نیز بخش های زینتی یک اتومبیل همه و همه در حرکت و آسایش این وسیله نقشی دارند .

طراحی ، ساخت و نیز نگهداری و تعمیر انواع مختلفی از خودرو میتواند تعریف مناسبی از این رشته باشد .

این مقاله را از دست ندهید:  تست های شک دار بزنم یا نه؟

در واقع مهندسی خودرو رشته ای است که دانشجویان آن باید با طراحی های مختلف از جمله شاسی ، بدنه و … آشنا شده و نیز بتوانند یک خودرو را تعمیر کنند و آن را به طور مناسبی نگهداری نمایند .

این رشته به عنوان رشته ای میانی در نظر گرفته میشود .

زیرا شامل علوم مختلفی از جمله مکانیک ، الکترونیک ، مهندسی مواد و … میباشد .

با توجه به رقابت شدیدی که در بازار بین المللی خودرو وجود دارد ، سازندگان محکوم به افزایش کیفیت خود و نیز بالا رفتن سرعت در کنار این افزایش  کیفیت هستند .

همچنین در کنار تمامی این موارد بحث زیست محیطی و میزان آلایندگی محصول نیز اهمیت دارد .

با توجه به موارد گفته شده دانشگاه علم و صنعت تهران این رشته را برای اولین بار در سال ۱۳۷۹ در ایران و خاورمیانه ارائه داد اما نکته اینجاست که این رشته در آن زمان فقط در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرفت

این دانشگاه با دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا همکاری داشته و دارد و بسیاری از دانشجویان این دانشگاه پس از اتمام تحصیل در این دو شرکت مشغول به کار میشوند.

گرایش ها

رشته مهندسی خودرو دارای ۳ گرایش : قوای محرکه ، سیستم تعلیق و سازه و بدنه خودرو میباشد .

گرایش قوای محرکه :

در این گرایش هدف مهندسان طراحی و تولید موتوری بهینه برای مواردی از جمله کاهش سوخت مصرفی و قوی تر کردن پارامتر هایی نظیر میزان توان موتور و گشتاور تولیدی آن است .

همچنین سیستم های تهویه ای و خنک کننده موتور نیز در این گرایش معرفی و آموزش داده میشود و دانشجویان پس از گذراندن دروس سیالاتی و حرارتی باید تسلط کافی را در این دروس پیدا کنند .

این مقاله را از دست ندهید:  باید ها و نباید های جمعبندی،چگونه درست جمع بندی کنیم؟

در این زمان موتور اکثر خودرو ها درون سوز است و با جرقه یا فشار اشتعال پیدا میکنند و انرژی را تامین میکنند .

گرایش بدنه و سازه

یک بدنه ی زیبا در عین حال سبک و مقاوم از جمله ایده آل های شرکت های خودرو سازی است .

خودرویی جذاب و زیبا اما بسیار سبک و ایمن هدف این گونه شرکت هاست . امروزه طراحان توانسته اند با دانش خود در زمینه مواد ، مقاومت این ماده ، محاسبات میزان ضربه و  … این هدف را اجرایی کنند . بطور مثال استفاده کردن از بدنه هایی از جنس فیبرکربن که بسیار مقاوم و سبک است دستاورد تلفیق مهندسی خودرو  و مهندسی مواد میباشد.

گرایش سیستم تعلیق ، فرمان و  ترمز

قطعا یکی از فاکتور های مهم در انتخاب یک خودرو میزان راحتی و لذت سواری آن خودرو است .

میزان فرمان پذیر بودن خودرو ، نرم بودن تعلیق و عدم آسیب به اشخاص داخل اتومبیل و نیز ترمزی مطمئن که در همه حال خیال راننده را راحت کند اجزایی اجتناب ناپذیر از یک خودروی استاندارد هستند . در این گرایش دانشجویان وظیفه دارند مباحث مربوط به یک سیستم تعلیق و نیز شبیه سازی آنها و حل معادلات دینامیک خودرو را به طور کامل بلد باشند به طوری که  پس از فارغ ااتحصیل شدن توانایی طراحی یک سیستم تعلیق ، ترمز و فرمان عالی را به طور دقبق داشته باشند .

در این گرایش یک مهندس باید بتواند سیستمی را طراحی کند که احساس راحتی و نیز امنیت به سرنشین خودرو دست دهد.

بازار کار و ادامه تحصیل

بازار کار این رشته ارتباط نزدیکی با صنایع خودرویی کشور و خودرو سازان دارد .

این مقاله را از دست ندهید:  بینایی سنجی

یک مهندس خودرو باید بتواند با همکاری سایر متخصصان مربوطه یک خودروی ایمن و راحت و از لحاظ فنی ، قوی را طراحی کند .

معمولا کار های این چنینی به صورت تیمی اداره میشود و یک تیم شامل مهندسانی است که هر یک در بخش خاصی تخصص دارند .

پس دانشجوی این رشته باید توانایی و روحیه کار تیمی را داشته باشد.

از نظر ادامه تحصیل نیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته پذیرش دانشجو دارد و میتوان تحصیلات تکمیلی خود را در این رشته گذراند .

کنکور سراسری ، نمونه کارنامه و رتبه

مهندسی خودرو در کنکور سراسری در  زیرگروه ۱  رشته ریاضی قرار دارد

ضرایب دروس برای قبولی در رشته مهندسی خودرو  به صورت زیر است:

ریاضی : ۴

قیزیک : ۳

شیمی : ۲

و به صورت کشوری نیز گزینش میشود

نمونه کارنامه:

رتبه ۹۹۸۹ کشوری

مهندسی خودرو – تربیت دبیر رجایی –نوبت دوم

ادبیات فارسی        ۳۶%

عربی                 ۴۵٫۴%

معارف               ۴۵٫۴%

زبان                 ۲۲٫۷%

ریاضیات           ۴۵٫۵%

فیزیک              ۳۲٫۶%

شیمی             ۷٫۷%

موفق باشید.

برچسب(معرفی رشته مهندسی خودرو،مهندسی خودرو،آشنایی با رشته مهندسی خودرو،رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی خودرو،نمونه کارنامه رشته مهندسی خودرو،گرایش های رشته مهمدسی خودرو،بازار کار شته مهندسی خودرو،گرایش بدنه و سازه،گرایش قوای محرکه،گرایش سیستم تعلیق ، فرمان و ترمز،مشاوره کنکور،دکتر رونقی،مشاوره حضوری و تلفنی کنکور)

2,116 بازدید

نظرات شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برترین کانال کنکوری کشور
بزرگترین و بهترین دورهمی کنکوری ها هر روز با کلی نکات مشاوره ای اخبار کنکوری کلیپ های انگیزشی کارنامه های کنکوری
برنامه جمع بندی آمادگی 100 درصد در 70 درصد مباحث کنکور
مشاوره خصوصی