پیام های انگیزشی :

سحر خیز باش !

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۵ شهریور ۱۳۹۶

سحر خیز باش !

 

صبح شده است …

چشمان خود را باز کرده اید ولی انگار به تخت خود چسبیده اید و توان بلند شدن ندارید

و تمام این لحظات در حال تلف کردن وقت خود در اول صبح میباشید …

اتفاق بالا در زندگی تمامی انسان ها میتواند رخ دهد حتی در زندگی یک فرد کنکوری !

درصد بالایی از داوطلبان با این موضوع در اول صبح مواجه میشوند و با آن دست و پنجه نرم میکنند .

اکثر افراد برای بیدار شدن از خواب به کمک احتیاج دارند حال این کمک میتواند صدای زنگ ساعت باشد یا هر چیز دیگری .

بر اساس تحقیقات گسترده ای که در این مورد انجام شده است نتایج نشان میدهد

که چیزی حدود ۶۰ درصد از مردم جهان زمانی بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت نیاز دارند

تا به طور کامل از خواب بیدار شوند و هوشیاری کامل را بدست بیاورند .

کمبود خواب چیست ؟

هر فردی که در طول شب کمتر از میزان پیشنهادی کارشناسان یعنی همان ۶ تا ۸ ساعت خوابیده باشد

به اصطلاح دچار کمبود خواب است که اغلب این افراد در هنگام صبح با مشکل سخت بیدار شدن

و طولانی بودن زمان بدست آوردن هوشیاری مواجه خواهند شد و در طول روز نیز بازده همیشگی خود را نخواهند داشت .

اما گروهی دیگر نیز وجود دارند که با اینکه مشکل خواب شبانه نداشته اند و به طور طبیعی خوابیده اند

اما از بی حوصلگی  و کسل بودن رنج میبرند . مشکل این افراد ناشی از برهم ریختن ریتم طبیعی بدن است .

و علت خستگی های صبحگاهی این افراد این است که ریتم خاصی برای خوابیدن ندارند

این مقاله را از دست ندهید:  حرکات ورزشی مفید هنگام مطالعه

مثلا یک شب ساعت ۹ میخوابند و شبی دیگر ۱۲ !

این برهم ریختن تعادل در خواب موجب بوجود آمدن حالت کسلی افراد پر خواب میشود .

زمانی حدود یک ساعت قبل از این که فرد بخواهد بیدار شود خواب وی سبک تر میشود

و با ترشح هورمون هایی در بدن انرژی لازم برای بیدار شدن جمع آوری میگردد

اما اگر خوابیدن نظم خاصی نداشته باشد و هر شب یک ساعت متفاوت را برای خواب انتخاب کنیم

بدن نمیتواند زمان بیدار شدن را تخمین بزند و مراحل آماده سازی بیدار شدن

به درستی انجام نمیشود و با اینکه شما بیدار شده اید همچنان حس خواب آلودگی در شما وجود دارد .

توصیه میکنیم همیشه بکوشید تا در زمان مشخصی به رختخواب بروید تا ساعت بدن شما تنظیم شود

و بتواند راس ساعت مشخص از خواب بیدارتان کند !

سحرخیز بودن برای تمامی افراد یک عادت پسندیده است و مخصوصا یک دانش آموز کنکوری

که باید روز را با انرژی برای درس خواندن شروع کند سحرخیز بودن یک امتیاز ویژه برای او محسوب میشود .

اگر برنامه مطالعاتی شما در ساعت ۱۱ شب به پایان میرسد سعی کنید تا در حدود یک ربع

پس از آن وارد رختخواب خود شده باشید و با کامل شدن خواب نیز حدود ساعت ۷ بیدار میشوید و این کار را هر شب تکرار کنید .

ساعت خواب خود را مرتب تغییر ندهید حتی اگر به برنامه خود نرسیده اید . زیرا با تغییر دائم ساعت خواب بدن

شما تعادل زمانی برای خواب و بیداری را از دست میدهد و در اینصورت دیگر شما در اول صبح انرژی نخواهید داشت .

این مقاله را از دست ندهید:  تکلیف های اضطراری تا روز کنکور

یکی از عادت های بد قطع کردن زنگ ساعت و دوباره خوابیدن است .

با اینکار بدن شما دوباره به مراحل قبل از بیداری برمیگردد و تعادل خود را از دست میدهد .

استفاده از زنگ ساعت برای این است که شما زمان بیداری خود را تعیین و ابزاری است

برای کمک به شما و با قطع کردن آن و دوباره خوابیدن به ساعت درونی خود صدمه میزنید .

پس برای سحرخیزی موارد زیر را رعایت کنید :

هر شب در زمان مشخص بخوابید

کم خوابی و پر خوابی نداشته باشید

در زمان مشخص از بستر بلند شوید

720 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی