اهمیت درس زمین شناسی در کنکور تجربی

دکتر رونقی

یکی از سوالات  و دغدغه های دانش آموزان کنکوری, درس زمین شناسی می باشد. سوال دانش آموزان در زمینه ی زمین شناسی این است که آیا این درس تاثیری در رتبه ی ما دارد؟ جواب این سوال را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تاثیر زمین شناسی در کنکور:

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان متقاضی زیرگروه یک تجربی، درس زمین‌شناسی را بطور کامل کنار گذاشته و به آن اهمیت نمی‌دهند. خوب است بدانید که درس زمین شناسی یکی از دروس تخصصی رشته تجربی است که متاسفانه با بی توجهی بسیاری از داوطلبان این رشته مواجه است. کتاب زمین شناسی سوم دبیرستان کتابی کاملا حفظی است که بیشتر از هرچیزی با حافظه شما سرو کار دارد. این درس در زیر گروه های مختلف رشته تجربی دارای ضرایب زیر می باشد.

نام درسزیر گروه ۱زیر گروه ۲زیر گرو ه ۳زیر گروه ۴زیر گروه ۵
زمین شناسی۰۱۴۱۱

در واقع ضریب زمین شناسی در کنکور تجربی در قبولی رشته های زیر گروه ۱ صفر می باشد.

لیست رشته های زیر گروه ۱
مقطع دکتری : دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی.
مقطع کارشناسی : اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، بینایی سنجی، پرستاری، دبیری زیست شناسی، روانشناسی، زیست شناسی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست فناوری، شنوایی شناسی، علوم ازمایشگاهی، علوم ازمایشگاهی دامپزشکی، علوم تربیتی، علوم تغذیـه، علـوم و صـنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی، کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسـی، کارشناسـی سـاخت پروتزهـای دنـدانی، گفتـار درمـانی، مامـایی،
هوشبری.
مقطع کاردانی : کاردانی اتاق عمل، کاردانی تکنولوژی پرتودرمانی، کاردانی تکنیسین سلامت دهان، کاردانی ساخت پروتزهای دندانی، کـاردانی دامپزشـکی، کـاردانی علوم آزمایشگاهی، کاردانی فوریتهای پزشکی، کاردانی مامایی، کاردانی هوشبری.
دروس آزمون اختصاصی و ضرایب آنها: زمین شناسی با ضریب ۰ ،ریاضی با ضریب ۲ ،زیست شناسی با ضریب ۴ ،فیزیک با ضریب ۲ و شـیمی بـا ضریب ۳ *

توجه مهم ** توجه نمایید که  تاثیرگذاری این درس بر روی تراز کل شما باعث می شود تا نتایج بسیار بهتری را در انتخاب رشته های کشوری بدست آورید.

اگر شما دانش آموز تراز بالا هستید بهتر است حتما درس زمین‌شناسی را بخوانید؛ زیرا:

  1. در نمره‌ی خام شما تأثیرگذار است و به دلیل کم‌توجهی و بی‌توجهی بسیاری از دانش‌آموزان می‌تواند درسی ترازآور برای شما محسوب شود.
  2. شاید تا بعد از انتخاب رشته بخواهید در رشته‌هایی به جز پزشکی و دندان‌پزشکی (که زیرگروه ۱ هستند) نیز انتخاب رشته کنید, برای مثال : داروسازی. در این زیرمجموعه‌ها درس زمین‌شناسی ضریب دارد، پس بهتر است به آن هم در کنار سایر درس‌ها توجه شود.

اگر دانش آموز تراز متوسط یا پایین هستید بهتر است درس زمین‌شناسی را بخوانید؛ زیرا:

  1. از آن‌جا که بسیاری از دانش‌آموزان تجربی این درس را کنار می‌گذارند با مطالعه‌ی این درس به راحتی قادر به سبقت گرفتن از رقیبان خود و کسب نمره‌ی بهتر هستید.
  2. با توجه داشتن به درس زمین‌شناسی سبقت گرفتن از هم‌ترازهایتان سریع‌تر صورت می‌گیرد و نتیجه‌ی بهتری در کنکور کسب می‌کنید.

تاثیر درس زمین شناسی در رتبه کل داوطلب:

حال با مثالی برای شما اهمیت زمین شناسی را توضی می دهیم.
به مثال زیر توجه فرمایید.
داوطلب اول:ادبیات،دینی،عربی=۷۸ زبان=۸۹ زمین=۲۸ زیست=۹۲ ریاضی=۹۲ فیزیک۷۳ شیمی=۹۰

داوطلب دوم:ادبیات،دینی،عربی=۷۸ زبان=۸۹ زمین=۹۰ زیست=۹۲ ریاضی=۹۲ فیزیک۷۳ شیمی=۹۰

رتبه زیر گروه یک این دو تا داوطلب دقیقا باهم یکسان است ولی رتبه ی کل آنها باهم متفاوت است.
داوطلب اول رتبه کل منطقه ۳۳ و رتبه کل کشوری ۵۸  را کسب کرده است.

داوطلب دوم رتبه کل منطقه ۶ و رتبه کل کشوری ۹  را کسب کرده است.

نمای نزدیک از فردی درحال خواندن کتاب

بررسی فصول مختلف کتاب درسی:

کتاب زمین شناسی مجموعا ۹ فصل دارد که در ابتدا قصد داریم به بررسی تمامی فصول آن بپردازیم.

فصل اول:

این بخش یکی از فصول ساده کتاب زمین شناسی محسوب می شود که بخش مقدماتی بوده و مباحث حفظی و اولیه را مطرح می نماید. طراحان سوال در این بخش بیشتر از هرچیزی به متن و مفاهیم عنوان شده در آن تاکید داشته و تقریبا می توان گفت از اشکال این بخش سوالی طرح نخواهد شد.

فصل دوم:

این فصل از نظر مفهومی بسیار ساده و قابل فهم است. توجه به اشکال و فعالیت های این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. این فصل تنها بخش کتاب زمین شناسی سوم است که دارای مساله می باشد توجه نمایید تمامی مساله های این فصل در نهایت با ۲تا ۳ فرمول قابل حل هستند و با تمرین به سادگی خواهید توانست به تسلط بر آنها دست پیدا کنید.

نکته مهم دیگر درباره این درس وجود کادر های آبی رنگی است که منبع طراحی سوال برخی از طراحان می باشد.

فصل سوم:

این بخش از فصول مهم کتاب زمین شناسی است که طراحی سوال در آن بیشتر از متن کتاب از بخش های تصاویر و نمودار ها خواهد بود. یکی از نمودارهای بسیار مهم این فصل مربوط به املاح فراوانتر آب دریاست که فهم و حفظ درست آن اهمیت بسیاری دارد.

فصل چهارم:

این فصل دارای متن پیچیده و دشواری است که برای مطالعه آن توصیه می کنیم حتما خلاصه نویسی را در دستور کار خود قرار دهید و با مرور چند باره مطالب سعی کنید تمامی قسمت های آن را به خوبی بخاطر بسپارید. در این بخش هیچ نکته بی اهمیتی وجود ندارد هر خط از کتاب می تواند یک سوال مهم را در خود جای دهد.

فصل پنجم:

از فصل پنجم به بعد با شروع مبحث کانی ها مطالب کمی دشوار تر خواهد شد و برای فهم آنها خلاصه نویس و مرور مجدد مطالب اهمیت بالایی دارد. توجه نمایید یکی از جداول مهم این فصل، جدول موس می باشد که سوالات بسیاری از آن طرح می شود.

فصل ششم:

این درس دارای مفاهیم ساده ای می باشد اما دارای کلمات بسیار علمی و تخصصی ای است که باعث دشوار شدن مطالعه آن خواهد شد. در این بخش مطالبی چون شکل رابطه میان دما و عمق و شکل نظریه بوون و شکل کانی شناسی اقسام مهم سنگ های آذرین از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

فصل هفتم:

برای مطالعه این فصل به سبب وجود اسامی سخت خلاصه نویسی پیشنهاد می شود.

فصل هشتم:

متن این فصل تا حد زیادی ساده و قابل فهم است و همچنین اشکال کمی نیز دارد.

فصل نهم:

این بخش مهمترین و پر مفهوم ترین بخش کتاب زمین شناسی است که حاوی اشکال و متون بسیار مهمی است. توجه نمایید مطالب این فصل ساده و با اهمیت هستند و هرگز نباید از پرداختن به آنها غافل شد.

بودجه بندی دروس زمین شناسی در کنکور:

بودجه بندی زمین شناسی

در این قسمت از مقاله قصد داریم به نکاتی کاربردی درباره مطالعه این درس از زبان رتبه های برتر کنکور سراسری بپردازیم:

فرزین واحدی رتبه ۷ کشوری:  برای کسب رتبه مناسب از این درس افزایش تعداد دفعات مطالعه و مرور مداوم مطالب کمک بسیار زیادی در کسب رتبه بالاتر خواهد کرد.

مائده عابدیان رتبه ۱۰ منطقه ۱:  خلاصه نویسی و مرور مداوم خلاصه بزرگ ترین رمز موفقیت من در کسب رتبه بالا در آزمون این درس بود.

شمیم شفیعیون رتبه ۹ منطقه ۱:  در یادگیری درس زمین شناسی حفظ و به خاطر سپاری لغات و کلمات سخت و سنگین اهمیت بیشتری دارد.

نکات طلایی در مطالعه زمین شناسی:

 نکات طلایی در مطالعه زمین شناسی
  1. خلاصه نویسی(حاشیه نویسی) را هرگز فراموش نکنید. نکات ریز و کلیدی این کتاب جز با خلاصه نویسی قابل فهم نخواهد بود.
  2. مرور روزانه خلاصه ها بسیار مهم است.
  3. هر بخش از مطالب کتاب را تا جایی بخوانید که به طور کامل برایتان جا بیفتد و تا پیش از روشن شدن تمامی مفاهیم هرگز مبحث جدیدی را باز نکنید.
  4. کتاب را ابتدا روزنامه وار بخوانید و سپس نکات مهم را از آن استخراج نموده و مطالعه نمایید.
  5. در خلاصه نویسی مطالب رسم اشکال و نمودار ها کمک بسیاری به شما خواهد کرد.
  6. برای فهم بهتر برخی از مطالب مثل مبحث آتشفشان ها ساخت ماکت و یا روزنامه دیواری های تصویری بسیار موثر خواهد بود.
  7. در رابطه با فصل هایی مانند آب در خشکی که درمورد آشنایی با تاریخجه زمین است بهتر است اطلاعاتی در مورد نحوه ی شکل گیری زمین از یک خشکی بزرگ و تقسیم آن به دو خشکی آشنا شده و سپس درمورد ساکنان اولیه ی زمین که از تک سلولی ها گرفته تا پیشرفته ترین نوع جانداران یعنی پستانداران اطلاعاتی را بدست آورید.
  8. فهم این درس به فهم مطالبی چون آنالیز اشکال زمین شناسی، شناسایی عناصر تشکیل دهنده لایه ها ، مواد مذاب ، شناسایی انواع گسل و شناسایی انواع امواج زلزله وابسته است.

سوال های متداول

ایا زمین شناسی در کنکور تجربی تاثیر دارد?


بله تاثیر دارد, ولی فقط برای زیر گروه ۲٫ درصد زمین شناسی چه صفر و چه ۱۰۰ , هیچ تاثیری در زیرگروه ۱ و احتمال قبولی رشته هایی مثل پزشکی، فیزیوتراپی و باقی رشته های زیرگروه ۱,  ندارد.
پیشنهاد ما: روز کنکور روزیست غیر قابل پیش بینی که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. شاید برنامه ریزی شما فقط و فقط رشته های زیر گروه ۱ باشد ولی برای اطمینان بیشتر زیر گروه ۲ را نیز در نظرداشته باشید. در اینصورت پیشنهاد می کنیم برای محکم کاری بیشتر درس زمین شناسی را از دست ندهید و حتما فصل های مهم را مطالعه کنید.
 

14 دیدگاه برای “اهمیت درس زمین شناسی در کنکور تجربی
  1. تارا حیدری گفت:

    با عرض سلام با توجه به تو ضیحات بالا بنده الان متوجه نشدم بالاخره برای زیر گروه یک زمین شناسی مهمه یا نه چون در مطالب بالا قسمی نوشته شده به رتبه ی بهتر کمک میکنه اما در قسمت آخر نوشته شده که تاثیری برای رشته های زیر گروه یک نداره !

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام تارا عزیز
      درس زمین شناسی برای تمام رشته ها تاثیر مستقیم نداره ( ولی اینطوری نیست که هیچ تاثیری نداشته باشه)
      برای زیر گروه یک جایی تاثیر داره که شما با چند دانش آموز دیگ خیلی رتبه هاتون نزدیک ه اونجا زمین شناسی میتونه برای شما یک برگ برنده باشه و بتونید از رقبای کنکور خودتون فاصله بگیرید
      موفق و پیروز باشی

  2. anna گفت:

    سلام وقتتون بخیر واقغا ممنونم ازتون که بسیار زیبا توضیح دادید تکلیفم با خودم روشن شد😅

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام آنا عزیز
      ممنون از اینکه برامون پیام گذاشتید و بهمون انرژی دادی
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده
      موفق و پیروز باشی

  3. ایلیا سلامت گفت:

    با سلام در کتاب زمین شناسی بخش های مانند تفسیر کنید یادآوری یا تحقیق کنید به جمع آوری اطلاعات که سبز رنگ هستند وجود دارد جواب سوالاتی که در این بخش ها پرسیده شده را کتاب خیلی سبز آورده سوال من این است که آیا این سوالات که در این بخش ها مطرح شده در کنکور می آید یا نه

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام ایلیا عزیز
      این مباحث که داخل کتاب گفتی برای مرور و پیگیری بیشتر هستش و داخل سوالات کنکور بهش اشاره ای نمیشه
      ولی اگه علاقه مند به درس زمین شناسی هستی میتونی اونارو بخونی تا عمیق تر ماهیت سوال های زمین شناسی رو درک کنی
      موفق و پیروز باشی

  4. selin گفت:

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون ممکنه بعضی ها این ها رو ندونن و نتونن اونجور ک میخوان نتیجه بگیرن . خلاصه خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون .💗

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام نسترن عزیز
      ممنون بابت توضیح و انرژی که به ما دادی
      موفق و پیروز باشی

  5. Mzh گفت:

    سلام توضیحاتتون خیلی خوبه ولی فکر میکنم قسمتهایی بروز نیست، در ب است فضول از ۹ فصل کتاب زمین شناسی صحبت کردید درحالیکه این کتاب ۷ فصل بیشتر نداره، لطفا بروز رسانی کنید

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام مژده عزیز
      ممنون بابت اطلاع رسانی حتما این مورد بررسی و در صورت مشکل حل خواهد شد
      موفق باشی

  6. فاطمه گفت:

    چه کتاب کاری برای زمین پیشنهاد می دید ایا با خوندن کتاب درسی زمین می تونیم به۲۰ درصد برسیم

    1. دکتر رونقی گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      کتاب خیلی سبز بسیار مناسب است و درصد قابل قبولی رو میتونید باهاش کسب کنید
      موفق باشی

  7. امین گفت:

    سلامت باشید متشکرم از بابت راهنمایی

  8. 𝑺𝒉𝒂𝒒𝒂𝒚𝒆𝒒❦︎ گفت:

    سلام سلام😀مطلب بسیار مفیدی بود. تا قبل از مطالعه این مطلب بیخیال زمین شناسی شده بودم و میخواستم تایمشو به دیگر دروس اختصاص بدم ولی الان نظرم عوض شد و حتما تست زمین شناسی رو خواهم زد.🌍
    باتشکر😊💚⚘

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *