پیام های انگیزشی :

در زمان بسیار کوتاهی که تا شروع سال تحصیلی باقیمانده چه بخوانیم؟

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

در زمان بسیار کوتاهی که تا شروع سال تحصیلی باقیمانده چه بخوانیم؟

(داوطلبان کنکور چند دسته اند؟کدام دسته ای از داوطلبان در کنکور موفق خواهند شد؟)

تعدادی از دانش اموزان به محض پایان یافتن امتحانات مدارس برای کل تابستان خود

برنامه ریزی کرده اند.همین دانش اموزان هدفمند, برای اینکه تابستانی هدفمند هم داشته باشند

کار خود را با درس خواندن شروع کرده اند.البته برای اینکه از درس زده نشده و در میانه های راه پا پس نکشند

و دچار یاس و ناامیدی نشوند,بین درس و تفریح تعادل برقرار کرده اند و به عبارتی هر دو مقوله

را در جای خود و به صورت متعادل و در حد لزوم انجام داده اند.دانش اموزان هدفمند و منعطف ,

همین گونه اند.انها خوب می دانند که اگر فقط و فقط به درس و مشق و تست زنی پرداخته شود

همانگونه که گفته شد نتیجه ای جز یاس و ناامیدی در انتظارشان نخواهد بود.

اگر هم فقط به دنبال تفریح, گشت و گذار, کوه و جنگل و دریا و… باشند که ضرر کرده اصلی انها هستند.

پس باید بین این دو مقوله تعادل برقرار کرد.

دانش اموزانی که تابستان  بدین صورت بطور متعادل شروع کرده اند به دو دسته تقسیم می شوند:

۱-دسته اول کسانی هستند که درس را با برنامه راهبردی یک موسسه شروع کرده اند.

این افراد دچار سردرگمی نخواهند شد. چون به هرحال بعد از کلی تحقیق و تفحص موسسه ای

را جهت عضو شدن و شرکت در ازمون های تابستانی انتخاب کرده اند.حال جدای از اینکه موسسه خوب

چه ویژگی دارد,باید گفت که هر موسسه ای ودر هر شرایطی که باشد برنامه راهبردی ویژه ای را

برای ثبت نامی های خود تدوین کرده است.دانش اموزانی که در ازمون های تابستانی شرکت می کنند,

چون برنامه راهبردی موسسه را دنبال می کنند پس توانسته اند بین دروس عمومی و اختصاصی در تابستان

این مقاله را از دست ندهید:  بیدار باش تجربی ها برای تسلط بر زیست

و در ازمون های تابستانی تعادل برقرار کنند.حتی توانسته اند در کنار کرور درس های سال گذشته نگاهی

هرچند اجمالی به درس های سال اینده داشته باشند.کما اینکه نگاهی به دروس سال اینده ممکن است

فقط به صورت تورق سریع باشد که ان هم به نوبه خود دارای مزیت ها ویژه ای بوده و خالی از فایده نیست.

این دسته از دانش اموزان خوشبختانه توانسته اند وارد مسیر درستی شده

ودر ان قدم بردارند. پیشرفت در انتظار این دسته از دانش اموزان است.

۲-دسته دوم از دانش اموزان هم کسانی هستند که انها هم تابستان را  پرانرژی و قاطعانه

و محکم شروع کرده اند.این دسته از دانش اموزان درس خواندن را به صورت متعادل شروع کرده

و نیز توانسته اند بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی تعادل برقرار کنند ,

اما در میانه راه سردر گم باقی مانده اند.علت چیست؟

علت این سردرگمی برنامه ریزی غیراصولی و مبتدی گونه و غیر منعطف انان است.

زیرا برنامه ریزی و نیز برنامه راهبردی ازمون ها طوری طراحی و تدوین شده اس که

تمامی دانش اموزان با هر سطح علمی بتوانند ان را اجرا کنند.در این میان ممکن است

دانش اموزی بخواهد طبق برنامه ریزی که خودش تدوین کرده پیش برود.

اما تحت تاثیر عوامل محیطی, و یا دوست و اشنا برنامه ای را در نظر گرفته که خارج از عهده و ظرفیت اوست.

در چنین شرایطی باز هم شرایط این افراد خیلی بهتر از کسانی است که اصلا شروع نکرده اند.

در بین دانش اموزان دسته ای دیگر هم وجود دارند که شرلیط کاملا متفاوتی با دو دسته قبل دارند. تحت عنوان دسته سوم :

۳-دسته سوم از دانش اموزان کسانی هستند که اکنون که در میانه های تابستان قرار داریم هنوز موفق نشده اند

مطالعه را شروع کنند.اینان کسانی هستند که اکنون به فکر افتاده اند که

این مقاله را از دست ندهید:  چگونه با تست زنی قبل از آزمون مرور کنیم؟

در زمان باقیمانده و در این شرایط چطور شروع کنند و چه بخوانند؟سوال

همانطور که قبلا هم گفته شد شرایط دسته سوم با دو دسته قبلی متفاوت است.

دانش اموزانی با این شرایط راه سختی را پیش رو دارند.ولی برای سامان بخشیدن

به این افراد چه کار باید کرد و به اینان باید چه پیشنهادی داد؟

دانش اموزانی که در این دسته(دسته سوم)قرار گرفته اند باید اولا بدانند

که هنوز هم دیر نشده و ماهی را هر وقت از اب بگیرند تازه است. مهم این است که اکنون تصمیم گرفته ای قاطعانه

و بدون هیچ گونه معطلی و به دور از هرگونه حاشیه و نا امیدی , درس و مطالعه را اغاز کنی.

در ادامه مطالبی گفته خواهد شد تا اینگونه افراد بتوانند در زمان باقیمانده خود را به سایرین برسانند

و بدون هیچگونه معطلی و تعلل درس را شروع کرده و ادامه دهند.

اما سخنمان روی بچه های دسته سوم است. دانش اموزانی که در دسته سوم قرار دارند

باید در صورت امکان در ازمون های تابستان شرکت کنند تا بتوانند در فرصت باقیمانده تا مهرماه

و شروع سال تحصیلی بتوانند دروس سالهای گذشته (دوم و سوم ) را طبق برنامه راهبردی ازمونها مرور کنند.

در فاصله بین دو ازمون می توانید تستها را دوباره خوانی کنید و تست ها را دوباره حل کنید

و ان دسته از تست هایی را که نکته دار هستند را علامت دار کنید تا در هنگام مرور بتوانید

به اسانی و سادگی به انها دسترسی پیدا کنید. نکات مهم هر تست را که برای شما تازگی دارد

و یا پاسخ را به شیوه ای ساده توضیح داده است را در یک دفتر مختص خودتان جمع اوری و یادداشت کنید

تا به هنگام مرور که نزدیک پایان سال تحصیلی و کنکور است بتوانید به اسانی به انها دسترسی پیدا کنید.

این مقاله را از دست ندهید:  کنترل و مدیریت آزمون های تستی

در همین فرصت باقیمانده تا شروع سال تحصیلی بهترین گزینه ان است که به مرور دروس سال سوم بپردازید

چون تازه از سال سوم دبیرستان و امتحانات نهایی ان رد شده اید و دروس و نکات مربوط به انها هنوز

در ذهن و حافظه شما هستند مرور به موقع در تابستان می تواند نکات مهم این دروس را وارد حافظه بلند مدت شما کند

اگر این کار را انجام دهید با این حال و در همین شرایط حاضر باز هم از دانش اموزانی که هنوز هم شروع نکرده اند  جلوتر هستید.

اگه پروژه تابستان را به صورت در صد در نظر بگیریم باید حدود ۸۰ درصد از وقت و انرژی تان صرف مرور سال دوم و یا سوم دبیرستان شود

و تنها ۲۰ در صد باقیمانده صرف تورق سریع و یا پیش خوانی دروس سال چهارم  شود.

ایجاد تعادل بین دروس عمومی و اختصاصی و مطالعه دروس مربوط به انها در تابستان به شما کمک می کند

تا دوباره روحیه تان را باز یابید و با انرژی بیشتری اماده شروع سال تحصیلی جدید شوید.چشمک

 

1,621 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی