راه کارهای کاهش اشتباه در آزمون

دکتر رونقی

photo_2016-01-30_221-33101

راه کارهای کاهش اشتباه در آزمون

 

داوطلبان معمولا در آزمون های 14روزه یا21روزه شرکت میکنن که سه روزجهت کاهش اشتباهات و آمادگی قبل آزمون ،داوطلبان حتما باید یک جمع بندی و مروری در منزل انجام دهند وسپس به روش آزمون بشینید چند درس را باهم ازخود آزمون بگیرد با این کار هم استرس آزمون ازبین میرود و هم باعث کاهش چشمگیر اشتباهات در آزمون میشود.

ویژگی های آزمون های آزمایشی:

این آزمون ها در طول سال مدام داوطلبان را ارزشیابی می کنند که هم باعث کشف اشتباهات و هم رفع ضعف ها می شوند.ولی متاسفانه اکثر داوطلبان به صرف اینکه دوستان یا آشنایان در آزمون ها شرکت دارند ،میرن درآزمون ها ثبت نام میکنن که از قافله عقب نمونن و خودشونو هم زیاد مقید به این نمیکنن که طبق برنامه ی آزمون ها درس بخونن و حتی اگه در چند آزمون خوب نتیجه نگیرن ،زیاد براشون فرقی نمیکنه و همش میگن حالا آزمون های زیاد دیگه ای دارم ،وقت واسه جبران زیاده و از این حرفا… هدف ازآزمون دادن اینه که بدونیم نقاط قوت و ضعفمون کجاهاست تا بتونیم در فرصت های باقیمانده تا کنکور رفعشون کنیم و در نتیجه درصدها و تراز قابل قبولی کسب کنیم.در غیر اینصورت اگرنخواهیم ازآزمون ها به عنوان یک ابزار سنجشی آموزشی استفاده ببریم پس دیگر چه لزومی دارد که وقت و هزینه صرف آزمون ها کنیم؟!داوطلبی که تا الان 10 آزمون رو گذرونده ولی هنوز داره منفی میزنه و آزمونهاشو تحلیل نمیکنه،چه انتظاری داره که در رقابت میلیونی کنکور نتیجه بگیره!پس دوست من ،آزمون های آزمایشی و ضعفاتو دست کم نگیر و در این فرصت های باقیمانده تمام سعی و همتتو به کاربگیرتا بتونی یک کنکورموفق رو پشت سربذاری.

نکته ی بسیارمهم:

داوطلبی که درآزمون ها شرکت کرده است حتما باید از یک مشاورخوب و حرفه ای راهنمایی بگیرد چرا که اگه یک یا چند آزمونو خراب کردین و خیلی ناراحت و استرسی بشید و سریع نتونید خودتونو از این حال بیرون بیارید،مطمئنا در آزمون بعدی هم نتیجه ی خوبی نخواهید گرفت.در صورتی که راهنمایی های قدم به قدم یک مشاور دلسوز و باتجربه میتواند شمارا در تمام طول سال ،آماده تر،مطمئن تر و با انگیزه ای بالاتربه سمت موفقیت پیش ببرد.

پس همانطور که گفته شد،آزمون های آزمایشی وسیله ی ارزشیابی تحصیلی هستند.پس دوست من اگه دیدی در آزمونی خیلی نتایج جالبی نمیگیری،ناراحت نشو وبه جای اینکه خودتو تو اتاق زندانی و بشینی گریه زاری کنی برعکس بیا خوشحال باش که اشکالاتت رو فهمیدی کجاهان والان باید رفعشون کنی تا در آزمون های بعدی تکرار نشن.

انواع اشتباهات در آزمون و علل آنها:

1-صورت تست را خوانده ولی در جواب دادن،تردید و شک دارید.این تردید به دو علت است:

الف)مفهوم تست را متوجه نشده اید و نمیتوانید راه حل و روش حل دقیقی براش داشته باشید که به تست های مفهومی معروفند.

ب)مفهوم تست را متوجه شده اید ولی راه حل را فراموش کرده اید که به تست های محاسباتی معروفند.

2-به دلیل نداشتن دقت کافی در جایگذاری اعداد وداده ها و انجام محاسبات دقیق،جواب را غلط وارد میکنید.

3-مبحث مورد نظر را ناقص یاد گرفته اید وقبل ازاینکه به اصطلاح به مرحله ی تثبیت و تسلط برسانید،شروع به تست زنی کرده اید.که در نتیجه باعث میشه منظور طراح تست را خوب متوجه نشوید.که به تست های ادراکی معروفند.

4-وحشتناک ترین اشتباه این هست که به جوابی که دادین100درصد مطمئن بودید ولی در کمال تعجب شما جواب غلط از آب دراومده که بازهم این نوع اشتباه دو دلیل داره:

الف)تمام گزینه ها راخوب نخوانده اید و با اعتماد به اینکه مبحث مورد نظر را کامل خوانده بودید،بادیدن اولین گزینه نزدیک به جواب شما،اقدام به زدن تست کرده اید.در صورتیکه با کمی دقت بیشتراگرتمام گزینه ها را نگاه میکردید میتونستین جواب 100صحیح رو شناسایی کنید.

ب)شما در صورتی میتونید به تست ها پاسخ صحیح بدین که ازقبل مطالعه ی دقیقی داشته و درآن مبحث مسلط شده باشید و تست ها و تمرین های آن را کامل یاد گرفته باشید.

خوب حالا که انواع وعلل اشتباهات درآزمون ها رو گفتیم،حالا باید برگردیم به روزای قبل آزمون و ببینیم مطالعه به شکلی باید انجام بشه تا اشتباهات در آزمون کمتر و حتی صفربشن.

پاسخ غلط،پاسخ صحیح شما را نابود میکند…

نکات اجرایی درمنزل قبل از آزمون:

1-مبحث را بطور کامل یاد بگیرید و ضمن مطالعه حتما خلاصه برداری،نکته برداری از فرمول ها و…داشته باشید.

2-تست ها وتمرین های هر درس را بطور کامل و تا رسیدن به جواب نهایی انجام دهید و اگر تستی را بطور ذهنی حل کردین تست بعدی رو باید حتما روی برگه پردازش کنید تا با معلومات تست قبلی ترکیب نشن و به قول داوطلبان،مباحث رو باهم قاطی نکنیم.

3-برای هر مبحث به ترتیب ابتدا تست آموزشی سپس تست سنجشی ودرآخر تست های سرعتی کارکنید تا هم به مباحث مسلط شوید وهم مدیریت زمان را در تست زنی یاد بگیرید.

 

4-با تحلیل و آنالیزبعدازهر آزمون و شناسایی اشتباهات ،سعی در رفع اشکالات کنید.

چند راهکار مهم سرجلسه ی آزمون:

  1. به دقت به افعال آخرصورت تست توجه کنید.مثلا،میباشد یا نمیباشد…هست یا نیست(طراح تست هوشمندانه و زیرکانه تست طرح میکند و باصطلاح با کلمات بازی میکند)
  2. در خواندن صورت تست هایی که طولانی هستند ،حوصله و دقت داشته باشید و ازخواندن این نوع تیپ تست ها گریزان نباشید و تا آخر تست را بخوانید چراکه اکثراین نوع تست ها پاسخی کوتاه و تقریبا آسانی دارند.
  3. در تست هایی که به صورت تصویر یا نمودار مطرح شده اند، صورت سوال را کامل بخوانید. اکثرن جواب اینگونه تست ها را طراح درپرانتزی جلوی تست بطور غیر مستقیم وبا هدف پرت کردن حواس شما عنوان میکند که اگه خوب صورت تست را خوانده ومنظورطراح را متوجه شده باشید میبینید که جواب همان ،متن داخل پرانتز بود.
  4. لطفا آدم قانعی باشید…بیشتر داوطلبان در پایان زمان جلسه وقتی به پاسخبرگ خود نگاه میکنن و میبینن که به تست های بیشتری جواب ندادن،میان به تست هایی که شک داشتن و جواب نداده بودن،جواب میدن و نتیجه خیلی بد از آب درمیاد.

یک راهکارخوب واسه این اشتباه این هست که وقتی دارید در منزل از یک درس تست میزنید،حتما تست هایی که شک دارید رو بزنید و درآخرببینید که اکثرشون صحیح اند یا غلط.اگه اکثرن صحیح بودن ،درآزمون اجازه دارید تست هایی که دراون درس شک داشتید رو بزنید اما اگر اکثرن غلط بودن نباید همچنین ریسکی بکنید.

5-هدف گذاری کنید…با توجه به ضریب و اهمیت اون درس در رشته ی مورد علاقه تان درآزمون تست بزنید .مثلا اگه رشته ی مورد علاقه ی شما داروسازی هست باید بدونید که بعنوان مثال دردرس شیمی باید از 10 تست 6تست را صحیح جواب بدین.

6-اگه در تست های محاسباتی زیاداشتباه میکنید:در تمرین تست درمنزل،تست های وقت گیرو محاسباتی را علامت دار کنید تا بتونید زمان را بین تست ها به خوبی مدیریت کرده و زمان برای بقیه ی تست ها کم نیارید که باعث نشه با عجله به تست های محاسباتی جواب بدین .و با بررسی و آنالیز تست هایی که غلط جواب دادین ،اشتباهاتتون دستتون بیاد و با مرور همیشه و پیوسته ی این اشتباهات در نهایت منجربه کاهش تدریجی اشتباهات بشید…و

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود،رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

هیچوقت،

دقت در تست زنی را فدای سرعت نکنید…

موفق باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *