پیام های انگیزشی :

راهکار هایی برای دانش آموزان پرخواب

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

راهکار هایی برای دانش آموزان پرخواب

 

در این مقاله قصد داریم راهکار هایی را معرفی کنیم که دانش آموزانی که زیاد تر از حد معمول میخوابند

بتوانند با استفاده از آنها خود را به وضعیت نرمال و معمولی رسانده و زمان خود را حفظ و نگهداری کنند .

اما قبل از آنکه به بررسی و ارائه ی این راهکار ها بپردازیم باید میزان مناسب خواب و خواب کافی را تعریف کرده

تا اگر با مطالعه آنها متوجه شدید دچار پرخوابی و یا کمخوابی هستید به دنبال راه چاره ای برای آن باشید .

خوابیدن بصورت مستقیم بر رشد بدن و همچنین رشد ذهنی وهوشی فرد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت

و در واقع این میزان خواب باید بصورت عادی خودش باشد .

کمخوابی مشکلاتی از قبیل عدم تمرکز حواس در طول روز ،

کم شدن قدرت حافظه و کاهش یادگیری مطالب ،

کاهش خلاقیت در حل مسائل و … از جمله مشکلاتی است

که کم خوابی برای فرد ایجاد میکند و در مقابل پرخوابی نیز مشکلاتی را ایجاد میکند .

ایجاد حالت کسلی و بی حوصلگی ، کم شدن انرژی بدن به دلیل همان احساس بی حوصلگی ،

از دست دادن زمان مفید و … از جمله مشکلاتی است که پرخوابی برای فرد ایجاد خواهد کرد .

سعی کنید در خوابیدن خود بی نظمی نداشته باشید و هر شب

در ساعتی خاص بخوابید تا ساعت بدنی شما تنظیم شود

و از این نظر مشکل نداشته باشید . اصولا تنظیم ساعت بدن روندی نیست

که یک شبه انجام شود و نیاز به زمان دارد تا بدن عادت کند به ساعت خواب جدید .

این مقاله را از دست ندهید:  چگونه سرعت مطالعه را بالا ببریم؟

پس در چند روز اول عادی است که نتوانید خوب بخوابید و زود بیدار شوید اما با عادت دادن بدن

به ساعت خواب جدید مشکلات حل خواهد شد و سر ساعت به خواب میروید و از آن طرف به موقع بیدار خواهید شد .

بی نظمی ر ساعت خواب ساعت بیولوژیک بدن را برهم خواهد زد و موجب اختلالاتی

در انرژی فرد در روز خواهد شد و بدن فرصت کافی را نخواهد داشت که انرژی از دست رفته را تامین کند .

هورمون های رشد در طول خواب شبانه ترشح میشود و شب بیدار ماندن ها و از آن طرف دیر بیدار شدن ها

علاوه بر اینکه بر فعالیت های بدن فرد در روز آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت

باعث عدم رشد صحیح و به موقع ارگان ها و اندام های بدن نیز خواهد شد .

بهتر است که ساعت حدود ۱۰ الی ۱۱ شب به خواب بروید و صبح نیز ساعت ۶ تا ۷ صبح بیدار شوید .

این زمان مناسبی است که به استراحت شبانه بپردازید .

اما به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم و آن این است که چه راهکار هایی برای دانش آموزان پرخواب داریم

که بتوانیم آن ها را از این موضوع نجات دهیم ؟

شام را دیر وقت نخورید و ابتدای شب میل کنید.

برنامه ریزی منظم داشته باشید تا بخاطر آن مجبور به بیداری شوید

بعد از ظهر نخوابید و یا کم بخوابید

سعی کنید ساعت برای خود تنظیم کرده و عادت به زود بیدار شدن کنید

با انجام این عادات به مرور زمان به زود بیدار شدن عادت خواهید کرد و سحرخیز میشوید و پرخوابی از بین خواهد رفت .

این مقاله را از دست ندهید:  اعتیاد به موبایل و کنکور

 

1,642 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی