۰۲۱ - ۲۸۴۲۴۴۶۵
شعار هفته : بزرگترین زندانی که انسانها در آن زندگی می کنند، ترس از تفکر دیگران است.
نویسنده: دکتر رونقی 2 نظر 5490 بازدید

راهنمای انتخاب رشته

راهنمای انتخاب رشته


هنگام انتخاب رشته از كدام رتبه كارنامه استفاده كنیم؟ هر سال كه كارنامه های كنكور سراسری در سایت سازمان سنجش اعلام می شود، دانش آموزانی كه موفق به كسب نتیجه مرحله اول شده و مجاز به انتخاب رشته می باشند، با مشاهده كارنامه خود با سوالات متعددی مواجه می شوند.یكی از مهمترین این سوالها چگونگی استفاده از رتبه و نمرات كسب شده در منطقه ، سهمیه ، رتبه كل و زیر رتبه های هر گروه است. درارائه این مقاله هدف این است كه دانش آموز بتواند با استفاده از آنچه كه می آموزد براحتی از رتبه های متعدد خود استفاده نماید. برای ورود به این بحث باید مقدمتا چند موضوع مرتبط تشریح شود.اول از همه چند اصل زیر را در نظر بگیرید. اصل اول. رفتارجمعیت: انتخاب رشته یك فرایند آماری است و بستگی به علاقمندی و اولویت بندی جامعه آماری شركت كننده و رفتارجمعیت در همان سال دارد. اصل دوم.شانس: شانس قبولی هر داوطلب در یك رشته خاص بستگی به تعدادداوطلبان قبلی آن شخص دارد كه آن رشته خاص را انتخاب كرده باشند یا نه.مثلا در صورتی كه داوطلبی رتبه 30000 آورده باشد و بخواهد یك رشته مثلا عمران دانشگاه علم وصنعت قبول شود ودر برگه انتخاب رشته خود آن را انتخاب كرده باشد ولی هیچ یك از نفرات قبلی در برگه های انتخاب رشته خود این رشته را انتخاب نكرده باشند، این داوطلب قبول می شود. اصل سوم. پوچ بودن بعضی از رتبه ها:در تمام گروهای آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ،هنروزبان بیش از دو زیر گروه دارد.پس هرداوطلب در هركدام از زیر گروهها حائز یك رتبه می شود . پس تعداد زیادی از رتبه ها پس از تعیین رشته توسط سازمان سنجش پوچ می شود. مثلا دانش آموز رشته ریاضی درسه زیر گروه رتبه دارداما بلاخره در یك رشته از سه زیر گروه قبول خواهد شد وبنابراین دو رتبه دیگر پوچ می شود** برای آنكه بتوانید از هركدام از رتبه های كارنامه ی خود براحتی استفاده كنید اول باید بدانید هریك از رتبه ها نشانگر چیست انواع رتبه ها رتبه در منطقه ، دركنكور سراسری سازمان سنجش سه منطقه ثبت نامی از شماره های 1 الی 3 وجود دارد كه دانش آموز هنگام ثبت نام اولیه در سایت سازمان سنجش خود را درجامعه آماری یكی از آن مناطق ثبت می كند.بنابراین رتبه در منطقه به معنای كسب توانایی علمی دانش آموز در جامعه آماری آن منطقه می باشد.مثلا دانش آموزی رتبه 3410 در منطقه 2 اخذ كرده است و تعداد افراد شركت كننده در آن منطقه به عنوان مثال 100000 نفر بوده و از این تعداد 48000 نفر از طرف سازمان سنجش مجاز به انتخاب رشته شده اند، بنابراین دانش آموز مذكور " نفر 3410ام از تعداد نفرات 48000ام مجاز به انتخاب رشته در منطقه 2" می باشد. رتبه در سهمیه ، مشابه با توضیحات بالا جامعه های آماری دیگری چون شركت كنندگان در آزمون سراسری عضو گروه خانواده های شاهد یا ایثارگر و یا رزمندگان وجود دارد.رتبه های این افراد نیز مشابه بند 1 نسبت به تعداد شركت كنندگان در سهمیه خودشان در كارنامه می آید.مثلا رتبه داوطلبی در سهمیه شاهد 45 شده و آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در این سهمیه 7500 است ، با توضیحات بالا این دانش آموز " نفر 45ام از تعداد نفرات 7500ام مجاز به انتخاب رشته در سهمیه شاهد" است. رتبه كشوری ، همانطور كه از نامش پیداست این رتبه نشانگر وضعیت این داوطلب نسبت به جامعه آماری كل شركت كنندگان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی خود می باشد. رتبه های زیرگروه ، در هر گروه آزمایشی بسته به تفاوت ضرایب دروس امتحانی چند زیر گروه تعریف شده است كه هركدام از داوطلبان در آنها رتبه های متفاوتی گرفته اند. مثلا داوطلبان شركت كننده در رشته تجربی نسبت به پاسخگویی به درس زمین شناسی در دو زیر گروه 1 و 2 ،دو رتبه متفاوت میبینند.اگر به سوالات زمین شناسی جواب داده باشند رتبه زیر گروه 2 كمتر از رتبه زیر گروه 1 میشود.در زیر گروه 1 اهمیت درس زمین شناسی صفر درنظر گرفته شده است. تفكیك بومی پذیری رشته ها آخرین مفهومی است كه باید توضیح داده شود. از چند سال گذشته تاكنون بدلیل گسترش دانشگاهها و مراكز آموزش عالی مناسب ،دیگر دانشجویان نیازی ندارند برای ادامه تحصیل در برخی از رشته ها از محل زندگی خود فاصله زیادی بگیرندو می توانند در نزدیكی محل زندگی خود در مقطع آموزش عالی ادامه تحصیل دهند . براین اساس تعدادی از رشته ها بومی گزینی شده است. این بدان معناست كه مثلا دانش آموز داوطلب رشته ریاضی برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق – كه رشته استانی معرفی شده است – می تواند در دانشگاه سراسری استان خود ادامه تحصیل دهد. با مطالعه مطالب بالا اكنون تا حدودی می توانیدیك رابطه منطقی بین رتبه های خود و انتخاب رشته پیدا كنید .اما با توجه به حساسیت انتخاب رشته و كمی وقت و حوصله داوطلب می توانیم راهنما وتند آموز زیر را ارائه دهیم. پیشنهاد می كنم از ماژیك های شبرنگ با رنگهای متنوع استفاده كنید ابتدا رتبه های كل و سهمیه ای خود را با رنگهای متنوع شبرنگ كنید مثلا در رشته ریاضی با سه زیر گروه سه رتبه سهمیه ای و سه رتبه كل داریم كه با شش علامت یا رنگ مشخص می شود.(مثلا نارنجی برای رتبه سهمیه در زیر گروه 1) بامراجعه به صفحه راهنمای دفترچه انتخاب رشته نسبت به نوع پذیرش بومی اعم از استانی ؛قطبی؛ناحیه ای و.. اطلاعات كسب كنید سپس رشته های مورد نظر خود را به تفكیك استانی ؛ ناحیه ای ؛ قطبی و كشوری با رنگهایی كه در بالا شبرنگ كرده بودید تفكیك كنید به عنوان مثال اگر دررشته ریاضی رشته الكترونیك را می خواهید انتخاب كنید این رشته ناحیه ای می باشد پس رنگ رتبه سهمیه در زیر گروه 1 را برای الكترونیك در نظر بگیرید.(بنابراین الكترونیك نارنجی رنگ می شود) درصورتیكه رشته های انتخابی شما استانی ویا ناحیه ای باشد رتبه های تمام زیرگروهها در منطقه اهمیت ویژه دارد. درصورتیكه رشته های انتخابی شما قطبی و كشوری باشد رتبه های تمام زیر گروهها در كل اهمیت دارد. حال كلیه دانشگاهها و رشته هایی راكه تمایل به انتخاب رشته داریدبا رعایت قوانین تناسب رنگها شبرنگ كنید. بعد از این مرحله به وضوح می توانید نسبت به انتخاب های خود دید بهتری داشته باشید. مرحله بعدی مقایسه رشته / دانشگاههای انتخابی شما با رتبه های شماست . بهترین رتبه در زیر گروه یا كل را برای بهترین رشته ها /دانشگاهها درآن زیر گروه درنظر بگیرید. اگر در زیر گروهی رتبة بد آورده اید طبیعتا باید از رشته /دانشگاههای كم طرفدار تر انتخاب رشته داشته باشید. معمولا اولویت های انتخاب در نوع دانشگاهها به ترتیب روزانه ؛ شبانه ؛ غیرانتفاعی ؛ پیام نور و مجازی می باشند. اولویت های انتخاب در رشته ها به ترتیب تكنیكال و كاربردی ؛ علوم پایه كاربردی ؛ علوم پایه محض ؛ فوق دیپلم كاربردی ؛ فوق دیپلم محض می باشند. باتوجه به اطلاعات بالا اگر داوطلبی در رشته ریاضی و در زیرگروه 1 رتبه 10000 آورده باشد و تمایل به انتخاب رشته الكترونیك داشته باشد. طبیعی است كه باتوجه به اینكه رشته الكترونیك یك رشته تكنیكال وكاربردی است با این رتبه در دانشگاههای روزانه و شبانه احتمال قبولی كمتری دارد وبهتر است كه دانشگاههای مجازی و غیر انتفاعی را برای خود انتخاب كند.اما اگر یك رشته علوم پایه مثل آمار را بخواهد انتخاب كند احتمال قبولی آن در دانشگاههای سراسری هم می تواندبیشتر باشد. درآخر و به عنوان موثر ترین توصیه در انتخاب رشته دانش آموزانی كه رتبه خوب نیاورده اند ، اینست كه با توجه به اینكه در این ایام استرس بالایی هم دارید بهتر است باكمك و همیاری یكی از بزرگتران خود اقدام به انتخاب رشته نمایید تا از بروز اشتباهات غیر قابل جبران جلوگیری كنید. در مجموع باید متذكر شویم تمامی رتبه های برتر كنكور

 

    روند کاری دپارتمان مشاوره دکتر رونقی

    دپارتمان مشاوره و برنامه ریزی کنکور دکتر رونقی

    متشکل از مشاوران پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی از دانشگاه های معتبر کشور، با مدیریت دکتر رونقی می باشد. با سابقه بیش از 7 سال فعالیت در حوزه کنکور و دارای مجوز رسمی از نهاد های مربوطه این افتخار را دارد که در طی این سالها رتبه های بسیاری را پرورش دهد و رموز موفقیت و تجربیات خود را در اختیار دانش آموزانی که رویایی رتبه برتر شدن را در سر دارند ، قرار دهد. بیشتر بدانید...

    برنامه ریزی شخصی سازی شده

    برنامه ای که با آزمون های آزمایشی ، مدرسه، ساعت مطالعه و کلاس های خصوصی دانش آموزان هماهنگ می باشد. و به طور جزئی مشخص می کند که دانش آموز چه مبحثی را چند ساعت و چطور مطالعه کند . برنامه ریزی براساس تاکید بر نقاط ضعف دانش آموزان تهیه و تنظیم شده است و مشخص می کند که دانش آموز بر اساس توانایی که دارد روزانه چه مقدار تست کار کند. بیشتر بدانید...

    مشاوره حرفه ای

    دانش آموزان در ساعات خاصی از روز می توانند سوالات خود را از مشاوران بپرسند و راهنمایی های لازم را از مشاور خصوصی خود دریافت کنند.از طرفی هر دانش آموز در ماه 4 جلسه مشاوره تلفنی دارد که با دریافت نوبت قبلی می تواند با مشاور شخصی خود مکالمه کند و مشکلات خود را با وی در میان بگذارد و تدابیر لازم در جهت رفع مشکلات و بهبود عملکرد صورت پذیرد. بیشتر بدانید...

    پیگیری منظم

    در ساعاتی خاصی از روز از دانش آموز در خواست گزارش کار می شود. و روند مطالعه و کارنامه های دانش آموز تحلیل و بررسی می شود و توصیه های لازم در جهت بهبود عملکرد دانش آموز و رفع اشتباهات و نقاط ضعف وی گفته می شود. مشاوران با نوبت تماس های تلفنی به دانش آموزان نکات مهم و راهکارهای لازم برای پیشرفت دانش آموزان را به آنها آموزش میدهند و انگیزه رقابت و تلاش برای رسیدن به هدف را در دانش آموزان تقویت میکنند. بیشتر بدانید...

    آزمون آنلاین

    از دانش آموزان هر ماه هماهنگ با آزمون های آزمایشی که شرکت می کنند پیش آزمونی به صورت آنلاین گرفته می شود که سوالات آزمون کاملا استاندارد ،حرفه ای و شبیه ساز کنکور می باشد.که حتی دانش آموزان می توانند به جای شرکت در آزمون های آزمایشی سایر موسسات،به طور مستقل در این آزمون شرکت نمایند و از جامعه آماری خوب و امنیت بالای سوالات و کارنامه تحلیلی این آزمون بهرمند گردند. این آزمون برای افزایش مهارت آزمون دادن و کاهش استرس دانش آموزان در آزمون های آزمایشی تهیه و طراحی شده است. همچنین استفاده از آزمون آنلاین برای افرادی که توانایی حضور در آزمون های آزمایشی موسسات ندارند،بسیار مفید است. لازم به ذکر است که هزینه آزمون های آنلاین دپارتمان دکتر رونقی در مقابل امکاناتی که به دانش آموزان ارائه می دهد،بسیار مقرون به صرفه است. بیشتر بدانید...

    پنل شخصی دانش آموزان

    دپارتمان مشاوره وبرنامه ریزی دکتر رونقی برای ارتباط هرچه بهتر دانش آموزان با مشاوران خود و جلوگیری از حواشی نرم افزار هایی چون تلگرام که عملا شاهد آن بودیم که موجب برهم زدن تمرکز دانش آموزان می شود، پنلی خصوصی برای دانش آموزان در قالب سایت و اپلیکیشن طراحی کردیم که بتوانند بسیار راحت با مشاور خود در ارتباط باشند و از این پنل نمودار پیشرفت خود را مشاهده کنند و به نقاط ضعفشان پی ببرند و در صدد هرچه سریعتر رفع آن برآیند. بیشتر بدانید...

    دپارتمان مشاوره کنکور دکتر رونقی

    دپارتمان مشاوره کنکور دکتر رونقی این افتخار را داشته است که از اکثر استان ها و شهرهای کشور و حتی کشور های حاشیه خلیج فارس در خدمت دانش آموزان عزیز باشد. بیشتر بدانید...

    تلگرام دکتر رونقی

    گروه مشاوره دکتر رونقی متشکل
    از بهترین رتبه های کنکور

    عضویت در کانال
    صفحه اینستاگرام

    گروه مشاوره دکتر رونقی متشکل
    از بهترین رتبه های کنکور

    مشاهده پروفایل

    ورود به حساب کاربری
    مرا به خاطر بسپار
    ثبت نام | بازیابی رمز عبور
    جستجو