پیام های انگیزشی :

چرا در دوران جمعبندی کند پیش می روم و مرورهایم زیاد طول می کشند؟

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

چرا در دوران جمعبندی کند پیش می روم  و  مرورهایم  زیاد  طول می کشند؟

سلام به شما داوطلب کنکور سراسری امیداوارم  همچنان نیز روزهای پایانی مانده تا آزمون را پر انرژی و با یک روحیه بالا ادامه دهید…

بعد از چند روز بررسی خوانده ها و تعداد تست زنی ها و البته منابع جمعبندی ؛ برنامه ریزی مرور و جمعبندی دروس را چیده اید اما در روزهای اول انگار خیلی نامید به نظر می رسی! چرا؟

گروهی از داوطلبان در این روزهای ابتدایی خرداد ماه مدام از کم آرودن وقت برای مرور یا تست زنی ها ناله می کنند!برخی دیگر هم تقریبا تمام یک روز و بعضا صبح روز بعد را مشغول تحلیل آزمونی می شوند که از خود گرفته اند.

متاسفانه برخی داوطلبان گمان می کنند کنکورشان با کنکور بقیه داوطلبان متفاوت است لذا از اجرای تکنیک های عمومی و مختص ماه پایانی امتناع می کنند؛ آن هم به این بهانه که ؛ من مرور و جمعبندی هام مثل بقیه نیست چون هنوز در خیلی از مباحث ضعیفم…

همین بهانه کار دست این گروه از داوطلبان می دهد ، چون باعث می شود خوانده ها و نخوانده  ها را از اول بخوانند به جای اینکه فقط مرور کند و در مقابل تمرین تست زنی و گرفتن آزمون از خود را به روزهای بعد و نزدیک به کنکور موکول می کنند.

توجه داشته باشید که:

 

 

چرا بهتر است  یک ماه مانده تا کنکور حتما مرور و جمعبندی ها را استارت بزنیم؟

 

از علل اهمیت جمع بندی، این است که اگر هر مطلبی را که ماهها پیش مطالعه کرده اید، اکنون و  در زمان نزدیک به کنکور بخوانید احتمال فراموشی آن کمتر است و بیشتر در ذهن می ماند و بازدهی بیشتری دارد.

این مقاله را از دست ندهید:  مدیریت جلسه آزمون

 

دوم این که هرگاه مغز در محدودیت زمانی برای یادگیری قرار بگیرد، بازدهی آن افزایش می یابد؛ به عبارت دیگر، مغز تمایل دارد که کارها را هر چه سریع تر انجام دهد؛ پس اختصاص زمانی خاص به جمع بندی باعث خواهد شد تا مغز شما ، مطالبی را که قبلاً آموخته و برایش آشناست، در یک مدت زمان کوتاه تر بیشتر یاد بگیرد و بازدهی بیشتری در ارائه مطالب داشته باشد.

 

لذا با توجه به اهمیت جمعبندی های پایانی ، عللی که در این برنامه باعث می شوند پیش روی کندی داشته باشید و نتوانید با اجرای دقیق تکنیک های جمعبندی ، به یک ثبات در مرور مباحث برسید ؛ عبارتند از:

 

۱- تلخ تر از زهر مار؛ وسواسی شدن ؛ وسواس در مطالعه آفت پیشرفت در مباحث است  و آنقدر شما را غرق در خود می کند که در نهایت و  نامحسوس تمام وقت بارزش شما را برای توهم تسلط یافتن ؛ می گیرد.پس هوشیار باشید که مرور ها و جمعبندی های خود را چگونه می خواهید انجام دهید و حتما و باید خود را متعهد و ملزم به اجرای برنامه از پیش تعیین شده کنید.

 

۲-تفکیک انجام دهید.مثلا مباحثی که واقعا در آنها قوی هستید یا بین چند هفته گذشته مرور داشته اید و هنوز در حافظه هستند و فراموش نشده اند را از  مباحثی که نیاز به مرور و جمعبندی فوری دارند ، تفکیک کنید تا به این شکل سرعت مرورای شما بیشتر شود.

 

۳-مرور و جمعبندی را با رعایت تعادل بین دروس و براساس اهمیت اولویت بندی کنید…با این کار دقیقا می دانید که کدام مباحث برای شما دشوار هستند و نباید وقت خود را برای آنها صرف کنید.سپس براساس اهمیت، ضریب آن درس و نیز سبک مطالعاتی مرورهای بیشتری را به آن اختصاص می دهیم.مثل زیست شناسی

این مقاله را از دست ندهید:  معرفی دانشگاه شهید بهشتی

 

۴-با تمرکز بروی اشکالات و سپس رفع اشکال موضوعی ، به روال اشکال یابی سرعت می دهیم.

 

۵-وقت خود در تست زنی نیز همانند مرور و جمعبندی  ، تنظیم می کنیم تا در جلسه کنکور نیز سرعت عمل داشته باشیم و در سریعترین زمان ممکن قدرت تشخیص تست های مناسب خودمان را داشته باشیم.

 

حال که نگرانی از عدم اتمام مباحث را با روش های گفته شده برطرف ساختیم ، می توانیم با خیالی راحت به تست های کنکور پاسخ دهیم.

 

 

۱- به جای تحقیر حافظه ، اکنون به آن اعتماد و آن را تمرین و ممارست به کار گیرید.( روش های مرور را درست انجام دهید)

۲-هیچ مبحث خوانده شده ای از مغز پاک نمی شود بلکه فقط دسترسی به آن سخت تر می شود که می توان با یک مرور  حرفه ای دقیق همان مطالب را بیاد آورد.

۳-فرآیند زیر را در یادگیری مطالب به یاد داشته باشید:

فراگیری مطالب » ورود اطلاعات به ذهن » دسته بندی شدن آن در ذهن »فراخوانی ذهن در هنگام نیاز

۴- ترجیحا وعده ناهار غذای پرچرب نباشد:

وقتی که چربی در  معده است انرژی زیادی برای تجزیه و گوارش شدن لازم دارد و خون رو به معده می کشاند پس خون کمتری وارد مغز و در نتیجه اکسیژن کمتری وارد مغز میشه . در عوض خوردن غذاهای آهن دار نقش موثرتری در اکسیژن رسانی بدن دارد.

۵- زیاد کافیئن ننوشید:

چای و قهوه زیاد خوردن درسته که باعث کم شدن خواب می شه ولی روز بعد باعث رخوت و بی حالی نیز می شود.

این مقاله را از دست ندهید:  چگونه دروس را فراموش  نکنیم ؟

بیدار موندن اراده می خواهد داوطلب عزیز نه کافئین!

 

پیروز باشید…

1,549 بازدید

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مشاوره خصوصی