پیام های انگیزشی :

دلایل کند خوانی و چگونگی برطرف کردن آن

  • نویسنده : دکتر حسین رونقی
  • ۹ شهریور ۱۳۹۶

دلایل کند خوانی و چگونگی برطرف کردن آن

برخی از دانش اموزان در دوران تحصیل خود با مشکل کندخوانی مواجه هستند.

کندخوانی باعث می شود دانش اموز نتواند طبق برنامه ریزی که انجام داده و قصد ادامه

و انجام ان را دارد به پیش برود.کندخوانی معظلی است که اکثر دانش اموزان با ان روبرو می شوند

و درصد کمی وجود دارند که دچار این مشکل نمی شوند.باید گفت که اگر مشکل کندخوانی ادامه پیدا کند

و جلوی ان گرفته نشود,باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری خواهد شد به طوری که دانش اموزان

از برنامه ریزی خود یا حتی برنامه ریزی راهبردی ازمون ها عقب خواهد افتاد و زمان زیادی را باید صرف کند

تا بتواند خود را به بقیه دانش اموزان برساند. اما برای ممانعت کردن از این کار و ادامه این مشکل,

ابتدا باید عوامل و دلایل ایجاد کندخوانی را شناخت چرا که درمان بدون شناخت درد امکان پذیر نخواهد بود.

عواملی که باعث کندخوانی می شوند عبارتند از :

۱-دانش اموزی دچار کند خوانی می شود که در برقراری تعادل و ارتباط بین تعداد ساعات مطالعه اش

و کیفیت و نحوه درس خواندن و مطالعه اش دچار مشکل شود و نتواند بین این عوامل ارتباط برقرار کند

و این گونه است که دچار دلسردی و زدگی از درس خواهد شد.

۲-دومین عاملی که ممکن است باعث کندخوانی شود عدم شناخت دانش اموز از خود و نحوه مطالعه اش است.

دانش اموز باید ابتدا تیپ شخصیتی خود را در درس خواندن بشناسد.

شناخت تیپ شخصیتی در مطالعه و درس خواندن این چنین است که دانش اموز بداند

در کدام درس یا دروس ضعف دارد و کدام درس یا دروس نقطه قوت اوست.

این چنین است که او با شناخت خود می تواند برنامه ریزی صحیحی برای خود در نظر بگیرد .

این چنین که بداند در چه ساعتی از روز چه درسی را مورد مطالعه قرار دهد

این مقاله را از دست ندهید:  سحر خیز باش !

تا بازدهی او زیاد شود. به عنوان مثال دانش اموزی در درس زیست شناسی قوی بوده

و درصد قابل قبولی را در ازمون ها کسب می کند, از طرفی هم به همین درس علاقه دارد.

پس درس زیست شناسی برای او نقطه قوتی محسوب می شود. دانش اموزی که نقطه قوت او درس زیست شناسی است

ممکن است در برنامه ریزی خود در ساعات اولیه روز درس زیست شناسی را مورد مطالعه قرار دهد.

دانش اموز با خواندن این درس و با زدن تستهای مربوط به این درس وقتی که دید به خوبی از پس این درس برامد

با انرژی مثبتی که به سمت او امده و این انرژی را به دست اورده است می تواند دروس دیگر را به خوبی بخواند .

این کار انرژی مضاعفی به او خواهد داد که می تواند در ادامه هم سایر دروس را باهمین انرژی ادامه داده و بخواند.

در مقابل ممکن است دانش اموز دیگری هم در همین درس زیست شناسی قوی بوده ولی در برنامه ریزی خود

این درس را در ساعات پایانی روز قرار دهد. دلیل او از انجام این کار ان است که او با خود می گوید

من که در این درس مشکلی ندارم پس انرژی اول صبح را که انرژی بدون اتلاف بوده

و یک انرژی ناب است را برای دروس دیگر اختصاص خواهم داد که در انها دچار مشکل هستم .

دلیل او از انجام این کار هم کاملا مشخص است که در ساعات پایانی روز و در حال خستگی روزمره هم میتواند

با اختصاص نیم ساعت یا یک ساعت برای درس زیست شناسی باز هم می تواند درصد مطلوبی را به دست اورد.

به همین دلیل است که گفته می شود تیپ شخصیتی –مطالعاتی خود را بشناسید

تا برنامه ریزی شما به نحو احسن انجام بگیرد.

این مقاله را از دست ندهید:  شیوه ی صحیح تست زنی 

۳-عامل دیگر در کندخوانی مطالعاتی این است که برخی از دانش اموزان  دچار عادتی هستند

که تا کل مطالب را یاد نگیرند سراغ مطلب دیگیری نمی روند غافل از اینکه برخی از دروس هستند

که طی مطالعه در زمان بندی های مختلف امکان پذیر است و یا حتی برخی از مباحث و دروس هستند

که زمان یادگیری انها هنگام تست زدن است.مانند درس ریاضی و فیزیک.ولی این دسته از دانش اموزان اصرار دارند

که دروس را فقط حفظ کرده . یاد بگیرند. به همین دلیل به مرور از روی کتاب می پردازند.

این گونه مطالعه و درس خواندن فایده ای نداشته و نتیجه ای  جز اتلاف وقت و انرژی ندارد.

۴-برخی از دانش اموزان بویژه دانش اموزانی که از اول پایه درسی قوی داشته اند

و همیشه نتایج خوبی در مدرسه کسب کرده اند ,عادت دارند که همیشه نتایج خوبی کسب کنند .

این گونه دانش اموزان می خواهند حتی در سالی که کنکور دارند هم بهترین نتیجه را به دست بیاورند

و به عبارتی شاگرد اول شوند. این دسته ازدانش اموزان هم به تکرار بیش از حد مطالب درسی

که هیچ ضرورتی هم ندارد می پردازند. همین دلیل باعث کندخوانی می شود.

۵- دسته ای  از دانش اموزان از کنکور ترس دارند و خیال می کنند که اگر باز خوب هم درس بخوانند

نمی توانند به نتیجه قابل قبولی دست یابند. انها نتیجه عالی را مختص دسته ای دیگر از دانش اموزان می دانند

و ان را از خود دور می بینند که بتوانند با نتایج عالی دست یابند. این دانش اموزان با ذهنیتی که از کنکور دارند

دچار دلسردی از کنکور شده و دچار افسردگی خاصی هستند.

این دانش اموزان انگیزه کافی برای درس خواندن را از دست داده اند و با حواس پرتی که ناشی

از احساس اشتباه انها نسبت به کنکور  ایجاد شده است, دروس را چندین باره می خوانند

این مقاله را از دست ندهید:  تاثیر تکنولوژی در پشرفت و یا افت تحصیلی و مطالعه کنکور

ولی چون حواس پرتی و عدم تمرکز در انها وجود دارد .نمی توانند

دروس را انطور که باید و شاید مطالعه کنندو در ادامه دچار کندخوانی خواهند شد.

چند راهکار برای غلبه بر کند خوانی در ادامه گفته خواهد شد که عبارتند از:

۱-در درس خواندن دچار وسواس مطالعاتی نشوید. وسواس مطالعاتی این چنین است

که یک درس را چندین بار بخوانید و در این درس خواندن وارد جزئیات بشوید

و از نکات کلی و اصلی غافل شوید. این نوع درس خواندن باعث اتلاف وقت و انرژی تان خواهد شد.

ابید بدانید که همانطور که گفته شد برخی از دروس و مباحث باید در فواصل زمانی مناسب خوانده و تکرار شوند

تا بتوان انها را در یاد سپرد. برخی دیگر از دروس و مباحث هم هستن که باید حین تست زنی انها را فرا گرفت.

۲- باید روش های مطالعاتی خود را تغییر دهید و به نوعی از شناخت درمورد خود و نقاط قوت و ضعف خود دست یابید.

۳- دروس را حفظ نکنید. با حفظ کردن, مطالب وارد حافظه کوتاه مدت می شوند.

سعی کنید دروس را درک کرده و مفهومی بخوانید تا بتوانید بعدها با دروس سالهای اتی انها را ترکیب کنید.

۴- تمرکز حواس را تمرین کنید تا بتوانید بدون هیچ گونه حواس پرتی به مطالعه بپردازید.

3,836 بازدید

نظرات شما

    نظرات و نوشته های ارزشمندتون رو برای ما بنویسید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. رویا گفت:

    سلام من سال نود وپنج با سایتتون آشنا شدم و از مطالب جالب سایت استفاده کردم من امسال مامایی قبول شدم وخواستم ازتون تشکر کنم بابت سایت فوق العادتون. خدا قوت دوستان

مشاوره خصوصی