چگونه شیمی بخوانیم؟

دکتر رونقی

شیمی, دومین درس مهم در کنکور سراسری با تعداد سوال ۳۰ تا ۳۵ که شامل ۱۲ سوال محاسباتی و ۱۸ سوال مفهومی, است. تست های ترکیبی و مفهومی شیمی هر ساله دردسرهای زیادی را برای دانش آموزان رقم می زنند و به همین دلیل دانش آموزان این درس را از جمله سخت ترین در بین درس های دیگر می دانند. درصد بالا در درس شیمی مستلزم داشتن توانایی حل مسئله و همچنین تسلط کامل به کتاب درسی می باشد که با روش های مطالعه و تست زنی بدست می آید.

نحوه ی مطالعه صحیح درس شیمی

نحوه مطالعه درس شیمی برای کنکور

یکی از دروس مهم در رشته تجربی درس شیمی می باشد که درصد بالای آن می تواند کمک مهمی در قبولی برخی رشته ها از جمله داروسازی و پزشکی باشد شما می توانید با مراجعه به صفحه معرفی رشته داروسازی از تمام جزئیات این رشته باخبر شوید. در این مطلب قصد داریم به بررسی میزان اهمیت این درس در کنکور تجربی، نحوه مطالعه صحیح و بیان راهکارهایی از زبان رتبه های برتر کنکور سال های قبل برای مطالعه بهتر و کاربردی تر این درس بپردازیم.

اهمیت درس شیمی

با توجه به این که درس شیمی یکی از دروس اختصاصی می باشد از اهمیت بالایی (بخصوص در رشته تجربی ) برخوردار است و می توان گفت این درس دومین درس با اهمیت رشته تجربی می باشد.

در سال های اخیر اهمیت این کتاب درسی در تمامی مقاطع تحصیلی تقریبا یکسان بوده است به عنوان مثال می توانیم به بودجه بندی سوالات رشته تجربی در درس شیمی اشاره نماییم:

  • پایه‌ی دوم،۱۱ تست
  • پایه‌ی سوم،۱۱ تست
  • پایه‌ی چهارم،۱۳ تست

**یک نکته بسیارمهم که لازم است به عنوان یک داوطلب کنکور تجربی بدانید این است که زمان اختصاص داده شده به سوالات شیمی در حدود ۳۵ دقیقه می باشد که به میزان تعداد سوالات این درس بسیار کم خواهد بود بنابراین برای موفقیت بیشتر لازم است تسلط کافی و کامل به مباحث این درس داشته باشید.

نحوه خواندن درس شیمی برای کنکور

نحوه خواند درس شیمی برای کنکور

  • فقط و فقط کتاب درسی را به عنوان رفرنس قرار دهید و کتاب های کمک درسی را جایگزین آن نکنید.
  • به تمامی جزئیات کتاب درسی دقت کنید و تمامی آن ها را به خاط بسپارید. تست های ترکیبی معمولا از جداول, تصاویر و جزئیات ریز کتاب درسی هستند.
  • حاشیه نویسی نکات در مرور مطالب درسی بسیار مهم هستند, از آن ها غافل نشوید.
  • از ۳۵ تست مربوط به درس شیمی ۱۰ تای آن ممکن است مساله باشد, بنابراین از آنها غافل نشوید و تمرین روی آنها را جدی بگیرید.
  • مباحث سخت را به آخر واگذار نکنید چون در روزهای آخر به هیچ عنوان وقت برای فراگیری مطالب دشوار نخواهید داشت.
  • به جای پرداختن به جزوات حجیم و وقت گیر بهتر است کتاب درسی خود را با دقت ببیشتری بخوانید. زیرا تا ۹۰% سوالات کنکور از متن کتب درسی شما تهیه و تالیف خواهد شد.
  • باید بدانید که شیمی درسی وقت گیر و سنگین است و مطالب آن باید به مرور زمان در ذهن ته نشین شود پس با برنامه ریزی دقیق و اصولی در بازه طولانی تری به خواندن این درس مشغول شوید.
  • مطالب را با دقت و توجه خاصی بخوانید و از هیچ مطلبی بدون فهمیدن کامل عبور نکنید.
  • در صورت تسلط کامل به مطالب کتب درسی می توانید به صورت کمکی از کتاب های تست و کمک درسی نیز استفاده نمایید.
  • طبق گفته برخی از داوطلبان سالهای قبل برخی از سوالات این درس دارای محاسبات طولانی و وقت گیر می باشد که دقت بالایی را می طلبد و برخی دیگر از سوالات تست های سرعتی بوده که بهتر است در زدن آنها نیز دقت کافی و لازم را داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که بخش زیادی از تست های محاسباتی مربوط به مباحثی استوکیومتری ، تعادل، آنتالپی، سینتیک و… خواهد بود.

چند تکنیک خاص برای فهم بهتر درس شیمی

  1. توجه کنید که خواندن این درس به نسبت دروس دیگر مانند ادبیات و یا زبان ,زمان بر تر و نیازمند دقت و توجه بیشتری است زیرا تمامی جملات، عکس ها، فرمول ها و نمودارهای این درس حاوی مطالب مهم، مفید و کنکوری هستند که نباید از آنها غافل شد.
  2. سعی کنید برای مطالعه مطالب این درس مفاهیم را برای خود تقسیم بندی نمایید و هر بار بخش کوچکی از آن را بخوانید به طور مثال در مطالعه یک بخش ۲۰ صفحه ای می توانید آن را به ۴ پارت ۵ صفحه ای تقسیم کنید نه این که تمام ۲۰ صفحه را یکجا بخوانید.
  3. از مطالعه به روش های بیهوده بپرهیزید به طور مثال هایلات کردن مطالب برای یک کنکوری زیاد مناسب و اصولی نخواهد بود زیرا به مرور زمان خواهید دید که بر حسب عادت بخش های زیادی را هایلایت کرده اید که گاها اهمیت خاصی هم ندارند پس بهتر است به عنوان روش جایگزین از نوشتن نکات مهم کلیدی و یا خلاصه مطالب و مفاهیم طولانی در حاشیه کتاب استفاده نمایید.
  4. یکی از روش هایی که به فهم بهتر شما در این درس کمک خواهد کرد استفاده از خلاقیت در نحوه خلاصه نوسی است. برای این کار شما می توانید از ارتباط مطالب به یکدیگر و راه هایی مثل فرمول های اکتشافی استفاده نمایید تا تاثیر بی نظیر آن را مشاهده کنید.
  5. یک کاغذ کنار دست خود داشته باشید و مطالب غیر قابل هضم و سوالات پیش آمده را روی آن یادداشت نمایید و در اولین فرصت به کمک معلم و یا مطالعه دقیق تر مطلب حتما جواب آن را بیابید زیرا در این درس حل نشدن سوالات کوچک ذهنی در فهم بقیه مطالب تاثیر منفی خواهد گگذاشت.
  6. حتما یادداشت های پراکنده خود را در فرصتی مناسب در دفترچه ای تمیز جمع بندی نمایید تا در روزهای آخر برای مرور مطالب کلیدی از آن استفاده نمایید.
  7. حتما بعد از جلسات درسی زمانی برای مطالعه دوباره دروس و جمع بندی یادداشت های خود و همچنین برقراری ارتباط بین مطالب یاد گرفته شده و مطالب قبلی کنار بگذارید.

بررسی چند نکته کلیدی برای سوال چگونه شیمی بخوانیم

بررسی چند نکته کلیدی درس شیمی برای درک بهتر این درس

  • شیمی سال دوم و به خصوص ۲ فصل اول آن پایه اصلی شیمی به حساب می آید, پس سعی کنید در فهم آنها وقت و دقت بسیاری به خرج دهید و حتی کوچک ترین مطلب هضم نشده را برای خود باقی نگذارید.
  • تا آخرین روزهای نزدیک به کنکور از کتاب شیمی ۲ غافل نشوید و هر چند وقت یک بار سری به آن بزنید و حاشیه نویسی های آن را مطالعه نمایید. بازهم تاکید می کنم این کتاب مهم ترین کتاب شیمی شما و اصلی ترین منبع شماست به هیچ عنوان از فهم درست آن غافل نشوید.
  • بعد از تسلط کامل به دروس کتاب پایه دوم تا حد امکان تست بزنید آنقدر که بتوانید به اندازه ای مسلط شوید که با چشم هم قادر به حل آنها باشید.
  • به اعداد اتمی عناصر مختلف به طور کامل تسلط پیدا کنید آنقدر که به سادگی بتوانید ساختار لوییس آن را چشم بسته رسم کنید.
  • برای اینکه در سوالات شیمی زمان کم نیاورید بهترین راه تسلط کامل به سوالات حفظی می باشد که بخش عمده آن مربوط به همین کتاب دوم خواهد بود.
  • کتاب شیمی سال سوم به نسبت ساده تر از سال دوم می باشد اما حجم سوالات حلی و مسائل از این کتاب به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • برای حل مسائل مشابه سعی کنید یک راه حل سریع و مناسب را یافته و تمامی سوالات آن سبک را با همان روش حل نمایید تا تسلط کافی را به آن بیابید.
  • در حل مسائل این کتاب حتما زمان گرفته و سعی کنید تا جای ممکن زمان خود را با تمرین زیاد کاهش دهید.
  • کتاب شیمی پیش دانشگاهی نیاز به پایه قوی در مورد مسائل اسید و باز دارد بنابراین سعی کنید پایه خود را در این مباحث تا جای ممکن قوی نمایید.
  • بخش عمده کتاب پیش دانشگاهی حاوی مطالب حفظی است که باید تسلط کافی به آن را داشته باشید

چگونه مسائل شیمی را حل کنیم؟

روش حل مسائل شیمی از ساده به سخت

به طور کلی مطالب شیمی را میتوان به سه بخش حفظی ها ، مفهومی ها و مسائل طبقه بندی کرد.

۱حفظی ها :

ابتدا تذکر این نکته ضروریست که منبع کنکور سراسری همواره کتاب درسی بوده است پس اولین نکته در تمام موارد اشراف و مطالعه ی مکرر مطالب کتاب درسی می باشد .
در کنار کتاب درسی برای یادگیری مطالب حفظی می توان از دو عنصر مهم یعنی خلاصه نویسی و جزوه ی اساتید کمک گرفت
چگونه میتوانیم مطالب را در ذهنمان به صورت طبقه بندی شده قرار دهیم ؟
تجربه نشان داده در چنین مواقعی یادداشت برداری در هنگام مطالعه به قرار گیری منظم آنها در مغزکمک شایانی خواهد کرد ، همچنین دوره و مرور مکرر آنها سبب پر رنگ تر مطالب می گردد.

۲مفهومی ها

با نگاهی گذرا به سوالات کنکور های دهه ی نود به راحتی در خواهید یافت که کنکور های سراسری ضمن تکیه بر کتاب درسی رو به مفهومی شدن پیشروی دارند برای یادگیری مفهوم کتاب درسی می توانید پس از مطالعه ی عمیق و دقیق کتاب درسی تست بزنید و نکات استخراج شده را به صورت حاشیه نویسی در کتاب درسی خود درج کنید و دوره ی منظمی برای دوره داشته باشید.

۳و اما مسائل همچون گلکوز شیمی !

سه فاکتور لازم و کافی برای حل مسائل شیمی به ترتیبت زیر است :
تمرین و تمرین و تمرین!!
لازم است بدانید مهارت یافتن در محاسبات ، مسائل استوکیومتری ، اسید و باز هیچ محلول معجزه آساتر از حل تمرین ندارد و برای اینکار کافیست یک کتاب تست مناسب را در نظر بگیرید و با آن پیش روید و تمرین کنید. همچنین می توانید در اینجا منابع مناسب برای تست شیمی را بیابید.

  • چگونه مسائل شیمی را حل کنیم ؟
    – ابتدا برای حل هر مسئله زمانی را برای خودتان مقرر کنید و سوال را به صورت کامل بخوانید (دقت کنید که اگر از سوال گذری عبور کنید, به احتمال خیلی زیاد به پاسخ های اشتباه خواهید رسید).

-اگر در حل کردن مسئله به مشکلی برخوردید و یا پاسخ نهایی صحیح نبود سوال را مشخص کرده و بعد از رفع اشکال پس از مدتی
مجددا آن را حل کنید( با استفاده از روش ضربدر و منها)  اگر با این روش آشنایی ندارید می توانید در اینجا درمورد روش ضربدر و منها و نحوه ی استفاده از آن در کنکور را مشاهده نمایید.

-در کنار مطالب می توان گفت برای حل مسائل شیمی گاهی تناسب هایی وجود دارند که میتوانند در روند سرعت بخشیدن به شما موثر واقع شوند. این تناسب ها بصورت تجربی بدست آمده اند و به احتمال زیاد در جزوه هایی که اساتید به شما پیشنهاد می کنند یافت می شوند. از این روش ها برای سرعت عمل بیشتر می توانید استفاده کنید ولی برای استفاده باید تمرین خیلی زیادی داشته باشید در غیراینصورت احتمال اشتباه بودن پاسخ ها زیاد خواهد بود.

دو توصیه ی اکید به دانش آموزان پایه :
۱- در صورت امکان تا جایی که میتوانید از ماشین حساب استفاده نکنید و اجازه دهید انجام محاسبات روی کاغذ بخشی از عادت شما شود
۲- در صورت امکان تا زمان کافی برای مطالعه دارید مطالعه و حفظ و درک مباحث حفظی و مفهومی را آغاز کنید
۳- نحوه ی خلاصه برداری(حاشیه نویسی) مناسب و صحیح را از هم اکنون بیاموزید

در جلسه آزمون سوالات شیمی را به چه ترتیب و چگونه حل کنیم؟

همانطور که گفته شد, سوالات شیمی به دو دسته ی کلی سوالات مفهومی-تشریحی و محاسباتی تقسیم می شوند.

در جلسه ی آزمون بنا به دو دلیل زیر شما باید ابتدا سوالات مفهومی و سپس سوالات محاسباتی را حل کنید:

۱-شیمی درس آخر در دفترچه اختصاصی می باشد و چون شما پس از حل تست های متنوعی از ریاضی و فیزیک و زیست به شیمی میرسید، مسلما خسته هستید به همین خاطر نیاز به یک استراحت دارید و از آنجا که حل سوالات تشریحی به مراتب انرژی کمتری نیاز دارند با حل این سوالات یک استراحتی به خود داده اید و با تمرکز بیشتر میتوانید سوالات محاسباتی را حل کنید.

۲-چون درصد سوالات راحت در تشریحی ها بیشتر هست، وقتی اول آن ها را حل می کنید،باعث می شود خیالتان راحت باشد

که سوالات راحت را حل نموده اید و سوال آسانی را از دست نداده اید و با آرامش خاطر به سراغ محاسباتی ها می روید.

۳-در جلسه ی کنکور پس از حل سوالات مفهومی ابتدا سوالات تعادل و سینتیک را حل کنید (چون خیلی ساده هستند) و سپس با توجه به توانایی و نقاط ضعف و قوت خود سایر مباحث را حل نمایید.

کیمیا فتحی-دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عضو دپارتمان مشاوره وبرنامه ریزی کنکور دکتر رونقی

لقمه های تکنیکی مرور شیمی به روش صد زنها

تکنیک های کوتاه یا به اختصار لقمه ای شیمی کنکور

خواص کولیگاتیو و مباحث مرتبط

خواص کولیگاتیو: خواصی که به تعداد ذرات حل شونده غیر فرار در محلول بستگی دارد نه به نوع آن.

مایع فرار: مایعی که نقطه جوش آن کمتر از ۱۰۰ درجه سلسیوس باشد.

ماده غیر فرار: ماده ای که نقطه جوش بالاتر از ۱۰۰ درجه داشته و در دمای اتاق فشار بخار ناچیزی دارد.

تبخیرسطحی در هر دمایی رخ می دهد.

جوشیدن زمانی رخ می دهد که فشار بخار مایع با فشار روی سطح مایع برابر شود.

دمای جوش محلولها برخلاف حلال خالص ثابت نیست و با گذشن زمان افزایش می یابد.

تاثیر حل شدن حل شونده غیر فرار:

فشار بخار را کاهش

نقطه جوش را افزایش

نقطه انجماد کاهش

افزایش نقطه جوش محلول نسبت به حلال خالص به ازای هر مول ذره حل شونده غیرفرار برابر ۰/۵ (نیم) درجه است.

کاهش نقطه انجماد محلول نسبت به حلال خالص به ازای هر مول حل شونده غیرفرار برابر ۱/۸ (یک ممیز هشت دهم) درجه است

ترکیبات مولکولی بصورت مولکول حل میشوند و هر مول آنها فقط یک مول ذره تولید میکند مثل شکر، اتانول…

ترکیبات یونی در آب به یونهای سازنده تفکیک میشوند و براساس تعداد یون سازنده و استوکیومتری نمک، تعداد ذرات متفاوتی تولید می کنند مثلا یک مول سدیم کلرید، ۲ مول ذره و یک مول کلسیم کارید، ۳ مول ذره تولید می کنند.

**مهم: تاثیر حل شونده های فرار دقیقا برعکس حل شونده های غیرفرار است. یعنی نقطه جوش کاهش، فشار بخار افزایش و نقطه انجماد افزایش می یابد

امولسیون و امولسیون کننده

امولسیون نوعی کلوئید مایع در مایع است که در آن هر دو فاز پخش کننده و پخش شونده مایع است.

شیر، کره و مایونز مثالهایی از امولسیون هستند.

تشکیل امولسیون نیاز به ماده ی سومی دارد که آن ماده سوم امولسیون کننده نام دارد.

ماده امولسیون کننده مخلوط دو مایع مخلوط نشدنی را در کنار هم پایدار می کند.

امولسیون کننده ها یک بخش آب دوست و یک بخش آبگریز دارند.

در مایونز، لسیتین موجود در زرده تخم مرغ یک امولسیون کننده است.

شوینده های صابونی و غیر صابونی هم امولسیون کننده محسوب می شوند.

صفر تا صد درباره صابون

پاک کننده ها می توانند امولسیون پایداری از چرک در آب ایجاد کنند.

صابون یکی از رایج ترین پاک کننده هاست.

صابون نمک سدیم، آمونیوم و یا پتاسیم اسیدهای چرب است.

بخش آنیونی صابون آب دوست است و در حلالهای قطبی حل می شود.

بخش هیدروکربنی صابون آب گریز است و در چربی حل می شود.

زنجیر هیدروکربنی عموما ۱۴ تا ۱۸ کربن دارد.

بخش هیدروکربنی می تواند سیر شده و یا سیرنشده باشد.

اسیدهای چرب گروه عاملی کربوکسیل دارند.

اگر کاتیون صابون سدیم باشد صابون جامد بدست می آید.

اگر کاتیون صابون پتاسیم یا آمونیوم باشد صابون مایع بدست می آید

کف نوعی کلوئید گاز در مایع است.

کف چیست؟ و چگونه تشکیل می شود؟

کف کلوئید گازهای ناقطبی هوا (مانند O2، (N2در آب است که به صورت زیر تشکیل می شود.

فاز پخش کننده: مایع ـ فاز پخش شونده: گاز

مولکولهای هوا( O2، N2  )ناقطبی اند و در آب به مقدار ناچیز حل می شوند. اگر مولکولهای هوا را در آب بدمیم این مولکولها در آب به دام نمی افتند و خیلی سریع به بیرون از آب فرار می کنند. اما اگر مقداری صابون در آب بریزیم، سپس مولکولهای هوا را در مخلوط آنها بدمیم، این بار مولکولهای ناقطبی هوا در لابه لای بخش ناقطبی مولکول های صابون در آب به دام می افتند و حبابهای نسبتا پایدار تشکیل می دهند.

تست تکنیکی:

تست = اگر در ساختار صابون (۱۸ اتم کربن)، در بخش باردار به جای گروه کربوکسیل، گروه سولفونات قرار گیرد، کدام تغییر روی میدهد؟

-۱افزایش جرم مولکولی و شمار اتمهای اکسیژن در مولکول ترکیب شوینده

-۲ تغییر علامت بار الکتریکی سطح ذرات امولسیون چربی در آب

-۳ تغییر نسبت استوکیومتری کاتیون به آنیون در پاک کننده

-۴ کاهش انحلال پذیری ترکیب به دست آمده در آب

درست؛ گروه کربوکسیل (CO2) ولی گروه سولفونات (SO3) است. پس جرم گروه سولفونات و تعداد اتمهای اکسیژن آن بیشتر از کربوکسیل است.

نادرست؛ هر دو گروه کربوکسیل و سولفونات بار الکتریکی منفی دارند و با تغییر آنها بار سطحی ذرات امولسیون تغییر نمیکند.

نادرست؛ نسبت کاتیون به آنیون با تغییر کربوکسیل به سولفونات تغییر نمیکند.

نادرست؛ هر دو گروه کربوکسیل و سولفونات، بخش قطبی و باردار پاک کننده محسوب میشوند و باعث انحلال شوینده در آب میشوند.

شناسایی کاتیونها در محلول

▪️شناسایی یون سرب(II)

برای شناسایی این یون، به محلول سرب(II) نیترات، محلول پتاسیم یدید اضافه میکنند. تشکیل رسوب زرد رنگ نشان دهنده سرب(II) یدید است.

▪️شناسایی یون آهن(III)

برای شناسایی این یون، به محلول آهن(III) کلرید، محلول سدیم هیدروکسید اضافه می کنند. تشکیل رسوب قرمز آجری نشان دهنده آهن(III) هیدروکسید است.

▪️شناسایی یون باریم

برای شناسایی این یون، به محلول باریم کلرید، محلول سدیم سولفات اضافه می کنند. تشکیل رسوب سفید رنگ نشان دهنده باریم سولفات است.

▪️شناسایی یون نقره(II)

برای شناسایی این یون، به محلول نقره نیترات، محلول پتاسیم کرومات اضافه می کنند. تشکیل رسوب نارنجی رنگ نشان دهنده نقره(I)کرومات است.

تست = صابون معمولی و شوینده های غیرصابونی از کدام نظر مشابهت دارند؟

▪️ماهیت بخش آنیونی

▪️تعداد اتم های کربن

▪️ماهیت بخش آلی مولکول

▪️داشتن مولکولهایی با یک سر قطبی و یک سر ناقطبی

بخش آنیونی در صابون گروه کربوکسیلات ولی در غیرصابون، گروه سولفونات است.

تعداد اتمهای کربن در بخش آلی صابون و غیرصابون می تواند متفاوت باشد.

ماهیت بخش آلی صابون و غیرصابون می تواند متفاوت باشد مثلا غیرصابونها گروه بنزن در قسمت آلی دارند.

هم صابون و هم غیرصابون از دو بخش قطبی و ناقطبی تشکیل شده اند

تست = مشابهت بنزن و ید از کدام نظر، سبب می شود که ید بخوبی در بنزن حل شود؟

  • انرژی پیوند بین اتمها
  • خواص شیمیایی
  • خواص فیزیکی
  • نیروهای بین مولکولی

بنزن و ید هر دو ناقطبی بوده و نیروهای بین مولکولی آنها از نوع جاذبه ضعیف واندروالسی است. برای غلبه بر این نیروهای ضعیف انرژی زیادی لازم نیست و ید به راحتی در بنزن حل می شود.

استوکیومتری

تعداد سوال مستقیم در کنکور: ۴ (حدود ۱۲(%

تعداد سوال غیر مستقیم در کنکور: بیش از ۱۵ سوال

از ۴ سوال مستقیم، ۲ سوال بصورت مفهومی است.

تست = یادگیری اصولی استوکیومتری با تمام مفاهیم و تئوریها و روشهای حل مسئله در کوتاهترین زمان ممکن گاز متان در کدام یک از حلالهای زیر بهتر حل می شود؟

  • استیک اسید
  • متانول
  • آب
  • کربن تتراکلرید
  • متان مولکولهایی ناقطبی دارد و در حلالهای ناقطبی مثل کربن تتراکلرید بهتر حل می شود.
  • استیک اسید، متانول و آب قطبی هستند و انحلال پذیری متان در این مایعات کمتر است.
  • مقدمه و تعاریف در الکتروشیمی
  • واکنش اکسایش
  • از دست دادن الکترون
  • از دست دادن هیدروژن
  • گرفتن اکسیژن
  • اکسید شونده = کاهنده
  • واکنش کاهش
  • گرفتن الکترون
  • گرفتن هیدروژن
  • از دست دادن اکسیژن
  • کاهش یابنده = اکسنده
  • نمونه هایی از واکنش های مفید و مطلوب اکسایش-کاهش در زندگی روزمره:
  • سوخت و ساز سلولی
  • فتوسنتز در گیاهان
  • استخراج فلز از سنگ معدن
  • نمونه هایی از واکنش های نامطلوب و ناخواسته اکسایش-کاهش:
  • فساد خوراکی ها
  • سیاه شدن وسایل نقره ای
  • زنگ زدن پل و کشتی ها
  • شناسایی واکنش اکسایش-کاهش
  • در واکنش های اکسایش-کاهش انتقال کلی یا جزئی الکترون از گونه ای به گونه دیگر صورت میگیرد مثلا در تشکیل ترکیبات یونی یا کووالانسی قطبی. ولی در واکنش های غیراکسایش-کاهش انتقال الکترون صورت نمی پذیرد.
  • در واکنش های اکسایش-کاهش بار الکتریکی یک یا چند گونه تغییر می کند.
  • در واکنش های اکسایش-کاهش آرایش الکترونی یک یا چند گونه تغییر می کند. مثلا آرایش الکترونی فلز مس با یون مس(II) یکسان نیست.
  • در واکنش های اکسایش-کاهش عدد اکسایش یک یا چند گونه تغییر می کند. مثل واکنش جابه جایی یگانه.
  • در واکنش های غیراکسایش-کاهش، فقط جای یونها عوض می شود و انتقال الکترون صورت نمی گیرد. مثل واکنش جابه جایی دو گانه

مباحث آسان و مهم شیمی تجربی کنکور

مباحث آسان و راحت شیمی

موضوعی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت بودجه بندی مباحث شیمی تجربی خواهد بود که مشخص خواهد شد به طور میانگین در کنکور های سالیان گذشته چه تعداد تست از مباحث آن آمده است و کدام مباحث ارزش سرمایه گذاری خواهند داشت .شما می توانید با شناسایی مطالب آسان تری که در آن ها مهارت دارید به راحتی درصد بالاتری کسب نمایید.

شیمی سال دوم

در شیمی سال دوم مباحث زیر اهمیت بالایی دارند و مباحث آسان و بیشتر حفظی خواهند بود .

  • اعداد کوانتومی

جدول تناوبی شامل انرژی های یونش و نحوه تغییر آن در جدول ، همچنین الکترونگاتیوی و …

تا جایی که امکانش هستن و توانایی دارید سعی کنید که جدول تناوبی عناصر را به خاطر بسپارید و آن را حفظ کنید . معمولا حفظ جدول علاوه بر اینکه در کنکور بدرد خواهد خورد در امتحانات مدرسه نیز موثر خواهد بود .

  • ویژگی های ترکیبات یونی
  • انرژی شبکه بلور
  • انرژی پیوند
  • رسم ساختار لوییس
  • نامگذاری آلکان ها و انواع آنان
  • روش آیوپاک
  • نظریه های موجود در شیمی دوم

این مباحث از شیمی دوم بسیار در کنکور های اخیر پرتکرار بوده اند و مباحث آسان و قابل درکی نیز هستند .

معمولا از ۱۱ سوال که از شیمی دوم مطرح خواهد شد حدود ۶ تست از مباحث بالا خواهد بود .

در بعضی سال ها تا ۹ تست نیز دیده شده که از همین مباحث بوده اند .

شیمی سال سوم

حفظ واکنش های شیمیایی به خصوص تجزیه و ترکیل هایی که جزو ۵ گروه نیستند

  • درصد جرمی
  • مسائل شرایط STP
  • مسائل محدود کننده و اضافه
  • مسائل درصد خلوص
  • قانون هس
  • مسائل انرژی ازاد گیبس
  • مسائل محاسبه دلتا هاش به کمک انتالپی استاندارد
  • مسائل مولار و مولال
  • مسائل انحلال پذیری
  • حفظ مواد محلول و نامحلول

مباحث بالا از شیمی سال سوم دارای اهمیت فراوانی خواهند بود و در سالیان مختلف مورد

پرسش طراحان کنکور قرار گرفته اند پس روی آنها حساب ویژه ای باز کنید و به مطالعه و تمرین بر روی آنها بپردازید .

این مباحث به گونه ای هستند که درک و فهم آنان ساده میباشد و انتظار میرود حداقل ۶ تا ۷ تست از سوالات کنکور به این مباحث اختصاص یابد .

شیمی پیش دانشگاهی

به نوعی یکی از مشکل ترین کتاب های شیمی در طول تحصیل دبیرستان شناخته میشود .

فصل ۱ و ۲ ی این کتاب مربوط به مسائل سینتیک یا همان سرعت و تعادل های شیمیایی میباشد که عموما از این دو فصل مسئله مطرح خواهد شد

  • قانون سرعت
  • مسائل ثابت تعادل

اثر گرما بر ثابت تعادل و … از جمله مباحث مطرح شده ی این بخش در کنکور هستند که سوالات مفهومی و محاسباتی از آنها مطرح خواهد شد .

فصل سوم کتاب پیش دانشگاهی به موضوع اسید و باز مربوط خواهد شد این فصل نیز جزو فصل های مفهومی و سطح بالا در کنکور خواهد بود .

مسائل بافر ، نمک های اسیدی و بازی، کربوکسیلیک اسید ها و … نیز از جمله مباحث مهم این بخش در کنکور هستند .

بخش نهایی کتاب پیش دانشگاهی نیز مربوط به مبحث الکتروشیمی میشود که در آن عدد اکسایش و مفهوم آن و نیز جدول سری الکتروشیمیایی بسیار مهم میباشد و توصیه میکنیم این موضوعات را از این بخش بیشتر مورد مطالعه قرار دهید .

این فصل به جز اعداد اکسایش که میتواند سوالات محاسباتی از آن مطرح شود بیشتر جنبه مغهومی خواهد داشت .

17 دیدگاه برای “چگونه شیمی بخوانیم؟
  1. m.b گفت:

    راستش یک ابهامی پیدا کردم اقای دکتر مثلااین هفته که درس می خونم هفته ی دیگه باید مرور کنم باز هفته ی دیگه بخونم آیا؟

  2. ???? ???? ????? گفت:

    هفته بعد هم باید مرور کنید درس های مطالعه شده رو.

  3. ?? گفت:

    نظرتون راجع به کتاب شیمی نشر الگو چیه؟
    نشرالگو یا مبتکران؟
    لطفا دلیل خورتون رو بگید
    ممنون

  4. ????? گفت:

    ببخشید واسه قسمتای حفظی شیمی اگه همون لحظه بعد از مطالعه بزنیم بد نیست؟چون من شنیدم که بعد درسای حفظی سریعا تست نزنین!

  5. ???? ???? ????? گفت:

    سلام بعد از دروس فقط تست اموزشی بزنید نه سنجشی! هدف بکار گیری داده ها برای کمک به حافظس تا بتونه اطلاعات رو به حافظه بلند مدت انتقال بده.

  6. ????? گفت:

    سلام من یه کتاب مبتکران دارم که فقط تست داره ولی چاپ سال84 هستش به دردم نمیخوره مگه نه

  7. ???? ???? ????? گفت:

    سلام متاسفانه خیر

  8. ?? گفت:

    آیا درس هایی مثل شیمی و زیست رو باید حفظ کنیم

  9. ????? گفت:

    سلام ببخشید مبتکرانم چاپ سال 88 هستش نه 83

  10. ???? ???? ????? گفت:

    سلام مسلما شما باید هم بر متن کتاب تسلط داشته باشید و هم مفاهیم کتاب.

  11. ???? ???? ????? گفت:

    سلام رتبه هاي قبولي هر سال در سايت كانون موجوده

  12. ???? ????? گفت:

    سلام ببخشید من یک بنده خدایی بهم گفت که از اونجايي که شیمی و زیستت ضعیفه هنوز برای تست زدن زوده باید سوالات تشريحي کار کنم و بعدازاینکه قوی شدم تست بزنم ولی همش نگرانم که نکنه موقع کنکور نتونم تست بزنم باید چیکار کنم تست بزنم یا فقط رو قوی کردن زیست و شیمیم تمرکز کنم لطفا کمکم کنید خیلی نگرانم

  13. ?????? گفت:

    سلام من برای هر سه سال مبتکران گرفتم راستش اول کلاس ثبت نام کردم ولی بعد پشیمون شدم و کنسل کردم اخه با توجه به شهری که توش زندگی میکنم و معلمایی که میارن ارزش نداشت تصمیم گرفتم که با مبتکران پیش برم از معلما ی مدرسمم که میپرسیدم بهم میگفتن مبتکران عالیه به نظر شما با مبتکران حتما نتیجه میگیرم ؟

  14. ???? ???? ????? گفت:

    سلام ابتدا کتاب درسی رو خوب بخونید سپس سراغ کتاب کمک آموزشی برید. مبتکران کتاب آموزشی مناسب و جامعی هست.هرجا هم که به مشکل برخوردید توسط معلم های مدرستون رفع اشکال کنید.

  15. ???? ???? ????? گفت:

    سلام بله امکانش هست.

  16. ???? ??? گفت:

    سلام من کلاس دهم تجربی هستم و امسال در کانون هم ثبت نام کردم و با اینکه از کتاب های کانون هنوز استفاده چندانی نکردم فکر می کنم که زیاد خوب نیستن می خواستم بدونم شما در رابطه با درس زیست و شیمی و ریاضی دهم چه کتاب هایی رو پیشنهاد می کنید و لطفا بهترین ها شو بگید سطحش اگر طبق بندی باشه خیلی بهتره متلا ساده متوسط و دشوار این شکلی از سایت خوبتون متشکرم.

  17. ???? ???????? ?? گفت:

    سلام \nبرای انتخاب کتاب کمک درسی بهتره اول به سطح درسیتون توجه کنین چون باید متناسب با اون انتخاب کنین.\nزیست : \nمهمترین درس کنکور تجربی است . داوطلبانی که در این درس ضعیف هستند\nو یا داوطلبانی که تغییر رشته به تجربی داده اند و یا داوطلبانی که چند سال از درس و کنکور دور بوده اند\nو می خواهند از پایه ، ساده و روان زیست را یاد بگیرند کتاب فاگوزیست تالیف آقای جوادی را پیشنهاد می شود.\nو توصیه می شود به دلیل حجم زیاد این کتاب ، هر چه سریعتر و از تابستان مطالعه با این منبع را شروع کنید.\nداوطلبانی که منبع ساده به همراه تست نیاز دارند ، کتاب خیلی سبز را می توانند تهیه کنند\nکه باز هم از پایه آموزش داده است که این انتشارات مولفین با سابقه ای دارد.\nو اما داوطلبانی که می خواهند زیست را حرفه ای تر کار کنند و عموما پایه متوسط تا قوی در این درس دارند\nمی توانند زیست نشر الگو تالیف آقای هاشمی را انتخاب کنند.\nو در آخر اگر به دنبال حل تست های قدرتمند و آشنایی یافتن با انواع تیپ تست های سطح دشوار\nدر درس زیست هستید کتاب سه سطحی کانون و آی کیو گاج را توصیه میکنیم.\nکه جزو منابع تکمیلی درس زیست هستند ( یکی را انتخاب کنید ).\nشیمی:\nفعلا در بین داوطلبان رقابت بیشتر در بین خیلی سبز و مبتکران است.\nبه نوعی هردو کتاب در یک سطح هستند لذا انتخاب یکی از آنها را براساس سلیقه و راحتی متن مولف به داوطلب واگذار میکنیم.\nریاضی : \nداوطلبانی که می خواهند از سطح ساده شروع کنند و یا از پایه ضعیف هستند ،\nکتاب آبی قلم چی ۳۰ سال را توصیه می شود چرا که از سالهای قدیمی تر تست آورده که\nتست های سالهای گذشته از سطح آسان به دشوار الان ؛\nمرتب شده اند و شما می توانید از سطح آسان به دشوار کار کنید.\nداوطلبانی که سطح متوسط تا متوسط رو بالا در درس ریاضی دارند نیز کتاب های:\nجامع خیلی سبز تالیف مهندس معینی – جامع مهر و ماه تالیف آقای سعیدی –\nجامع تخته سیاه تالیف آقای سادات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *